Wat als het paard nou stopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janneke2
Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:55

xelinexx schreef:
Kinke schreef:
ik snap deze adviezen niet....wat zegt jouw instructeur ervan?

Dat ik hem echt aan moest pakken en wanneer het paard dan slomer ging weer been geven.


Dat klinkt ouderwets/ vertrouwd: de zweep er op!

Wat ik mis: "waarom" gaat het dier sloom?
...accoord: veel maneges hebben een paar van zulke dieren, maar dan weet je nog niets.

Sommige dieren lopen pas door als de ruiter goed stil zit: onder je navel ""dans je de salsa"", of beter nog 'word je gedanst' - verder is het bovenlichaam stil en rechtop.

Voor andere dieren geldt dat ze eerst hun achterbenen onder de massa moeten krijgen. En dat is NIET met die zweep jagen ('duwend achterbeen'), dat gaat over lange halzen, correcte lengtebuiging en daardoor een ondertredende achterhand.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2
Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:07

...werkt alleen bij gehoorzaamheids kwesties.

Helaas of hoe zeg je dat: de meeste paarden zullen je bij punt 2, 3, 4 of 5 niet er af bokken als er andere dingen aan de hand zijn.

Eindresultaat: je krijgt belabberd les/ leert nauwelijks rijden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2
Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:46

Qimm schreef:
Flink afrossen, flink pak slaag. Daar gaat het toch niet over?

Er van uitgaande dat het 'gewoon' ongehoorzaamheid is

....dat is aanname 1: het is een gehoorzaamheidskwestie.

Goed, stel we hebben een braaf paard: waarom loopt hij niet?
Ik ken een pony die ooit hoefkanker had, die heeft een extra rem: ruiter gaat voorover zitten 'bam', dier staat stil.

Geen enkele reden om het dier te slaan, ga gewoon rechtop zitten, een kleine kuithulp, klaar.

En sommige paarden vertragen enorm als het bovenlichaam niet stil is, of de hand onrustig, of noem maar op.

In al die gevallen is het dier braaf en gehoorzaam en is er sprake van een ruiterfout.

Citaat:
Een commando is een commando en als je er niet binnen de grenzen van het redelijke vanuit kunt gaan dat jouw commando's opgevolgd worden kun je ze beter van een afstandje observeren. Ook leuk

Ja, weet je hoe mensen (nu ja, jonge mannen) bij de cavalerie leerden rijden?

Eerst 8 uur per dag aan de longe, zitles. Geen beugels, maar buikspieren kweken.
Dit weken, soms maanden achter elkaar.

Wie niet op deze manier zichzelf onder controle heeft, moest wellicht maar geen militaire taal uitslaan. Militairen geloven tot op de huidige dag alleen in leidinggevenden die ook flink streng zijn voor zichzelf.


En accoord, je hebt het over de grenzen van het redelijke - daar zit m voor mij de kneep van het paardrijden. Ik vind wel dat ik de leider ben van de 'dans', maar ik moet weten hoe het dier zich voelt, wat er allemaal gebeurt en op basis daarvan heb ik een band en komen er prestaties.
Als gezegd inclusief dat als ik per ongeluk naar voor zit, iets naar rechts of mijn linkerhand laat zakken, dat het dier, mijn danspartner daar op zal reageren - wat alleen maar heel erg braaf is.
Het simplistische "als hij niet loopt, geef m een tik" heeft daar weinig mee van doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers