ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xSwanHeart
Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:00

Ik snap Chimello wel. Natuurlijk is grondwerk een optie, maar het is jammer dat het nu als énige optie gezien wordt. Óók onder het zadel kan je gewoon aan dit probleem werken.
Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal vervelend dat er nu 50 niet-onderbouwde reacties zijn, waarin wordt gezegd dat TS vooral grondwerk moet gaan doen. Gerichte tips zouden veel handiger zijn. Daar heeft TS tenminste wat aan.


chimello
Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:06

Ja dit is dus waar ik me kapot aan erger. Nee, grondwerk is niet de enige optie, nogmaals!
Een dierenarts zou eens een slim idee zijn. Een zadelmaker misschien? Een instructrice? Zij/hij kan dan veeeelen mate beter inschatten wat er mis is met de pony dan wij op bokt kunnen zien. Als TS niet weet hoe ze moet grondwerken en maar wat zou gaan doen dan heb je aan grondwerken dus ook niets. Kan best zijn dat de instructrice haar iemand laat aanspreken die grondwerk doet, waar verder ook niets mis mee is, maar stel het dier heeft dus wat en TS gaat grondwerken wordt dit probleem niet opgelost zeg maar.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:35

Nee idd maar je gaat ervan uit dat een ruiter eerst zadel e.d na laat kijken voor de hier een vraag stelt.
Als dat in orde is is het altijd een rijtechnische fout, elk paard wil graag luisteren, maar als jij in het zadel zit en het gaat bokken en steigeren en weg rennen dan is dat JOU fout niet dat van het paard, dan vind ik zelf de beste optie om dit eens via de grond te gaan bekijken, wat gebeurd er als je stelling en buiging vraagt, of simpel het hoofd laag en dan bedoel ik zonder veel druk??
Wat en hoe beweegt het paard aan de longe?
enz enz, grondwerk is de basis, soms kun je het niet vanaf het zadel oplossen zeker niet zonder teveel ruk en pluk werk, want dat geeft geen vertrouwen en toon jezelf geen respect,
Zeker zijn er ruiter die dit vanaf de rug kunnen, maar dat zijn er op bokt maar heeel weinig

chimello
Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:54

Ts is 16 jaar, zoveel meisjes van deze leeftijd denken daar misschien niet over na...

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Beertjex
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-04-14

Re: ik kan mijn pony niet goed tegenhouden :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:55

Het beste is denk ik om er gewoon professionele hulp bij te halen. Wij kunnen hier wel van alles gaan zeggen wat je moet doen, maar vanachter onze computer kunnen wij niet zien hoe jouw pony zich gedraagt en hoe je dit kan oplossen ;) . Ik zou gewoon op zoek gaan naar iemand met veel verstand en geduld, die kan jou vast en zeker wel helpen!

lunaahhh
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-14 22:27

even voor de duidelijkheid , mijn pony doet alles perfect in grondwerk , is vroeger mishandeld geweest , heeft onlangs zijn twee maaatjes zien doodgaan in een accident met een auto , ik vroeg gewoon wat tips , ondertussen heb ik een nieuwe lerares , en dit lukt al een beetje met veel oefenen , hij heeft niets aan zijn tanden , is al gecontroleerd , heeft niets aan zijn rug ook . vertrouwt niet snel , maar eens hj je vertrouwt lukt alles beter , bit irriteerd hem blijkbaar wel , maar bitloos lukt ook niet goed ( heb ik al geprobeerd) ... voor de mensen die zeggen dat het mijn schuld is , dat weet je toch ook niet zeker !! ik probeer ook maar mijn best te doen met mijn pony , en probeer hem te begrypen , tis niet dat ik er rodeo mee rij


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eldie, Mirjam79, Yentaah en 53 bezoekers