Stelling en buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:33

Beginnen om te weten wat is stelling en wat is buiging.
Zoek een goeie instructrice die jou kan uit leggen wat het is en waarom het nodig,
Als je de stelling mist en buiging mist kun je ook niet nagevelijk rijden, dus ja wat is nageeflijk?
Longeren kan helpen maar ook daarin moet jij weten wat stelling en buiging is en hoe voelt dat?
Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
Dus leer wat stelling is en wat buiging is en dat je dat nooit af mag dwingen, want je rijd het paard niet op zijn hoofd/onderkaak maar op jou zit, dus ja neem les en verdiep je ook eens echt in wat een aard is en hoe hij beweegt, dus leer dat de dressuur is voor het paard en niet voor punten op de wedstrijd.


midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:11

Avalanche schreef:
Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.


Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:13

Suzanne F. schreef:
midgie schreef:
Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
.


Dit kan je zeker wel enorm helpen. Maar je moet wel weten wat je doet. En aan het bit longeren train je de onderlijn? Wat is dat nou voor onzin? Dat ligt eraan hoe je longeert en bijzet.
Ik kan een paard zo goed als compleet beleren aan de longe. Met stelling, buiging, schakelen en wijken erbij.


Wat wil je aan de onderkaak trainen dan, want die heb je in je handen ??

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:52

Suzanne F. schreef:
Hoezo heb ik die in mijn handen? Ik snap niet wat je bedoelt.


Als je longeert aan het bit dan trek je de kaak naar je toe, de onderkaak , dan heb je nooit de juiste stelling , je wil tenslotte met de bovenlijn aan de slag toch.
Dus werk dan ook met de bovenlijn , dus als je de schedel kan plaatsen kom je beter door naar het achterbeen en andersom

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:58

Eatshay schreef:
midgie schreef:
longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen


Ik zou niet weten waarom het zonder bit zou moeten en waarom je altijd verkeerde stelling zou krijgen. Kun je die eens uitleggen?
Ga je er dan standaard van uit dat je al longerend geen controle over de schouders en heupen van het paard kunt hebben ofzo? Iemand die dat nog niet beheerst, zal aan bv het kaptoom precies dezelfde fouten maken als aan het bit, lijkt me.
Ik snap ook je stelling dat als je aan het bit longeert, je de onderlijn van het paard traint, niet.


Als je de longe aan het bit hebt dan trek je de onderkaak naar je toe met bv een kaptoom plaats je de schedel en de heb je meer controle over de wervelkolom.
Denk dat er heel weinig mensen weten wat longeren is , dus idd schouder en achterbeen en dan nog wat wil je bereiken met het bit , als je er van uit gaat dat je met het bit kan voelen wat het achterbeen doet.
Met een kaptoom kun je ook zeker fouten maken, maar de onderkaak is zoveel kwetsbaarder als de schedel , de onderkaak is zo super smal en als je al niet weet wat het doet met de stelling dan dan hoort daar geen bit in ,


midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:05

Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.
[/quote]

Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen[/quote]
Beide niet correct , stelling is buiging in de kaak en in de eerste ribben net achter de schouder, eerder op het binnenbeen bij de singel dan druk op de binnenteugel.
[ img ]

Stelling is het kleine begin of eerste stap van lengte buiging .[/quote]

Ook niet correct , want je kan de eerste ribben niet buigen , we spreken dan over rotatie, idd bij de juiste rotatie geeft het paard de juiste stelling, tenzij de ruiter dat met de buiten teugel tegen werkt , maar dan moet je al echt met je zit kunnen werken en aangezien veel ruiters met hun handen rijden en geen idee hebben wat rotatie is en wat er dan gebeurd in het paarden lijf en wat er dan gebeurt bij de verkeerde stelling en de atlasvleugels enz enz.
Dus altijd bv vanaf de grond gaan leren zien en voelen wat is stelling , wat gebeurd er dan met het paard zijn onderkaak en de ruimte bij de kaak en hoe zie je wanneer je de verkeerde stelling hebt en wat gebeurt er dan met de speekselklieren !!

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:12

knollentuin schreef:
Ik had het gezien hoor, ik vind het altijd interessant om de verschillende inzichten en opvattingen van iedereen te lezen en snap hierom dus des te meer hoe de verwarring in de uitleg en uitvoering van de training van paarden tot stand komt .
Er is geen paard hetzelfde er is geen mens hetzelfde wat voor jou geld of voor je paard of wat je ervaringen zijn ,het kan bij een ander een heel ander verhaal zijn .
Alleen de theorie die zal altijd hetzelfde zijn .


Stelling en buiging is voor elk paard hetzelfde, anatomisch zijn ze allemaal gelijk, van shet tot shire , het gaat vaak pas fout als de dieren in mensen handen komen en zeker in handen die geen idee is hoe een paard beweegt en dat is helaas vaak het geval , zelfs hoog in de sport, juist daar zie je heel vaak verkeerde stelling en zelfs geen rotatie meer, heel sneu voor het paard want hij moet wel alle oefeningen doen en vaak is dat onmogelijk en dan gaat het pas beginnen, komen er allerlei hulpmiddelen uit de kast .
Dus ja begin bij jezelf en leer je paard te voelen, vaak met niks gaat het beter , als je paard niet het juiste doet heb jij de vraag verkeerd gesteld, dus ja de fout ligt ook altijd bij jezelf en dat is soms heel lastig om te horen, maar je kan er ook iets mee doen, door bv te luisteren naar je paard en les nemen van iemand die het hoe en waarom kan uit leggen.
Zelf train ik mijn paarden volgens de academische rijkunst en daar leer je echt het waarom .

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:43

knollentuin schreef:
Academische ruiters en instructeurs rijden toch op een andere manier en met een andere gedachte. Ik mis bij -de meesten- de impuls.
Ook zie ik geregeld heftige bitten en combinatie met kaptoom /bit hoofdstellen die ik de gemiddelde klassiek ruiter niet zie gebruiken.laat staan de normale ruiter.
Als Iemand die de academisch rijdt en lesgeeft aan mij gaat uitleggen wat goed en fout is dan haak ik af gewoonweg omdat ik van mening ben dat je ten alle tijde een verbinding rijdt vanuit impuls dus voorwaarts rijden tegen een eerlijke weerstand - normaal bit .


Als je weerstand voelt hoe eerlijk ook dan weet je dat het achterbeen zijn werk niet juist doet, want die duwt tegen jou hand dan.
Als je paard voorwaarts is met de juiste impuls en ook dat willen we in de AR maar dat willen we niet nu, maar maken de weg samen met het paard, zodat ook het paard niet over zijn kunnen word gepust ,

Dus het gebruik van stang en trens is wel normaal?
Waar denk je dat het kaptoom/bit gebruik voor dient?
Als iemand die academische rijkunst aan jou uitlegt wat goed of fout is en niet kan onderbouwen zou ik dat ook niet geloven , maar in de AR is iets niet goed of fout tenzij je niet weet of kan vertellen over het hoe en waarom en dat mis ik eigenlijk best heel vaak bij een niet AR ruiter.
Een eerlijke weerstand bestaat niet het woordje weerstand is al weerstand en zelfs als ik bitloos rij dan wil ik die weerstand niet , het mooiste is om op je zit en je ruitergevoel te kunnen samenwerken met je paard en dat kost tijd en veel geduld.

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:17

Zeker moet je overal rekening mee houden, het ene paard treed met links buiten de massa de andere met rechts , de een valt op de voorhand de ander draagt van nature beter enz enz>
maar de atlas en de wervels zitten bij elk paard het zelfde , de gewrichten werken hetzelfde enz enz .
Maar als trainer van je paard zul je moeten weten waar je paard hulp nodig heeft en hoe je het beste je paard kan leren jou te dragen, een paard wat op de voorhand sjokt is een paard wat jou niet draagt een paard wat geen stelling aan kan nemen omdat of de ruiter te veel vraagt is een paard wat problemen gaat krijgen , spieren werken ook eigenlijk hetzelfde , als je paard zijn gewrichten niet kan buigen zul je de spieren daarop moeten trainen , maar nooit met druk want dan train je ze andersom .
Dus ja en het begint bij de stelling en de buiging en als ruiter kun je leren wat is stelling en waarom kan mijn paard geen stelling aan nemen, is dat mentaal , is dat lichamelijk , maar meestal komt het bij de verkeerde vraag , als je paard geen antwoord kan geven op jou vraag , heb jij in de meeste gevallen de vraag verkeerd gesteld.
Dus controleer jezelf , hoe stel jij de vraag , waarom kan mijn paard niet buigen/roteren ,of stelling aannemen miss stel jij de vraag verkeert miss staat hij te hoog met zijn hals, ga puzzelen wanneer je paard het juiste antwoord kan geven , als je weerstand voelt moet je nooit doorvragen , want dan moet je paard gaan gissen welk antwoord jij wil en dat is nooit de manier want daar leert jij niks van , daar krijg je juist mentale problemen van.
Neem de tijd en heb vooral geduld, het ene paard leert sneller dan het ander en als je weet wat je doet leren best heel veel paarden welk ras dan ook heel snel.
Dus ja het is jezelf ontwikkelen met de juiste begeleiding van iemand, die weet hoe en waarom en er is niet een manier, er zijn heel veel ingangen , zelf begin ik altijd bij de schouders, als je die aan de hand of vanuit het zadel licht heb heb je vaak ook heel snel het achter been een paard wat op de voorhand hangt kan nooit impuls hebben zoals eerder genoemd een paard wat op zijn voorhand hangt kan nooit leren dragen

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:09

Babootje schreef:
aeolusnr1 schreef:
en vooral op net het juiste moment de druk loslaten/belonen, en zo beetje bij beetje naar het gewenste toe werken.


Maar druk/of weerstand is hetgeen Midgie fout vindt. En daar liggen de meningsverschillen nu juist.
En dat is zeker geen muggeziften.


Nou eerlijk is eerlijk , de meeste rijden met te veel druk en vooral heel veel weerstand van de ruiter waardoor het paard ook weerstand gaat geven, zelf spreek ik liever over een verbinding en dat is een groot verschil met druk of weerstand ,
Als er mensen gaan rijden met een drukmeter mag je van mij een andere hobby zoeken hoor.
Het gaat om te leren je paard te voelen en als ruiter te leren voelen wanneer je paard loslaat en dat doet je nooit met druk en zeker niet de weerstand opzoeken, want dan heb je teveel druk naar mijn idee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers