Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 17:01

Op de weide waar we nu interesse in hebben staan ongeveer 13 (geschat) paarden met hun eigenaren. Ik vind dat klusjes er absoluut bij horen! Voor ik een verzorg pony had reed ik op de manege en dan was opzadelen en wegrijden uiteraard heel normaal. Na dat ik een tijdje een verzorgpaard had gehad en nog eens een lesje nam bij de manege vond ik het zo gek om meteen te zadelen en weg te rijden. En zodra we klaar waren was het ook weer afzadelen en weg. Ik miste het dan ook gewoon om even goed af te sluiten. Dat hoort er voor mijn gevoel gewoon echt bij. (Daar was het dan opruimen, pad vegen en in de winter water controleren op de padock, hooi voeren en alles afsluiten)

Ik rij nu 2 jaar bij mijn verzorgpony en daar hebben ze ook veel kinderpony’s voor de lesjes. Ik moet daarom daar veel meer uitmesten dan voor 1 paard dus ik mest vaak 1 tot 2 uur uit. In de winter moeten we daar ook gewoon waterbakken vullen en dat soort dingen voor het rijden en ik doe het allemaal nog steeds met alle liefden. Maar ziektes kan ik idd nog niet goed herkennen. Nou lees ik wel veel op internet en facebook maar dat is natuurlijk heel anders dan het echte werk...

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~


LWDaisy
Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:18

Liekemo schreef:
Op de weide waar we nu interesse in hebben staan ongeveer 13 (geschat) paarden met hun eigenaren. Ik vind dat klusjes er absoluut bij horen! Voor ik een verzorg pony had reed ik op de manege en dan was opzadelen en wegrijden uiteraard heel normaal. Na dat ik een tijdje een verzorgpaard had gehad en nog eens een lesje nam bij de manege vond ik het zo gek om meteen te zadelen en weg te rijden. En zodra we klaar waren was het ook weer afzadelen en weg. Ik miste het dan ook gewoon om even goed af te sluiten. Dat hoort er voor mijn gevoel gewoon echt bij. (Daar was het dan opruimen, pad vegen en in de winter water controleren op de padock, hooi voeren en alles afsluiten)

Ik rij nu 2 jaar bij mijn verzorgpony en daar hebben ze ook veel kinderpony’s voor de lesjes. Ik moet daarom daar veel meer uitmesten dan voor 1 paard dus ik mest vaak 1 tot 2 uur uit. In de winter moeten we daar ook gewoon waterbakken vullen en dat soort dingen voor het rijden en ik doe het allemaal nog steeds met alle liefden. Maar ziektes kan ik idd nog niet goed herkennen. Nou lees ik wel veel op internet en facebook maar dat is natuurlijk heel anders dan het echte werk...


Oh dan ben je het idd wel gewend om de handen uit de mouwen te steken! :)
Ik ben zelf ook iemand die vind dat klusjes er gewoon bijhoren :) Ik kan op die manier, door elke dag zelf de mest op te ruimen, ook mijn paard haar gezondheid beter in de gaten houden. Ik weet perfect hoeveel ze mest, en hoe die drollen er normaal uitzien. Ook spot ik op die manier heel snel een draad of paal die stuk zijn, en ik weet ook heel goed hoeveel mijn paard in volle gezondheid drinkt.

Natuurlijk heeft niet iedereen de tijd (of de zin) om deze dingen er dagelijks bij te nemen. Hier is het ook schipperen hoor, ik neem het volledige huishouden op mijn schouders, werk 4 a 6 uur per dag, moet naar de supermarkt, ik kook elke avond, doe de was en de plas, onderhoud onze tuin, ... en daar bovenop ga ik elke dag naar stal :) Ik vul het water van mijn paard ook zelf bij, en dat is nooit "snelsnel" omdat dat met een waterzak van 80 liter gebeurd.

In de winter vloek ik wel al eens. Of in de nattere periodes. Evengoed nu ook, als er zoveel vliegen zijn. Dat komt er ook allemaal bij kijken. Wie dat niet gewend is, kan het wel eens onderschatten. De ene zit er helemaal niets mee in, heeft er ook de tijd voor; en een ander heeft er een hekel aan of geen tijd voor. Zolang je zelf maar weet wat mogelijk en haalbaar is :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 17:51

Ja in de winter is met water spelen altijd even minder prettig. Vooral als we met meer mensen zijn en ik het moet doen omdat de andere zich liever bekommeren over het mesten van de warme drogen stallen :=

Dat komt omdat hun paarden niet op de padock staan die voorzien moet van water maar toch >;)

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:59

Zoals je alles omschrijft geloof ik dat je best goed weet waar je aan begint en ook duidelijk het welzijn van je toekomstig paardje op de 1e plaats zet. Mijn respect heb je en ik wens jullie er heel veel plezier mee.
Maak wel heel goede afspraken met je zusje, dat gaat ruzie schelen in de familie.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 18:06

Dankjewel! Ik meen oprecht dat ik dat heel leuk vind om te horen want ik ben zeker wel een onzeker mens als in dat ik bang ben dat mensen denken dat ik te weinig weet. Dat komt waarschijnlijk door mijn verzorg paard waar ik (heel dankbaar) alles heb geleerd maar wel op een manier waar duidelijk werd gemaakt dat ik niks wist!

Mijn moeder is net langs geweest en is over een uurtje thuis over het nieuws hoe het paartje was! Ik ben benieuwd en deel het graag zodra ik het weet hier :D

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

isa06x
Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:10

Hoi, ik wil dit er even bijzeggen, maar ik weet niet welk geslacht de ijslander is, maar let op of die niet drachtig is als het een merrie is. Ik had een shet merrie gekocht en die nog een veulen had (afgespeend toen we haar kochten) en toen we haar hebben gekocht was ze 1,5 maand drachtig (wij & vorige eigenaar wisten het niet). Onze shet merrie staat op een boerderij dus er is genoeg plek maar als je druk bent en je staat op een pensionstal snap ik het dat je er ook financieel niet op staat te wachten.

Huidverzorging is mijn passie
Sterre & Flash, mijn shetlanddames

Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:26

isa06x schreef:
Hoi, ik wil dit er even bijzeggen, maar ik weet niet welk geslacht de ijslander is, maar let op of die niet drachtig is als het een merrie is. Ik had een shet merrie gekocht en die nog een veulen had (afgespeend toen we haar kochten) en toen we haar hebben gekocht was ze 1,5 maand drachtig (wij & vorige eigenaar wisten het niet). Onze shet merrie staat op een boerderij dus er is genoeg plek maar als je druk bent en je staat op een pensionstal snap ik het dat je er ook financieel niet op staat te wachten.

De prijzen voor IJslanders liggen redelijk hoog, een veulen heeft dus ook flink waarde en zal eigenlijk altijd zeer gewenst zijn door de fokker. Ik verwacht dat dit bij de IJslanders dus niet vaak voor zal komen

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:53

isa06x schreef:
Hoi, ik wil dit er even bijzeggen, maar ik weet niet welk geslacht de ijslander is, maar let op of die niet drachtig is als het een merrie is. Ik had een shet merrie gekocht en die nog een veulen had (afgespeend toen we haar kochten) en toen we haar hebben gekocht was ze 1,5 maand drachtig (wij & vorige eigenaar wisten het niet). Onze shet merrie staat op een boerderij dus er is genoeg plek maar als je druk bent en je staat op een pensionstal snap ik het dat je er ook financieel niet op staat te wachten.

Dit komt vaak voor bij importtinkers.Die worden vanuit Ierland in groepen vervoerd waardoor merries door de aanwezige hengsten gedekt kunnen worden.Of ze waren het al voor het vervoer omdat ze soms uit een kudde in een natuurgebied komen.Als je het leuk vindt om er 2 te krijgen voor de prijs van 1 is er natuurlijk niets aan de hand!

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:22

Je hebt ook naast je Studie je ontspanning nodig, als t omgaan met paarden en rijden je ontspnning is, is dat toch mooi.

Je hebt als Backup je moeder en zusjes, mooier kan t niet zijn.

Maat als jij ook graag je sociale contacten wilt hebben, de nodige stap uitjes in t weekend of door de weekse avonden; Als je paard naast je studie op nr 1 staat zou ik zeggen doen! maar als je ook je stap uitjes wilt blijven doen, dan zou ik t NIET doen!

isa06x
Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:47

anjali schreef:
isa06x schreef:
Hoi, ik wil dit er even bijzeggen, maar ik weet niet welk geslacht de ijslander is, maar let op of die niet drachtig is als het een merrie is. Ik had een shet merrie gekocht en die nog een veulen had (afgespeend toen we haar kochten) en toen we haar hebben gekocht was ze 1,5 maand drachtig (wij & vorige eigenaar wisten het niet). Onze shet merrie staat op een boerderij dus er is genoeg plek maar als je druk bent en je staat op een pensionstal snap ik het dat je er ook financieel niet op staat te wachten.

Dit komt vaak voor bij importtinkers.Die worden vanuit Ierland in groepen vervoerd waardoor merries door de aanwezige hengsten gedekt kunnen worden.Of ze waren het al voor het vervoer omdat ze soms uit een kudde in een natuurgebied komen.Als je het leuk vindt om er 2 te krijgen voor de prijs van 1 is er natuurlijk niets aan de hand!


Toen we mijn shet kochten was ze al 7 jaar en had ze een veulen dat nog melk dronk en ze was tegelijkertijd 1,5 maand drachtig. Ik heb geen idee, ze zou toch wel minder tam zijn als ze zomaar uit de kudde kwam?

Het veulentje was wel welkom ondanks het een verrassing was, ik heb haar nog steeds

Huidverzorging is mijn passie
Sterre & Flash, mijn shetlanddames

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:27

Hoi, ben ook net nieuw
Wat leuk dat je erover dent om echt een paard/pony te nemen. Als het financieel lukt en iedereen is het er mee eens lijkt het mij een geen probleem en zeg ik, doen! Wel moet je altijd goed nadenken over zulke dingen. Een paard kopen is niet niks, je moet idd wel 100% zeker weten dat je het wilt en kan. Ja ik hou ook van IJslanders! Maar als ik een pony zou hebben zou het toch een Shetlander zijn. :P
Ja iedereen droomt in de paardengek-tijd van een eigen paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers