Paard sterren kijken/tegen de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 17:21

Hoi allemaal,

Wat te doen als je paard heel erg tegen de hand is?
Ze is 13 jaar, heeft geen medische klachten, helemaal gezond, maar af en toe ontzettend tegen de hand! Veel overgangen, figuren, helpt allemaal niet.
Heeft er iemand tips?

Groetjes!


Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:23

Niet trekken... rustig contact en voorwaarts rijden en niet prutsen.
En je schrijft af en toe... dus ga dan goed achterhalen wanneer ze het wel doet en wanneer niet.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 17:30

Evelijn schreef:
Niet trekken... rustig contact en voorwaarts rijden en niet prutsen.
En je schrijft af en toe... dus ga dan goed achterhalen wanneer ze het wel doet en wanneer niet.


Voorwaarts is ze al haha, het is een ex-renpaard dus te langzaam is ze zeker niet.
Aan het eind van de training loopt ze heel fijn ontspannen, maar de 30minuten daarvoor (ik rijd gemiddeld 40min) is ze erg tegen de hand. Maar, ik zou graag willen dat ze na een kwartiertje, 10 minuten al fijn ontspannen loopt en niet zo tegen de hand is.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:33

Erg loperig / vluchterig is ook niet wat je wil dat is ook niet het impuls en voorwaarst waarmee je wat kan.
Is ze dan ook erg gespannen in het begin? Houd je haar door dat ze zo "voorwaarts" is haar niet toch teveel tegen en in een houding?

Iets van filmpje zou voor tips wel makkelijker zijn.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 18:01

Evelijn schreef:
Erg loperig / vluchterig is ook niet wat je wil dat is ook niet het impuls en voorwaarst waarmee je wat kan.
Is ze dan ook erg gespannen in het begin? Houd je haar door dat ze zo "voorwaarts" is haar niet toch teveel tegen en in een houding?

Iets van filmpje zou voor tips wel makkelijker zijn.


Ze is niet zozeer gespannen in het begin, gewoon heel erg tegen de hand. Ik probeer heel veel figuren te rijden en voltes om haar zo min mogelijk tegen te moeten houden aan de voorkant.

Ik kan geen filmpje uploaden, en ik heb geen goede foto's. Hier een foto van het paardje waar het om gaat op een goede dag:


[ img ]

NinaCharlie
Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:11

Geen medische klachten zeg je, op welke manieren is dit uitgesloten?

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 18:14

NinaCharlie schreef:
Geen medische klachten zeg je, op welke manieren is dit uitgesloten?


Tandarts, dierenarts en sportfysio

NinaCharlie
Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:22

Ik bedoel dat gedetailleerder. Wát is er gedaan bij de tandarts, er zit nogal een verschil tussen onverdoofd handmatig het gebit vijlen of onder sedatie elektrisch behandelen. En tussen voelen van de fysio en röntgenfoto's van het atlasgebied, hals/nek, rug, bekken.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 18:29

NinaCharlie schreef:
Ik bedoel dat gedetailleerder. Wát is er gedaan bij de tandarts, er zit nogal een verschil tussen onverdoofd handmatig het gebit vijlen of onder sedatie elektrisch behandelen. En tussen voelen van de fysio en röntgenfoto's van het atlasgebied, hals/nek, rug, bekken.


Ik heb daar eerlijk gezegd niet zoveel verstand van. Gebit is volledig gecontroleerd, geen scherpe haken oid. Kaken zijn gecontroleerd op gevoeligheid. De sportfysio heeft hele lichaam gecontroleerd op gevoeligheden, kwam niks uit. Dierenarts heeft jaar terug ook hele lichaam gecontroleerd.

Lisa_WB
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:06

Ik heb een tijdje een ex-renpaard voor iemand anders gereden (heb er ondertussen zelf ook een maar die staat helaas met een blessure op stal ) en die had een beetje het zelfde 'probleem' als die van jou. Eerste puntje; wanneer heeft er voor het laatst iemand naar je zadel gekeken? Het zadel van het paard wat ik reed bleek iets te smal op de schouders te zijn. Het zadel is toen aangepast en daarna ging het al een stuk beter! Wat ook hielp was om na het warmrijden gelijk te beginnen met de galop(oefeningen) en daarna pas te gaan focussen op de figuren etc.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 19:29

Lisa_WB schreef:
Ik heb een tijdje een ex-renpaard voor iemand anders gereden (heb er ondertussen zelf ook een maar die staat helaas met een blessure op stal ) en die had een beetje het zelfde 'probleem' als die van jou. Eerste puntje; wanneer heeft er voor het laatst iemand naar je zadel gekeken? Het zadel van het paard wat ik reed bleek iets te smal op de schouders te zijn. Het zadel is toen aangepast en daarna ging het al een stuk beter! Wat ook hielp was om na het warmrijden gelijk te beginnen met de galop(oefeningen) en daarna pas te gaan focussen op de figuren etc.


Hoi, bedankt voor je reactie! Zadel is 2 maanden geleden nog gechekt en opgevuld. Ik begin idd ook al heel snel met de galop, daarna is ze al wat minder tegen de hand, maar nog steeds niet fijn.

Lisa_WB
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:40

Galopeer je dan alleen maar over de hoefslag of rijd je dan ook nog figuren/oefeningen?

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 20:06

Lisa_WB schreef:
Galopeer je dan alleen maar over de hoefslag of rijd je dan ook nog figuren/oefeningen?


Hoefslag, en veel voltes om de galop wat meer omhoog ipv naar voren te houden, gebroken lijnen enz

Lisa_WB
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:16

Probeer eens naast de hoefslag te galopperen, in het ergens in de bak twee balken naast elkaar leggen met ong 1,5m er tussen en daar dan tussen door galopperen, etc. Hierdoor leer je ook nog beter sturen, en dat kan weer helpen bij de aanleuning en verdere figureren :)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 20:58

Lisa_WB schreef:
Probeer eens naast de hoefslag te galopperen, in het ergens in de bak twee balken naast elkaar leggen met ong 1,5m er tussen en daar dan tussen door galopperen, etc. Hierdoor leer je ook nog beter sturen, en dat kan weer helpen bij de aanleuning en verdere figureren :)


Thanks voor de tip, ik ga het proberen!

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:59

Longeertraining kan je paard helpen om te leren hoe hij zijn lijf het beste kan gebruiken, dan wel gerichte training.

En voor het rijden even longeren om haar alvast wat losser te maken kan ook schelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:49

Tja wij kunnen niet zien wat jij doet, hoe jij reageert als het paard zijn hoofd omhoog doet, dus ik denk niet dat we enige tips kunnen geven zo.
Heb je les? Zo niet, dan zou ik dat nemen, want dit probleem ga je niet oplossen via bokt.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 14:03

Joolien schreef:
Tja wij kunnen niet zien wat jij doet, hoe jij reageert als het paard zijn hoofd omhoog doet, dus ik denk niet dat we enige tips kunnen geven zo.
Heb je les? Zo niet, dan zou ik dat nemen, want dit probleem ga je niet oplossen via bokt.


Ik heb natuurlijk les. Ik vraag gewoon wat andere mensen doen als hun paard tegen de hand komt, ik vraag tips.

MariekeS_
Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:11

Over het algemeen komt het gewoon vrij nauw en dat kan alleen een instructeur op dat moment 'correct' oplossen.

Wat bij de mijne wel wil helpen in zo'n geval is het tempo omlaag brengen. Die is ook eerder te loperig en als hij tegen de hand komt gaat dat bijna altijd samen met meteen versnellen en onder me uit rennen. Dus stap 1 is altijd eerst tempocontrole en in zijn geval tempo omlaag. Langzamer lichtrijden, op een volte sturen zodat het lijf moet buigen en zodra hij weer 'onder' me wil lopen, ipv onder me uit, zakt het hoofd meestal vanzelf weer. Terugrijden allemaal op zit en met lichte ophoudingen. Bij zo'n hoog hoofd en weggedrukte rug moet je absoluut niet gaan terugwerken met je hand, dan maak je het lijf alleen maar korter.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Narcomil
Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:13

Zelf geef ik altijd been en open ik m'n hand lichtjes (niet naar voren of naar achteren brengen) als ze tegen de hand komen. Dit heeft wel als nadeel dat alle energie er nog wel eens "aan de voorkant uitloopt", wat zeker bij loperig paad misschien niet handig is. Soms wacht ik langer met m'n hand openen tot ik de kaak van het paard een (soms heel klein) beetje voel ontspannen, dan is dat "eruit lopen" effect wat minder sterk maar het duurt wel langer. Op de tweede hoefslag rijden helpt soms ook.
Als ze ex-racepaard is, is ze dan aangeleerd om in de handen te leunen? Zou dat er eventueel iets mee te maken kunnen hebben? Ik roep maar iets hoor, het kwam gewoon in me op als mogelijke factor.

Rindin
Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard sterren kijken/tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:21

Vanuit de fysiokant bekeken: wat is een sportfysio voor paarden? Heeft die iets gevonden/behandeld?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 14:27

Narcomil schreef:
Zelf geef ik altijd been en open ik m'n hand lichtjes (niet naar voren of naar achteren brengen) als ze tegen de hand komen. Dit heeft wel als nadeel dat alle energie er nog wel eens "aan de voorkant uitloopt", wat zeker bij loperig paad misschien niet handig is. Soms wacht ik langer met m'n hand openen tot ik de kaak van het paard een (soms heel klein) beetje voel ontspannen, dan is dat "eruit lopen" effect wat minder sterk maar het duurt wel langer. Op de tweede hoefslag rijden helpt soms ook.
Als ze ex-racepaard is, is ze dan aangeleerd om in de handen te leunen? Zou dat er eventueel iets mee te maken kunnen hebben? Ik roep maar iets hoor, het kwam gewoon in me op als mogelijke factor.


Bedankt voor je tips! Zou je het in de handen leunen kunnen toelichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:47

SGorter schreef:
Joolien schreef:
Tja wij kunnen niet zien wat jij doet, hoe jij reageert als het paard zijn hoofd omhoog doet, dus ik denk niet dat we enige tips kunnen geven zo.
Heb je les? Zo niet, dan zou ik dat nemen, want dit probleem ga je niet oplossen via bokt.


Ik heb natuurlijk les. Ik vraag gewoon wat andere mensen doen als hun paard tegen de hand komt, ik vraag tips.


Mja ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan. Waarom komt het paard tegen de hand, dat zou ik als eerste al willen weten. En hoe rijdt jij er aan, met hand? Been? Of allebei? Zit je het paard misschien in de weg?
Het is niet 1 oplossing voor een paard wat tegen de hand is, daar gaat zoveel aan vooraf.

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:51

SGorter schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik bedoel dat gedetailleerder. Wát is er gedaan bij de tandarts, er zit nogal een verschil tussen onverdoofd handmatig het gebit vijlen of onder sedatie elektrisch behandelen. En tussen voelen van de fysio en röntgenfoto's van het atlasgebied, hals/nek, rug, bekken.


Ik heb daar eerlijk gezegd niet zoveel verstand van. Gebit is volledig gecontroleerd, geen scherpe haken oid. Kaken zijn gecontroleerd op gevoeligheid. De sportfysio heeft hele lichaam gecontroleerd op gevoeligheden, kwam niks uit. Dierenarts heeft jaar terug ook hele lichaam gecontroleerd.

Hoe lang geleden zijn de tandarts en de fysio geweest? Je geeft aan dat de DA een jaar geleden is geweest. Ondertussen kunnen er allerlei ontwikkelingen zijn geweest.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Narcomil
Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:19

SGorter schreef:
Bedankt voor je tips! Zou je het in de handen leunen kunnen toelichten?


OK, even voor de duidelijkheid: ik heb zelf geen ervaring met renpaarden, dit is wat ik van een Canadese vriendin die renpaarden rijdt heb meegekregen. De ruiter houdt het bovenlijf en de handen volledig stil. Het paard rent voornamelijk (ong. 60% v/h gewicht) op de voorhand en leunt op de handen van de ruiter zodat hij niet alleen van achteren kan sturen, maar ook van voren aantrekt. Als de teugel losgelaten wordt, gaan die paarden vaak ook steeds harder, want ze zijn op zoek naar dat teugelcontact.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers