Eigen pony

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XEquestrianx
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-08-19

Eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 22:54

Hey allemaal
Mijn ouders zijn er dus over aan het nadenken of ik (13) en mijn zus (11) over een jaar een pony krijgen. We rijden al bijna 3 jaar op een mange en hebben al een jaartje een verzorgpony/ halve stal.
Ik en mijn zus zouden dan sparen voor de spullen(dekjes,halster,tuig enz)
En mijn ouders betalen de stalling, hoefsmid,dierenarts, inentingen enzovoort.
Nu heb ik een paar vraagjes voor jullie:
- hoe combineren jullie school met een pony, ik heb een planning gemaakt dat ik na school eerst mijn huiswerk maak en dan naar mijn pony ga ( ik zit ik het tweede middelbaar aso(België)) lukt dit bij jullie goed?

- zijn jullie alleen op stal/ zouden jullie een 11 en 13 jarige alleen op stal laten of moeten onze ouders erbij zijn? In het begin gaan onze ouders sowieso mee om aan de pony te wennen enzo maar gaan jullie alleen?

- hoe vaak per week rijden jullie en wat doen jullie met je pony als je niet rijdt? Ik dacht al aan longeren, vrikheidsdressuur of eens aan de hand gaan wandelen ofzo

Zijn er nog dingen die ik moet weten ofzo of tips die jullie hebben?
Als ik een pony krijg krijg ik hem wel pas volgend jaar in de zomervakantie want dan hebben ik en mijn zus allebei ons a-brevet
Xx


Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:55

Hoi! Wat leuk dat je een pony mag!

Vraag 1: ik werk tot 18u, moet eten, heb dan 1-1,5u stalwerk en ga dan pas rijden. Dus het is vaak wel 10 a 11u s avonds eens ik in de piste bezig ben. Met een goed plan zal het wel lukken, zeker als je met 2 bent. Maar let wel op wat voor soort stal je wil, afhankelijk van het budget ook: er bestaan verschillende formules, van alles zelf doen tot alles laten doen. Bij die laatste heb je natuurlijk veel meer tijd over en kan je nog makkelijk niet komen tijdens examens of vakantie. (Dit zou ik dan ook aanraden voor je, maar is duurder). Als je daarna wil studeren, kan ik wel zeggen dat ik mijn universiteit studies nooit kon combineren met een paard, dat was te zwaar.

Vraag 2:
Kies liefst om naar een manege of grotere stal te gaan waar je ook wat vrienden hebt. Anders wordt het voor zulke jonge meiden al lang saai. En zo is er ook wat toezicht, dan is er vast geen probleem.

Bij ons op stal mag niemand onder de 16 jaar alleen zijn en moet er altijd een volwassene bij zijn dan. Dus 11 en 13 samen zonder ouders kan niet. Maar het hangt af van de stal, best op voorhand vragen als jullie gaan kijken.

Vraag 3: 5x rijden (1×les), 1x longeren en 1 dag vrij. Bij regen ook vrij (buitenpiste) en soms eens wandelen ipv rijden. Ik doe eigelijk niet aan grondwerk, maar het kan wel leuk zijn natuurlijk! Let wel: een jonge pony kan je maar een 2 a 3 keer in de week rijden, die overbelast je al gauw.

Weet je al wat je juist zoekt qua pony en qua stalling? En kennen je ouders veel van paarden?

P.s. tuig is heel duur... met een zadelpasser (en die heb je wel nodig!) En dan nog een zadel aanmeten kan je je verwachten aan 500 - 2500 euro voor zadel alleen.

Paardengek in hart en nieren!

XEquestrianx
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 21:34

Ja we zijn aan het twijfelen of we de pony op de manege gaan zetten waar ik nu rijd, het is daar echt heel groot en je bent nooit alleen. Of op een rustige pensionstalling met een stuk of 20 mensen. We zijn nu aan het denken aan 4 a 5 keer rijden en 1 of 2 keer longeren of zo als we minder tijd hebben. Voor huiswerk heb ik een strak schema gemaakt en ik hoop dus dat het zo gaat lukken (ga ook eerst eten en huiswerk en daarna naar de pony) Mijn vader heeft vroeger lang paardgereden en is nu terug twee jaar bezig en in de famillie hebben we wel wat paardenrennen dus dat komt hopelijk goed. Qua kosten is het idd duur maar we gaan ook voor sommige dingen op tweedehands.be enzo kijken.

AnimalFriend
Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:51

Wat goed dat je je deze vragen afvraagt en ook stelt natuurlijk :)

Vraag 1: ik zit in het zesde en dus laatste jaar van mijn middelbare school (in Nederland) en ik heb het geluk dat ik met - af en toe wel erg vroeg opstaan - elke dag voor school naar stal kan. Dat is een uur reizen in totaal (heen en terug dus) en mesten van acht paarden, ik hou dan nog wel iets aan tijd over om met mijn pony te doen maar veel is het niet. Nu is het wel zo dat de mijne nog een jaarling is en ik daar in principe niks mee hoef bij wijze van spreken. Verder werk ik drie avonden in de week om hem te kunnen betalen. Het is dus wel veel, dus je moet het er wel echt voor over hebben! Nu scheelt het wel dat je ouders mee willen betalen en ik weet ook niet of je er echt elke dag heen wilt.

Persoonlijk zou ik voor de wat rustigere pensionstalling gaan, maar ik snap wel heel goed dat je ouders het fijn vinden als er altijd iemand bij is wanneer jullie er zijn! Gaan jullie er zelf heen op de fiets? Als dat het geval is, hou dan ook rekening met het feit dat jullie niet door het donker willen fietsen...!

De derde vraag kan ik niet zo goed beantwoorden omdat ik dus een jaarling heb en ik daar hoogstens een paar keer per week mee wandel en verder elke dag een aai over zijn neus geef :P

Mijn tip: investeer in een goed voer(beleid), goede stalling en les, dus daarmee bedoel ik; zoek uit hoe je het paard zo volledig en natuurlijk mogelijk kunt voeren, niet de hele dag in een stal staat, dat jullie het paard op de goede manier rijden met de juiste tuigage, etc. Bespaart je op de lange termijn echt een hoop ellende (en geld...)!

Maar nogmaals, super goed dat jullie er zo bewust mee bezig zijn en alvast veel plezier natuurlijk!!


XEquestrianx
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 21:56

Dankjewel voor al jullie tips! We zouden in de zomer met de fiets gaan en in de winter met de bus want we mogen niet door het donker fietsen omdat het niet de veiligste weg is. Nu heb ik nog een vraagje; zouden jullie on stallen op stal laten? Ik vind dat we best verantwoordelijk zijn. We weten dat je niet mag rennen of roepen, niet achter een paard lopen, geen spullen laten slingeren. Meestal kan onze vader ons brengen maar soms is hij in het buitenland en mijn moeder kan ons niet brengen door haar werk. We zijn er nooit helemaal alleen want de staleigenaar is er altijd. Zouden jullie ons dan ook alleen laten rijden?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SabrinaB en 20 bezoekers