Uitgestrekte stap hulpen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Uitgestrekte stap hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 11:46

Welke hulpen moet ik geven dat mijn paard de uitgestrekte stap doet? Ik hoop echt op een duidelijke reactie!


Janneke2
Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitgestrekte stap hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:04

Dat is een giga moeilijke oefeninge die op het hoogste niveau is afgeschaft. In de Grand Pix ecoet met een soort vrije stap - terecht.

De Duitsers gebruiken het woord 'starker' voor de uitgestrekte gangen.
In draf en galop: de achterhand komt extra onder de massa, ilt de voorhand op en het zweefmoment wordt groter.

In stap ontbreekt het zweefmoment, dus werd het telgang....

De hulpen: in het ritme voorwaarts drijven en ruimte geven om de hals langer te laten worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:12

De hulp die jij gebrukt voor meer impuls. Voor meer impuls gebruik ik met beide benen kort iets kuit druk. Voor een overgang van de ene naar de andere gang gebruik ik andere hulpen zodat mijn paard goed het verschil weet. Voor de overgang naar draf hou ik mijn kuit aan totdat hij gaat draven en dan ontspan ik. Voor de galop geef ik enkel met mijn buitenbeen iets naar achter kort een hulp. In iedere gang kan ik meer inpuls vragen door een korte hulp met beide kuiten.

Maar zo simpel als enkel een hulp voor meer impuls is het niet voor uitgestrekte stap. Het eerste wat ik doe is het hoofd en de hals van mijn paard iets laten zakken totdat je voelt dat het paard de bovenlijn wat verlengt en ontspant. Op dat moment wordt de stap al iets ruimer. Wanneer je dat voorelkaar hebt geef je jouw hulp voor meer impuls om de stap nog meer te verruimen.

Wanneer je dit veel oefend hoef je op den duur weinig extra impuls meer te geven, wanneer je het frame van het paard ontspant en verlengt gaat het paard automatisch ook doornaar stappen!


Ik raad je aan eerst opzoek te gaan naar de juiste houding waarin je voelt dat het paard zelf al ruimer gaat stappen, dan ben je op de goede weg. Er meer energie in stoppen als de bovenlijn of het frame van het paard nog niet in orde is leid vaak tot taktfouten of enkel een hoger tempo van de stap wat uiteraard niet de bedoeling is.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:14


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Uitgestrekte stap hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:21

Eerst moet je de stap goed leren aanvoelen. In stap gaat het lichaam van je paard van links naar rechts; om je paard niet te hinderen moet je met je benen die beweging volgen. Om de stap uit te strekken ga je die beweging nog benadrukken en tegelijk geef je meer halsruimte.
Om die beweging te leren kennen loop je best eens achter een paard in stap zodat je ziet wat er gebeurt. Dan ga je op het paard die beweging terugzoeken. Het kan handig zijn dat iemand van op de grond je helpt om het ritme te vinden en eventueel kan je even je ogen toe doen om je volledig op het gevoel te concentreren.


Nadia
Oppermuts
Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:29

Anoniemk2 schreef:

De TS heeft hier inderdaad recent al een topic over geopend, het heeft geen toegevoegde waarde op dan nu weer een nieuw topic te openen.
Alle reacties kunnen in bovenstaand topic, dit nieuwe topic gaat op slot.

Toos Onderschriftloos :D


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers