Ik ben scheef op specifiek paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
katja_silke
Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 22:24

Zucht. Ik ben een beetje ten einde raad.
Ik heb veel scheve paarden onder me gehad, meesten gewoon ofwel links- ofwel rechtgebogen, niks heftigs. Ook bij mijn dressuurpaard het geval. Normaal gezien red ik me hier prima mee en kan ik mijn paarden met oefeningen (de 'standaard' rechtricht oefeningen, je snapt me wel.) recht krijgen, maar op mijn dressuurpaard, het lukt me gewoon niet.

Hij is linksgebogen, en daarnaast ontzettend slim en weet dus precies hoe hij onder het lastige uit kan komen. Losrijden gaat goed, tot ik hem op een gegeven moment meer ga oppakken en dus ook meer ga vragen hem zijn achterhand eronder te zetten. Hij wordt zwaar op rechts, valt door mijn binnenbeen op rechts, blablablabla. Normaal gezien red ik me hier prima mee en krijg ik paarden na een paar rondjes wel weer recht, maar op hem werk ik mezelf compleet tegen door scheef te gaan zitten en dan lukt het allemaal niet meer. Ik ben niet een snel gefrustreerd persoon, maar ik vind het zo irritant dat ik een ontzettend fijn paard voor mijn gevoel zo verpest.

Mijn moeder is gelicenseerd instructeur tm ZZ en jurylid tm Z2 en heeft hem ook gereden. Die merkt ook dat hij soms wat scheef kan zijn, maar krijgt hem daar zo door. Het ligt dus niet bij hem.

Zijn er hier mensen met tips? Ik krijg natuurlijk les (van mijn moeder en van andere instructeur) en gaat dan met die hulp na ca 20 min wel weer wat beter, maar ik blijf er tegenaan lopen en dat is toch irritant als je door wilt trainen voor de M1 ;)

NB: ik ben hier niet opzoek naar haat/kritiek/'ga naar een fysio' :)
NB2: ik rij dit paard meer dan een jaar en dit is een probleem van de laatste tijd die er langzaam in is geslipt om het maar even zo te noemen.

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.


mala26
Berichten: 4970
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:46

Ik vraag mij dan vooral af wat er de laatste tijd veranderd is als dit nu een probleem wordt/is.
Ben je zelf anders gaan rijden? Zadel aangepast ofzo dat die je scheef zet?

Misschien een keer een centerd riding instructeur laten mee kijken?
Je wilt hem niet horen maar ga het je toch zeggen. Doe zelf een rondje fysio. Ik heb een fysiotherapeut die zelf ook altijd hoog in de sport heeft mee gereden en moet zeggen is wel erg fijn hoor. Ze kan mij ook oefeningen mee geven die ik op mijn paard kan doen.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:03

Je bent toch aan het trainen, je komt er met hulp doorheen. Wat is dan het probleem? Dat het niet snel genoeg gaat en jij daardoor jezelf in bochten wringt in het voor elkaar te krijgen? Als het lukt dan lukt het toch, het wordt vanzelf beter en makkelijker

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:08

Zit jij zelf ook prettig in het zadel van dit paard? Met andere woorden, past de zitting van het zadel ook bij jou? Kan je moeder aangeven wat zij doet om hem door de scheefheid te rijden?

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:11

Joh, je bent je er al van bewust en dat is stap 1!

Als het voor het paard moeilijk wordt dan wordt het dat voor jou ook. En dan ga je wringen en hij wordt strakker, jij gaat scheef zitten, hij pakt vast etc.

Maar er zit nog zoveel ruimte tussen wat makkelijk gaat en wat moeilijk is.

Neem bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts. Je kan beter steeds 1 goede stap hebben en dan weer even de volte op of rechtuit. Wijken, galopperen of wat dan ook. Je kan beter 30x even terug naar heel simpel en weer opnieuw. Dan een heel rondje worstelen.
Zodra het wringen wordt, afvloeien! Jezelf corrigeren en opnieuw beginnen.

Gaat een oefening in een bepaalde gang makkelijker? Begin dan steeds en pak weer terug naar die gang als het even moeilijk wordt.

Zoek iemand die meekijkt en je corrigeert zonder dat jij gefrustreerd raakt. Iemand die dus ook jullie spanning kan afvloeien!

Oefen je eigen balans in simpele oefeningen, verlichte zit, wat zonder beugels rijden. En inderdaad, pak eens die les mee van de centered riding instructeur!

Maak je paard sterker vanaf de grond. Met de (dubbele) longe, cavaletti, werk aan de hand (vooral, rechtrichten en de zijgangen). Jij hoeft er dan niet op te zitten 'rommelen', je ziet wat er met je paard gebeurt in oefeningen en je paard wordt soepeler en sterker wat je gaat merken onder het zadel.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:18

Ieder paard en iedere ruiter is in een bepaalde mate scheef. Als jouw moeilijke kant ook de moeilijke kant van het paard is dan is het een uitdaging. Ik ken maar weinig linksgebogen paarden trouwens, de meesten zijn de andere kant op scheef. Je kan zelf op de grond ook oefeningen doen om rechtsom handiger te worden. En verder gewoon oefenen. Werken aan je coördinatie, afstemming van de hulpen en goed les nemen en/of luisteren naar je moeder hoe zij het doet. Jezelf blijven corrigeren door recht boven je paard te blijven zitten en je geduld bewaren en proberen consequent in je hulpen te zijn. Soms kan longeren voor het rijden ook helpen maar als je aangeeft dat jouw moeder hem er zo doorheen heeft dan ligt het toch echt bij jou. Oefenen oefenen oefenen. :+

Edit: oh en focus je niet te gefrustreerd op die moeilijke kant. Vaak zit er in de ‘makkelijke’ kant ook genoeg werk waardoor de moeilijke kant verbetert. Of misschien is er een gang waarin hij zich makkelijker laat bewerken, bijvoorbeeld in galop. Wees creatief.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Flash111
Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:11

Wil het toeval dat ik enkele weken geleden met hetzelfde euvel geconfronteerd werd. Ik heb dit opgelost door even terug naar de basis te gaan en eenvoudigere oefeningen te rijden zodat ikzelf alvast minder geforceerd in het zadel zat. Daarnaast heb ik, vooraleer op te stappen, het paard geruime tijd aan de longe gezet zodat zij opgewarmd en ontspannen aan het werk kon beginnen en ik alvast daarmee niets kon misdoen. Ondertussen loopt mijn paard opnieuw correct in balans en loopt ze beter als ooit te voren.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:29

Ik rijd momenteel ook een ontzettend scheef paard, die moet ik in de stap direct recht maken, dus Traver ranver, schouder naar binnen en kont naar buiten. Dus zorgen dat de voorkant en achterkant heen gaan waar jij ze wil hebben.

Veel binnen hoefslagen rijden, wijken korte stukjes en gelijk weer terug wijken. Zorgen dat die achterhand actief en snel wordt.
Allemaal kleine trucjes.

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:21

katja_silke schreef:
NB: ik ben hier niet opzoek naar haat/kritiek/'ga naar een fysio' :)


He jammer, ik had net zo'n zin om je compleet af te zeiken omdat je last hebt van het allermoeilijkste van het paardrijden :+ :')

Volgens mij ben je heel goed op weg, je hebt les en je bent je er bewust van. Scheefheid icm een slim paard is gewoon onwijs moeilijk en ik ken de frustratie nog wel..

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:50

Iemand met een grotere focus op houding en zit een paar keer laten meekijken?

Je paard is scheef, maar misschien ben jij dat ook wel en is dit paard net handig genoeg om je telkens in je valkuilen te laten trappen. Ieder van ons heeft zo zijn voorkeurskanten, dus dat is niks vreemds. De focus zal dan toch moeten komen liggen op hoe jij jezelf uit die valkuilen kunt houden en het paard daarna weer recht kan maken. Met een training lang je paard kunnen die vaak ook nog opmaken of je zadel misschien je wel scheef laat zitten.

Ondertussen uit ervaring meer als genoeg M/Z startgerechtigde combinaties gezien, die dezelfde houding en zit problemen hebben als ik. Dan rij ik mijn rondje nog maar in de B :')

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:33

Scheefheid kan op zoveel plekken zitten!! Bijna iedereen heeft wel een paard waar het langer mee duurt om het scheve beter te krijgen... dat komt omdat het bij het ene paard in schouder controle, bij de ander in buiging van hals of lijf... een achterbeen dat net wat te vaak uitzwaait en soms hoeft alleen het kaak gewricht net wat losser aan 1 kant... het kost tijd en ervaring voordat je met elk paard echt recht bent... en dan ook nog het paard dat zich moet leren om recht te worden... ik zou je paard wel een keer laten nakijken op blessures... als ze echt moeilijk recht worden [of opeens heel scheef worden] zit er vaak een blessure onder!!

katja_silke
Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-21 13:51

Ten eerste super bedankt iedereen voor de (fijne) reacties. Ik ga niet op iedereen individueel antwoord geven dus doe het even zo in een groot bericht:

Op dit moment heb ik echt de tijd niet voor een fysio. Ik zit in mijn examenjaar, daarnaast heb ik 4 paarden 'onder mijn hoede' en zijn er ook nog wat persoonlijkere dingen die allemaal tijd in beslag nemen. Als de rust in mijn planning weer is wedergekeerd ga ik zeker naar een fysio, trouwens.

Ik heb niet het gevoel dat er veel is veranderd. Het enige waar ik op zou kunnen komen, is dat hij sinds de winter minder lang buiten loopt gezien de kortere dagen, maar dan schuif ik het weer op hem af.

Ik zit prima in mijn zadel en zolang het 'goed' gaat erg recht en ontspannen. Als ik en hij scheef worden ga ik logischerwijs meer klemmen, komt er meer spanning en ga ik scheef zitten.

Bij het paard ligt het 100% zeker niet. Hij is natuurlijk scheef, zoals elk paard dat is, maar wordt ook vaak vanaf de grond getraind en bij mijn moeder is er niet zoveel aan de hand, het ligt dus echt bij mij.

Ik ga waarschijnlijk op zoek naar een instructeur met veel verstand van biomechanica, misschien wel centred riding. Daar moet ik me even goed in verdiepen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips/hulp! Ik heb er echt veel aan en waardeer het enorm. :)

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:54

katja_silke schreef:
Ten eerste super bedankt iedereen voor de (fijne) reacties. Ik ga niet op iedereen individueel antwoord geven dus doe het even zo in een groot bericht:

Op dit moment heb ik echt de tijd niet voor een fysio. Ik zit in mijn examenjaar, daarnaast heb ik 4 paarden 'onder mijn hoede' en zijn er ook nog wat persoonlijkere dingen die allemaal tijd in beslag nemen. Als de rust in mijn planning weer is wedergekeerd ga ik zeker naar een fysio, trouwens.

Ik heb niet het gevoel dat er veel is veranderd. Het enige waar ik op zou kunnen komen, is dat hij sinds de winter minder lang buiten loopt gezien de kortere dagen, maar dan schuif ik het weer op hem af.

Ik zit prima in mijn zadel en zolang het 'goed' gaat erg recht en ontspannen. Als ik en hij scheef worden ga ik logischerwijs meer klemmen, komt er meer spanning en ga ik scheef zitten.

Bij het paard ligt het 100% zeker niet. Hij is natuurlijk scheef, zoals elk paard dat is, maar wordt ook vaak vanaf de grond getraind en bij mijn moeder is er niet zoveel aan de hand, het ligt dus echt bij mij.

Ik ga waarschijnlijk op zoek naar een instructeur met veel verstand van biomechanica, misschien wel centred riding. Daar moet ik me even goed in verdiepen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips/hulp! Ik heb er echt veel aan en waardeer het enorm. :)


Geen tijd voor de fysio kan je je paard niet aan doen. Als jij hem door je eigen scheefheid niet kan ondersteunen moet je er niet op gaan

katja_silke
Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-21 19:13

belle_boef schreef:
Geen tijd voor de fysio kan je je paard niet aan doen. Als jij hem door je eigen scheefheid niet kan ondersteunen moet je er niet op gaan


Ik rij in een week tijd meestal 4 tot 6 paarden, vaak ook meer. Als ik op elk paard dit probleem had gehad, had ik echt op de een of andere manier wel iets geregeld zodat ik naar een fysio zou kunnen. Echter is dit alleen op dit ene specifieke paard. Vandaar.

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 02:23

belle_boef schreef:
Geen tijd voor de fysio kan je je paard niet aan doen. Als jij hem door je eigen scheefheid niet kan ondersteunen moet je er niet op gaan


Ja echt.... Dierenmishandeling is dat :')

Iedereen is scheef, en als een fysiotherapeut dat allemaal moet gaan oplossen komen die ook niet meer aan blessures toe.

Als TS nu echt in alles merkt dat ze ongelijk is en niet goed functioneerd is het een ander verhaal.

Wat wel klopt. Dingetjes waar je tegenaan loopt en wil oplossen. Daar moet je wel wat tijd en moeite in steken. En dan kan het zijn dat je even aan jezelf moet werken in plaats van aan het paard.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 06:55

Kelly_ann schreef:
belle_boef schreef:
Geen tijd voor de fysio kan je je paard niet aan doen. Als jij hem door je eigen scheefheid niet kan ondersteunen moet je er niet op gaan


Ja echt.... Dierenmishandeling is dat :')

Iedereen is scheef, en als een fysiotherapeut dat allemaal moet gaan oplossen komen die ook niet meer aan blessures toe.

Als TS nu echt in alles merkt dat ze ongelijk is en niet goed functioneerd is het een ander verhaal.

Wat wel klopt. Dingetjes waar je tegenaan loopt en wil oplossen. Daar moet je wel wat tijd en moeite in steken. En dan kan het zijn dat je even aan jezelf moet werken in plaats van aan het paard.


Wauw was het echt nodig om die eerste zin te plaatsen.
TS geeft zelf aan dat ze maar de fysio moet, dat ze met dit paard moeite heeft. Als de oorzaak bij jezelf ligt is het voor je paard daar om eerst jezelf aan te pakken. Meer zeg ik niet, dus om meteen te zeggen dat ik suggereer dat ze haar paard mishandeld.


Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 07:06

Als het in draf en galop niet gaat, dat even vergeten en voorlopig enkel aan het rechtrichten in stap werken. En wat hier al genoemd wordt, blij zijn met 1 of 2 passen echt goed en dan belonen, rondje stappen, opnieuw vragen.
Doe je ook dressuur werk in de hand? Kan goed zijn dat je daar je gevoel/intuitie voor het rechtrichten bij dit paard mee kunt verbeteren waardoor het onder het zadel ook beter gaat.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Soepblik
Berichten: 1142
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Ik ben scheef op specifiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:52

Ik heb precies zoiets gehad, alleen niet op het gebied van scheef zitten maar geschaafde billen (subtiel). Was nooit het geval, ik zat al jaren door op zowel paarden met betere als slechtere gangen. Het bleek zoals hier boven al gezegd aan het zadel te liggen. Een zadel moet namelijk niet enkel je paard passen, maar jou ook.

Memories
Berichten: 2613
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:17

Ik ga het even over een hele andere boeg gooien dan de overige reacties maar, is het niet gewoon een stukje mindset? De hele combinatie van dat het eerst wel lukte, er eigenlijk helemaal niks veranderd is en andere mensen hem er nog steeds zo doorheen krijgen, en jij de andere paarden er ook nog steeds doorheen rijdt doet me daar aan denken. Misschien dat na een paar slechte dagen qua rijden de frustratie en stress erg bij je is opgebouwd en het je nu niet meer lukt om die gedachtes los te laten waardoor je er eigenlijk al met een negatieve verwachting opstapt wat dan ook tot uiting komt in je rijden. Ook geef je zelf al aan dat er frustratie bij je zit terwijl je daar normaal niet toe geneigd bent en ik lees dat je verder ook een druk (gestressed?) leven hebt, misschien dat je het daardoor ook niet helemaal lekker hebt kunnen laten afvloeien.
Misschien zit ik hier gigantisch mee op de verkeerde weg hoor, maar ik heb hier zelf ook wel eens last van gehad en herken mezelf wel in je verhaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers