Pas ik nog op een c-pony?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
StalNollie
Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:14

Change3x schreef:
StalNollie schreef:
[ [url=m/R0x0sj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welsh 131
Ruiter ben ik zelf en ben 171


Ook veel te lang uiteraard. Benen steken een halve meter onder de buik uit en te lang bovenlichaam.

Voor het mooie is bovenlichaam iets te groot.
Ik weet verder niet waar jij mijn benen ziet maar komen niet eens onder de buik vandaan


Elin_
Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:52

StalNollie schreef:
[ [url=m/R0x0sj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welsh 131
Ruiter ben ik zelf en ben 171

Ik vind dit ook echt veel te groot.
Ondanks een goede zit ga je door het lange bovenlijf toch een van beide uit balans brengen..


Lightninggg schreef:
[ [url=m/qTOdIA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een B pony van 1m24, ikzelf ben 1m72. Heb er uiteindelijk wel maar 1 keer op gezeten, gewoon om te kijken of hij braaf genoeg was voor mijn ponyruitertjes. Met een C pony durf ik wel eens doorrijden als ze niet braaf zijn bij mijn ruitertjes

Deze idem dito en met alle respect ook echt "te zwaar gebouwd"
(Nee ik noem je niet dik als persoon, maar voor zo'n ranke pony is dit gewoon te veel)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:47

Ik vind de eerste wel meevallen. En de tweede is duidelijk waarom ze erop is gestapt. Ik heb ook ooit 2x op onze shet gezeten heel kort omdat mn zoon er 6x in 5 minuten af lag. Ik was toen nog lichter en hij leeft nog steeds. ( 20jr later )

Onze zoon was 3 dat hij hem kreeg en toen hij rond zijn 5e echt ging rijden, liep je weleens ergens tegenaan. Dan zijn er heel weinig die zo een kleine pony even netjes kunnen doorpakken. En dat is eigenlijk met alle kleine pony's zo tm de C maat wel.

En verder is het ook wat men gewend is geraakt qua beeld. Bij ons waren vroeger pony's en paarden apart, dus kleine kinderen zaten eerste altijd op kleine pony's, dan grote pony's en daarna paarden. Op de manege daarna was alles gemengd en vond ik kleine kinderen op een groot paard weer geen gezicht en ook niet effectief met rijden.

In mijn tijd was de E-pony er nog niet en ik ben op de pony's gebleven. Nooit naar de paarden gegaan. En ze zakken hier nog steeds niet door hun hoeven als we erop gaan.

StalNollie
Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:14

Geloof me ik breng pony's niet uit balans. Rijd al 20 jaar jonge dieren in

Lightninggg
Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:25

Elin_ schreef:
StalNollie schreef:
[ [url=m/R0x0sj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welsh 131
Ruiter ben ik zelf en ben 171

Ik vind dit ook echt veel te groot.
Ondanks een goede zit ga je door het lange bovenlijf toch een van beide uit balans brengen..


Lightninggg schreef:
[ [url=m/qTOdIA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een B pony van 1m24, ikzelf ben 1m72. Heb er uiteindelijk wel maar 1 keer op gezeten, gewoon om te kijken of hij braaf genoeg was voor mijn ponyruitertjes. Met een C pony durf ik wel eens doorrijden als ze niet braaf zijn bij mijn ruitertjes

Deze idem dito en met alle respect ook echt "te zwaar gebouwd"
(Nee ik noem je niet dik als persoon, maar voor zo'n ranke pony is dit gewoon te veel)


Dat zal dan door de jas (donsjas) zo lijken, weeg maar net 50 kg

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:23

StalNollie schreef:
Geloof me ik breng pony's niet uit balans. Rijd al 20 jaar jonge dieren in

Je kan mij niet wijsmaken dat jij zo n goeie ruiter ben die nooit iets scheef zit oid. En dat geeft niet normaal, maar wel als je een veelste lang bovenlichaam heb. Goed kunnen rijden of goed kunnen rijden, diegene kan nog zo recht zitten maar een te lang bovenlichaam is gewoon te lang waardoor je ze uit balans brengt. En dan heb ik het niet over iemand die op het randje zit maar echt een stuk te groot is.

Niet perfect is ook goed

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:37

Ik moet hier zo om lachen :') Maargoed ik ben IJslanders gewend en dat zijn over het algemeen C “ pony’s” qua maat.

Stalnollie maakt paarden en pony’s zadelmak. Die lopen nog niet in balans en toch krijgt zij ze wel in balans aan het lopen zodat ze fijn naar hun baasje kunnen. Dan doe je als ruiter toch wel iets goed. Láng bovenlijf of niet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

magdabouma
Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:40

Mijn pony is 130cm en ik pas er met mijn 173 cm zelfs nog op.. ben ook maar 50 kilo. Heb er ook nooit commentaar over gehad trouwens.
[ img ]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 01:28

Als je echt een goede zit hebt, brengt een bovenlichaam een pony niet uit balans. Maar meeste mensen kunnen niet goed zitten en kinderen/jeugd leren het niet goed genoeg meer.

Als je als een stijve gespannen hark op een c-pony gaat zitten, kan de lengte een probleem zijn. Maar dat is sws nooit de bedoeling.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:43

Citaat:
Als je echt een goede zit hebt, brengt een bovenlichaam een pony niet uit balans. Maar meeste mensen kunnen niet goed zitten en kinderen/jeugd leren het niet goed genoeg meer.

Dat is heel treurig, want dat is je basis waar altijd op gehamerd zou moeten worden. Of je nu op een pony of paard rijd.
Overigens scheer je nu aardig wat mensen over 1 kam denk ik zo.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

StalNollie
Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:47

Helaas is het wel waar dat ze niet leren zitten. Heb een verzorgmeisje dat zelfs mijn 10 jarige uit balans krijgt.
Ze kan idd niet doorzitten en springen is een no go dan ligt ze er meteen af.

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:56

Ik ken genoeg ruitertjes die wel goed kunnen zitten. :+

Dragiony
Berichten: 36
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:57

Ja, dat klopt. Ik ben zelf 8 jaar geleden begonnen met rijden. Toen was het zo van je mag beginnen op je 7e en het was vooral eerst de basis leren (stap, draf, lichtrijden en sturen) daarna als je dat goed kon mocht je zonder naastloper en dan werd er toch veel aandacht gegeven aan je. Na 2 jaar naar de B gegaan ookwel 30 minuten les krijgen met een ander iemand. (al heel anders dan met zn 10en in 1 les) en dan vooral gallop leren. Dan na een 0,5 jaar naar de volgende groep C1 en daar ga je springen. Moet je sturen zit je met 7 mensen in 1 les. Super gezellig natuurlijk! Maar wel chaos. Na 1,5 jaar ben ik naar de volgende groep gegaan. Toen kreeg ik mijn eigen pony en dan merk je dat je eigenlijk heel weinig leert op de manege. :D |(

Korte samenvatting: Lessen nu op maneges zijn gewoon te vol en je leert slecht de basis zeg maar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:45

Toen wij vroeger les hadden werd er echt veel op zit en houding gelet. En echt niet altijd even aardig. Ouders mochten zich niet met de les bemoeien. Kon ook niet, de bak was gesloten.
We mochten geen ja maar, dus geen weerwoord geven. Wel gewoon netjes iets vragen.

Ik heb later zelf les gegeven op maneges en prive bij mensen aan huis, maar ben met kinderen gestopt.

Als je op een manege goed les wil geven, wordt dat niet gewaardeert. Als je door meer aandacht per ruiter en veel doen aan houding niet aan galop toekomt, krijg je grote mondjes en gezeur.
Als je staat les te geven, staan ouders van de zijkant wat te roepen en mag je niks van zeggen.

Ben veel op wedstrijden geweest en als je de kinderen ziet rijden, is het echt heel triest gesteld. Ze kunnen niet lichtrijden en hebben hele strenge, gespannen handjes. Benen wiebelen alle kanten op. En met springen kunnen ze geen eens een goede verlichte zit door geen balans. Komen vaak ook niet goed mee.

Dat dit een normaal beeld is geworden en mensen het niet meer zien is ook een probleem. Maar zoals gezegd; echt goed lesgeven mag niet meer. Mensen accepteren niks en daardoor hun kinderen ook niet meer. Tja, ik kom uit een andere tijd en vindt een aai over de bol niet altijd effectief.
Waar ik zeker wel goed complimentjes kan geven. Ik zet vaak genoeg iemand even stil; voelde je dat? Dat is waar je steeds naartoe moet werken etc etc.

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:05

:j Dit dus. Is de reden dat ik ook gestopt ben met kinderen les te geven. Ouders staan aan de kant commentaar te geven, en de kinderen hebben geen respect meer voor niks. Zeg ik 100X : na het rijden direct je zadel wegleggen in de zadelkamer. Wat doen ze keer op keer? Zadel over de weide afrastering hangen en dan beet er een pony in of viel het in de modder. En dan mag je nog niks zeggen, of je kreeg de ouders over je heen: "hij/zij deed dit niet met opzet, he! En hij kon toch niet weten dat de pony daar in ging bijten! En dat zadel verslijt toch zowiezo!" JA, ZEG! Ik had voor elke pony een duur kwaliteitszadel, en dan wordt je van zoiets niet vrolijk.
Wil je een zitles geven, hetzelfde : X/Y wil niet zonder beugels aan de longe. Dat vindt hij/zij niet fijn. Ze moet in de groep meerijden.
Ik was dat hele gedoe zo moe, dat ik alle ponys heb verkocht en mijn bak is nu een paddock voor mijn IJs en gepensioneerde ruin.
De kinderen an sich gingen nog. Problemen begonnen als mama of papa zich gingen bemoeien.

Born to slide, forced to work

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:23

Ik sta op een manege met mijn paard en daar word lesgegeven in groepen van Max 7 paarden en de ouders mogen wel kijken ; in de kantine door het raam en zich dus niet bemoeien met de les.

Ik herken de problemen eerder in dit topic daarom ook niet.
Als lesgever stel je de regels op en als je echt last hebt van die ouders dan spreek je die daarop aan met een eventuele waarschuwing. Consequentie bij niet luisteren? = vertrekken en kind na de les weer ophalen.

Misschien lijd dat eerst tot wat klantverlies, maar de kinderen die wel blijven, krijgen goed les en reken maar dat word gezien en lijd tot goede mond op mond reclame :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:00

Ik herken de ouders en zeurende kinderen eigenlijk ook niet.
Mijn dochter heeft 6 jaar manegeles gehad voordat ze een eigen pony kreeg en ik heb een aantal jaar beginners privéles gegeven, kinderen van gemiddeld een jaar of 6. Voornamelijk er op gericht om vertrouwd te raken met de pony. Nooit commentaar van ouders gehad en kinderen vonden het over het algemeen leuk.
Op de manege was commentaar van ouders niet toegestaan, je werd dan simpelweg naar de kantine gestuurd. Zeurende kinderen, daar zat een grens aan. Als het te gortig werd, of bij herhalend niet luisteren dan mocht je afstappen en de les uit.
Dochter is niet zo fijngevoelig, instructeurs vinden het over het algemeen prettig om haar les te geven omdat ze niet zeurt, haar mond houdt en gewoon doet wat er gezegd wordt en duidelijk haar best doet. Van schreeuwende instructeurs wordt ze ook niet koud of warm, als ze maar duidelijk zijn, al vind ik geschreeuw eigenlijk niet nodig.

magdabouma
Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:07

sevke schreef:
:j Dit dus. Is de reden dat ik ook gestopt ben met kinderen les te geven. Ouders staan aan de kant commentaar te geven, en de kinderen hebben geen respect meer voor niks. Zeg ik 100X : na het rijden direct je zadel wegleggen in de zadelkamer. Wat doen ze keer op keer? Zadel over de weide afrastering hangen en dan beet er een pony in of viel het in de modder. En dan mag je nog niks zeggen, of je kreeg de ouders over je heen: "hij/zij deed dit niet met opzet, he! En hij kon toch niet weten dat de pony daar in ging bijten! En dat zadel verslijt toch zowiezo!" JA, ZEG! Ik had voor elke pony een duur kwaliteitszadel, en dan wordt je van zoiets niet vrolijk.
Wil je een zitles geven, hetzelfde : X/Y wil niet zonder beugels aan de longe. Dat vindt hij/zij niet fijn. Ze moet in de groep meerijden.
Ik was dat hele gedoe zo moe, dat ik alle ponys heb verkocht en mijn bak is nu een paddock voor mijn IJs en gepensioneerde ruin.
De kinderen an sich gingen nog. Problemen begonnen als mama of papa zich gingen bemoeien.


Ik voel je helemaal! Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Kinderen zijn wel ok, en willen graag leren. Maar de ouders...

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:09

Ik herken het ook niet. Maar goed mijn dochter rijdt veel beter dan ik dus het zou ik idioot zijn als ik me met de les van mijn dochter bemoei. Ik betaal alleen de rekening.

Andere ouders hoor ik eigenlijk ok nooit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:41

Ineke, zo werkt het helaas niet. Je bent vaak niet de enige die les geeft, dus wordt vergeleken. Ouders gaan echt klagen bij de manege en dat krijg je dan te horen. Ik heb er weleens strijd over gehad en ook gezegd; ze willen toch leren rijden? Ze willen toch waar voor hun geld?? Maar dat interesseert ze helemaal niet.

Ik ben iets van 25jr geleden begonnen met kinderen lesgeven en heb ook op andere plekken staan kijken. Zeker toen ik aan huis of op stal kwam lesgeven ook de lessen voor of na me staan bekijken en luisteren. Het is echt erg wat je ziet en hoort en is vooral slechter geworden.

Natuurlijk heb je altijd die ene goeie ertussen zitten. Maar het gaat om het grotere geheel en dan zie je gewoon dat beeld. En ik vergelijk het ook met een andere tijd. Als je nu begint of 10jr geleden zal iemand het vast en zeker normaal vinden.

Overigens worden die kinderen ook vervelende pubers vaak om les te geven. Weten alles al.........

En dan had ik gelukkig de luxe om keuzes te kunnen maken. Ik zie mensen hun tijd vol kletsen en staan lesgeven om geld te verdienen. Ik heb les gegeven om mensen vooruit te helpen en als ze dat niet willen, dan niet.........Ga echt niet ergens mijn tijd staan verdoen met een hoop frustratie.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:53

Ik had het meer over privé stalletjes die kleinschalig lesgeven of met privé lessen. Dan kun je dat echt wel doen.

Bij echte maneges vaak niet nee, als die lessen maar vol zitten.. ben wel blij dat het bij ons er niet zo aan toe gaat.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:19

Ineke2 schreef:
Ik had het meer over privé stalletjes die kleinschalig lesgeven of met privé lessen. Dan kun je dat echt wel doen.

Bij echte maneges vaak niet nee, als die lessen maar vol zitten.. ben wel blij dat het bij ons er niet zo aan toe gaat.


Maar dat wil je ook niet weten hoor. Heb werkelijk les staan geven bij ouders die van tevoren aangeven waar hun kind dan wel of niet zin in had.
Of zusjes die 1 pony delen en continu willen wisselen en ook al maak je afspraken, de ouders continu toegeven aan het gezeur van de kinderen.

Als ik zie hoeveel mensen gewoon blijven komen en hun uurtje vol kletsen voor het geld.........

Ook bij volwassenen hoor. In ons vorige dorp is het ons kent ons en als mensen een "naam" krijgen wil iedereen daar les van, dus zal het wel goed zijn. Ik zag de een na de ander lichamelijke problemen krijgen. En mensen kwamen geen steek verder. Maar als Jantje les heeft van Pietje, wil Kareltje dat ook........
En de een heeft mazzel, zelf wat gevoel, talent en een leuk paard, dus gaat het goed. De ander redt het dan niet. Maar als de ander M start, kijkt men daar tegenop, dus zal het wel goed zijn.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:39

Die laatste “ trend” ken ik wel, al doe ik daar zelf niet aan mee.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:59

superpony schreef:
Ik vind de eerste wel meevallen. En de tweede is duidelijk waarom ze erop is gestapt. Ik heb ook ooit 2x op onze shet gezeten heel kort omdat mn zoon er 6x in 5 minuten af lag. Ik was toen nog lichter en hij leeft nog steeds. ( 20jr later )

Onze zoon was 3 dat hij hem kreeg en toen hij rond zijn 5e echt ging rijden, liep je weleens ergens tegenaan. Dan zijn er heel weinig die zo een kleine pony even netjes kunnen doorpakken. En dat is eigenlijk met alle kleine pony's zo tm de C maat wel.

En verder is het ook wat men gewend is geraakt qua beeld. Bij ons waren vroeger pony's en paarden apart, dus kleine kinderen zaten eerste altijd op kleine pony's, dan grote pony's en daarna paarden. Op de manege daarna was alles gemengd en vond ik kleine kinderen op een groot paard weer geen gezicht en ook niet effectief met rijden.

In mijn tijd was de E-pony er nog niet en ik ben op de pony's gebleven. Nooit naar de paarden gegaan. En ze zakken hier nog steeds niet door hun hoeven als we erop gaan.


Ik vind dit altijd zulke bizarre uitspraken.. 'ik heb dit gedaan, maar hij leeft nogsteeds dus het zal wel goed zijn' en 'ze zakken hier nogsteeds niet door hun hoeven als we erop gaan'..
Paarden wijken voor druk, wanneer ze iets niet fijn vinden en dat aangeven, zijn wij degene die extreme druk uitoefenen om te zeggen 'nee jij mag dit gedrag nooit tonen', dus al hebben ze er wel last van, zullen ze dit nooit laten merken tot er idd 110+ kilo op springt en het dier wel in elkaar zakt.
Zeer vaak is er een touw wat ze vast houd (misschien met bit), of een bakrand wat ze tegenhouden om te voorkomen dat ze naar stal toe rennen, dus vertrekken kan niet/doet pijn.. uiteindelijk zijn ze zo gewend dat ze moeten doen wat wij zeggen dat ze inderdaad geen tegenslag geven wanneer wij iets van ze vragen. Ze weten de consequenties. Consequent hard slaan/schoppen gaan ze toch ook niet dood van, maar het is toch zielig en je weet toch dat ze pijn hebben..
Net als mensen, de 1 is van nature sterker dan de ander. Daarom is het bekijken van de bouw ook wel belangrijk (al uit dat zich ook weer in gewicht, dus zodoende mijn uitspraak hier onder)


Zelf zou ik zeggen, hou maximaal 20% van het lichaamsgewicht aan, het liefste 15%. Zolang het er inderdaad niet absurd uit ziet en je prima kan rijden, zou ik er geen probleem bij zien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pas ik nog op een c-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:31

SwPck, zo rijden wij niet hoor, haha Je leest niet helemaal goed, maar paarden kunnen bij ons alle kanten op en als iemand naar zijn paarden kijkt en luistert ben ik dat 100% zeker wel. Ik kan met elk paard alles hier en dat doen ze niet voor niks voor ons. Zonder enige druk of dwang.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 41 bezoekers