buitenrijden en spanning met andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

buitenrijden en spanning met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 11:38

Sinds een jaar heb ik een 7 jarige haflinger.Hij ging bij de vorige eigenaar regelmatig op buitenrit. vaak alleen. en was redelijk bomproof....Aangezien ik nog niet alleen durf ben ik afgelopen najaar begonnen met buitenritjes met iemand met een heel stabiel paard. Dat dier kijkt amper op of om. Ik werd daardoor steeds zekerder en inmiddels rijden we met zijn tweetjes een a 2 keer p week ontspannen ritjes. Mijn pony wilt wel altijd voorop.
Sinds een paar weken gaat er af en toe een derde persoon mee.. maar ik merk dat mijn pony dan minder stabiel is.. de andere dieren zijn op zich prima nuchtere paarden maar toch met een iets meer alertheid dan de eerste. Ik merk dat mijn pony deze energie dus oppikt en daardoor onrustiger en onzekerder wordt en af en toe dus ff drie stappen wegschiet terwijl hij dat met dat andere paard nooit deed. Je zou nu zeggen rij dan alleen met die ene maar goed deze vrouw raakt er straks voor langere tijd uit... Nu wil ik wel graag buiten blijven rijden maar durf niet alleen maar merk dus omdat mijn pony zo beïnvloedbaar is door de energie van andere paarden dat ik straks bang ben dat ik niet meer buiten kom en dat vind ik zonde.

Hoe doen jullie dit??

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: buitenrijden en spanning met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 12:09

Ik ben laatst alleen geweest met iemand op de fiets ernaast en dat ging goed alleen was hij wel veeel voorwaartser en normaal heeft hij al flink de pas erin.. terugrijden ging maar koste wel de nodige kracht..hij werd erg sterk toen maar schrok nergens van.. ik wil ook graag doorzetten lijkt me zo ontzettend gaaf dat bijv mijn dochter met een paar jaar een ontspannen buitenrit op hem kan maken.. maar ja idd afwisselen... tnx voor de tips Zover

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: buitenrijden en spanning met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 10:08

uiteraard zal dat meespelen maar dit paard kende ik bijv niet en hoorde ik dat het een braaf paard was.. maar idd zal het meespelen..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: buitenrijden en spanning met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 07:52

uitstappen doe ik al.. dat is nog 200 meter heen en weer dat gaat prima.. maar na die 200 meter moet ik kiezen tussen strand op of duin door of door het dorp... en daar keer ik altijd om... ik durf dan niet verder... maar mss toch maar eens doorzetten en 100 meter verder gaan

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 12:03

vandaag weer geprobeerd maar bij minste of geringste nam hij de angst vh andere paard over.. ik ben afgestapt en we zijn langs de obstakels gelopen en daarna weer opgestapt.. dit was voor mij wel een soort van overwinning maar toch merk ik dat ikzelf erop niet ontspannen meer ben.. zijn hier tips voor.. ik ga al zingen of tegen hem praten en spreek mezelf toe dat ik een wegrenmoment heus wel uit kan zitten etcetc.... ik heb de afgelopen weken echt ervaren dat mijn pony echt hangt en vertrouwd op het andere paard.. vind die wat eng dan gaat de mijne mee erin.. vanmorgen kwamen we bijv een hond tegen.. normaal doet die van mij niks en nu.. omdat het andere dier het spannend vond.. vond die van mij dat ook ineen.. ik ben uiteindelijk afgestapt en tegen hem gezegd dat ik hem wel erlangs begeleid en dat ging prima... al snel was er ontspanning.. maar goed... hopelijk gaat hij me ook ooit zo vertrouwen dat ik er niet af hoef...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: buitenrijden en spanning met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 10:15

Hij gaat kijkerig worden zijn borst en hoofd gaan omhoog gaat snuifen.. stilstaan en dan ineens draait ie om en rent heel hard weg. Als ik been geen sprint ie naar voren.. als ik ernaast loopt dribbelt ie naast me en als ik voorop loop voelt hij de emotie vh andere dier.. hij kan stoicijns lopen en dan ineens oppompen en wegrennen.. omdat diegene achter hem begint te dribbelen bijv.. als ik met een nuchter paard meegaat die niet omkijkt van niks gaat ie stil staan en laat hij de andere voor en loopt er dan achteraan...bij schrijtrainingen doet ie niks maakt nergens wat van....gister was een visserstentje echt heeel eng en vndg bij uitstappen een ballon die wegwaaide maakte die weer niks van

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 13:19

Meteen draven kan niet want we moeten eerste stuk langs en over de weg .. en woonwijk. En restaurant... alleen is iets wat ik niet durf.... als er wat gebeurd ben je gewoon echt alleen... ik ga maar ff stap terug en alleen met iemand met de fiets mee of alleen een braverik.. ik merk dat ikzelf er ook onrustiger van wordt maar wil doorzetten..mss leg ik de lat nog te hoog voor mezelf

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: buitenrijden en spanning met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 16:23

Dat zou goed kunnen hoor hij is snel afgeleid en buiten mss meer als in de bak.. ik ga gewoon weer ff stapje terug tot ik weer meer lef heb.. en ondertussen in de bak en op de grond aan onze band werken. Tnx allemaal

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers