Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:55

dresjoepie schreef:
Er staat niet naar voren drijven of gas geven er staat aan vullen met je been ik zie een paard wat aanleuning aan het zoeken is en een amazone die een los vast verbinding heeft!

Dat been zal die toch moeten gaan accepteren anders kan je nooit van achter naar voor rijden! En paard zal inmiddels wel door hebben dat die met "rennen" de druk van het been kwijt is dan kan je om dat probleem heen blijven rijden maar daar bereik je imo niks mee en bevestig je het gedrag alleen maar verder mee!

Maar onze meningen mogen verschillen ieder zijn manier maar het dan wel goed veroorden ipv gas geven uit balans door de bak vliegen! Rennen mag gwn niet


Helemaal mee eens. Ik zie ook een los-vast verbinding, een paard dat sloft en niet aan het been is.
Ik vind je beslist geen harde hand hebben, maar een inconsequente hand is voor je paard ook ongemakkelijk. Consequent zijn met je hand is dus heel belangrijk. Zodat je paard weet waar het aan toe is.
Ook eens met de opmerkingen van x-Milou. Naar voren aan je been betekent niet dat je als een dolle de bak door moet. Dat heeft ook helemaal geen zin. Je moet het allemaal wel simpel aan de voorkant kunnen verwerken. Consequent naar voren aan je been, maar ook consequent weer terug. Geef je paard kaders waar ze op kan vertrouwen.
Ook niet zomaar rondjes rijden in de bak maar duidelijke lijnen rijden. Volte, slangevolte, gebroken lijn.
Denk dat het best op te lossen is met goede instructie.


Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:36

Misschien eens smooth locomotion proberen (van Sensipharm)? Doen veel paarden het erg goed op.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:08

Ik zou nog niet aan verkoop denken. Ken je niet iemand die haar voor jou een paar x in de week wat verder door kan rijden? Ik heb niet de indruk dat het probleem heel groot is.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:23

Anoniemk2 schreef:
TS heeft zelf aangegeven er 5 jaar mee bezig te zijn, dus dan is een eventuele verkoop imo eerlijker naar t paard toe.


Het paard heeft het waarschijnlijk best naar de zin. Zo te zien zorgt de TS er prima voor.
Qua rijden heeft de TS misschien zelf nog wat te weinig ervaring om dit op te lossen. Dus vandaar het advies om een wat meer ervaren ruiter/amazone een paar x per week door te laten rijden. Klopt dat dit ook wel wat kost, maar weer een nieuw paard kopen lost ook niets op. Misschien koop je dan wel weer een ander probleem.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:59

Ik weet niet wat voor ruiter je dan op je paard hebt gehad maar ik doel dan wel op een professional of instructeur. Of even in training zetten. Daarnaast jezelf goed laten begeleiden.
Dit stukje aanleuning voelen is echt t moeilijkste zo ongeveer dat er is. Ben je dit voorbij dan heb je echt een hele grote stap gemaakt

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:32

@Proven, dat klopt wel wat je zegt hoor. Daarom moet je ze ook altijd even zelf zien rijden. Bv op concours als je nog onbekend bent. Als het rijden je aanspreekt en het paard wordt correct gereden zal de training ook wel oke zijn. En er gewoon ook zelf bij zijn als er gereden wordt. Dan kun je ook altijd nog een stukje narijden.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:38

Sorry Ketly, moet het hier toch wel eens zijn met Anoniemk2. Bestaat niet dat een paard niet te rijden is voor een prof met een zachte maar consequente hand en alleen maar door jou, een onervaren amazone. Als het paard daarna voor jou niet meer te rijden is is ze of niet gezond of ligt het echt aan jou en haar karakter en moet je haar misschien gewoon eens een maand of wat langer in training zetten zodat ze wat meer bevestigd wordt.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:34

Ik zie in je filmpjes dat je wat meer voorwaarts rijdt. Goed zo. Nu nog wat meer verbinding nemen. Ik vind je nog wel wat teveel rechtuit rondjes rijden. Als je zich wegdrukt en het hoofd omhoog wil gooien zou ik meteen gaan wenden voltes rijden. Ook kun je best paar pasjes gaan wijken. Naar de hoefslag toe als je zo van hand verandert of van binnenhoefslag naar hoefslag. Veel voltes rijden en groter en kleiner maken. Ik heb ook de indruk dat je meer op de linkerhand rijdt als de rechter. Probeer dat evenredig te verdelen.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:44

Ketly schreef:
We komen van nog verder dan sommige mensen misschien weten, maar toen ik haar als 3 jarige kocht is ze weggebracht om te beleren naar een tweede adres omdat ze bij het eerste adres er niet op als eerste op durfden. Degene die haar heeft beleerd gaf aan dat hij niet zeker wist of haar karakter wat voor mij zou zijn. Bij de klinische keuring durfde de dierenarts haar achterbenen niet eens op te tillen.


Dat bij de klinische keuring de DA de achterbenen niet durfde te pakken is op zich heel raar. Je paard was nog zo groen dat ze dat waarschijnlijk nog niet had geleerd. Dat komt veel voor. Zo groen kochten wij onze ruin ook. Een DA kan zich met zijn beroep niet zo heel veel veroorloven. Smeden krijgen veel van dat grut in handen en zijn daar meestal wat handiger in.

Ketly schreef:
Toen ik in het begin opstapte raakte ze in paniek als ze aan de andere kant mijn been zag en zette ze het op een rennen. En ja, nu ben ik hier met die gekke merrie en we doen het allemaal toch maar even :D


Dan heeft de zadelmakmaker zijn werk niet goed gedaan. Zo te lezen heb je een half zadelmak paard terug gekregen. Want aan het overzwaaien van je been moet een zadelmak paard gewoon gewend zijn.
Bij sommige paarden is er wat meer tijd nodig om ze goed zadelmak te krijgen.

Wat ik boven lees heeft niets met het karakter te maken, maar gewoon met een jong groen paard.

Ik kan me best voorstellen dat je daardoor wat vertrouwen bent kwijt geraakt.
Als ik jouw paard zo op de filmpjes zie, zie ik geen heel sensibele merrie. Ik zie wel rijtechnische problemen, maar die volgens mij niet heel moeilijk op te lossen zijn door een ervaren ruiter die veel jonge paarden in handen heeft gehad. Want daar zit het echte probleem: het inrij / doorrij gedeelte.

Ik lees ook tussen de regels door dat je het nog steeds spannend vindt allemaal. Daarom denk ik ook dat je meer hulp nodig hebt om dat paard goed op de rit te krijgen. Daarom (nog steeds) mijn advies om de merrie door te laten rijden door een ervaren ruiter/amazone; daar zelf bij zijn eventueel narijden na iedere training en vooral ook heel veel les nemen.

Het advies bij de aanschaf van een paard is altijd: "groen op groen, niet doen".
Bij het goed opleiden van een jong paard komt heel wat (ervaring) kijken. Jij was hier duidelijk nog niet aan toe.
Maar je hebt haar nu eenmaal en het is verder een hartstikke leuk paard. Dus waarom weg doen. Samen leren is ook een mogelijkheid maar dan heb je goede begeleiding nodig.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-11-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:01

Ketly schreef:
Ideaal zo'n foeilijst :D Maar inderdaad wel vervelend en ook jammer dat het op zo'n manier gebracht wordt, omdat je daar het tegenovergestelde mee bereikt.


Ik ben het in grote lijnen wel eens met AnoniemK2 v.w.b. het rijtechnische probleem (en dat ben ik echt niet snel). Ze brengt het alleen zo rottig.
V.w.b. het medische gedeelte helemaal niet (je paard fluistert niet maar roept) complete onzin volgens mij.
Paard ziet er goed uit, niet kreupel o.i.d. alleen een aanleuningsprobleem. Dat is jammer (vooral voor Ketly) , maar daar gaat ze echt niet dood aan, noch is het zielig.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:15

Ketly schreef:
Als ik zelf inderdaad niet in de gaten zou hebben dat er problemen waren was dit topic niet gemaakt. Ben echt heel blij met de adviezen en er zijn verschillende tips gegeven waar ik echt veel mee kan en waardoor ik er nog steeds achter sta dat ik het topic heb geopend. Ik kan helaas niet met alle adviezen wat doen omdat ik dan zoveel tegenstrijdige dingen doe en omdat sommige dingen te ver van mijn manier van rijden af staan. Hopelijk heeft iedereen hier ook begrip voor!


Alleen maar goed dat je het topic hebt gemaakt en ik kan me ook best voorstellen dat alle adviezen misschien wat verwarrend zijn. Persoonlijk vind ik de adviezen niet allemaal heel verschillend. In grote lijnen wordt volgens mij toch wel een beetje hetzelfde gezegd.
Mag ik eens vragen wat je precies met jouw manier van rijden bedoelt.?

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:42

Ketly schreef:
Ik krijg niet alleen adviezen hier, maar ook veel via pb. Wel heel lief, maar wel inderdaad soms wat verwarrend en overwelmend. Ik heb zowel adviezen gehad over wel 20 verschillende instructeurs, osteopaten, grondwerkmanieren en vele medische adviezen. Als ik alles op zou moeten volgen zou ik mijn fulltime baan op moeten zeggen en fulltime met mijn paard bezig zijn. Dat is natuurlijk onmogelijk dus ik moet keuzes maken. Met mijn manier van rijden bedoel ik dat ik ook daarin dicht bij mezelf en mijn paard wil blijven. Ze is erg gevoelig dus sommige dingen wil ik op eigen volgorde doen en ik bouw rustig op. De eerste stap was gisteravond ontspanning opzoeken die we zo lang niet hebben gehad. Vervolgens krijg ik vele berichten dat ik er niet kom als ik haar niet aanvul met mijn been. Het is hartstikke lief bedoeld, maar we dienen zoveel aan te passen dat ik dit met een avondje niet meteen te pakken heb. Ik ben trots op hoe ze daar loopt en ik neem zeker alle tips mee.

Ook krijg ik heel veel lieve priveberichten en reacties in dit topic waar ik erg blij mee ben. Motiveert mij om samen door te zetten!


Och jeetje, ja dat krijgen wij hier natuurlijk niet allemaal mee. ik zou alle medische tips even achterwege laten. Ik krijg zo uit de filmpjes niet de indruk dat daar een probleem zit. Ook geen headshaking al kan ik dat natuurlijk niet helemaal uitsluiten, maar dat hangt toch vaak samen met pollen en licht.

Ook met een paard dat je niet in aanleuning hebt (dus geen contact teugel) kun je al een beginnetje maken met recht richten (recht stellen) door middel van sturen (de schouders plaatsen) zonder enige druk. Ik heb ooit in het verleden zelf een aantal lessen gehad van Antoine de Bodt (hij gaf destijds les bij ons op stal)
Daarna kreeg je zo'n hype met die methode en ik vond ook niet alle instructeurs die volgens die methode lesgaven ook goed. Het werd een beetje de heilige graal voor alle kreupele paarden en dat was het natuurlijk niet. Maar ik vond het wel een goede manier voor mensen met weinig ervaring om te leren voelen hoe je je paard recht onder je kunt laten bewegen. Een heel goede manier om de basis te leren voor je paard en jezelf.
Kijk hier heb je ook weer een tip :D :D

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:00

Leuk! bij wie?

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:53

Zo, dat ziet er echt een heel stuk beter uit. Je mag niet alleen trots zijn op haar, maar zeker ook op jezelf!
Ik had al zo'n vermoeden dat met het paard "aan elkaar rijden" je aanleuningsprobleem zou verbeteren. Veel rustiger het hoofd nu.
Dus op de goede weg. Zo te zien ben je zelf in staat je probleem met goede begeleiding op te lossen. Zoek instructie dus op dat niveau.
Kan zijn dat je paard komende tijd door wat protesteert door de andere manier van werken. Maar daar moet je gewoon even doorheen.
D.m.v. werken op de volte, wendingen rijden en wat wijken kun je je paard al prima meer aan elkaar rijden.
Met tussen twee benen en twee teugels houden en consequent je lijnen rijden kom je al een heel eind.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:49

Ketly schreef:
Ik zit telkens het filmpje te bekijken en denk dan, wauw, wat een dier is het toch :o Zo leuk dat je na 5 jaar nog steeds onder de indruk kan zijn van je eigen paard! :+


Je hebt dan ook een echt leuk paard hoor. Ik snap goed dat SinneJ zegt dat je dr op de foto moet zetten. Je kan niet genoeg foto's hebben van zo'n dier (en filmpjes) :+

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:32

Fijn hoor! Ben benieuwd naar je updates!


Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:41

Ketly schreef:
De rest van de keren rijden ging het eigenlijk gewoon heel goed. Ze is nog wel iets zwaar op de voorhand, maar dat is misschien ook mijn onzekerheid dat als ik haar loslaat dat ze dan weer uit elkaar valt. We kunnen ook niet in één keer ons doel behalen, maar op deze manier durf ik zelfs ooit wel eens aan een wedstrijdje meepakken te denken!

Na de clinic had ik eigenlijk al besloten dat ik heel graag weer bij haar wilde lessen, dus op 21 december komt ze een clinic bij ons op stal geven! :D


Grappig dat je dat zegt, want zij moet in dat aan elkaar zijn loslaten (in de kaak). Dat is een stukje dat je -als ik het zo lees - echt nog moet leren en daarom is een goede instructeur/trice die jou dat bij kan brengen zo belangrijk. Het zou helemaal mooi zijn als je wekelijks bij zo iemand kan lessen.
Neemt niet weg dat je al flinke stappen in de goede richting zet. *\o/*

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:15

Fijn dat het zo goed gaat! Wat betreft zo'n blokkade. Ze kan ook best es hebben vastgelegen en je er niets van hebben gemerkt. Je weet nooit helemaal wat ze op stal doen. :D

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:57

Ik was even benieuwd hoe het nu met jullie beiden gaat.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:47

Lekker bezig hoor. Ziet er heel vriendelijk uit. Een tip: mag nog wat meer in verbinding van achter naar voor (dus iets meer contact met de mond) en wat minder overhaast rijden. Door wat meer te schakelen (terug en vooruit) kijken of ze haar passen wat langer en af wil maken.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:41

Het is helemaal niet raar of stom en wat fijn dat je echt goede begeleiding hebt gevonden.
Ben benieuwd naar wat ze eventueel vinden. Veel succes.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:27

Een echo of een foto? Waar zit de pijn op de hals precies?

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:04

MarjanB schreef:
Kaatje had ook C6/c7 en dat is precies de plek waar die van jou gevoelig is nu. Ben heel erg benieuwd wat er uit de echo komt! Wellicht ook goed om te bespreken of je dr bijvoorbeeld duivelsklauw mag geven om dr wat te helpen. Merkte hier dat zodra ze ook maar iets voelde gelijk weer spanning kwam terwijl de oorzaak al weg was. Nu ze door dat stukje is, is het klaar en is ze mentaal ook veranderd.



[ img ]

C6 en C7 zijn inderdaad de halswervels die dicht tegen de borst aanliggen.
Artroseactiviteit is een vorm van ontsteking. Uitgaande van een vermoeden van een ontsteking zou ik een foto eerlijk gezegd de meest voor de hand liggende beeldvorming vinden. Als daar niks zit evt een echo.
Dat is ook hoe ik het gewend ben qua beeldvorming bij dit soort problematiek.

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:07

MyWishMax schreef:
Op de foto zien ze dan weer niet of er echt een ontsteking zit. Daarom hebben wij eerst scinti gedaan er daarna beide. Foto om te kijken hoe erg de artrose was en scan om de ontsteking in beeld te brengen.


Zo scherp verdeeld ligt dat niet.een ontstekingsreactie als gevolg van artrose zie je zeker ook op foto, door verandering in de botstructuur, botoplossing (zie je dan een waasje)
Vind het altijd een beetje geld. uitdezakklopperij om niet net het meest voor de hand liggende te beginnen.
Het is een blokkade bij het paard dat er al langere tijd zit. Dan kom je als snel op die plek bij het paard bij de halswervels uit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-04-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:23

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
Op de foto zien ze dan weer niet of er echt een ontsteking zit. Daarom hebben wij eerst scinti gedaan er daarna beide. Foto om te kijken hoe erg de artrose was en scan om de ontsteking in beeld te brengen.


Zo scherp verdeeld ligt dat niet.een ontstekingsreactie als gevolg van artrose zie je zeker ook op foto, door verandering in de botstructuur, botoplossing (zie je dan een waasje)
Vind het altijd een beetje geld. uitdezakklopperij om niet net het meest voor de hand liggende te beginnen.


MyWishMax schreef:
Ik heb er zelf naast gestaan en er bijna 10 jaar mee gehandeld... En nee, je zag echt niet hoe ernstig de ontsteking was. Alleen hoe ernstig de artrose en dus de botwoekering was.


En heeft dat dan geleid tot een ander resultaat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 10 bezoekers