ik zoek meer ervaring

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

ik zoek meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:22

Hoi allemaal!
ik rij op een manege.
ik ben goed in rijden(denk ik), maar het verzorg-deel enzo leer je niet echt op een manege.
hij rijd de dagen dat ik er ben namelijk gewoon mee in de lessen.

een paard kopen is geen goed idee, omdat ik dus sommige dingen nog even onder de knie moet krijgen. soms dan lukt iets namelijk niet of sta ik vast met 1 paard rechts en 1 links.

ik kan aan een oudere persoon die ik ken vragen of ik zijn paarden kan verzorgen. maar kan ik daar op rijden? en die beestes zijn enorm en die verpletten mij gewoon. of dat zo een goed idee is? ik weet ook niet waar de paarden staan en niet heel dichtbij denk ik.

weten jullie een andere manier waarop ik wat meer kan leren? hieronder een paar dingen die ik nog ff moet oefenen

longeren(2x gedaan 3 jaar geleden), zadel opdoen(altijd voor je gedaan), voeren.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 09-02-22 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: ik zoek meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:38

Ik vind het heel leuk dat je zo actief op zoek bent naar nieuwe informatie, itsjustme, en wijs dat je meer wilt kunnen voordat je over een eigen paard nadenkt.
Bij mij op de manege leerden we wel zelf opzadelen, misschien kan je eens vragen of je op zijn minst mee mag kijken op jouw manege?
Longeren doe ik eigenlijk bijna nooit, maar dat kan je het beste leren met grondwerklessen, dat zal toch moeten wachten tot je een particuliere verzorgpony hebt of misschien een instructeur die lessen aanbiedt met haar eigen paarden. Naast longeren kan je dan meteen nog veel meer leren over de omgang met je paard vanaf de grond.
Voeren is ook heel veel informatie over te vinden op internet, hier op Bokt, maar ook op sites zoals voervergelijk, maar wat en hoeveel je moet voeren wordt ook pas relevant als je een eigen paard hebt.
Op Youtube is ook heel veel te vinden, ik vind over het algemeen engelstalige kanalen iets beter, maar ik weet niet hoe goed jouw engels is (aan de andere kant wel een prettige manier om het te oefenen).

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:41

Mij lijkt dat je het voeren zelf niet hoeft te oefenen? :+

Als je vraagt aan die oudere persoon of je ze mag verzorgen krijg je eerst een antwoord waar je mee verder kan, namelijk ja of nee.
Indien nee, kan je verder kijken.
Indien ja, zou degene vast uitleggen hoe en wat. Het voerbeleid van een paard is vaak al vastgelegd door de eigenaar, wat je kan leren en vervolgens zelf kan gaan doen (indien je toestemming krijgt!). Je kan rijden op belgen, de vraag is alleen of de paarden wel beleerd zijn onder het zadel. En dan nog hoe braaf zij zijn inderdaad.

Alleen door te doen leer je. Zover ik weet doe je dat meestal op een manege. Vraag aan degene die je paard opzadelt of je de volgende keer mee mag kijken en eventueel zelf mag doen onder begeleiding van die persoon.
Longeren kan je een heel boek over schrijven, dus als je het goed wilt doen, zou ik daar les in nemen. Misschien dat je een paard/pony kan leasen op de manege om die te gebruiken?

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:07

__Toverbal schreef:
Mij lijkt dat je het voeren zelf niet hoeft te oefenen? :+

Als je vraagt aan die oudere persoon of je ze mag verzorgen krijg je eerst een antwoord waar je mee verder kan, namelijk ja of nee.
Indien nee, kan je verder kijken.
Indien ja, zou degene vast uitleggen hoe en wat. Het voerbeleid van een paard is vaak al vastgelegd door de eigenaar, wat je kan leren en vervolgens zelf kan gaan doen (indien je toestemming krijgt!). Je kan rijden op belgen, de vraag is alleen of de paarden wel beleerd zijn onder het zadel. En dan nog hoe braaf zij zijn inderdaad.

Alleen door te doen leer je. Zover ik weet doe je dat meestal op een manege. Vraag aan degene die je paard opzadelt of je de volgende keer mee mag kijken en eventueel zelf mag doen onder begeleiding van die persoon.
Longeren kan je een heel boek over schrijven, dus als je het goed wilt doen, zou ik daar les in nemen. Misschien dat je een paard/pony kan leasen op de manege om die te gebruiken?




op mijn manege hebben we geen mogenlijkheid om te leasen helaas. ;( miss is een longeerles een goed idee ja. ga ik naar kijken!
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 09-02-22 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:09

nessinator schreef:
Ik vind het heel leuk dat je zo actief op zoek bent naar nieuwe informatie, itsjustme, en wijs dat je meer wilt kunnen voordat je over een eigen paard nadenkt.
Bij mij op de manege leerden we wel zelf opzadelen, misschien kan je eens vragen of je op zijn minst mee mag kijken op jouw manege?

ik kijk wel mee. heb het alleen niet vaak zelf geprobeerd. ga ik nu zeker doen

Longeren doe ik eigenlijk bijna nooit, maar dat kan je het beste leren met grondwerklessen, dat zal toch moeten wachten tot je een particuliere verzorgpony hebt of misschien een instructeur die lessen aanbiedt met haar eigen paarden. Naast longeren kan je dan meteen nog veel meer leren over de omgang met je paard vanaf de grond.
Voeren is ook heel veel informatie over te vinden op internet, hier op Bokt, maar ook op sites zoals voervergelijk, maar wat en hoeveel je moet voeren wordt ook pas relevant als je een eigen paard hebt.
Op Youtube is ook heel veel te vinden, ik vind over het algemeen engelstalige kanalen iets beter, maar ik weet niet hoe goed jouw engels is (aan de andere kant wel een prettige manier om het te oefenen).


engels is mijn 2e taal :D ik ga filmpjes zoeken!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: ik zoek meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:28

Als je een verzorgpony kan krijgen ook al kun je daar niet op rijden, dan kun je daar toch veel van leren, dan kun je daarnaast blijven rijden op de manege.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:30

Misschien is het handig een beetje een regio te geven, hoeft niet te precies maar misschien is er wel een bokker die iets weet of je op weg wilt helpen.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:34

mijn regio: [plaatsnamen]
Laatst bijgewerkt door Sica op 16-11-21 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: plaatsnamen verwijderd

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: ik zoek meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:36

Weet iemand iets in die omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:53

is het niet mogelijk om - met meerdere geïnteresseerde - bij de manege-eigenaar/instructie theorie-/praktijklessen te krijgen

b.v.:
op- en afzadelen

Het zadel wordt altijd vanaf de linkerkant op het paard gelegd.
Het zadel wordt altijd het eerst opgelegd, omdat je paard dan nog aan het halster vast kan staan.

Je mag je paard nooit vastzetten aan het hoofstel, bit of teugels.
(als een paard gaat "hangen" kan het heel erg de mond beschadigen en/of pijn veroorzaken

Bij het afzadelen wordt eerst het hoofdstel afgenomen en daarna het zadel af gedaan.

Zadel opleggen
• ga aan de linkerkant van het paard staan, van achteren gezien
• leg het zadeldekje op het paard, iets te ver naar voren
• leg je zadel rustig op het dekje
• schuif dekje samen met zadel in de juiste positie op de rug
• controleer of het zadeldekje vlak ligt, links en rechts
• maak het zadeldekje vast aan de singelstoten, links en rechts
• trek het dekje voor in de zadelkamer omhoog om te voorkomen dat het op de schoft gaat drukken
• bevestig de singel, trek hem nog niet strak. Eerst rechts en daarna links vastmaken.
• de singel wordt vastgemaakt aan de eerste en derde singelstoot. De middelste is reserve
• aansingelen doe je pas als je opstijgt
• sommige paarden moet je een paar stappen laten lopen voor je opstijgt zodat er nergens meer haren verkeerd liggen of een stukje vel klem zit. Je kunt ook de voorbenen even optillen en naar voren trekken om dezelfde redenen.

Zadel afdoen
• ga aan de linkerkant van je paard staan
• steek de beugel op
• maak de singel los en laat hem begeleid vallen zodat hij niet tegen de benen van je paard aanvalt
• ga naar de rechterkant van je paard
• steek de beugel op
• leg de singel over het zadel of gesp hem los
• ga naar de linkerkant van je paard
• neem het zadel af en hang hem op

Positie zadel
Het zadel wordt van voren naar achteren schuivend op het paard gelegd met de haarrichting mee. Op deze wijze liggen de haren niet tegen de groeirichting in wat pijn bij het paard kan veroorzaken.
Tussen het zadelblad en de schouder moet minstens een handbreedte ruimte zijn, zodat je paard zijn schouder goed kan bewegen tijdens het rijden.
De singel moet voldoende ruimte laten voor de elleboog om te bewegen
Uiteraard moet het zadel goed op je paard passen.
Zie voor informatie betreffend een passend zadel: uitrusting/zadel

Opgetuigd zadel
Soms zijn zadeldekje (en mischien een bontje) en singel al aan het zadel bevestigd. Leg de singel over het zadel als je alles op het paard legt en controleer of je zadeldekje overal goed ligt.

Waarom links
Vooral op maneges is deze gewoonte van belang. Het paard kan onrustig worden als je het zadel aan de rechterkant op de rug wilt leggen als je paard dat niet gewend is.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:20

MCE schreef:
is het niet mogelijk om - met meerdere geïnteresseerde - bij de manege-eigenaar/instructie theorie-/praktijklessen te krijgen

b.v.:
op- en afzadelen

Het zadel wordt altijd vanaf de linkerkant op het paard gelegd.
Het zadel wordt altijd het eerst opgelegd, omdat je paard dan nog aan het halster vast kan staan.

Je mag je paard nooit vastzetten aan het hoofstel, bit of teugels.
(als een paard gaat "hangen" kan het heel erg de mond beschadigen en/of pijn veroorzaken

Bij het afzadelen wordt eerst het hoofdstel afgenomen en daarna het zadel af gedaan.

Zadel opleggen
• ga aan de linkerkant van het paard staan, van achteren gezien
• leg het zadeldekje op het paard, iets te ver naar voren
• leg je zadel rustig op het dekje
• schuif dekje samen met zadel in de juiste positie op de rug
• controleer of het zadeldekje vlak ligt, links en rechts
• maak het zadeldekje vast aan de singelstoten, links en rechts
• trek het dekje voor in de zadelkamer omhoog om te voorkomen dat het op de schoft gaat drukken
• bevestig de singel, trek hem nog niet strak. Eerst rechts en daarna links vastmaken.
• de singel wordt vastgemaakt aan de eerste en derde singelstoot. De middelste is reserve
• aansingelen doe je pas als je opstijgt
• sommige paarden moet je een paar stappen laten lopen voor je opstijgt zodat er nergens meer haren verkeerd liggen of een stukje vel klem zit. Je kunt ook de voorbenen even optillen en naar voren trekken om dezelfde redenen.

Zadel afdoen
• ga aan de linkerkant van je paard staan
• steek de beugel op
• maak de singel los en laat hem begeleid vallen zodat hij niet tegen de benen van je paard aanvalt
• ga naar de rechterkant van je paard
• steek de beugel op
• leg de singel over het zadel of gesp hem los
• ga naar de linkerkant van je paard
• neem het zadel af en hang hem op

Positie zadel
Het zadel wordt van voren naar achteren schuivend op het paard gelegd met de haarrichting mee. Op deze wijze liggen de haren niet tegen de groeirichting in wat pijn bij het paard kan veroorzaken.
Tussen het zadelblad en de schouder moet minstens een handbreedte ruimte zijn, zodat je paard zijn schouder goed kan bewegen tijdens het rijden.
De singel moet voldoende ruimte laten voor de elleboog om te bewegen
Uiteraard moet het zadel goed op je paard passen.
Zie voor informatie betreffend een passend zadel: uitrusting/zadel

Opgetuigd zadel
Soms zijn zadeldekje (en mischien een bontje) en singel al aan het zadel bevestigd. Leg de singel over het zadel als je alles op het paard legt en controleer of je zadeldekje overal goed ligt.

Waarom links
Vooral op maneges is deze gewoonte van belang. Het paard kan onrustig worden als je het zadel aan de rechterkant op de rug wilt leggen als je paard dat niet gewend is.



wat fijn dat je hier zo veel tijd in stopt haha.

bij ons op de manege halen ze eerst het zadel af altijd. als ze de stal in moeten dan halen we in de stal het hoofdstel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:25

itsjustme593 schreef:
MCE schreef:
is het niet mogelijk om - met meerdere geïnteresseerde - bij de manege-eigenaar/instructie theorie-/praktijklessen te krijgen

b.v.:
op- en afzadelen

Het zadel wordt altijd vanaf de linkerkant op het paard gelegd.
Het zadel wordt altijd het eerst opgelegd, omdat je paard dan nog aan het halster vast kan staan.

Je mag je paard nooit vastzetten aan het hoofstel, bit of teugels.
(als een paard gaat "hangen" kan het heel erg de mond beschadigen en/of pijn veroorzaken

Bij het afzadelen wordt eerst het hoofdstel afgenomen en daarna het zadel af gedaan.

Zadel opleggen
• ga aan de linkerkant van het paard staan, van achteren gezien
• leg het zadeldekje op het paard, iets te ver naar voren
• leg je zadel rustig op het dekje
• schuif dekje samen met zadel in de juiste positie op de rug
• controleer of het zadeldekje vlak ligt, links en rechts
• maak het zadeldekje vast aan de singelstoten, links en rechts
• trek het dekje voor in de zadelkamer omhoog om te voorkomen dat het op de schoft gaat drukken
• bevestig de singel, trek hem nog niet strak. Eerst rechts en daarna links vastmaken.
• de singel wordt vastgemaakt aan de eerste en derde singelstoot. De middelste is reserve
• aansingelen doe je pas als je opstijgt
• sommige paarden moet je een paar stappen laten lopen voor je opstijgt zodat er nergens meer haren verkeerd liggen of een stukje vel klem zit. Je kunt ook de voorbenen even optillen en naar voren trekken om dezelfde redenen.

Zadel afdoen
• ga aan de linkerkant van je paard staan
• steek de beugel op
• maak de singel los en laat hem begeleid vallen zodat hij niet tegen de benen van je paard aanvalt
• ga naar de rechterkant van je paard
• steek de beugel op
• leg de singel over het zadel of gesp hem los
• ga naar de linkerkant van je paard
• neem het zadel af en hang hem op

Positie zadel
Het zadel wordt van voren naar achteren schuivend op het paard gelegd met de haarrichting mee. Op deze wijze liggen de haren niet tegen de groeirichting in wat pijn bij het paard kan veroorzaken.
Tussen het zadelblad en de schouder moet minstens een handbreedte ruimte zijn, zodat je paard zijn schouder goed kan bewegen tijdens het rijden.
De singel moet voldoende ruimte laten voor de elleboog om te bewegen
Uiteraard moet het zadel goed op je paard passen.
Zie voor informatie betreffend een passend zadel: uitrusting/zadel

Opgetuigd zadel
Soms zijn zadeldekje (en mischien een bontje) en singel al aan het zadel bevestigd. Leg de singel over het zadel als je alles op het paard legt en controleer of je zadeldekje overal goed ligt.

Waarom links
Vooral op maneges is deze gewoonte van belang. Het paard kan onrustig worden als je het zadel aan de rechterkant op de rug wilt leggen als je paard dat niet gewend is.



wat fijn dat je hier zo veel tijd in stopt haha.

bij ons op de manege halen ze eerst het zadel af altijd. als ze de stal in moeten dan halen we in de stal het hoofdstel af.



dacht dat je wilde leren/meer ervaren

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:38

wat fijn dat je hier zo veel tijd in stopt haha.

bij ons op de manege halen ze eerst het zadel af altijd. als ze de stal in moeten dan halen we in de stal het hoofdstel af.[/quote]


dacht dat je wilde leren/meer ervaren[/quote]


idd. bedoelde het ook niet slecht ik bedoel gewoon dat ik dat leuk vind :) dankje. ga dat othouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:45

itsjustme593 schreef:
wat fijn dat je hier zo veel tijd in stopt haha.

bij ons op de manege halen ze eerst het zadel af altijd. als ze de stal in moeten dan halen we in de stal het hoofdstel af.



dacht dat je wilde leren/meer ervaren[/quote]


idd. bedoelde het ook niet slecht ik bedoel gewoon dat ik dat leuk vind :) dankje. ga dat othouden[/quote]




dan gaat het vast wel goed komen,

leren is vooral veel er over lezen, kijken naar voorbeelden in de praktijk, vragen aan mensen die kennis van zaken hebben

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: ik zoek meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:03

Toevoeging op MCE - Aansingelen. Doe dit altijd rustig, gaatje voor gaatje. Zelf stap ik een rondje, singel een gaatje aan, stap nog een rondje, singel nog een gaatje strakker - maar weet niet of je die ruimte hebt.

Sjor iig niet in 1x de singel naar de strakste stand, dat is niet paard vriendelijk :)

En: zorg dat de singel links en rechts in hetzelfde gat zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:55

ga je eens oriënteren op longeren, waarom doet de een het zo en de ander het zo (filmpjes genoeg op youtube)

waarom ga je longeren, wat is je doel, maak voor jezelf een keuze welke manier voor jou paard het beste past,

is één manier de goede of moet je juist per paard bekijken wat het nodig heeft

https://www.bitmagazine.nl/grondwerk/lo ... els/91474/

een paard bijzetten - of welk hang en sluitwerk dan ook - geeft altijd beperkingen aan het paard (kan meestal maar in een houding lopen zonder tussendoor te ontspannen) en gaat het compenseren dus creëer je een nieuw probleem

maar dan moet je wel het een en ander weten over het bewegingsmechanisme van een paard, dat is nooit standaard, elk paard heeft zijn/haar eigen systeem/problemen ect.