Hoe moet ik het aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karen5
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-11-16

Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:21

Hallo!

Sinds begin november heb ik eindelijk mijn eerste eigen paardje gekregen *\o/*

Nu was het nooit de bedoeling om een groen paard te kopen maarja je kent het wel je ziet em en wordt meteen verliefd, maar doordat dat nooit de bedoeling was heb ik er nooit over nagedacht met zadelmak maken.

Hij is trouwens al 8 en er is nooit echt iets mee gedaan. Dus ben zelf begonnen met gewoon alledaagse dingen doen, grondwerk, wandelen en met longeren ( met hoofdstel en zadel) Dit pikt die allemaal super op af en toe beetje schuw ofja onzeker maar voor de rest heel nieuwsgierig en leergierig.

Maargoed nu zit ik dus ermee hoe ik dit ga aanpakken. Ik heb zelf twee opties en neig zelf meer naar optie 1

Optie 1
Professionele hulp die mij kan helpen met het zadelmak maken van mn paardje. Dit vind ik zelf fijn omdat ik hierdoor zelf veel leer een band opbouw maar het wel professioneel aanpak.


Optie 2
Hem wegbrengen.


Wat zouden jullie kiezen? Of waar hebben jullie ervaring mee en met wie?

Super bedankt alvast!

Groetjes van ons!:D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:27

Als je de tijd hebt dan kan zelf doen heel leuk zijn! Wij hebben onze zesjarige ook zelf zadelmak gemaakt, verhaal staat in mijn os.

Gewoon de tijd genomen, vooraf veel grondwerk gedaan.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:27

Dat hangt van de omstandigheden af. Kun je aangeven waarom je neigt naar de tweede keuze?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:29

Is er een rede waarom er nooit wat met hem is gedaan en hoeveel ervaring heb je zelf?
Ik zou denk ik het liefste kiezen voor zelf inrijden onder begeleiding.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:36

Ken je het verleden van je paard???
Hij is 8 jaar en niet zadelmak, is er ooit een poging gedaan tot zadelmak maken.
Deze vragen komen bij mij gelijk boven als ik een paard aanschaf.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:37

Je kan altijd beginnen met optie 1. Als je merkt dat je tegen dingen aanloopt kan je optie 2 doen.

Het is inderdaad wel goed om na te gaan of er al is geprobeerd om zadelmak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:51

BETUWE schreef:
Ken je het verleden van je paard???
Hij is 8 jaar en niet zadelmak, is er ooit een poging gedaan tot zadelmak maken.
Deze vragen komen bij mij gelijk boven als ik een paard aanschaf.


Dit was ook het eerste waar ik aan dacht ;)

Als je niet bang bent aangelegd en een beetje een handige ruiter bent, dan zou ik het zelf doen met goede hulp. Anders niet, als je enigzins bang bent, gaat het niet werken ben ik bang.

karen5
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:28

Gypsy
Het lijkt me ook leuk om zelf te doen en gewoon te tijd ervoor te nemen met hulp dan wel maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen met hulp zoeken.. Want op de stalling waar die staat zijn er mensen die verstand van hebben maar net niet genoeg als je snapt wat ik bedoel hahahaha

Senna21
Ik neig juist naar keuze 1 omdat ik het dan zelf in de hand heb maar wil niks verprutsen.

Azmay
Die echte reden weet ik niet hiervoor. Hij komt van Spanje en weet dat die een jaar op de wei heeft gestaan( reden weet ik niet) en hij is bij de vorige eigenaar weggebracht maar door omstandigheden van diegene wat hem ging inrijden is dat niet doorgegaan.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:57

Moderatoropmerking:
Er waren twee dezelfde topics over dit onderwerp. Ik heb ze even samengevoegd :-)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:04

Ahh het is een spanjaard?
Ik zou in ieder geval naar iemand gaan die ervaring heeft met spaanse rassen, ongeacht of je nou voor optie 1 of 2 gaat!

Anoniem

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:34

Mmm als het een Spanjaard is dan zou het best kunnen dat ie toch zadelmak is hoor :j Maar dat kan zowel posotief als negatief zijn. Positief als in dat ze het niet wisten en dat ie eigenlijk al het ea kent, negatief is dat ie dus helemaal niet zo braaf is onder het zadel of dat ze m uberhaupt niet ruitermak kregen.
Het hoeft niet he, maar houdt het in je achterhoofd.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:42

Oud stalgenoot van mij heeft ook een spanjaard. zelf uit spanje gehaald. Was nooit iets mee gedaan zeiden ze. beest was 5 jaar oud. grondwerk, zadel en hoofdstel gingen super. Tè makkelijk eigenlijk. het ging allemaal goed totdat ze erop wilde stappen. Dat beest werd knetter gek en tollereerde niemand op zijn rug. Met heel veel geduld heeft ze af en toe kunnen rijden totdat de knop weer om sloeg en zij weer op de grond lag... uiteindelijk heeft ze het rijden opgegeven, niemand die nog geloofd dat er nooit iets geprobeerd is. Wil niet zeggen dat het bij die van jou natuurlijk ook zo is, maar ik zou voorzichtig zijn met een 7 jarige, uit spanje, die nog nooit wat gedaan heeft.. in ieder geval professionele hulp zoeken inderdaad :)

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:05

Ik zou voor de eerste optie gaan. Op die manier ben je zelf bij het proces betrokken, leer je meteen je paard goed kennen en welke mogelijke valkuilen er voor jullie zijn. Bovendien leer je dan ook zelf hoe het proces van beleren kan gaan, een eventuele volgende keer kan je daar ook weer profijt van hebben.

Ik heb bij mijn beide eigen paarden (vorige en huidige) gekozen voor zelf beleren met hulp van een goede instructrice en heb er geen seconde spijt van gehad. Het kost dan misschien (veel) meer tijd, je haalt er zelf ook zoveel meer voldoening uit en weet precies waar de knopjes van je paard zitten. :j

karen5
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:09

Ten eerste super bedankt voor het reageren allemaal!

Nou ben eens benieuwd wat er voor een aventuur schuilt in die van mij!
Ja vind het zelf ook een stuk aangenamer en fijner als ik er zelf bij ben. Vooral omdat ik hiervan kan leren en we een betere band opbouwen. Dus denk dat ik er wel uit ben en toch voor mijn eerste keuze ga :)

Heeft iemand nog toevallig suggesties voor een goede instructrice in de omgeving Aken/ Maastricht?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:05

Lekker zelf doen met behulp van iemand die jou kan leren je paard zelf te trainen,
Ik ben niet voor het wegbrengen , dat gaat vaker mis dan dat het goed gaat,
Neem de tijd, want neem aan dat je die hebt ?

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:54

Leer je paard en jezelf eerst goed kennen voor je er ‘zomaar’ iemand bijhaalt. Uiteindelijk ken jij je eigen paard het best! Het proces van echt zadelmak maken duurt echt wel lang (hangt natuurlijk van je doel af). Een grand-prix paard heeft meestal al 15 jaar training erop zitten voor hij zover is!! Je hebt haar nu twee maanden. Ik zou zeggen rustig aan en kijk waar je hulp nodig hebt. EN vooral genieten!!! Kusjes

karen5
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 17:26

Nee daarom! Heb tijd genoeg en hoef echt niet binnen een maand erop te zitten al duurt het een jaar en genieten doe ik zeker hihihih

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:48

Als je er zelf geen ervaring mee hebt zou ik hem wegbrengen. :j

Dan kun je daarna gewoon fijn aan de slag met doorrijden, een combinatie worden en genieten van je paard.

Want stel je doet het zelf en er gaan dingen 'mis', dan duurt het langer en de kans is groot dat deze 'haperingen' blijven. (van jou kant of bij je paard)
Als voorbeeld, stel je valt een keer omdat er iets kleins gebeurt... Kun je dan de volgende dag weer vol vertrouwen en zonder twijfel opstappen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:51

Wegbrengen! Zeker als het verleden niet bekend is. Paard ook gekeurd??

Judith van neer uit reuver.ook ervaring met pre

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:12

Snap niet waarom er vaak word geroepen wegbrengen. Is in mijn ogen kiezen voor de makkelijkste weg en bovendien leer je er geen fluit van. Paardrijden is nou eenmaal (vooral in het begin) vallen en opstaan, wel zolang het verantwoord is! Doe het rustig aan, kijk waar je hulp nodig hebt en durf deze te vragen!

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:33

Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan,
Met een goede ervaren hulp.

Zelf heb ik al meerdere paarden beleerd en doorgereden, je leert hier ook ontzettend veel van.

Zelf ben ik geen voorstander van wegbrengen.. je ziet niet wat er met je paard gedaan word enz (natuurlijk ga je ervanuit dat alles gewoon gaat zoals het hoort en ze geen gekke dingen gaan doen , maar je weer maar nooit)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:36

Sxnnelenix schreef:
Snap niet waarom er vaak word geroepen wegbrengen. Is in mijn ogen kiezen voor de makkelijkste weg en bovendien leer je er geen fluit van. Paardrijden is nou eenmaal (vooral in het begin) vallen en opstaan, wel zolang het verantwoord is! Doe het rustig aan, kijk waar je hulp nodig hebt en durf deze te vragen!


Van alle jonge paarden heb ik er 1 weg gebracht om te laten 'beleren' omdat ik wist dat ze er mee bezig waren geweest.

De pony's en paarden zonder die achtergrond hebben we zelf beleerd

Waarom? omdat er een reden is waarom ze het dier als onbeleerd verkopen, en het ogenschijnlijk anders blijkt te zijn, door de manier waarop het dier reageert door achterhalen van de geschiedenis.

het is niet de makkelijkste weg maar wel de veiligste voor beide.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:56

Alane schreef:
Sxnnelenix schreef:
Snap niet waarom er vaak word geroepen wegbrengen. Is in mijn ogen kiezen voor de makkelijkste weg en bovendien leer je er geen fluit van. Paardrijden is nou eenmaal (vooral in het begin) vallen en opstaan, wel zolang het verantwoord is! Doe het rustig aan, kijk waar je hulp nodig hebt en durf deze te vragen!


Van alle jonge paarden heb ik er 1 weg gebracht om te laten 'beleren' omdat ik wist dat ze er mee bezig waren geweest.

De pony's en paarden zonder die achtergrond hebben we zelf beleerd

Waarom? omdat er een reden is waarom ze het dier als onbeleerd verkopen, en het ogenschijnlijk anders blijkt te zijn, door de manier waarop het dier reageert door achterhalen van de geschiedenis.

het is niet de makkelijkste weg maar wel de veiligste voor beide.


Als de TS had gesproken over een onhandelbaar paard had ik natuurlijk ook aangegeven dat het voor iemand die nog nooit heeft beleerd een onbegonnen zaak is. Ze geeft echter aan dat het paard braaf en leergierig is en een beteje schuw. Mochten er toch complicaties opspelen geef ik ook aan hulp inschakelen omdat het verantwoord en inderdaad veilig moet blijven! En natuurlijk leuk haha

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 03:34

Sxnnelenix schreef:
Alane schreef:


Van alle jonge paarden heb ik er 1 weg gebracht om te laten 'beleren' omdat ik wist dat ze er mee bezig waren geweest.

De pony's en paarden zonder die achtergrond hebben we zelf beleerd

Waarom? omdat er een reden is waarom ze het dier als onbeleerd verkopen, en het ogenschijnlijk anders blijkt te zijn, door de manier waarop het dier reageert door achterhalen van de geschiedenis.

het is niet de makkelijkste weg maar wel de veiligste voor beide.


Als de TS had gesproken over een onhandelbaar paard had ik natuurlijk ook aangegeven dat het voor iemand die nog nooit heeft beleerd een onbegonnen zaak is. Ze geeft echter aan dat het paard braaf en leergierig is en een beteje schuw. Mochten er toch complicaties opspelen geef ik ook aan hulp inschakelen omdat het verantwoord en inderdaad veilig moet blijven! En natuurlijk leuk haha


Oh die wat we weg gebracht hebben was een hele brave, op stal, in de weide, aan de hand.
alleen de wetenschap dat ze bezig waren geweest met beleren en ze als onbeleerd verkocht is (niet fout bedoeld richting de verkoper) was de reden om haar weg te brengen. Om eventuele complicaties niet tegen te komen.
en die zijn er in dit geval geweest.
iets aanleren is gemakkelijk, herstellen vaak moeilijk.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Hoe moet ik het aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:07

Ik heb mijn paaard destijds ook zelf beleerd met behulp van een.proffesional. en ik ben geen held. Heb wel altijd gezegd dat als ik angst krojg of het niet meer vertrouw of ergens tegen aan zou.lopen zij het over zou nemen. Nu kende ik het paard vanaf dag 1 van zijn geboorte en wist dus ook zojn hele verleden.