SOS Paard blijft maar rennen!!!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 16:47

Hoi iedereen!

sinds woensdag heb ik dan mijn eigen paardje! Afgelopen dagen is hij een beetje nerveus geweest maar zolang er eten in de bak was, was het prima.
even wat achtergrond info: Mijn ruin is dus vanaf woensdag hier en was gewend om 24/7 in de paddock te staan. Nu heeft hij 's nachts een stal en 1,1 ha aan grasland, maar aangezien hij nog niet gewend is op gras te staan, staat hij van 08:00 tot 20:00 in de bak met een hooinet, voerbal en water. Er staat een ouder pony naast hem die in de inloopstal woont, hij komt zo af en toe kijken. Mijn paardje gaat super de stal in, niets mis mee en 's ochtends gaat hij lekker rollen in de bak. Nu kwam ik vanmiddag bij hem en bleef hij maar rondjes rennen. 2 uur lang non-stop achtjes, van hand veranderen, voltes of gewoon heen en weer. Ik heb hem gepakt en even gepoetst maar ook daar was hij heel erg onrustig. Meteen in de bak weer hetzelfde gedrag. Hij is andere dagen vrij rustig geweest en vanmorgen al helemaal. Is dit gewenning? of hoe moet ik dit anders zien? Er zijn wel vrij spontaan veel vliegjes opgekomen, maar hij heeft verder geen allergie...
Weet iemand wat dit is? het lijkt mij gewenning, maar het is zo plots? Wat kan ik het beste doen en heeft iemand nog tips?

Ik hoop dat jullie mij heel snel willen helpen
Dankjewell!

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:51

Rent hij onder het zadel of als hij los in de bak is?

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 16:53

Dammie schreef:
Rent hij onder het zadel of als hij los in de bak is?

Los in de bak!

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:11

Gewoon wennen denk ik misschien een vriendje aan de andere kant van het hek zetten die hij constant kan zien

Anoniem

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:47

Vriendje erbij zetten. Een paard is een kuddedier en voelt zich onveilig zonder soortgenoten. Daarom blijft hij rennen.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:58

Woon je bij het bos? Dan is het eerste wat in me opkomt de hertenluisvlieg. Die krengen zijn echt heel gemeen, verliezen hun vleugeltjes zodra ze hun prooi gevonden hebben en bijten echt gemeen. Heb ze zelf ook wel eens gehad. Hier in zweden zijn ze heel normaal maar mijn paarden zijn er nu aan gewend denk ik want ze reageren er niet zoveel op. Gister nog een weggeplukt. Ze zijn er meestal in september en oktober. Zijn ook amper te doden, je moet ze echt vervrummelen maar het zijn net krabbetjes en lopen heel snel. Echt vieze beesten!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:18

Doet je paard het misschien als het paard dat naast hem staat weg is, of hij deze niet kan zien? Ik zou de oplossing ook zoeken in maatje dat bij hem staat

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:33

@Anoukwendy, Is dat door heel Zweden zo? Hoe bescherm je ze dan vliegendeken?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:02

Lori schreef:
@Anoukwendy, Is dat door heel Zweden zo? Hoe bescherm je ze dan vliegendeken?


Jaa door heel zweden, maar ook in nederland hoor.
Vliegendeken helpt niet, ze kruipen er gewoon onder. Denk niet dat er iets is wat helpt

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:29

Heb je een filmpje TS?

Dat hij na een aantal dagen druk wordt is vreemd. Heb je bloed af laten nemen tijdens het keuren?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:48

volgens mij gewoon onwennigheid en stress door de verhuis.
hij staat nog geen week op zijn nieuwe plek.

ik zou hem sowieso bij een vriendje zetten,een rustig dier geeft veel rust aan een ander,nerveuzer paard.

en geef hem gewoon wat tijd,laat het wennen.

sommige paarden kunnen gewoon moeilijker omgaan met verandering.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:55

anoukwendy schreef:
Lori schreef:
@Anoukwendy, Is dat door heel Zweden zo? Hoe bescherm je ze dan vliegendeken?


Jaa door heel zweden, maar ook in nederland hoor.
Vliegendeken helpt niet, ze kruipen er gewoon onder. Denk niet dat er iets is wat helpt


Ook in Frankrijk en het enige dat helpt is

https://www.technihorse.com/farnam-tri- ... icQAvD_BwE

1xper week sprayen alleen daar waar paard of ander paard niet met zijn mond bij kan. Wij doen voor 2 paarden met 1 fles 2 jaar.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:10

Als je paard alleen staat, moet jij heel hard gaan rennen en zorgen voor een maatje en dat met grote spoed. Een paard alleen is in paniek en leert er op den duur mee leven dat het alleen staat maar als je zo´n paard weer een normaal leven geeft met een ander paard is het vaak nog jaren extra gestoord in het gedrag.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:33

pien_2010 schreef:
anoukwendy schreef:
Lori schreef:
@Anoukwendy, Is dat door heel Zweden zo? Hoe bescherm je ze dan vliegendeken?


Jaa door heel zweden, maar ook in nederland hoor.
Vliegendeken helpt niet, ze kruipen er gewoon onder. Denk niet dat er iets is wat helpt


Ook in Frankrijk en het enige dat helpt is

https://www.technihorse.com/farnam-tri- ... icQAvD_BwE

1xper week sprayen alleen daar waar paard of ander paard niet met zijn mond bij kan. Wij doen voor 2 paarden met 1 fles 2 jaar.


Een paard kan toch vrijwel overal met zijn mond bij (behalve nek en hoofd))? Of heb ik dan zo'n elastisch exemplaar? := En als er een ander bij staat wordt het al helemaal lastig zoals je al zegt. Is het zo giftig dan?

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:38

Valt wel mee Rijen. Onder de staart, rond de kling, tussen tithes, onder de buik zijn favoriete plekjes voor de vlieg. Daargaan paarden zichzelf of elkaar niet likken.
Onder de manen en voorpluk kin je spuiten. Niet OP de krabplekken spuiten. Vaak doe ik ook nog in holletje voor de staart inplant spuiten. Dat is genoeg.
Ik heb de tip uit de Camarque waar het evan barst met de waarschuwing erbij. Mijn paarden hebben er nooit Latvian gehad.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:51

Bedankt voor de tip peindumaitre, hier er nog nooit last van gehad waar ik woon maar wel goed om te weten moesten we in een gebied komen dat die krengen ook zitten.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:17

Stond hij op zijn vorige plek 24-7 buiten in een kudde?
Dan is de overgang wel heel erg groot naar nu alleen staan en 's nachts op stal.

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 17:35

Nickolay schreef:
Stond hij op zijn vorige plek 24-7 buiten in een kudde?
Dan is de overgang wel heel erg groot naar nu alleen staan en 's nachts op stal.


Hij stond inderdaad 24/7 buiten met een maatje. Hier gaat hij op stal; maar overdag staat hij met een shetlander naast hem (die om het aantal uur weg gaat)


anoukwendy schreef:
Woon je bij het bos? Dan is het eerste wat in me opkomt de hertenluisvlieg. Die krengen zijn echt heel gemeen, verliezen hun vleugeltjes zodra ze hun prooi gevonden hebben en bijten echt gemeen. Heb ze zelf ook wel eens gehad. Hier in zweden zijn ze heel normaal maar mijn paarden zijn er nu aan gewend denk ik want ze reageren er niet zoveel op. Gister nog een weggeplukt. Ze zijn er meestal in september en oktober. Zijn ook amper te doden, je moet ze echt vervrummelen maar het zijn net krabbetjes en lopen heel snel. Echt vieze beesten!


Ik woon inderdaad langs het bos en er vliegt veel rond, ik zal eens zoeken of het dezelfde beestjes zijn! dankje

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:22

Als dit de hertenluisvlieg is dan kun je de anus en het geslachtsdeel insmeren met vet (vaseline oid) zorgt er voor dat die krengen daar aan blijven plakken. Ze proberen naar binnen te kruipen.

Is hij wel rustig als de shetlander erbij staat? kan hij nog andere paarden zien? heb je misschien de mogelijkheid om er echt een paard bij te zetten?

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 10:37

Elisa2 schreef:
Als dit de hertenluisvlieg is dan kun je de anus en het geslachtsdeel insmeren met vet (vaseline oid) zorgt er voor dat die krengen daar aan blijven plakken. Ze proberen naar binnen te kruipen.

Is hij wel rustig als de shetlander erbij staat? kan hij nog andere paarden zien? heb je misschien de mogelijkheid om er echt een paard bij te zetten?


hoi iedereen, even gekeken en het is geen hertenluisvlieg (gelukkig). ondertussen is hij al een stuk rustiger en loopt hij nog slechts rondjes aan het eind van de dag. Hij is daadwerkelijk rustiger als de pony ernaast staat, maar het begint te komen.
's ochtend als ik hem uit stal haal is hij wel nog wat aan het snuiven, maar verder is hij rustiger.
Ik wil jullie allemaal super bedanken voor de tips en de opmerkingen, het is altijd fijn om te kijken wat anderen erover denken!
Wij laten nog van ons horen :)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: SOS Paard blijft maar rennen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:19

Ah gelukkig maar, was dus toch gewenning waarschijnlijk. Graag gedaan.