[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kaea
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-08-18

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:38

Bedankt voor de reactie!
Ik ga het morgen direct een beetje met deze tipa oefenen !


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:40

Debbie00 schreef:
Door les te nemen leer je je paard goed rijden. Als 'cadeau' krijg je dan de ontspanning en nageeflijkheid.



ben ik volkomen met je eens,

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:46

SophieFT schreef:
Kan iemand mij hier helpen?
Als ik goed heb losgereden gaat mijn pony snel ontspannen lopen, dwz aan de teugel. Maar dan hangen mijn teugels in een boogje, als ik de teugels dan weer strakker neem gaat m'n pony al snel weer met het hoofd omhoog lopen. Wat doe ik hier fout?




meer benen hulpen geven, zodra jij de teugels strakker wilt nemen dan moet je geleidelijk doen en veel benen geven, en door gaan zitten , dan werkt beter dan lichtrijden,

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:52

kimmylhh schreef:
Hoi, hoe zorg je ervoor dat een paard nageeflijk rijdt zonder je teugels te gebruiken? Ik krijg altijd een antwoord van mensen dat je kneepjes in de teugels moet geven, maar hier ben ik zelf echt geen fan van.. Dit zorgt er alleen maar voor dat je paard een krul in zijn nek krijgt, het heeft helemaal niks te maken met dat het paard de juiste spieren gebruikt om de ruiter te dragen.
Op youtube zie ik wel eens mensen die hun paard met een neckrope rijden en de paarden lopen nog steeds nageeflijk. Ik heb ook artikels gelezen over nageeflijk rijden waarin staat dat je paard nageeflijk rijdt als een beloning op jouw goede manier van rijden, maar hoe doe je dit? Hoe zorg je dat je paard nageeflijk rijdt zonder je teugels te gebruiken?



Des te meer dat je paard op benen hulpen reageert des te beter, want je moet in principe met je pinken rijden ( dressuur term), dus geen getrek aan de teugels .
tegenwoordig zie je steeds vaker dat het paard in een krul getrokken wordt , en ze gebruiken het liefst hele scherpe sporen omdat ze denken dat het paard op zo manier voorwaarts wordt, nee , dus,
en het ligt ook aan de niveau van je paard af. En ik raad je aan op vaker prive les te nemen, van iemand van oudere generatie. Daar leer je het beste van

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:58

Je laatste uitspraak vind ik gevaarlijk.

Oudere generatie kan ook ruk en plukwerk verrichten.
En niet zo'n beetje ook.

Je moet les nemen wat goed voelt.
Duidelijke uitleg.
Hoe iets werkt. Waarom iets werkt.
En zelf verdiepen in het bewegingsapparaat mechaniek van het paard.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:38

maralyn schreef:
Je laatste uitspraak vind ik gevaarlijk.

Oudere generatie kan ook ruk en plukwerk verrichten.
En niet zo'n beetje ook.

Je moet les nemen wat goed voelt.
Duidelijke uitleg.
Hoe iets werkt. Waarom iets werkt.
En zelf verdiepen in het bewegingsapparaat mechaniek van het paard.

Ik ben zelf ook van de oudere generatie .Ik was 7 jaar toen ik paard ging rijden toen was het nog een elite sport.Toen leerde ik de klassieke dressuur rijden..Dus lang zitten .de lengte van je arm.en plus 2 gaatjes.

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:06

pompadour schreef:
maralyn schreef:
Je laatste uitspraak vind ik gevaarlijk.

Oudere generatie kan ook ruk en plukwerk verrichten.
En niet zo'n beetje ook.

Je moet les nemen wat goed voelt.
Duidelijke uitleg.
Hoe iets werkt. Waarom iets werkt.
En zelf verdiepen in het bewegingsapparaat mechaniek van het paard.

Ik ben zelf ook van de oudere generatie .Ik was 7 jaar toen ik paard ging rijden toen was het nog een elite sport.Toen leerde ik de klassieke dressuur rijden..Dus lang zitten .de lengte van je arm.en plus 2 gaatjes.



Wat ik wil zeggen is dat de oudere generatie niet per direct nu klassiek rijdt.
Ken menig ruiter boven de 40 die behoorlijk van de afgelopen 20 jaar generatie rijdt. Houdt maar vast van voren en spoor maar aan.

Daarom vind ik die tip incorrect.
Je zet het eigenlijk meer alsof alle oudere generatie klassiek rijdt. En dus beter.

Daarnaast... Zijn er ook zat van de generatie nu. Die juist er zo mee bezig is als wij. Die ook geheel vanuit biomechanica rijden.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:18

Juliawg schreef:
Hallo iedereen,
een snelle vraag, hoe voel je dat je paard over de rug loopt? En hoe voelt t als je paard de achterhand draagt?
xx


Wat misschien een beetje helpt om het gevoel eens te ervaren: ik liet mijn dochter op ons paard als ze geen les had weleens balkjes draven,een paar redelijk dicht achter elkaar. Paard moest dan echt focussen op haar bewegingen en liep daarbij heel mooi over haar rug.
Het moment dat ze dat tijdens de les ook goed ging doen en de instructrice dat benoemde en aan mijn dochter vroeg of ze het voelde, zei die: 'ze loopt net als met balkjes draven'.. Ze herkende dat gevoel en weet nu dus ook beter wanneer ze goed loopt.

Fanou
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:59

Ik heb op meerdere plekken gelezen over dat een paard een valse knik heeft omdat de nek het hoogste deel is. Wat bedoelen ze hiermee? wat moet dan wel het hoogste deel zijn?

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 23:29

Ik snap je vraag.
In mijn opinie haal je twee dingen door elkaar. De nek als hoogste punt wordt in principe gebruikt om aan te geven dat het paard correct aan de teugel gereden wordt, en een valse knik is niet correct.

Maar laat ik er als eerste bij vertellen dat ik "de nek als hoogste punt" niet een valide beoordelingsmethode vind, om reden dat dat alleen maar geldig is als je een paard opgericht rijdt. Ga je lang en laag rijden, of diep en rond, klopt het al niet meer en is het hoogste punt ergens anders.

Om even wat voorbeelden te geven heb ik wat foto's:

Dit is wat bedoeld wordt met een valse knik:


[ img ]
Wat je hier ziet is dat de hals bij de 4e wervel (van bovenaf) 'afbreekt'. De onderhals is gespannen, en eigenlijk zie je de bovenhalsspier alleen bovenin.

Wat je wilt is dit:

[ img ]
Dit is zo een foto waarbij de nek wel het hoogste punt is, de bovenhalsspier over de hele lengte is aangespannen, de onderhalsspier ontspannen is. Maar dit paard wordt in oprichting gereden.

Ga je nu voor lang en laag, krijg je dit:

[ img ]
Weer is de bovenhalsspier over de hele lengte gespannen, onderhals is ontspannen (mag nog wel wat meer hier) maar nu wordt de schoft het hoogste punt. Paard richt zich namelijk niet op, maar is in min of meer horizontaal evenwicht, en wordt voorwaarts, maar neerwaarts gereden, en laat dus hier de hals vallen.

Ter illustratie nog even een tekening, die mooi weergeeft wat er met de halswervels van het paard gebeurt:

[ img ]
Zie je het verschil?

Dit is de reden waarom ik "de nek als hoogste punt" niet een fantastische manier van beoordelen vindt, omdat het alleen werkt in een houding, namelijk wanneer het paard opgericht is.

Snap je het nu beter? Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

te_kla1
Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:51

Er is mij verteld dat je een paard aan de teugel kan laten lopen door contact te houden met de teugels, en op 1 van beiden kleine 'kneepjes' te geven. Wel steeds contact houden en tegelijkertijd druk geven op je binnenbeen. Maar dit lijkt me niet aan de teugel uit ontspanning en goed lopen, klopt mijn idee of is het wel goed verteld?
Over 'kneepjes' heb ik wel vaker gelezen, maar in combinatie met binnenbeen nog niet.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:55

Klopt helemaal. Op die manier maak je van nageeflijkheid een truukje, terwijl een paard nageeflijk moet worden vanuit een actieve achterhand en een ontspannen rug, en aangespannen buikspieren, en dan zakt dat hoofd vanzelf.

Contact houden met de teugels is wel fijn, een paard gaat niet de hand opzoeken als die hand onrustig is. Druk geven op mijn binnenbeen doe ik al helemaal niet, binnenbeen los en lang is beter. Anders druk je de buitenschouder eruit, dat wil je niet. Verder: gewoon goed zitten, niet stuiteren, niet continu been geven (nergens voor nodig, verstoort alleen de verbinding maar). Het is vooral ook heel veel gevoel, hoe ik het doe kan ik niet precies omschrijven.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:58

ik krijg een ; Let Op, er is al langere tijd niet meer gereageerd' melding. Hopelijk is dit topic nog actief, dan kom ook ik graag met mijn vraag :+ .

Mijn bijrijdpaard kijkt aan het begin van het rijden altijd eerst even aan in welke sferen ik ben. Dus als ik niet actief begin met rijden, dan doet zij ook alles lekker op haar elfendertigst. Ik probeer dus altijd vrij snel voorwaarts te rijden om haar actief te krijgen / houden.
Wat er dan gebeurd, is dat ze niet lijkt te ontspannen. Ze kán mooi aan de teugel lopen, maar ik ben nog aan het aanvoelen hoe ik dit precies goed voor elkaar krijg. Bij voorwaartse beenhulp en kortere teugels komt haar hoofd omhoog. Loopt ze wel netjes nageeflijk, dan is ze bijna niet vooruit te krijgen. Beenhulpen zorgen weer voor een opgeheven hoofd, en zo is de cirkel rond.

Heeft iemand advies? :)

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:24

Hoe rijd je haar voorwaarts?
Want imo heeft enkel hard door de bak rondjes crossen geen zin. Als er geen ontspanning in het hoofd zit om jouw hulpen te accepteren, dan gaat die er ook niet komen met heel hard lopen.

Ik heb een klein beetje hetzelfde probleem en ben nu (op aanraden van mijn instructrice) bezig met eerst snel dat ontspannen gevoel krijgen, waar het hoofd dan precies is maakt niet uit, maar hij moet zelf de teugels aannemen. Als ik de teugels korter pak gaat hij ze alleen maar ontwijken.
Daarna kan het idd zijn dat het tempo (te) laag ligt. Ik kreeg als tips om dan toch gewoon been te geven, eventueel aangalopperen en vervolgens weer terug, ontspanning en dan nog een keer proberen.
Je paard moet gewoon begrijpen dat beenhulpen niet in een soort "paniek" modus gaan betekent, namelijk kop omhoog en gaan met die banaan, maar dat hij ook vanuit die ontspannen houding wat kan versnellen. Kan overigens ook door gebrek aan kracht/balans zijn dat ze het niet lang kan volhouden, dus hele korte stukjes.
Is het vooral in draf? Of ook in stap/galop?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:33

Klopt! Ontspanning is de eerste stap in mijn ogen, ik ga dus ook niet klakkeloos rondjes stormen. Ik probeer haar voorwaarts te krijgen met beenhulpen. 'Lastige' is dat ze niet zo sensibel is dat ze daar meteen heel hard op reageerd. Ze kan best wel wat hulpen aan, om maar zo te zeggen. Dus voor mijn gevoel werk ik erg hard om haar voorwaarts te krijgen, daar ben ik in eerste instantie dan dus al flink mee bezig :+
Overigens gaat het in stap vaak best goed, maar komt het hoofd tijdens het draven wel vrij snel omhoog. Sneller eigenlijk dan bij het galopperen weer.
Opletpuntje voor mezelf zou kunnen zijn: betere balans tijdens de draf, wellicht zit ik haar soms ook wat in de weg. Ik kan soms wel 'wiebelig' zijn met mijn handen.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:34

Belangrijk is vooral om je paard eerst aan je been te krijgen. Dus vergeet het gewenste plaatje en (hoofd)houding en focus op het reactie krijgen. Je paard is flegmatiek zo te lezen, dus 'liever lui dan moe' als het ware.
Neem een zweepje erbij en begin met de hulp die je zou willen geven (kuit aanspannen/aanleggen). Krijg je geen reactie? Dan geef je een flinkere beenhulp. Nog geen reactie? Dan tik je bij achter je kuit, eventueel in combinatie met een forse beenhulp zodat je zeker reactie krijgt. Zorg ervoor dat je je hand ontspannen en voor je houdt.
Vanuit daar ga je weer terug naar de eerste, kleine hulp als je een nieuwe hulp geeft. Blijf dit consequent toepassen (van in- tot uitstappen, iedere training weer) en je hebt stap één te pakken.

Vaak merk je dan al een heel stuk vooruitgang. Denk erom dat je activiteit wilt op je been- en zithulp, niet dat je paard harder gaat (en daarbij vaak van het achterbeen afloopt). Je wilt juist dat die achterhand gaat dragen. Dit krijg je ook voor elkaar door veel tempowisselingen te rijden, wat ook weer goed is voor het paard aan je been krijgen.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Yelizaveta
Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:39

Ik heb sinds kort een hele goede lesgeefster, waar ik op verplaatsing bij ga lessen met mijn niet dressuur gefokte merrie.
Ik heb al een heleboel werkpunten gekregen. Mijn houding vooral, als dat is orde is gaan we al veel vooruitgang boeken volgens haar.
Ik hield mijn paard zeg maar tegen met mijn handen. Schouders en armen loslaten en de mond van mijn paard volgen. Niet trekken.
Maar ik weet niet goed hoe zacht of hard mijn contact moet zijn, ik weet niet wat ik moet voelen. Kan iemand uitleg geven?
Mijn benen die moet ik lang maken en op hun plaats houden. Mijn lesgeefster zegt dat ik meer met o benen moet rijden? In stap is dat geen probleem, maar draf en galop niet zo. Iemand tips?
Ze is ook niet actief ik heb haar doof voor mijn been gemaakt met de jaren. Nuja ze is niet erg voorwaarts. Ik moet hard werken in de piste. Buiten valt het best mee.
Het is erg moeilijk om haar in een constant tempo goed vooruit te rijden. En dan nog eens aan mijn houding te denken.
Het is geen mooi plaatje, maar ik hoop er wel te komen.
Ik rijd al jaren met mijn merrie vooral buiten en ik heb zeg maar mijn eigen rijstijl ontwikkeld. Nog een lange weg te gaan.

Your best friend doesn't always have to be human

Kate_91
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:17

xChanelx schreef:
Belangrijk is vooral om je paard eerst aan je been te krijgen. Dus vergeet het gewenste plaatje en (hoofd)houding en focus op het reactie krijgen. Je paard is flegmatiek zo te lezen, dus 'liever lui dan moe' als het ware.
Neem een zweepje erbij en begin met de hulp die je zou willen geven (kuit aanspannen/aanleggen). Krijg je geen reactie? Dan geef je een flinkere beenhulp. Nog geen reactie? Dan tik je bij achter je kuit, eventueel in combinatie met een forse beenhulp zodat je zeker reactie krijgt. Zorg ervoor dat je je hand ontspannen en voor je houdt.
Vanuit daar ga je weer terug naar de eerste, kleine hulp als je een nieuwe hulp geeft. Blijf dit consequent toepassen (van in- tot uitstappen, iedere training weer) en je hebt stap één te pakken.

Vaak merk je dan al een heel stuk vooruitgang. Denk erom dat je activiteit wilt op je been- en zithulp, niet dat je paard harder gaat (en daarbij vaak van het achterbeen afloopt). Je wilt juist dat die achterhand gaat dragen. Dit krijg je ook voor elkaar door veel tempowisselingen te rijden, wat ook weer goed is voor het paard aan je been krijgen.


Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Je hebt helemaal gelijk dat het in stapjes vooruit moet (haha, letterlijk), dus niet meteen kijkend naar het 'mooie plaatje'.
Fijne tips gehad hier, ik ga ermee werken! :D

c_alsemgeest
Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:04

Ook al heb je veel les, het blijft gewoon een lastig fenomeen. :+
Mijn vorige paard liep vrijwel altijd correct, maar die had ook echt een bouw met een duidelijke achter motor, was vanuit zichzelf al bergop, waardoor de houding makkelijk aan te nemen was. Hij had meer moeite met lengtebuiging e.d. en "aan" blijven in zijgangen.

Mijn huidige jonge beestje is net rubberen robbie _O-
Hij is heel vlug, gebruikt zijn rug fijn, maar mist nog echt wel wat kracht en balans waardoor hij er aan de voorkant graag wat achter kruipt.
En ondanks dat ik er best wel wat vlieguren op heb zitten, en elke week goed les heb... merk ik hoe verdomd lastig het is om een echt goede aanleuning te behouden bij een beestje die zo graag wil lopen en versnellen. Continu uitschuiven en lengte maken... Het is een en al overgang en figuur die we rijden. Dus het gaat echt wel prima, maar je moet zo bewust rijden, waardoor je je ook beseft hoe makkelijk ik het de afgelopen jaren heb gehad :')

foto van de aller eerste keer dat ik erop zat met proef rijden... daar zie je het duidelijk gebeuren.
[ img ]

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:13

Wij rijden western, daar hoef je iegenlijk alleen maar druk te geven met je teugels i. P. V. Aan de teugels te trekken, leuk me toch wat fijner voor de paarden...

Spoiler:
BEER

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:17

Okay_Zoe schreef:
Wij rijden western, daar hoef je iegenlijk alleen maar druk te geven met je teugels i. P. V. Aan de teugels te trekken, leuk me toch wat fijner voor de paarden...


is met engels rijden niet anders hoor. met engels rijden hoor je eigenlijk ook niet aan je teugels te trekken .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:46

Als je aan teugels trekt, maakt niet uit in welke discipline, dan gaat er wat mis. Een ophouding mag, ook in western, maar echt structureel gewicht in je handen hebben heb ik ook niet. En ik rijd geen western :).
Maar wil gewoon geen hangende paarden, dat hoofd mogen ze lekker zelf dragen!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:55

Teugels zijn nooit om aan te trekken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

c_alsemgeest
Berichten: 20564
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:39

Okay_Zoe schreef:
Wij rijden western, daar hoef je iegenlijk alleen maar druk te geven met je teugels i. P. V. Aan de teugels te trekken, leuk me toch wat fijner voor de paarden...

:+

In geen enkele discipline hoor je te trekken aan je teugels of leidsels ;)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:09

Wel jammer dat anderen daar anders over denken...

Spoiler:
BEER


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers