paard trainen na jaren niks doen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 16:16

Hallo allemaal,
ik wist niet helemaal waar ik dit moest vragen en dit is mijn eerste bericht op bokt dus hoop dat het goed is.

ik heb sinds april 2 verzorgpaarden, een friese merrie van 13 en een shetlander merrie van 22. Beide paarden zijn minimaal 3 jaar lang gehouden in de wei en verder helemaal niks mee gedaan en de fries waarschijnlijk nog veel langer. Vrienden van mijn familie hebben onlangs een woonboederij gekocht en de paarden kwamen erbij.

In het begin leken ze nog best handelbaar, ze liepen nog braaf mee als je ze naar binnen en buiten zetten en ze komen als je ze roept. de shetlander erg braaf, ze laat de kinderen haar zonder probleem poetsen en we kunnen met haar lopen en ze kunnen zelf in stap en kleine stukjes draf een beetje op haar rijden.

de fries daarin tegen is waar ik problemen mee heb, eigen alles afgezien van in en uit de wei lopen vind ze eng. en ik ben al ver gekomen sinds het begin, ik kan haar vastmaken en poetsen zonder dat ze gek word en ik kan met haar lopen over het erf en ondanks dat ze nog steeds schrikt is het al veel beter. ik kon haar opzadelen en zelfs haar hoofdstel in doen na heel lang proberen. maar het moment dat ik op haar ging zitten ging het fout en luisterde ze niet en heeft ze me er af gegooid (zodra ik eraf was stond ze weer braaf stil).

dit is al veel langer geworden dan mijn bedoeling was maar wat ik nu echt wou vragen is:

wat denken jullie dat verstandig is nu? Gewoon weer proberen te rijden net zo lang tot het lukt of weer opnieuw beginnen met trainen? of denken jullie dat ze helemaal niet meer berijdbaar word?

extra info: ja ik ben nog steeds niet klaar met praten, ooit heeft ze wedstrijden en keuringen gedaan op een best hoog niveau. maar toen ooit schrok ze tijdens rijden en zijn ruiter en paard gevallen en toen is haar ruiter weg verhuisd en de eigenaren hebben haar op de wei gezet want die weten niks van paarden.

hoop dat iemand reageert en sorry voor het lange bericht ik wou gewoon duidelijk zijn.
- Anne

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:19

Niet zelf mee gaan prutsen, zoek eerst asjeblieft goede begeleiding die het paard weer opnieuw onder het zadel kan beleren zodat je veilig kan rijden!

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:25

Paard is gevallen en daarna nooit meer aan t werk geweest. Als t mijn dier was zou ik t eerst na laten kijken en mocht ze lichamelijk ok zijn er goede hulp erbij halen. Vertrouwen geven en kijken tot waar t goed gaat. Wees alert op de ademhaling, oogopslag en spierspanning bij het paard om te zien waar het voor haar(te) spannend wordt doe daar een stap terug beloon haar en herhaal dit zolang tot je haar vertrouwen gewonnen hebt voordat je weer een stap verder gaat.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:40

Er gewoon weer opklauteren is een recept voor ongelukken!

Begin op de grond, met grondwerkles, daar zit al veel mis zo te lezen! En ga rustig steeds een stapje verder. Het is geen fiets die je zomaar uit de schuur haalt en het moet kunnen omdat het eerder ook kon :)

Ik zeg niet dat jij dat denkt hoor, maar sommigen denken dat wel. Erg zonde want dan gaat het van kwaad tot erger

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:52

Als paard ooit flink gevallen is dan zou ik eerst willen weten of de Fries lichamelijk wel in orde is voordat je er op stapt.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:54

Dan moet je gewoon weer helemaal opnieuw beginnen, haar dus opnieuw zadelmak maken. Maar dit is een lastig proces waarbij je zeer zeker hulp nodig hebt van een goede trainer. Niet alleen gaan prutsen, krijg je alleen ongelukken van.

Een keer laten checken door 3en dierenarts is ook geen overbodige luxe.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:59

Hoeveel ervaring heb jij met paarden? Je klinkt als dat je niet verder bent gekomen als manegelessen?
Dat is niet denigrerend bedoel, maar dan is je basiskennis te weinig om hier mee aan de gang te gaan.

Mocht ik zo'n paard hier op stal krijgen zou ik daar zeker niet op gaan zitten zonder fatsoenlijke voorbereiding.
En dan denk ik eerst elkaar wat leren kennen.
Ze is angstig omdat ze al lang niet uit die wei is geweest.
Dan zal ze ook vast wel angst hebben voor de ruiter.
Je schrijft dat die angst met wandelen nog niet weg is, dus ze vertrouwt je nog weinig.
Dan zou ik heel rustig aan naast het wandelen ook gaan beginnen met longeren. Als dat goed gaat met een singeltje, pas later met een zadeltje. Dan met een goede ervaren vasthouder eens gaan hangen. Echt opbouwen alsof ze nog nooit gereden is. En als ze dat allemaal doet uit rust, dus niet uit spanning pas verder gaan. Ze heeft een verleden en dan is het vaak veel belangrijker nog om de stapjes klein te houden om geen enkel vertrouwen te verliezen.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:20

Goed dat je hulp zoekt hier maar je hebt iemand naast je nodig om het samen te doen, iemand die jou kan uitleggen wat je moet doen.
Wat je wel kan doen zonder hulp, is haar te longeren met zadel en hoofdstel op. Je kan dan namelijk heel goed observeren wat ze doet.
Haal iemand erbij die kan zien of het zadel wel goed past.
Als je wilt rijden, zorg dat er iemand bij is die kan ingrijpen.
Fysiek ongemak kan maar misschien is het gewoon angst. Je hebt al best veel bereikt dus ook nu kan je veel bereiken.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:37

Zou ik zeker niet zelf gaan proberen, kan anders voor beide een traumatische ervaring worden. Anderzijds mis ik wel de mening van de eigenaars in dit verhaal. Willen ze wel dat ze opnieuw bereden wordt? Misschien zijn paard en eigenaars dik tevreden met haar leven als weidepaard? Je kan tig dingen doen met een paard zonder te rijden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:59

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:21

_Penotti schreef:
Hoeveel ervaring heb jij met paarden? Je klinkt als dat je niet verder bent gekomen als manegelessen?
Dat is niet denigrerend bedoel, maar dan is je basiskennis te weinig om hier mee aan de gang te gaan.

Mocht ik zo'n paard hier op stal krijgen zou ik daar zeker niet op gaan zitten zonder fatsoenlijke voorbereiding.
En dan denk ik eerst elkaar wat leren kennen.
Ze is angstig omdat ze al lang niet uit die wei is geweest.
Dan zal ze ook vast wel angst hebben voor de ruiter.
Je schrijft dat die angst met wandelen nog niet weg is, dus ze vertrouwt je nog weinig.
Dan zou ik heel rustig aan naast het wandelen ook gaan beginnen met longeren. Als dat goed gaat met een singeltje, pas later met een zadeltje. Dan met een goede ervaren vasthouder eens gaan hangen. Echt opbouwen alsof ze nog nooit gereden is. En als ze dat allemaal doet uit rust, dus niet uit spanning pas verder gaan. Ze heeft een verleden en dan is het vaak veel belangrijker nog om de stapjes klein te houden om geen enkel vertrouwen te verliezen.


ik heb meer ervaring dan manege maak je geen zorgen. en vertrouwen is er wel, ik bedoelde niet dat ze bang is om iets te doen maar ze schrikt best snel. ze kan helemaal ontspannen naast me lopen en draven zonder probleem. maar wel bedankt voor de tips.

amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 22:25

hwn schreef:
Zou ik zeker niet zelf gaan proberen, kan anders voor beide een traumatische ervaring worden. Anderzijds mis ik wel de mening van de eigenaars in dit verhaal. Willen ze wel dat ze opnieuw bereden wordt? Misschien zijn paard en eigenaars dik tevreden met haar leven als weidepaard? Je kan tig dingen doen met een paard zonder te rijden.


de eigenaars hebben niet veel ervaring met paarden, een van hun heeft manege lessen gehad en doet haar best maar de andere weet niks van paarden en houd zich er niet mee bezig. ik haal een van hun erbij als ik iets doe wat fout zou kunnen gaan en vertel ze wat ik doe maar ze vertrouwen mij om hun paard weer te trainen want de ene eigenares zou dus wel graag erop willen rijden. en ze blijven me constant vragen wanneer ik weer ga rijden sinds mijn mislukte poging ben ik namelijk weer begonnen met gewoon wandelen en poetsen.

Amber_anne

Berichten: 6904
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:28

Stap 1 is een goede instructeur zoeken en daarmee aan de slag gaan met grondwerk. Wandelen, longeren, lange lijnen, gewoon basis oefeningen zoals vast staan zonder probleem. Als dit allemaal helemaal soepel gaat dan beginnen met een zadel erbij.

Controleer ook het zadel wat je hebt bij een goede zadelmaker en laat het paard bij enige problemen nakijken door een goede dierenarts

Ik mis een beetje hoeveel ervaring je zelf hebt met het trainen van paarden?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:29

amdejong555 schreef:
de fries daarin tegen is waar ik problemen mee heb, eigen alles afgezien van in en uit de wei lopen vind ze eng. en ik ben al ver gekomen sinds het begin, ik kan haar vastmaken en poetsen zonder dat ze gek word en ik kan met haar lopen over het erf en ondanks dat ze nog steeds schrikt is het al veel beter. ik kon haar opzadelen en zelfs haar hoofdstel in doen na heel lang proberen. maar het moment dat ik op haar ging zitten ging het fout en luisterde ze niet en heeft ze me er af gegooid (zodra ik eraf was stond ze weer braaf stil).


amdejong555 schreef:
ik heb meer ervaring dan manege maak je geen zorgen. en vertrouwen is er wel, ik bedoelde niet dat ze bang is om iets te doen maar ze schrikt best snel. ze kan helemaal ontspannen naast me lopen en draven zonder probleem. maar wel bedankt voor de tips.




Ik denk wel dat je te weinig ervaring hebt. Misschien meer dan de manege, maar te weinig om in te schatten wat dit paard nodig heeft.

Uit je verhaal begrijp ik dat het nog een stress kip is. Onzeker op bekend terrein(het erf).

Daarnaast heb je dus na lang hannesen het hoofdstel ingekregen en ben je opgestapt. Ik mis even het stuk waar je haar met zadel en hoofdstel bv heb ge longeren. Hoe was ze met opstappen?

Er zitten nog veel te veel gaten in de basis van dit paard om te rijden. Het is verstandig daar hulp bij te zoeken. Het feit dat je dit topic met deze vraag opent zegt namelijk al genoeg over de kennis en ervaring die je hebt. Niet genoeg om dit helemaal alleen te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:08

Niet meer erop gaan zitten zinder begeleiding. Dat is vragen om ongelukken. Zowiezo al niet slim om meteen een zadel en hoofdstel erop te gooien en meteen er op te gaan zitten. Zeker niet Nadat er na het ongeluk niemand meer op gezeten heeft. Ik zou eerst rustig aan de longeerlijn zijn gaan werken zonder zadel erop.

Zoek een instructrice die met jou helemaal vanaf de basis begint. Tot die tijd zou ik alleen even wat poetsen, wandelen en eventueel longeren als dat wel zonder problemen gaat (zonder zadel erop). Als dat een tijdje goed gaat dan eens een aantal keren met zadel longeren.

Vergis je niet in hoe moeilijk het is om een paard na zolang weer op te pakken. Ik rijd er nu ook een die ongeveer 5 jaar niet bereden is geweest. Wel gelongeerd in die tijd. Ik ben zelf begonnen met longeren om het paard te leren kennen. Eerste keren zonder zadel en hoofdstel. Alleen met halstertje. Vervolgens gelongeerd met hoofdstel en daarna met zadel. Vervolgens na het longeren er op gestapt en niet meer gedaan dan relax de bak rond stappen en grote voltes stappen. Vervolgens begonnen met een lange zijde draven en dit rustig uitgebouwd naar 1 keer de bak rond etc.

Het paard moet onder het zadel waarschijnlijk zijn balans met de ruiter weer terug vinden. Zoals ik het kan lezen ben je zelf niet ervaren genoeg om het paard hierin zelfstandig te begeleiden. Ik zou dus een instructrice zoeken Die met jullie aan de slag wil.

amdejong555
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 00:09

_lauraaa_ schreef:
Niet meer erop gaan zitten zinder begeleiding. Dat is vragen om ongelukken. Zowiezo al niet slim om meteen een zadel en hoofdstel erop te gooien en meteen er op te gaan zitten. Zeker niet Nadat er na het ongeluk niemand meer op gezeten heeft. Ik zou eerst rustig aan de longeerlijn zijn gaan werken zonder zadel erop.

Zoek een instructrice die met jou helemaal vanaf de basis begint. Tot die tijd zou ik alleen even wat poetsen, wandelen en eventueel longeren als dat wel zonder problemen gaat (zonder zadel erop). Als dat een tijdje goed gaat dan eens een aantal keren met zadel longeren.

Vergis je niet in hoe moeilijk het is om een paard na zolang weer op te pakken. Ik rijd er nu ook een die ongeveer 5 jaar niet bereden is geweest. Wel gelongeerd in die tijd. Ik ben zelf begonnen met longeren om het paard te leren kennen. Eerste keren zonder zadel en hoofdstel. Alleen met halstertje. Vervolgens gelongeerd met hoofdstel en daarna met zadel. Vervolgens na het longeren er op gestapt en niet meer gedaan dan relax de bak rond stappen en grote voltes stappen. Vervolgens begonnen met een lange zijde draven en dit rustig uitgebouwd naar 1 keer de bak rond etc.

Het paard moet onder het zadel waarschijnlijk zijn balans met de ruiter weer terug vinden. Zoals ik het kan lezen ben je zelf niet ervaren genoeg om het paard hierin zelfstandig te begeleiden. Ik zou dus een instructrice zoeken Die met jullie aan de slag wil.


Sorry, ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg. Ik heb gewandeld en gelongeerd en heb het zadel en hoofdstel meerdere keren op gedaan voor ik er zelf op ging. En toen ik er eenmaal op zat deed ik helemaal niks, alle beweging die ze deed kwam van het paard zelf hoewel ik mijn best het gedaan haar stabiel te houden. Dit is een proces wat al maanden bezig is, en ik geef toe dat ik te snel er op ben gegaan maar ze had tot daar aan toe alleen gehad dat ze schrok van dingen maar dan kreeg ik haar weer kalm. Daarom had ik te veel vertrouwen in haar. En ik ga inderdaad in overleg met de eigenaar over een instructrice zoeken.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:16

Citaat:
extra info: ja ik ben nog steeds niet klaar met praten, ooit heeft ze wedstrijden en keuringen gedaan op een best hoog niveau. maar toen ooit schrok ze tijdens rijden en zijn ruiter en paard gevallen en toen is haar ruiter weg verhuisd en de eigenaren hebben haar op de wei gezet want die weten niks van paarden.

Wat weet je echt van de Fries?
Is dit wat de oude eigenaren vertelde?
Kun je evt contact krijgen met de oude ruiter?

Omdat de oude eigenaren eigenlijks niks van paarden weten, kunnen ze mss toch moeilijker inschatten wat het paard nu echt kan en waarom de ruiter ermee gestopt is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 01:02

Paard dat de basis kent zonder rare dingen meegemaakt te hebben zou je gewoon weer op moeten kunnen stappen, alleen je moet er niks meer van verwachten dan rem, stuur en beetje gas. Bespiering en zaken als alleen voorop durven lopen raken ze rap kwijt. Idem hier en die moet ik eigenlijk weer gaan oppakken. Die is echt niet vergeten dat iemand op zijn rug normaal is, alleen hoe je dat met je lijf verder doet is weer wennen. Nu is deze wel gewoon elke dag in handen.

Paard van TS echter heeft en een ongeluk gehad als laatste ervaring en een heel andere ruiter. En dat is er van uit gaande dat het verhaal ook klopt en paard uberhaupt ingereden is. Als je gezien de omstandigheden hier serieus mee aan de slag wil, dan zou ik dit paard voor een maandje op een trainingsstal zetten voor opfriscursus/basisopleiding en oordeel over hoe ver en betrouwbaar/ervaren dit paard echt is.

Anoniem

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 07:56

Ik ga wel mee in alle bovenstaande. Begin opnieuw, zoek goede begeleiding. En je bent 15(?) dus nog genoeg te leren. Zijn genoeg mensen die je graag willen helpen. Al dan niet voor een kleine vergoeding. De eigenaren kunnen hier ook baat bij hebben, dus met z'n 3en begeleiding nemen in de opleiding van dit paard is heel verstandig.

Zomaar wat doen met een paard wat dus een ongeluk heeft gehad en dus misschien wel een trauma, is vragen om ongelukken. Zelf kun je al beginnen met kleine oefeningen zoals een schriktraining, balkjes stappen en draven aan de longe. Het rijden zou ik even achterwege laten tot dat iemand jou hier in echt goed kan helpen. Want daar zit denk ik voornamelijk het probleem?

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:42

Een proces wat al maanden bezig is? Je hebt ze sinds april als verzorgpaard. Dat is dus 2 maand.

Van niet eens rustig kunnen vaststaan en poetsen, naar met alles er op een aan goed longeren en er op stappen, in 2 maand. Dat is niet rustig aan doen, dat is afdwingen.

Hoe kom je aan een passend zadel? Is die gecontroleerd?

En hoe longeer je, lang/kort, enkele lijn/dubbele lijn?

Instructie zoeken en niet zelf er meer op gaan, en je vooral niet laten dwingen door de eigenaar. Daar komen alleen maar ongelukken van.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:52

amdejong555 schreef:
hwn schreef:
Zou ik zeker niet zelf gaan proberen, kan anders voor beide een traumatische ervaring worden. Anderzijds mis ik wel de mening van de eigenaars in dit verhaal. Willen ze wel dat ze opnieuw bereden wordt? Misschien zijn paard en eigenaars dik tevreden met haar leven als weidepaard? Je kan tig dingen doen met een paard zonder te rijden.


de eigenaars hebben niet veel ervaring met paarden, een van hun heeft manege lessen gehad en doet haar best maar de andere weet niks van paarden en houd zich er niet mee bezig. ik haal een van hun erbij als ik iets doe wat fout zou kunnen gaan en vertel ze wat ik doe maar ze vertrouwen mij om hun paard weer te trainen want de ene eigenares zou dus wel graag erop willen rijden. en ze blijven me constant vragen wanneer ik weer ga rijden sinds mijn mislukte poging ben ik namelijk weer begonnen met gewoon wandelen en poetsen.


Dus mag jij nu je nek breken met dit paard, zodat zij later fijn kan gaan rijden?
Eerlijk, ik zou hen laten betalen voor een lesgever, waar jij les bij neemt. Ze mogen al blij zijn dat jij het risico wilt nemen door met dit dier te willen werken!

Je gaat dit probleem zelf niet kunnen oplossen, je hebt begeleiding nodig van iemand met tonnen ervaring. Die heb jij zelf niet, en de eigenaars al helemaal niet.
Het is heel simpel, als ze perse willen rijden: ofwel kopen ze er een kant-en-klaar-rijpaard bij, ofwel investeren ze in de Fries door middel van les en dergelijke. Hiermee bedoel ik ook: het zadel bijvoorbeeld. Als het paard al jaren stil staat is die bespiering kwijt --> is het zadel nagekeken en 100% passend?

Verder heeft het paard een trauma. Een prof moet dit oplossen. Daar kan jij bij hélpen, maar je kunt het niet zélf oplossen.

Je hebt al een aantal dingen bereikt, dat heb je al goed gedaan. Maar verder dan dit reikt jouw ervaring niet. Dat is helemaal geen schande hoor, maar dat moet je wel kunnen toegeven en dat moeten de eigenaars ook heel goed snappen. Zonder hulp gaan jullie niet verder geraken.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:58

Ik ga er in mee met wat er in de bovenstaande berichten gezegd is. Voor het paard zijn best zijn is het soms beter om gewoon toe te geven dat je op het moment nog niet ervaren genoeg bent om met die paard aan de slag te gaan. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niks kan doen! Houd het gewoon eerst bij de dingen die goed gaan, plaats een berichtje op Facebook of misschien bokt of er iemand in de buurt is die ervaren is en je met die project wil helpen. Ik weet hoe lastig het is aangezien ik dit jaar mijn eerste paard Beleerd heb (ik ben 14) en de merrie een arabiertje is met een pittig karakter. Maar zonder de hulp van mijn instructrice had ik het zeker niet kunnen doen! Ga er niet vanuit dat dit in 2 maandjes weer een braaf rijpaard is, jij en het paard moeten vinden leren en aan de ene kant is dat super mooi omdat je zo een goede band opbouwt en super veel leert. Ik heb in her afgelopen jaar dat ik met mijn merrie bezig ben ook enorm veel geleerd en ben inmiddels zelfs bezig een 2e paard in te rijden wat me voor het grootste gedeelte alleen lukt. Ik wens je toch heel veel succes, volhouden, niet opgeven je krijgt er uiteindelijk iets super mooie voor rerug!

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:12

MarliesV schreef:
Een proces wat al maanden bezig is? Je hebt ze sinds april als verzorgpaard. Dat is dus 2 maand.

Van niet eens rustig kunnen vaststaan en poetsen, naar met alles er op een aan goed longeren en er op stappen, in 2 maand. Dat is niet rustig aan doen, dat is afdwingen.

Hoe kom je aan een passend zadel? Is die gecontroleerd?

En hoe longeer je, lang/kort, enkele lijn/dubbele lijn?

Instructie zoeken en niet zelf er meer op gaan, en je vooral niet laten dwingen door de eigenaar. Daar komen alleen maar ongelukken van.


Je kan het ook omdraaien:
Ze heeft toch al best wat positieve dingen bereikt in die twee maanden. Dat is geen afdwingen.
Het enige waar ze hulp bij nodig heeft, is het rijden. En dat probeert ze niet af te dwingen, ze heeft alleen de pech dat dit een dingetje is. Met de juiste hulp kan ze ver komen. Gebrek aan lef heeft ze niet, de eigenaar in tegenstelling wel. Die dwingt af (dat haar paard rijklaar wordt gemaakt, het hoe wordt dan in het midden gelaten door gebrek aan kennis). TS doet dat niet.
Hoe lang moet je hier dan voor uit trekken? Dat is op voorhand niet te bepalen, dat hangt af van je begeleiding en hoe het paard reageert.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: paard trainen na jaren niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:32

Ja precies. Pff mag idd wel wat minder negatievere dan hoe sommige hier reageren.

Hoe snel opbouw gaat hangt ook van af wat paard die 3 a 4 jaar geleden heeft gedaan. Paard wat in verleden erg goede conditie heeft gehad bouwt het doorgaans ook weer sneller op.

Wel ben ik voorstander van om pas op stappen wanneer paard er aan toe is. Zelf ben erg fan van de methode van Parelli. Daar bereid je paard eerst volledig aan de hand voor dat je er op stapt.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:44

Sorry, ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg. Ik heb gewandeld en gelongeerd en heb het zadel en hoofdstel meerdere keren op gedaan voor ik er zelf op ging. En toen ik er eenmaal op zat deed ik helemaal niks, alle beweging die ze deed kwam van het paard zelf [/quote]

Nb quote is niet helemaal goed gegaan maar:

Het is niet de bedoeling dat je helemaal niks doet. Het paard heeft wel leiding nodig van degene die er op zit. Mijn advies is dan ook net als van een aantal anderen hiervoor, zoek goede begeleiding.