Val-les geven aan kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:46

Ik kom nog uit de tijd waarin zonder cap rijden normaal was, een bodyprotector niet bestond, en een cap ook niet veel meer was dan een laagje plastic met fluweel eroverheen wat op zn plaats moest blijven met een dun elastisch bandje (waarin een knoop kwam als het uitlubberde).

In ''die goede oude tijd'' was val-les ook normaal, kreeg je in de manegelessen al. Want goed leren vallen, gecontroleerd leren vallen, maakte de gevolgen van een val vele malen kleiner.

Tegenwoordig echter wordt er op onze manege bijvoorbeeld geen val-les meer gegeven. Wat ik spijtig vind. Onze dochter is al minstens 20 keer gevallen, en rolt daarbij naar mijn mening niet goed door.. Ze heeft nooit echt veel last gehad van haar val, stapt ook zo weer op en rijd weer verder, maar ik denk dat ze toch baad kan hebben bij val-les. Dus ik wil mijn dochter zelf val-les gaan geven met haar pony, maar hoe pak ik dat het beste aan..?

Nu stuitte ik bij mijn zoektocht op dit artikel met dit filmpje;

https://www.horses.nl/algemeen/leren-ho ... alt-video/

Citaat:
Alvast wat tips voor het moment dat je dreigt te vallen:

1.Buig je lichaam en breng je armen om je hoofd
2.Houd je ellebogen gebogen en je handen in een vuist, zodat de buitenkant van de elleboog, je onderarm en de rug van je hand als eerste de grond raken.
3.Buig je hoofd met je kin op de borst
4.Probeer door te rollen in een soort scheve voorwaartse rol via de zijkant van je hoofd, over je schouder, rug en heup.
5.Rol weg van je paard




Bij deze nog een linkje met filmpje;
https://jeugdjournaal.nl/artikel/209097 ... paard.html


Zelf was mijn val-les echter eerst op de grond de judo-rol oefenen, daarna in stap zonder zadel van het paard af komen, vervolgens in draf zonder zadel van het paard af komen, en de echte durf-als die mochten het in galop proberen.

Die laatste methode lijkt mij ook het meest geschikt, want als kind heb je zelf de controle over hoe en wanneer je wilt vallen.. Zijn er nog meer manieren om zelf val-les te geven? Hoe zouden jullie dat aanpakken?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:17

Uiteraard is het beter om te oefenen hoe je er op blijft zitten, maar als je valt kan je maar beter goed vallen dan als een plank plat op je rug vallen bijvoorbeeld. De val-les is dan ook om te leren hoe je goed kan vallen (doorrollen) en zo dus je val kan beïnvloeden waardoor de gevolgen van een val minder erg kunnen zijn. De val-les is juist om te voorkomen dat je dingen breekt bij een val.

Paardrijden gaat nou eenmaal, net als elke andere sport, met vallen en opstaan. Vallen is niet altijd te voorkomen, dus dan maar beter leren hoe je moet vallen toch?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:02

Ze rijd meestal zonder BP. Alleen bij cros-les heeft ze een BP aan (dan is het verplicht), inderdaad zo’n blokjes-ding.

Ik dacht inderdaad eerst haar de judo-rol te leren, een fitness-bal klinkt als een goede 2e stap! En dan als dat vlekkeloos gaat kunnen we de shet zonder zadel pakken, als dat goed gaat kan ze eventueel ook nog vanaf de B-pony oefenen :+

Van wat ik weet is hier geen voltige-vereniging in de buurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 21:41

webster543 schreef:
Heb vroeger ook valles gehad. Een dikke mat ( zoals die van hoogspringen) naast de hoefslag en een voor een je van je paard laten vallen. Eerst linksom, dan rechtsom en in alle gangen.
Als kind deden wij dat allemaal en was dat zelfs leuk. Nu denk ik wel dat ik een paar “technieken” nog automatisch zou toepassen.

Het zou zeker interessant zijn op dat weer te integreren in de lessen. Niet alleen om letsels te voorkomen, maar ook om de schrik voor het vallen wat weg te nemen.


Dat laatste is ook zekers een punt, vooral bij kinderen die enkel op de manege leren rijden en nooit vallen.. Mijn dochter zit al vanaf dat ze 2 is op het paard (we hebben zelf pony’s) en heeft er al zoveel naast gelegen dat het er bij hoort. Leuk is vallen nooit, maar ook bij ballet, turnen, voetbal, elke andere sport kan je vallen en dat hoort er bij.
Er zijn echter ook zat mensen op de manege nog nooit gevallen, en 9 van de 10 vermijden ook dingen waarbij ze denken dat ze zouden kunnen vallen. Onwijs jammer natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:53

De keren dat mijn dochter in het zand heeft gelegen zijn dus niet meer te tellen op 2 handen. Nou is ze ook een klein licht (net de 20 kilo gepasseerd terwijl ze 8 is) wuppie voor haar leeftijd, die al een salto voorover maakt als ze op een grotere pony zit die plots gras gaat eten. Dan trekken ze haar zo uit het zadel want qua gewicht heeft ze ook niks in te brengen natuurlijk.. :')
Nu zijn dat niet de harde vallen, maar ze valt wel. :+

Even voor de beeldvorming, dit is ze op haar favoriete manege-pony (sinds de shetlander van de manege overleden is). De meeste manege pony’s zijn dit formaat.. (Dit is een ijslander, ze hebben veelal ijslanders en een aantal haflingers en een paar gewone pony’s op deze manege.)

[ img ]

Anoniem

Re: Val-les geven aan kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:52

De tip om vallessen bij een judo-vereniging te doen vind ik ook echt een goede, ga ik eens naar kijken!
Iemand met een bal vallessen geprobeerd? Hoe pak ik dat het beste aan?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers