knollentuin schreef:Academische ruiters en instructeurs rijden toch op een andere manier en met een andere gedachte. Ik mis bij -de meesten- de impuls.
Ook zie ik geregeld heftige bitten en combinatie met kaptoom /bit hoofdstellen die ik de gemiddelde klassiek ruiter niet zie gebruiken.laat staan de normale ruiter.
Als Iemand die de academisch rijdt en lesgeeft aan mij gaat uitleggen wat goed en fout is dan haak ik af gewoonweg omdat ik van mening ben dat je ten alle tijde een verbinding rijdt vanuit impuls dus voorwaarts rijden tegen een eerlijke weerstand - normaal bit .
midgie schreef:Als je weerstand voelt hoe eerlijk ook dan weet je dat het achterbeen zijn werk niet juist doet, want die duwt tegen jou hand dan.
Als je paard voorwaarts is met de juiste impuls en ook dat willen we in de AR maar dat willen we niet nu, maar maken de weg samen met het paard, zodat ook het paard niet over zijn kunnen word gepust ,
Dus het gebruik van stang en trens is wel normaal?
Waar denk je dat het kaptoom/bit gebruik voor dient?
Als iemand die academische rijkunst aan jou uitlegt wat goed of fout is en niet kan onderbouwen zou ik dat ook niet geloven , maar in de AR is iets niet goed of fout tenzij je niet weet of kan vertellen over het hoe en waarom en dat mis ik eigenlijk best heel vaak bij een niet AR ruiter.
Een eerlijke weerstand bestaat niet het woordje weerstand is al weerstand en zelfs als ik bitloos rij dan wil ik die weerstand niet , het mooiste is om op je zit en je ruitergevoel te kunnen samenwerken met je paard en dat kost tijd en veel geduld.
Babootje schreef:aeolusnr1 schreef:en vooral op net het juiste moment de druk loslaten/belonen, en zo beetje bij beetje naar het gewenste toe werken.
Maar druk/of weerstand is hetgeen Midgie fout vindt. En daar liggen de meningsverschillen nu juist.
En dat is zeker geen muggeziften.
midgie schreef:Nou eerlijk is eerlijk , de meeste rijden met te veel druk en vooral heel veel weerstand van de ruiter waardoor het paard ook weerstand gaat geven, zelf spreek ik liever over een verbinding en dat is een groot verschil met druk of weerstand ,
Als er mensen gaan rijden met een drukmeter mag je van mij een andere hobby zoeken hoor.
Het gaat om te leren je paard te voelen en als ruiter te leren voelen wanneer je paard loslaat en dat doet je nooit met druk en zeker niet de weerstand opzoeken, want dan heb je teveel druk naar mijn idee.
knollentuin schreef:Eens met jullie, ik bedoelde in mijn post met eerlijke weerstand de weerstand van een trens of een bitloze optoming zonder ijzer op de neus. Ik vind de weerstand van een kandare met lange scharen of een dunne ketting in leer op de neus geen eerlijke weerstand geven en daar gaan de meeste paarden van in de valse knik en gaan never nooit de mooie zachte verende verbinding maken .
irmaz schreef:Babootje schreef:Als je paard drammerig is en niet luistert naar je ophouding kan het zijn dat je best wel druk moet gebruiken, ...
Nope :n
Een paard dat vertrouwen in zijn ruiter heeft en plezier heeft in zijn werk is niet drammerig. En wanneer zo'n paard eens zijn dag niet heeft stap je gewoon af en neem je hem gezellig mee voor een poets- en knuffelbeurt of een wandelingetje aan de hand.
Als je paard drammerig wordt dan snapt hij je niet, verveelt hij zich, kan hij niet wat je vraagt of is geblesseerd. Je kunt het dus opnieuw uitleggen wat je bedoeld, een andere oefening bedenken of een dierenarts of ...peut bellen (voor je paard of jezelf). Mijn mening :)
knollentuin schreef:Ik heb zoiets onhandig gedaan, geen idee hoe ik het herstel.... mijn post zit nu middenin de post van irmaz.... :o?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers