Kinderen alleen op stal

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:16

toesekie schreef:
Poekkie schreef:
Ik lees hier eigelijk veel dingen die ik echt compleet onverantwoord vind en nooit zuo voorstellen aan een 13/14 jarige.
Alleen zonder gsm met een paard de weg op?
Misschien dat dat 50 jaar geleden kon, maar ouders die zoiets toelaten verliezen compleet mijn respect.

Als het 50 jaar geleden kon, waarom dan niet nu?


Ik reed als 9 jarige al alleen buiten zonder begeleiding....en zo goed rijden kon ik niet.
het verkeer is intensiver en de paarden pittiger....maar zeg het zijn geen kleine kinderen meer!
laat wel van te voren weten hoe je gaat rijden van punt a naar punt b als je paard alleen terug komt weten ze waar je te zoeken.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:19

Poekkie schreef:
Ik lees hier eigelijk veel dingen die ik echt compleet onverantwoord vind en nooit zuo voorstellen aan een 13/14 jarige.
Alleen zonder gsm met een paard de weg op?
Misschien dat dat 50 jaar geleden kon, maar ouders die zoiets toelaten verliezen compleet mijn respect.

Als het 50 jaar geleden kon, waarom dan niet nu?[/quote]


Ik reed als 9 jarige al alleen buiten zonder begeleiding....en zo goed rijden kon ik niet.
het verkeer is intensiver en de paarden pittiger....maar zeg het zijn geen kleine kinderen meer!
laat wel van te voren weten hoe je gaat rijden van punt a naar punt b als je paard alleen terug komt weten ze waar je te zoeken.[/quote]

Onder de 12 jaar mag je in belgie zelfs niet op straat denk ik.
En een 9 jarige alleen op pad vind ik echt onacceptabel, sorry.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:23

Buiten wat "wij" vinden, wat zijn de stalregels hierover?

De eerste stal waar ik stond mocht je onder de 16 jaar niet alleen aanwezig zijn. Dat was soms best banketstaaf als ik dan weg moest en een aantal kinderen wilde met hun ponies rijden. Die moest ik dan echt buiten het hek zetten.

Huidige stal zijn kinderen eigenlijk helemaal niet zo welkom volgens de stalregels. Echter door de jaren heen zijn ze wel wat soepeler geworden maar nog steeds niet happig op het alleen aanwezig zijn.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:30

Het is gewoon afhankelijk van het kind, maar 16 vind ik bizar laat. Op die leeftijd hield ik zelfstandig de wacht bij een bevallende merrie en mestte 10 stallen, haalde paarden binnen deed bij allemaal mok en wondjes controle en wisselde de dekens.
Als je vroegah LBO deed dan werkte je al gewoon volledig met je 16e.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:41

Nou daar zit je als puber echt op te wachten, dat 1 van je ouders altijd mee moet. Idd stalregels daar gelaten. Maar het is voor kinderen vanaf een bepaalde leeftijd heel gezond om steeds meer dingen zonder je ouders te ondernemen. Dat hoort bij opgroeien en volwassen worden.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:46

Op 1 van mijn oude stallen betaalde we samen gezamelijk een meisje dat voor schooltijd onze paarden voerde. Tevens betaalde we een schoolmeisje om ze binnen te halen.
Zou niet weten hoe ik dat zonder die pubers had moeten doen :')

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:51

toesekie schreef:
elnienjo schreef:
In mijn tijd bestond de mobiele telefoon nog niet. We gingen zonder begeleiding (ik vaak ook in m'n uppie) uren de hei op.


Dit dus, ik hád op die leeftijd nog niet eens een telefoon, als er iemand gebeld moest worden kon dat in het huis van de staleigenaar, maar in het bos hebben we ons altijd prima weten te redden :D


Ik ging ook met mijn vriendinnetje 's morgens vroeg weg met de paarden en kwam eind van de middag een keer thuis. We reden de hele heuvelrug af. Maar op die leeftijd deden wij sowieso veel meer alleen, ook mijn andere klasgenootjes. Je ging zelf op de fiets naar school, naar sport, naar je vriendinnen, etc.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:59

Zal per stal verschillen.
Ik ging als kind vanaf mijn 12e zo ongeveer alleen naar stal, rijden van alles, en heb nooit ervaren dat anderen dat vervelend vonden. Ik spreek nu wel over tig jaar geleden :')

Wat ik zelf altijd bijzonder irritant vind als ouders van kinderen er van uit gaan dat jij, als volwassen persoon die ook rijdt / aanwezig is op een stal, zonder kind genietend van je tijd met je paard, een oogje in het zeil houdt bij hun kinderen.
Waarom denken ze dat je naar je paard gaat :P
Natuurlijk let je altijd wel een beetje op je stalgenoten, ik bedoel als iemand een ongeluk (dreigt) te krijgen of paard/pony doet wel erg lastig help je, logisch, maar dat is wat anders dan continue op een kind van iemand letten of bijv zelf niet naar buiten kunnen gaan omdat dan een kind alleen rondzwerft op stal.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:08

Poekkie schreef:
Onder de 12 jaar mag je in belgie zelfs niet op straat denk ik.
En een 9 jarige alleen op pad vind ik echt onacceptabel, sorry.


Maar bedoel je dan met het paard de straat op? Dat vind ik ook wel wat anders moet ik zeggen. (Al deed ik het zelf wel toendertijd) Maar als 9 jarige kun je toch prima in je eentje naar stal en in de bak gaan rijden oid?

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:40

Het onderwerp : wat deed jij vroeger alleen is bijna een eigen topic waard ( itt wat je eigen kinderen mogen, of juist andersom)

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 03:44

kwita schreef:
toesekie schreef:
Als het 50 jaar geleden kon, waarom dan niet nu?


Ik reed als 9 jarige al alleen buiten zonder begeleiding....en zo goed rijden kon ik niet.
het verkeer is intensiver en de paarden pittiger....maar zeg het zijn geen kleine kinderen meer!
laat wel van te voren weten hoe je gaat rijden van punt a naar punt b als je paard alleen terug komt weten ze waar je te zoeken.


Maar de paarden zijn niet per sé pittiger. Ik heb jarenlang op de oude haflinger van mijn moeder gereden en daarna mijn eigen welshpony gekregen, waar ik mee kon lezen en schrijven. Zolang je pony braaf is, je er zelf op en af kan komen, en je niet langs al te gevaarlijke wegen moet, zou ik niet weten waarom ik mijn kind niet het bos in zou kunnen sturen, met een vriendinnetje erbij, terwijl ik het vroeger ook heb gedaan.
Het is ik nog steeds wel een verschil of ik mijn kinderen zo jong op een braaf paard naar buiten stuur, of op een pittiger paard die ze misschien toch niet goed aankunnen..
ook hier gelden gewoon eerst afspraken en wat te doen, mocht het toch niet goed gaan.
En inderdaad, waar ga je heen, welke route pak je, zodat mocht er echt iets mis zijn je weet waar je moet zoeken.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 04:21

Ik zou het als pensiongast onprettig vinden, ik zou me verantwoordelijk voelen om een oogje in het zeil te houden en te helpen. En heel eerlijk wil ik dat niet, daarvoor ben ik niet bij mijn paard.

Moet het paard door jullie uit de kudde gehaald worden? Dat zou ik ook onprettig vinden, me afvragen of dat goed gaat!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 06:36

Shaggy09 schreef:
Poekkie schreef:
Onder de 12 jaar mag je in belgie zelfs niet op straat denk ik.
En een 9 jarige alleen op pad vind ik echt onacceptabel, sorry.


Maar bedoel je dan met het paard de straat op? Dat vind ik ook wel wat anders moet ik zeggen. (Al deed ik het zelf wel toendertijd) Maar als 9 jarige kun je toch prima in je eentje naar stal en in de bak gaan rijden oid?


Ik bedoel de straat op.
Alhoewel ik alleen op stal rijden op die leeftijd ook te jong vind. Maar het hangt ook wat van de situatie af, een manege met veel volk en een c pony die in een stal staat is wel anders dan echt helemaal alleen op een stal waar je ze eerst tussen de rest moet gaan vangen. Ik heb hier dat laatste en heb regelmatig een paard (paarden) van anderen gehad die die dag kneitergek stond(en) en naast je beginnen steigeren, rennen, ander paarden opjagen, ... Daar wil ik echt nooit van mijn leven een kind vam 20 cm kleiner tussen hebben.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:07

troi schreef:
Ik zou het als pensiongast onprettig vinden, ik zou me verantwoordelijk voelen om een oogje in het zeil te houden en te helpen. En heel eerlijk wil ik dat niet, daarvoor ben ik niet bij mijn paard.

Moet het paard door jullie uit de kudde gehaald worden? Dat zou ik ook onprettig vinden, me afvragen of dat goed gaat!


Nou ja zeg. Een kind van 14 en een van 11 erbij hoeven echt niet in de gaten gehouden worden en geholpen. Dan kunnen ze echt wel verantwoordelijk met een paard zadelen en gaan rijden.
Alleen als er iets misgaat en een noodgeval is moet je helpen, maar ik neem aan dat je dat ook bij een volwassen pensiongenoot zou doen.

Ik vind het gek dat zoveel mensen zeggen dat het niet kan. Ik weet niet beter dan dat je op die leeftijd zelf naar de ponyclub reed, of het bos in. En als je 16 was hing je de trailer achter de trekker en ging je zo naar de club. Maar jonger ging je echt alleen of met iemand anders. Al mijn leeftijdgenootjes met pony’s mochten dat ook. Ik ging alleen of met hen het bos in en mobiele telefoons waren er nog niet.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:13

Als een staleigenaar een regel heeft dat die geen jeugd op stal zonder begeleiding heeft kan bokt hoog en laag springen maar zal je je aan die regel moeten houden.

Het wordt het eerste paard van ts en is nog niet aangeschaft, dus niemand kan nu nog zeggen hoe braaf en makkelijk het dier is en of ts en zusje er geen problemen mee ondervinden.
Als staleigenaar zou ik willen dat er iig in het begin begeleiding bij is, wanneer paard en ruiters gewend zijn en een goede match samen dan zou ik mij er minder zorgen over maken.

Anoniem

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:16

Ik denk dat het hier vooral de mening is van de staleigenaar die telt. Niet iedere staleigenaar wil gebruikt worden als BSO.

Dus het lijkt me weinig zinvol dat je Bokt om een mening vraagt, TS. Wat Bokt vindt doet er hier niet toe.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:19

Kidde schreef:
Poekkie schreef:
Ik lees hier eigelijk veel dingen die ik echt compleet onverantwoord vind en nooit zuo voorstellen aan een 13/14 jarige.
Alleen zonder gsm met een paard de weg op?
Misschien dat dat 50 jaar geleden kon, maar ouders die zoiets toelaten verliezen compleet mijn respect.

Nou geen 50 jaar hoor, eerder 10 :+ Ik denk dat men in België een stuk beschermender is dan in Nederland

Niet perse hoor. Zal wel streek gebonden zijn en of het een drukke streek is qua verkeer. Mijn paarden altijd aan huis gehad en als ik in de wei reed kwam mijn moeder niet eens kijken. Mijn vader hield wel een oogje in het zeil. Zou het nog steeds doen eigenlijk. Had wel de afspraak dat ik nooit ging rijden als er echt niemand thuis was.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:24

Eleeke schreef:
Het onderwerp : wat deed jij vroeger alleen is bijna een eigen topic waard ( itt wat je eigen kinderen mogen, of juist andersom)

Zeg dat!
Ik ben blij dat ik in een tijd ben opgegroeid dat je gewoon nog de vrijheid kreeg om gewoon lekker met je hobby bezig te zijn zonder helicopterouders die er bovenop komen staan.
Kinderen die zich structureel misdroegen op stal daar werd tegen de ouders van gezegd dat ze ze gewoon na de les terug op moesten halen. We waren met een paar jonge pubers die standaard het hele weekend kwamen helpen en waar we op een gegeven moment ook betaald voor kregen. Inclusief gratis mogen rijden en paarden het bos in mogen nemen. Gouden tijd!
Onze manege zat overigens recht aan een groot bos- en heidegebied, dus dat scheelde natuurlijk ook qua veiligheid.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:31

verootjoo schreef:
troi schreef:
Ik zou het als pensiongast onprettig vinden, ik zou me verantwoordelijk voelen om een oogje in het zeil te houden en te helpen. En heel eerlijk wil ik dat niet, daarvoor ben ik niet bij mijn paard.

Moet het paard door jullie uit de kudde gehaald worden? Dat zou ik ook onprettig vinden, me afvragen of dat goed gaat!


Nou ja zeg. Een kind van 14 en een van 11 erbij hoeven echt niet in de gaten gehouden worden en geholpen. Dan kunnen ze echt wel verantwoordelijk met een paard zadelen en gaan rijden.
Alleen als er iets misgaat en een noodgeval is moet je helpen, maar ik neem aan dat je dat ook bij een volwassen pensiongenoot zou doen.

Dat ligt eraan welke 11 en 14-jarige, en wat voor paard/pony erbij hoort. Bij ons op stal lopen altijd wel kinderen (pensionstal), momenteel tussen de 10 en 15 jaar voornamelijk. Een deel daarvan redt zich prima zelf en heb je op dat vlak ook geen last van, maar een deel ook niet....en bij dat laatste deel ben je als pensionklant die daarbij op stal staat toch echt de klos hoor. Als er weer een half gezadelde pony zonder kind over het erf vliegt, kind pony niet uit de paddock krijgt zonder dat de rest meteen ook los rondloopt, of de pony gewoon niet meewerkt met rijden zul je toch echt even moeten helpen wanneer er geen ouder/staleigenaar aanwezig is. Ik sta daardoor regelmatig in de bak weer even "les te geven" (voor zover je daarvan kunt spreken natuurlijk :+ ). En tja, dan sta je weer te helpen terwijl je toch al op tijd stond en niet genoeg tijd had al voor je eigen dieren. Wat moet dat moet en dat doe je dan ook, maar ik word er echt niet altijd blij van.

Vroeger heb ik zelf ook gewoon vanaf mijn 12e me altijd alleen gered met de paarden (ook jonge dieren). En ook op deze stal zijn er een paar meiden van die leeftijd en wat ouder die zich prima zelf redden qua omgang. Maar je merkt wel dat je ze bij moet sturen: poep/haar/hindernissen achter hun kont laten opruimen, niet de ponies los opjagen in een natte bak want dan gaat de bakbodem naar de klote, geen anderhalf uur gaan springen met de ouwe kreupele kinderpony, geen volle emmer muesli voeren aan een pony die gevoelig is voor bevangenheid, etc etc. Er zit geen kwaad in de kids, maar het besef van regels en een deel gezond verstand moet nog groeien waardoor het voor omstanders tóch werk en ergernissen geeft als er geen begeleiding bij is. Een manege vind ik daarin overigens ook nog weer wat anders dan een pensionstal, de gemiddelde manege is echt ingericht op jonge ruitertjes qua algemeen toezicht.

Bij periodes is het op onze stal net een BSO. Ik zit daar echt niet op te wachten om bovenstaande redenen, en al zeker niet als ik aan het werk wil met mijn groene gup.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 02-10-19 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:37

Vientje schreef:
Een manege vind ik daarin overigens ook nog weer wat anders dan een pensionstal, de gemiddelde manege is echt ingericht op jonge ruitertjes qua algemeen toezicht.

Onze manege niet direct. Er waren maar 2 kleine manegepony's voor beginnende kinderen en een D-pony voor de ervaren ruiter. Verder waren er alleen paarden. Ik heb op mijn 12e ook op een paard leren rijden ipv pony. De meeste pensionklanten stonden er ook met paard. Verder een paar pubers met D-pony's. Juist de pensionpubers waren het minst op stal. Zij kwamen om te rijden of pony op te halen voor wedstrijd. Juist de fanatiekelingen zonder eigen paard bleven helpen om zo meer rijrechten te krijgen. Op m'n 16e maakte ik er dus paarden zadelmak en reed een aantal pensionpaarden bij.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:51

Toen ik 12 was kreeg ik een verzorgpony waar ik zelf naar toe ging. Toen ik 13 was een eigen paard. Ik fietste daar elke dag alleen naar toe en ging dan rijden en fietste in het donker vaak weer terug. Meestal waren er wel meer mensen op stal maar soms ook niet. Ik vond het heerlijk alleen. En ging prima.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:59

Ik vraag me echt of wat mensen voor beeld hebben bij een 14 jarige.
De 14 jarige dochter van ern vriendin zet in haar eentje lammetjes op de wereld (inclusief met hand naar binnen als er gedraaid moet worden) als de ouders even niet bereikbaar zijn.
Die bereid ook jonge koeien voor op de keuring.

Je bent dan ook echt niet meer navel hoog hoor :')
Er zijn daarnaast genoeg volwassenen die 20 cm kleiner zijn dan ik overigens.

Zelf liep ik tussen de jonge KWPNers die nog niet gereden of opgevoed waren en belde de eigenaar mij op of ik even kom helpen met een halster om doen _O-

Dat gezegd hebbend, vind ik 11 wel nog jong en zou ik het als 14 jarige niet tof vinden om daar mede verantwoording voor te hebben. Maar again, het ligt aan de zelfstandigheid van de kinderen.

Ik heb overigens ook volwassen stalgenoten gehad die achter hun pony aangesleurd werden, hulpeloos zonder paard uit het bos kwamen, poep laten liggen en onverantwoord lang rijden.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:09

Ik was ook 13/14 toen ik met mijn pony uren alleen door het bos reed. Stonden bij een boer. Fietste er alleen heen.

Op zich ging dat prima. Ik deed niets onverantwoordelijks behalve een keer te hoge hindernissen bouwen. Tegelijkertijd had ik wat meer betrokkenheid van mijn ouders wel fijn gevonden, het voelde wel als enorm veel verantwoordelijkheid op die leeftijd. Mijn ouders hadden helemaal geen verstand van paarden dus dat zal aan dat gevoel hebben bijgedragen.

Het moet geen gemakkelijke kinderopvang worden waar je als ouders helemaal niet bij betrokken bent.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kinderen alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:46

Wij werden 's ochtends op de manege afgezet en eind middag weer opgehaald :') Of we moesten bellen als we eerder naar huis wilden, met de vaste telefoon in de kantine want mobieltjes hadden we nog niet

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:54

Ooit stond ik ook op een stal waar, toen ik er kwam, helemaal geen kinderen rondliepen. In een paar maanden kwamen er ineens allemaal pennymeisjes/verzorgertjes voor paarden van de eigenaar. Supergaaf voor hun hoor dat ze die kans kregen, mocht overal op rijden, alles trainen, maar dat groepje werd uiteindelijk gewoon 4 dagen in de week daar gedropt door de ouders en dat bleef van 15:00 (na school) tot 18:00 uur op stal. En op woensdagmiddag al vanaf 13:30 uur. En in het weekend werden ze om 11:00 uur al afgezet. Dus er was geen ontkomen aan. Klommen op de berg hooi en stro, rennen achter de schuren langs, klommen in bomen, renden door de bak. Gillen en schreeuwen tegen elkaar.
Bovendien was 1 meisje weg van mijn paard maar ze mochten niet aan de pensionpaarden komen. Maar er was niemand om dat te controleren dus god weet wat er gebeurt is.
Ik vond het bloedirritant dat ze er waren. Rustig rijden was er niet bij en als ik dan uit ellende maar een buitenrit ging maken vroeg die ene penny waarom ik dan wegging met mijn lieve paardje. Dafaq...
Nee ik vind het niks.
Op mn stal nu hebben we gewoon 5 paarden staan nu, iedereen is minimaal 25, hebben allemaal geen kinderen, behalve de 15 jarige zoon van de eigenaren. Ik vind dit echt perfect rustgevend.