Dilemma betaling

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 

Wat zou jij doen?

Gewoon laten betalen
117 (52%)
Korting geven
34 (15%)
Betaling niet accepteren
22 (9%)
Betaling accepteren en volgende shoot kado
49 (22%)

Totaal aantal stemmen: 222


Anoniem

Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:05

Hoi hooi allemaal!

Ik heb vandaag weer een fotoshoot gegeven, maar het miezerde wat dus we zijn toch gewoon gaan shooten.
Op camera leken de foto’s gewoon goed. Maar nu ik de bewerkt heb zit er (ik denk dat het door de regen komt) toch wat ruis op.
(Ik had er voor gewaarschuwd)
Omdat de foto’s dus niet helemaal helder zijn weet ik dus niet zo goed of ik men “salaris” kan accepteren.
De foto’s zijn zeker niet slecht, alleen een beetje minder scherp dan normaal.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Ik vraag trouwens 15 euro voor een shoot (ben zo’n 2 uur bezig geweest)

Dit Zijn een aantal van de foto’s:

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:08

Het model is akkoord gegaan om te shooten met dit weer. Dus gewoon betalen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Myou
Berichten: 920
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:10

Oei, de foto's hebben wel heel veel ruis.
Anders een ander moment inplannen extra inplannen met een tijdslimit?
Al kan ik ook begrijpen dat het voor 15 euro een hoop extra moeite is voor weinig.

Elanor
Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:12

Volgens mij kun je voor €15 en twee uur werk echt níks verwachten. Heb je afgesproken dat het model sowieso het bedrag betaalt, of alleen als ze daadwerkelijk foto’s afneemt? In het laatste geval ligt het natuurlijk bij haar of ze er tevreden genoeg mee is en betaalt. Je zou het ook op die manier bij haar kunnen neerleggen. :)

Lola. <3

Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:14

Voor 15 euro kan ze imo niet klagen. De foto's zijn niet zuiver, maar je had gewaarschuwd en ze is akkoord gegaan.

Saaams
Berichten: 13245
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:14

Moeilijk. Je hebt een dienst geleverd.

Wellicht kan je model laten kiezen? Eventueel €1.50 - €2 per foto die ze zelf kiest met een maximum bedrag van €15. Dan kan ze zelf beslissen. Vanaf €15 kan je gewoon alle fotos toesturen.

Laerkens Beauty

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:15

Ben eerlijk gezegd benieuwd hoe de foto's zouden zijn zonder het miezerig weer?

Zoveel ruis heb ik bij mijn foto's in regenweer zelfs nog nooit gehad.
Niet met mijn Nikon D3200 en gewone kitlens, en zeker niet met de Nikon D7200 icm 70-200mm lens.
Zelfs met mijn Olympus die ik had shoot ik nog kwalitatief goede foto's. En die had maar 10mp


Ik zou als foto's kwalitatief echt véél beter zijn in droog weer gewoon een nieuwe shoot geven maar wat korter qua tijdspanne.

Uiteraard is model akkoord gegaan maar als ik akkoord ga verwacht ik wel een beetje meer kwaliteit dan dit hoor

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:16

Saaams schreef:
Moeilijk. Je hebt een dienst geleverd.

Wellicht kan je model laten kiezen? Eventueel €1.50 - €2 per foto die ze zelf kiest met een maximum bedrag van €15. Dan kan ze zelf beslissen. Vanaf €15 kan je gewoon alle fotos toesturen.


Ik heb alles al doorgestuurd (zijn zo’n 20 foto’s)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:16

Ik weet niet of het model het op prijs stelt dat je zomaar haar foto's hier deelt? Of zitten er rechten van jou op ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:19

Romeo2007 schreef:
Ik weet niet of het model het op prijs stelt dat je zomaar haar foto's hier deelt? Of zitten er rechten van jou op ?


Ik heb van haar de rechten gekregen om ze op insta te zetten, dan denk ik dat bokt ook geen probleem zal zijn. Ook is er nog niks betaald dus vlgm zijn ze dan nog van mij...

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:21

Wil jij bekend staan dat jij deze kwaliteit geld waard vindt? Zo nee, dan voorstellen nieuwe datum te plannen.

Neem zelf voortaan de beslissing fotoshoot af te zeggen als kwaliteit waarschijnlijk niet goed genoeg wordt in jouw ogen.

[o]

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:24

Als ik het model zou zijn geweest zou ik gewoon 15 euro betalen! Nee, ze zijn niet perfect en je kan ze niet groot afdrukken... maar voor 15 euro zou ik dat ook niet verwachten. Leuke herinnering toch!

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:32

Ik vind de foto’s niet mooi.. er zit idd een ruis op en het niveau is ook niet echt mijn ding. Maaaaar... voor 15 euro heb je zeker geleverd. De prijs is dusdanig laag dat je ook geen topkwaliteit hoeft te verwachten.
Dus ook ik zou gewoon gaan voor betalen.

Mama van mijn lieve meisjes

mvdende
Berichten: 5633
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:46

Als ik een fotoshoot zou boeken bij een (semi) professionele fotograaf, dan verwacht ik dat ik die foto's ook kan gebruiken voor groot afdrukken.

Sorry ts, maar de foto's in de openingspost zijn in mijn ogen meer leuke huis, tuin, keuken pictures dan echt professionele foto's. Deze foto's maak ik ook met mijn compactcamera.

Ik zou die €15 wél factureren aan je klant en een 2e fotoshoot cadeau doen. Dan hebben jullie straks allebei wat: jij je geld en je klant mooie foto's bij droog weer.

Odysseus
Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:51

mvdende schreef:
Als ik een fotoshoot zou boeken bij een (semi) professionele fotograaf, dan verwacht ik dat ik die foto's ook kan gebruiken voor groot afdrukken.

Sorry ts, maar de foto's in de openingspost zijn in mijn ogen meer leuke huis, tuin, keuken pictures dan echt professionele foto's. Deze foto's maak ik ook met mijn compactcamera.

Ik zou die €15 wél factureren aan je klant en een 2e fotoshoot cadeau doen. Dan hebben jullie straks allebei wat: jij je geld en je klant mooie foto's bij droog weer.



En jij verwacht voor €15,- een (semi)professionele fotograaf? :')


TS: Er zit veel ruis op de foto's, het lijkt er eerder op alsof je ISO erg hoog stond (en je diafragma erg klein, dus een hoog f-getal). Voor de volgende keer goed op de sluitertijd en diafragma letten, dan kan je ISO waarschijnlijk een stuk omlaag.
Ik zou voor €15,- ze afleveren. Het is een erg laag bedrag en i.m.o. niet reastisch als een klant daar topwerk voor verwacht. Als je je er vervelend over voelt kan je altijd korting op een volgende shoot aanbieden.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:57

Van zodra ik moet betalen voor iets, verwacht ik meer dan wat ik zelf kan. Oké, voor een shoot van 175 euro ga ik uiteraard veeleisender zijn dan voor een van 15 euro, maar het is wel een betaalde dienst, dus het is niet dat voor 15 euro alles dan maar goed is. Jij zegt dat de foto's zeker niet slecht zijn, ik kom misschien hard over, maar ik vind dat ze dat zeker wel zijn, ik zou echt ontgoocheld zijn moest ik dit krijgen. Sorry. Y;(

Daarnaast vertrouw ik eigenlijk ook een beetje op de fotograaf om de best mogelijke shots te hebben. Weersomstandigheden, juiste belichting, juiste hoeken,... ik vertrouw daarop op de fotograaf om mij duidelijk te informeren en niet gewoon de keuze van mij te laten afhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:08

Gini schreef:
Van zodra ik moet betalen voor iets, verwacht ik meer dan wat ik zelf kan. Oké, voor een shoot van 175 euro ga ik uiteraard veeleisender zijn dan voor een van 15 euro, maar het is wel een betaalde dienst, dus het is niet dat voor 15 euro alles dan maar goed is. Jij zegt dat de foto's zeker niet slecht zijn, ik kom misschien hard over, maar ik vind dat ze dat zeker wel zijn, ik zou echt ontgoocheld zijn moest ik dit krijgen. Sorry. Y;(

Daarnaast vertrouw ik eigenlijk ook een beetje op de fotograaf om de best mogelijke shots te hebben. Weersomstandigheden, juiste belichting, juiste hoeken,... ik vertrouw daarop op de fotograaf om mij duidelijk te informeren en niet gewoon de keuze van mij te laten afhangen.


Zeker waar!
Ik heb het aan het model voorgelegd en gaf aan dat ik het een goed idee vond om te verzetten, zij wilde dit absoluut niet en zijn wij dus ook doorgegaan.
Ook is er door het importeren naar bokt ook weer extra ruis op gekomen.
Ik snap zeker dat mijn shots etc niet de beste zijn. Maar ik doe dit als hobby en eigenlijk alleen voor vrienden en bekenden...
ik ben dan wel geen top fotograaf, maar daar is mijn prijs dan ook naar!

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Dilemma betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:15

15 euro is geen geld... dus wat belemmerd je ?

Je zou het ook kunnen vragen. Of het oké is? Als ze niet wil betalen, stel je voor elkaar tegemoet te komen.

Ach.. ik zou zelf die 15 euro hoe dan ook betaald hebben.

Mama van mijn lieve meisjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:17

Knert schreef:
15 euro is geen geld... dus wat belemmerd je ?

Je zou het ook kunnen vragen. Of het oké is? Als ze niet wil betalen, stel je voor elkaar tegemoet te komen.

Ach.. ik zou zelf die 15 euro hoe dan ook betaald hebben.


Het zijn foto’s voor een Kenisje van mij van ongeveer mijn leeftijd, voor een 16 jarige is 15 euro misschien best veel geld...

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:19

de foto's zijn geen topkwaliteit maar mooi genoeg voor die 15.00 per uur hoor. Dus gewoon betalen.
Als je het zelf veel vindt kun je best wat korting geven, maar ik zou ze wel laten betalen.

Lieke
Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:21

Ik zou dit als een leerervaring zien, maar er geen geld voor rekenen. Ook al gaat het om weinig geld. Wel factureren en een gratis shoot aanbieden zou imo ook prima zijn.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:21

Je had ze al naar je klant gestuurd toch? Wat vindt ze zelf van de foto's? Als ze tevreden is, dan is er verder niet echt een probleem lijkt mij :)

Gewoon lekker blijven oefenen met fotograferen!

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:22

Als je er zelf niet tevreden over bent en denkt dat het voor haar veel geld is, dan lever je ze niet en laat je ook niet betalen. Stel voor om met beter weer over te doen

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:29

Ik zie het persoonlijk op meer fronten fout gaan. Ik zie foto’s met een te hoge Iso als gevolg van een hoge sluitertijd en een groot diafragma, daarnaast klopt de witbalans ook niet helemaal, de foto’s zijn erg roze. Probleem wat je krijgt in de nabewerking is dat ruis zich manifesteert bij het oplichten van foto’s , maar ook bij aanpassingen aan kleur.

Uiteindelijk zijn de foto’s die je aan de wereld laat zien het visitekaartje van jou als fotograaf. Of het het geld waard is of niet, daar laat ik me niet over uit. Maar zijn dit foto’s waarvan je vind dat ze representatief zijn voor wat jouw werk is? Zijn dit de foto’s waarvan je wilt dat de wereld ze ziet en waar jouw naam aan verbonden is? Dat is de vraag die je moet stellen.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:32

Art_Ificious schreef:
Uiteraard is model akkoord gegaan maar als ik akkoord ga verwacht ik wel een beetje meer kwaliteit dan dit hoor

Ook voor slechts 15 euro? Dat is een schijntje...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers