ouders overtuigen voor een eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manonnnnnn
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-04-19

ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 14:41

Hey!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om mijn ouders te overtuigen om een paard te kopen. Ik rij nu bijna 10 jaar op een manege maar zou echt mega graag een eigen paard willen. Mijn ouders denken daar anders over... Hebben jullie nog tips om je ouders te overtuigen? Of hoe hebben jullie dit gedaan?
Een eigen paard brengt ook heel wat voor- en nadelen mee, ik kan er wel verschillende bedenken maar ik denk niet dat dit voldoende is om ze te overtuigen..? :)

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:43

Niet. Het werkt alleen maar averechts als je gaat zeuren en je ouders wilt overtuigen. Ze zullen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben. Dat zal stap 1 zijn. Waarom willen je ouders het niet?
En verder, rond je studie(s) af, ga sparen en zorg dat je zelf een paard kan onderhouden.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:45

Hebben ze al gezegd waarom het niet mag?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:48

Heb je al ervaring met een verzorgpaard? Zo niet dan zou ik je aanraden om daar mee te beginnen. Tussen een manege en een eigen paard zit nogal een verschil in de tijd en verantwoordelijkheid die je er aan kwijt bent. Zo kan je voor je zelf kijken of je het überhaupt wat lijkt en zien je ouders dat je het serieus neemt.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:48

Zoek een leuk verzorgpaard en bewijs je ouders dat je al het werk volhoudt voor een flinke tijd. Spaar zodat je zelf substantieel bij kunt dragen in de aankoop. Zoek een baantje zodat je zelf substantieel bij kunt dragen in de maandelijkse kosten.

kimwilliam

Berichten: 1166
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:48

maak een lijstje met:
de voor en nadelen
financieele plaatje, denk ook aan overwachtse kosten zoals dierenarts etc
waar stallen
hoeveel tijd denk je eraan te besteden en hoe ga je dat indelen, evt zelfstandig zonder hulp van je ouders
heb je een baantje?
kan je het paard volledig zelfstandig onderhouden?
wat voor paard wil je en wat zijn daar de meest voorkomende gebreken aan en wat zoek je in het paard?
kan je het paard zelf kopen en wat is je budget?
laat je je snel verleiden of ben je scherp met een aankoop ondanks dat je eht graag wilt
hoe kom je aan passen tuig? en de verzorgingsspullen?
wat als er jongens om de hoek komen en die paarden niks vinden maar waar je helemaal verliefd op ben?
stel er gebeurd wat met je waar kan het paard dan heen?

evt eerst een verzorgpaard nemen die je kan verzorgen en zo kan laten zien dat je de dicipline heb. je hebt dan niet de onverwachte kosten etc

Castilja

Berichten: 2503
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:50

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat de reden is dat je ouders nee zeggen. Als ze er geen geld voor hebben of de hobby niet delen en daar niet in willen ondersteunen is er niet echt veel te overtuigen vrees ik. Maarrrr als de situatie is dat ze twijfelen over je verantwoordelijkheidsgevoel (of iets dergelijks, ik noem maar wat) is het weer een ander verhaal. Je moet even de context beter schetsen :)

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:51

Neem een goede raad aan en begin met een halve stal of leasepaard. :j
Daar leer je heel veel van ivm verzorging en verantwoordelijkheid nemen.
Een paard kost ook veel geld en bij een halve stal heb je veel kosten die je niet moet dragen.

De stap van een halve stal naar een eigen paard is ook kleiner.
Het is dan aan jou om te bewijzen naar je ouders dat je het idd aankan :)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:56

Je bent 19 zie ik staan. Ik dacht eerst dat je jonger was.
Heb je een buffer? Of gewoon zelf sparen voor je eigen paard

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:58

Koop jij het paard of kopen je ouders het paard? Je bent inmiddels 19 volgens je profiel, dus dan zou het het redelijk zijn dat je het dier zelf betaald. Heb je daar het financiële plaatje uitgedacht?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:00

Als je een bijbaan hebt waar je minimaal 500 euro per maand mee verdient kun je het nog een keer proberen over een tijdje? :)

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:00

Beginnen met een baan te zoeken om de kosten te kunnen betalen lijkt mij een goede eerste stap

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:17

Een bijbaantje is in ieder geval een goede stap inderdaad, om te laten zien dat je het echt graag wil en zelf verantwoordelijkheid wil nemen. En ik weet niet of je ooit een verzorg/lease pony hebt gehad, maar dat kan ook een opstapje zijn naar een eigen pony. Als je ouders zien dat het daarmee een tijdje goed gaat (jij houdt het vol, beleeft er plezier aan en hebt nog genoeg tijd over voor andere dingen) dan wordt het voor hen misschien ook wat makkelijker :)

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:12

Eerlijk? Denk dat Ts geen 19 is.
Ze krijgt nog zakgeld. En in combinatie met de vraagstelling...

Gemiddelde 19 jarige kan zeker een bijbaan hebben en kan ook al wel inzichtelijk krijgen wat je ervoor moet doen.

Bijvoorbeeld door de zoekfunctie te gebruiken.
Er zijn namelijk al zat topics “help mijn ouders te overtuigen”.

19 jaar en dan een paard vragen aan je ouders. Mijn god.

Ts, als dit serieus is. Is een bijbaan niet wat voor je? En dan zelf een lease paard voor een aantal dagen in de week? Is een prachtige oplossing!

Er zijn ook lease instellingen waarbij je voor 1 dag in de week kunt “instappen”. Zo blijft het betaalbaar. Of neem een verzorgpaars en spendeer je gewerkte geld in goede les.

Welkom in het volwassen worden! Investeren in je hobby gaat je veel plezier opleveren! Succes!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:42

Mijn ouders waren het er ook absoluut niet mee eens. En achteraf snap ik het wel. Los van de tijd die je aan een paard spendeert zit er ook bakken met geld in. Los van de aankoopprijs die tegenwoordig ook niet laag is.

Ga het gesprek eens aan met je ouders en zorg dat je een bijbaan hebt. En anders opzoek naar een lease of verzorg paard, misschien dat er op je manege nog wat staat.

Anoniem

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:06

Niet. Ik heb m'n ouders wel geprobeerd over te halen. Nooit gelukt. Ze zeiden, koop maar een als je zelf geld verdient. Eind stand. Heb een baan verdien m'n eigen centen. Heb een auto gekocht. En nu dan ook een paard. Ik sta vrij goedkoop en kan ook vrij goedkoop m'n paard houden. Toch ben je zo 500 euro kwijt per maand aan paard lief.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:17

Hoe oud ben je?
Voor en nadelen zijn geweldig, maar denk liever na over

(1) planning: hoe veel tijd heb je? En in combinatie met school?
(2) wat zou je willen? Natuurlijk dressuur/springen/wedstrijden/type paard, maar zeker ook huisvesting: wat voor stal zou je zoeken? Hoeveel zijn er daarvan in de omgeving aan welke prijs? (Ervan uitgaand dat je eens moet verhuizen) Wat zou je zelf doen en hoe gaat dat icm met je planning. Bvb zet je paard op volpension, dan is 4x 1.5u per week ok. Huur je een wei of een kale box, dan zal de tijd die je nodig hebt minstens x2 gaan gaan. Moet iemand je rijden of meehelpen of kan je alles zelf? Hoe zelfstandig en ervaren ben je erin?
(3) wat zijn de kosten en door wie/hoe wordt dat betaald? In detail. Wees realistisch. Als je 2 krantenwijken gaat lopen heb je nog amper tijd voor een pony.
(4) ga je delen met broers/zussen/nichtje indien die ook zouden rijden?
(5) zijn er voor jou veel meer voordelen aan dan aan een verzorgpaard of leasepaard?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:26

Ik zou beginnen met een verzorgpaard. En vooral werken en zelf sparen. Het ligt inderdaad ook aan de reden waarom je ouders het niet willen.

Wat denk je zelf elke maand kwijt te zijn?

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 19:33

Mijn ouders hebben ook altijd nee geroepen. We waren met meerdere kids thuis dus het zou ook oneerlijk geweest zijn als ze mij zoiets duurs gegeven hadden.

Ik kan uit je beginpost niet helemaal op maken of je het zelf betaald of je ouders het zouden moeten betalen?
Als je alles zelf betaald, en ook een spaarpot achter de hand hebt zie ik niet in waarom ze je tegen kunnen houden. Je bent volwassen dus kunt in staan voor je eigen daden.
Ik heb zelf op mijn 18e mijn eigen pony's gekocht en altijd onderhouden.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:20

nou... dit was weer een interessant topic.
Ts, zou je nog wel willen reageren?

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:10

Ik zit/zat ongeveer in dezelfde situatie, mijn ouders hebben ook altijd nee gezegd. Nu sinds een half jaar ongeveer hebben ze toegestemd, omdat zij ook aan mij konden zien dat ik nu op een punt ben gekomen dat ik volwassen(er) ben en zelf goed mijn verantwoordelijkheden kan nemen. Dat moet je dus zien te bewijzen aan je ouders haha.

Zoals is gezegd: zet de kosten en de tijdsbesteding op een rijtje, wees daar ook eerlijk in en leg het aan je ouders voor. Bespreek wat je dan van hun 'verwacht'. Ik heb bijvoorbeeld wel echt mijn ouders nodig in het plan om het financiele plaatje voor elkaar te krijgen. Als jij dat niet hebt, dan houdt opzich niet zoveel je tegen (al is het denk ik wel ontzettend handig om je ouders aan jouw kant te hebben!)

kirakira
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:09

Eigenlijk onmogelijk...
Het is duurder dan je denkt...
Je moet het hooi betalen.
stro.
stallen.
een weiland.
Misschien snoepjes.
Tuig...
Dus ja tenzij je ouders de loterij
hebben gewonnen of zo hihi
en je moet natuurlijk ervaring met
paarden hebben.
dus neem eerst maar gewoon een verzorgpony :D

Lar1ssa
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-03-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:59

Ik heb mijn moeder gewoon heel vaak meegenomen naar de manege, tot ze ook een beetje verliefd werd op de paarden :p

Verder ben ik 19 en helemaal in staat om zelf een paard financieel te onderhouden. Dat scheelt dan ook wel weer

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:14

TS, een paard is erg duur en brengt veel verandwoording met zich mee.
Niet alle ouders kunnen en/of willen dat betalen. Zeker niet als je nog broertjes en of zusjes hebt.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: ouders overtuigen voor een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:09

Ts gaat niet meer reageren. Gewoon de zoveelste topic...