Zadelmak maken en alles erom heen

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:04

Hiii! Ik ben nieuw, althans ik heb pas net een account. Maar ik wil een topic starten over zadelmak maken. Ik heb net een Shetlander als weidemaatje voor mijn d-pony en die wil ik zadelmak maken. Ik heb ervaring met rijden ik rijd al 10 jaar paard en heb zelf M1 gereden en train nu op Z-niveau maar daar gaat het niet om want ik wil er zelf ook niet op gaan zitten. Ik wil eerst voor bereiden enz. Maar hoe? Ze is 2 jaar en kan als enige aan een halstertje lopen en der voor kant poetsen achterkant deels maar vind ze erg raar. Ze had een staart tot over de grond. Ik weet wel dat je moet gaan longeren enz maar wat is er echt belangrijk en in welke stappen??? Hoor heel graag van iemand


mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:07

Wil je de D pony gaan beleren of de shetlander?

Zou dan het komende half jaar/jaar de pony leren aan een touwtje mee te lopen, rustig te blijven staan met poetsen, voetjes kunnen geven etc etc.
En ondertussen kun je iemand gaan zoeken die jou straks kan helpen met het zadelmak maken van je pony?

Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:09

Ik ga de shet zadelmak maken en ik heb iemand die op haar kan zitten. Ze kan al voetje geven en redelijk aan het touwtje lopen maar thx!!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:13

Eerst maar eens lekker handtam maken, en dan komt de rest over 2 jaar wel, lijkt me.

Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:15

Ze is echt e n schatje en komt graag knuffelen! Er kunnen trekkers en vanalles langs komen

Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:15

En ik wil haar zeker pas echt ieman op hebben als ze vier is drie kan maar hoeft van mij niet

Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:23

Maar heeft iemand dus tips??

Evocative
Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:24

Mijn advies is om dit niet alleen te doen. Ook al heb je die tien jaar ervaring, zou ik tegen die tijd toch hulp vragen. Aangezien ik uit je bericht opmaak dat dit jouw eerste keer is (verbeter me als dit niet klopt) kan het toch vervelend uitpakken. Hulp vragen bij deze situaties is niet zwak of raar, het is juist verstandig en volwassen. Je wilt de pony niet "verpesten" door onkunde, hoe goed de bedoelingen ook zijn.

Voor de voorbereiding ga ik mee met wat hierboven is genoemd. Dit is toch wel echt de basis die je er goed in wilt hebben voordat je begint met het echte werk. Verder zou ik met haar trainen dat ze overal aangeraakt kan worden zonder dat ze hier raar op reageert, want dat gaat ook voor veel andere dingen in haar leven (denk bijvoorbeeld aan de dierenarts en hoefsmid) handig zijn.

Cum tacent, clamant.

Janneke2
Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:27

Phaf schreef:
Ik wil eerst voor bereiden enz. Maar hoe? Ze is 2 jaar en kan als enige aan een halstertje lopen en der voor kant poetsen achterkant deels maar vind ze erg raar. Ze had een staart tot over de grond. Ik weet wel dat je moet gaan longeren enz maar wat is er echt belangrijk en in welke stappen??? Hoor heel graag van iemand



Welkom Phaf!

Hier een leerling van Linda Tellington. Haar methode (tteam) heeft erg veel te bieden, juist ook voor jonkies.

Herkenbaar: sommige paarden weten nauwelijks dat ze achterbenen hebben. Daar kunnen 'de verschillende touches' helpen, afstrijken met 'the wand' (in de winkel heet t een witte dressuurzweep, en het is een verlenging van je arm) plus drie tapjes op de hoef
gaat het borstelen beter kun je wraps proberen (met bandages maak je een soort 'cadeauverpakking' ;) )
en daarna dingen als het labyrint lopen.

Let wel : je dier is twee : houd het kort en speels. Vijf of tien minuten iets doen, klaar - paar dagen wachten voor je weer iets uit de gereedschapskist van Linda pakt.

Bereid het longeren voor met verschillende leidposities, en maak zo weinig mogelijk vaste cirkels.
(Doe met een dier van twee maar geen werk aan de longe, houd het bij samen spelen.)
(
Voor over een ruim jaar: juist door afwisselend 1,2,3x de cirkel rond, stukje rechtuit, cirkel - naar binnen, van hand veranderen leren ze balanceren.)
Gaat dit leuk, dan kan je er balkjes op een gebogen lijn aan toevoegen.

En vraag hulp, oefen de tteam methode onder leiding en met verschillende paarden en vraag verschillende mensen om met jou mee te kijken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-01-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:30

Evocative schreef:
Mijn advies is om dit niet alleen te doen. Ook al heb je die tien jaar ervaring, zou ik tegen die tijd toch hulp vragen. Aangezien ik uit je bericht opmaak dat dit jouw eerste keer is (verbeter me als dit niet klopt) kan het toch vervelend uitpakken. Hulp vragen bij deze situaties is niet zwak of raar, het is juist verstandig en volwassen. Je wilt de pony niet "verpesten" door onkunde, hoe goed de bedoelingen ook zijn.

Voor de voorbereiding ga ik mee met wat hierboven is genoemd. Dit is toch wel echt de basis die je er goed in wilt hebben voordat je begint met het echte werk. Verder zou ik met haar trainen dat ze overal aangeraakt kan worden zonder dat ze hier raar op reageert, want dat gaat ook voor veel andere dingen in haar leven (denk bijvoorbeeld aan de dierenarts en hoefsmid) handig zijn.

Ja snap ik ik zie het ook niet als raar wang het is mn eerste keer! En ik heb een hekel aan als iets half gaat ik heb er ervaring mee een verpeste pony niet zelf gedaan maar verkeerd gekocht achteraf heel fijn want toen had ik een hele leuke pony daarna! En idd ben ik aan het trainen op overal aanraken

Phaf
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 18:36

Janneke2 schreef:
Phaf schreef:
Ik wil eerst voor bereiden enz. Maar hoe? Ze is 2 jaar en kan als enige aan een halstertje lopen en der voor kant poetsen achterkant deels maar vind ze erg raar. Ze had een staart tot over de grond. Ik weet wel dat je moet gaan longeren enz maar wat is er echt belangrijk en in welke stappen??? Hoor heel graag van iemand



Welkom Phaf!

Hier een leerling van Linda Tellington. Haar methode (tteam) heeft erg veel te bieden, juist ook voor jonkies.

Herkenbaar: sommige paarden weten nauwelijks dat ze achterbenen hebben. Daar kunnen 'de verschillende touches' helpen, afstrijken met 'the wand' (in de winkel heet t een witte dressuurzweep, en het is een verlenging van je arm) plus drie tapjes op de hoef
gaat het borstelen beter kun je wraps proberen (met bandages maak je een soort 'cadeauverpakking' ;) )
en daarna dingen als het labyrint lopen.

Let wel : je dier is twee : houd het kort en speels. Vijf of tien minuten iets doen, klaar - paar dagen wachten voor je weer iets uit de gereedschapskist van Linda pakt.

Bereid het longeren voor met verschillende leidposities, en maak zo weinig mogelijk vaste cirkels.
(Doe met een dier van twee maar geen werk aan de longe, houd het bij samen spelen.)
(
Voor over een ruim jaar: juist door afwisselend 1,2,3x de cirkel rond, stukje rechtuit, cirkel - naar binnen, van hand veranderen leren ze balanceren.)
Gaat dit leuk, dan kan je er balkjes op een gebogen lijn aan toevoegen.

En vraag hulp, oefen de tteam methode onder leiding en met verschillende paarden en vraag verschillende mensen om met jou mee te kijken.

Dankjewel! En je hebt gelijk ze is 2 dus ik speel met haar en natuurlijk nog niet echt trainen maar ik dacht ik lees me wat in en vraag om hulp! (Ook van een professioneel iemand)Ik wandel nu met haar en poets.
En wat bedoel je precies van herkenbaar tot lopen want dat snap ik niet helemaal?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:57

Ik zou parelli gaan doen, de 7 games (info zat op internet en youtube), dan als ze 3 is gaan lessen met dubbele lijnen om het stuur en gas erop te zetten, vervolgens zadelmak maken en als ze alles zonder ruiter netjes doet pas een ruitertje in de buurt zoeken en die erop zetten. Grote kans dat ze dan heel soepel die laatste stap ook oppakt.

Melissa0304
Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:16

Ik verplaats dit naar YRT, daar past het beter

Janneke2
Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:15

Hoi Phaf,
in die alinea van

"sommige paarden weten nauwelijks dat ze achterbenen hebben. Daar kunnen 'de verschillende touches' helpen, afstrijken met 'the wand' (in de winkel heet t een witte dressuurzweep, en het is een verlenging van je arm) plus drie tapjes op de hoef
gaat het borstelen beter kun je wraps proberen (met bandages maak je een soort 'cadeauverpakking' ;) )
en daarna dingen als het labyrint lopen."

... gebruik ik nog al wat termen die binnen het werk van Linda Tellington een specifieke betekenis hebben.
Je kunt op internet wel het een en ander vinden en er zijn goede boeken zoals "Paardrijden met Linda Tellington".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

isa06x
Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:51

Ik weet niet, het kan ook aan mij liggen, misschien zeg ik iets heel doms, maar ze is 2? Is dat niet een beetje te jong om al zadelmak te maken? Een paard is pas met ongeveer 5,5mjaar volwassen. De meeste paarden kennen op 2 jarige leeftijd de basis grondwerk nog niet eens. Ik weet natuurlijk wel dat zadelmak en inrijden verschillend is

Huidverzorging is mijn passie
Sterre & Flash, mijn shetlanddames

nummie
Berichten: 408
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Zadelmak maken en alles erom heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:06

Probeer idd alles te leren in de omgang, hier enkele voorbeelden:

Leiden (braaf mee lopen aan de hand, stoppen wanneer jij stopt, stil blijven staan etc., achterwaarts)
Rustig op de poetsplaats staan aan 2 touwen
Aan (bijvoorbeeld) een stal staan met 1 touw

Alles met betrekking tot toiletteren:
Waaronder, hoeven uitkrabben
Staart, benen, gehele lichaam wassen (veel paarden vinden dat spannend)
Knippen (ook dit vinden sommige paarden spannend, het geluid van de schaar)

Trailerladen:
Wandel gewoon eens spelenderwijs een trailer in en uit

Verkeersmak maken:
Wandel met haar langs straat, door het bos etc.
Laat haar alles zien, ook bijvoorbeeld koeien en schapen etc.

Als ze wat ouder is:
Longeren en de stemhulpen mbt dat aanleren

Denk dat je hier al een heel eind mee vooruit kunt :)

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)

sofiepaard
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-02-21
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:21

heyy phaf. als ik dit zo lees kan ik daaruit opmaken dat het shetje nog veel moet leren. dus is het belangrijk om rustig op te bouwen. ik zou beginnen met leiden en volgen enzo. het shetje moet jou leren vertrouwen maar ook snappen dat jii de baas bent. je moet dus een balans zoeken tussen de baas spelen en respect hebben. als je merkt dat alles aan het halster goed gaat kun je misschien voorzichtig beginnen met longeren. eerst zonder longeersingel en daarna eerst met een dekje erop en zo uitbreiden. zo kan de shet de commandos al leren. wat ik zeker niet zou doen is hem/haar afstraffen als ze het niet snapt. t is ook nog maar een jong paardje. bij ons op stal widle een meisje haar paard van 2.5 jaar ook zelf beleren en geloof me je wilt niet weten wat daar allemaal gebeurde. ik zou ook een ervaren paardenmens in de buurt houden voor hulp waar nodig. ik hoop heel erg dat je hier iets aan het. succes xx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers