Moeilijk uit te zitten galop

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 13:47

Hallo allemaal,
Ik zit dus met een probleempje:
Er is op mijn manege dus een paard waar ik heel graag op rijd en stap en draf gaan geweldig het enige probleem is de galop. Hij heeft een zwakke achterhand en valt daarom in galop op de voorhand waardoor hij ook in de teugels gaat hangen. De galop is daarom heel moeilijk uit te zitten en dan begin ik dus te klemmen en een beetje te stuiteren. Ik probeer eraan te werken en door halve ophoudingen en veel been haar op haar achterhand te krijgen, maar kan gewoon niet lekker ontspannen en stil zitten wat er slordig uitziet en waardoor hij ook niet ontspant
Iemand misschien tips :D


Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Re: Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 13:55

Ik weet dat de beste oplossing is om zijn achterhand te trainen, maar hij staat op een manege en daar ga ik dus niet over

grizzlybear
Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:58

Ik denk dat jouw instructeur je hier het beste mee kan helpen. Het is moeilijk te beoordelen zonder beeld etc. Jouw instructeur kent jou en het paard het beste denk ik. :)
Vraag dan vooral tips om het paard op de achterhand te krijgen, niet om beter door te kunnen zitten, want anders pak je niet de oorzaak aan.

Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 14:16

xmcw schreef:
Ik denk dat jouw instructeur je hier het beste mee kan helpen. Het is moeilijk te beoordelen zonder beeld etc. Jouw instructeur kent jou en het paard het beste denk ik. :)
Vraag dan vooral tips om het paard op de achterhand te krijgen, niet om beter door te kunnen zitten, want anders pak je niet de oorzaak aan.


Mijn instructeur zegt dat ik zijn hoofd omhoog moet brengen en ik snap dat ik eigenlijk eerst de oorzaak moet aanpakken maar vind het aan de andere kant ook niet eerlijk van het paard te vragen dat ie netjes loopt terwijl ik hem in de weg zit door te stuiteren :(

Anoniem

Re: Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:40

Probeer anders eens een stukje in verlichte zit te rijden als je gaat stuiteren, dan kan je je evenwicht terugvinden, evt je paard wat meer bij elkaar rijden, en dan weer zachtjes gaan zitten.

Anoniem

Re: Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:46

Vervelend! Maar ook ik zou toch echt aanraden dit met je instructrice te bespreken, je betaald neem ik aan genoeg voor het rijden op de manege en dus horen zij jou les te geven en dus ook te helpen bij hoe je het paard beter kan rijden en minder kan stuiteren.
Ook als je het niet eens bent met het advies van de instructrice zou ik dat toch wel echt daar bespreken. Je (ouders) betalen er tenslotte ook voor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:50

Verlichte zit zou ik juist niet doen bij een paard wat al zo op de voorhand valt. Dat is iig wat ik opmaak uit het verhaal van ts. Ons vorige paard kon ook erg hangen in de teugels, wat ik destijds heb aangeleerd is hand iets naar voren en been geven. Maar de beste tip is vraag het je lesgever. Geef voor de les aan waar je tegen aan loopt, en dat je tips wil om het op te lossen.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:57

Vragen om een paard waar jji goed op kunt galopperen. Als je de galop goed onder de knie hebt kun je dan misschien met dit paard verder. Nu is dit te veel gevraagd voor jullie beiden.

Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 15:53

Bedankt voor alle tips <3

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:59

Is het een optie om eens met je ouders en de manege te bespreken dat je een appr prive lessen krijgt, zodat je leert om het paard correct te gaan rijden.
Want of je geeft niet de juiste hulpen, of hij vind het moeilijk en jij gaat hem in de weg zitten, maar als je leert hoe je hem, voordat je begint zijn achterbeen er al onder kan laten treden, hoef je daarna niet van alles op te lossen.

Of jou instructrice dan de aangewezen persoon is om die prive les te nemen....dat vraag ik me af :j

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:38

Citaat:
Mijn instructeur zegt dat ik zijn hoofd omhoog moet brengen en ik snap dat ik eigenlijk eerst de oorzaak moet aanpakken maar vind het aan de andere kant ook niet eerlijk van het paard te vragen dat ie netjes loopt terwijl ik hem in de weg zit door te stuiteren :(


Tja....
Er is relatieve en absolute oprichting. In beide gevallen gaat het hoofd omhoog.

De ene optie is botweg met de teugels het hoofd omhoog brengen, - geen aanrader.

De andere optie is het dier echt dressuurmatig doortrainen waarbij het gewicht op de achterhand komt.

;) Overleg met de instructeur is uitstekend, maar zou je alleen dit soort ""adviezen"" krijgen is een andere rijschool voor jezelf wel beter.
(Balen ivm de lieverds die je achterlaat...!!!!)

Stuiteren is een logisch gevolg van klemmen.
....een andere pony die je het gevoel van de uit te zitten galopbeweging leert kan helpen.
En ik zou de teugels lang laten, ook met een lager hoofd kan een dier gaan dragen met de achterhand - al is het werk bij deze pony voorlopig vooral in stap en draf het dier sterker maken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 19:26

Janneke2 schreef:
Citaat:
Mijn instructeur zegt dat ik zijn hoofd omhoog moet brengen en ik snap dat ik eigenlijk eerst de oorzaak moet aanpakken maar vind het aan de andere kant ook niet eerlijk van het paard te vragen dat ie netjes loopt terwijl ik hem in de weg zit door te stuiteren :(


Tja....
Er is relatieve en absolute oprichting. In beide gevallen gaat het hoofd omhoog.

De ene optie is botweg met de teugels het hoofd omhoog brengen, - geen aanrader.

De andere optie is het dier echt dressuurmatig doortrainen waarbij het gewicht op de achterhand komt.

;) Overleg met de instructeur is uitstekend, maar zou je alleen dit soort ""adviezen"" krijgen is een andere rijschool voor jezelf wel beter.
(Balen ivm de lieverds die je achterlaat...!!!!)

Stuiteren is een logisch gevolg van klemmen.
....een andere pony die je het gevoel van de uit te zitten galopbeweging leert kan helpen.
En ik zou de teugels lang laten, ook met een lager hoofd kan een dier gaan dragen met de achterhand - al is het werk bij deze pony voorlopig vooral in stap en draf het dier sterker maken.


Helaas is trainen van het paard geen oplossing omdat ik op een manege rijd en de manegw geen tijd heeft het paard te trainen (moet toch zijn lessen rijden) misschien iemand tips voor mij om het netter uit te zitten? Op andere paarden kan ik trouwens wel gewoon netjes galop uit zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:30

SusanH schreef:
Verlichte zit zou ik juist niet doen bij een paard wat al zo op de voorhand valt.


Niet doorlopend inderdaad, maar wel even een paar passen om je balans terug te vinden zodat je weer zacht kan zitten. Als je stuitert kan je er immers ook niet aan rijden.

Maar verder wel helemaal eens met de opmerkingen dit met de instructeur te bespreken :j

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:02

Citaat:
Citaat:

Tja....
Er is relatieve en absolute oprichting. In beide gevallen gaat het hoofd omhoog.

De ene optie is botweg met de teugels het hoofd omhoog brengen, - geen aanrader.

De andere optie is het dier echt dressuurmatig doortrainen waarbij het gewicht op de achterhand komt.
(...)
Stuiteren is een logisch gevolg van klemmen.
....een andere pony die je het gevoel van de uit te zitten galopbeweging leert kan helpen.
En ik zou de teugels lang laten, ook met een lager hoofd kan een dier gaan dragen met de achterhand - al is het werk bij deze pony voorlopig vooral in stap en draf het dier sterker maken.


Helaas is trainen van het paard geen oplossing omdat ik op een manege rijd en de manegw geen tijd heeft het paard te trainen (moet toch zijn lessen rijden) misschien iemand tips voor mij om het netter uit te zitten? Op andere paarden kan ik trouwens wel gewoon netjes galop uit zitten


Over woorden kunnen we eindeloos debatteren - maar een manegepaard wordt in een gevorderde les wel degelijk getraind. (Gesteld dat de lessen dus "iets voorstellen".)

Als je op andere paarden de galopbeweging goed kunt uitzitten is het zaak je buikspieren gericht/ bewust te gebruiken (...wat je automatisch doet bij andere paarden...) om het klemmen overbodig te maken.

En verder de kwestie van onafhankelijke zit: wat je met je handen doet hoort los te staan van wat je met je lichaam doet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 16:21

Ik heb vandaag weer op dit paard gereden en het ging een stuk beter *D ik heb thuis wat research gedaan naar centered riding en op de yoga balk wat geoefend qua bekken kantelen en buikspieren aanspannen enzo en ik voelde mezelf al veel stiller zitten en ik kon de bewegingen veel makkelijker volgen. Daarmee is het probleem dat het paardje op voorhand valt niet verholpen maar wanneer ik zelf stil zit kan ik hem daar natuurlijk beter bij helpen :o

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:25

Fijn dat het zoveel beter gaat!

En een manegepaard 'trainen' gaat idd lastig. Dan kan hij bij jou wel goed lopen, maar grote kans dat het de volgende klant helemaal niks boeit hoe hij loopt.

Of je moet het paard kunnen leasen, dan zou er nog wel wat mogelijk kunnen zijn!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Horsefriendd
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-07-19

Re: Moeilijk uit te zitten galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 16:36

Ja echt jammer dat ik dit paard niet kan leasen, heb het al eens gevraagd. De eigenaar heeft ze allemaal nodig in de lessen helaas


Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:48

Horsefriendd schreef:
Ik heb vandaag weer op dit paard gereden en het ging een stuk beter *D ik heb thuis wat research gedaan naar centered riding en op de yoga balk wat geoefend qua bekken kantelen en buikspieren aanspannen enzo en ik voelde mezelf al veel stiller zitten en ik kon de bewegingen veel makkelijker volgen. Daarmee is het probleem dat het paardje op voorhand valt niet verholpen maar wanneer ik zelf stil zit kan ik hem daar natuurlijk beter bij helpen :o


+:)+ +:)+

Goed gedaan!!

Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd, maar dit is een belangrijke stap!!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers