Paard aan huis stallen goed idee?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:55

pillow schreef:
Nikass schreef:
Volpension van 200 euro waar vindt je dat? In oost Groningen misschien? :D ;)
Onder de 300 pm is mij niet bekend. En dan heb je echt geen top stal. .

Voor €200 kun je ze hier ook uitzoeken hoor.


Je zit dan ook tegen Groningen aan begrijp ik :D

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:02

Ik zou niet meer anders willen. Maar het is duur en veel verantwoordelijkheid. Heb je daar geen trek in, zou ik het niet doen.
Als ik niet op tijd thuis ben, op vakantie ben etc heb ik back up. Die doen dan mijn dieren. Denk dus ook daaraan.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:25

Chumo schreef:
Paarden aan huis is een heel gedoe, vind ik. Het was altijd een droom van mij maar ik heb het gezien bij kennissen en ik ben genezen :+

Je hebt geen dag vrij en een weiland vergt ontzettend veel onderhoud. Een goede buitenrijbak kost klauwen met geld. De sociale contacten heb je een stuk minder met de paarden aan huis en als je een keer op vakantie wilt zonder paarden is het veel moeilijker iemand te regelen dan dat ze op een pensionstal staan. Je zit met de mest, dat word steeds meer en moet je ook weer afvoeren. En vliegen... Een hele hoop vliegen.

Mij niet gezien



Je hebt gelijk dat het een heel gedoe is. Alleen: een rijbak is fijn maar heb je niet persé nodig, en minder sociale contacten (eindeloos gezeur en geroddel op een pensionstal) vind ik een voordeel :)

De vliegen en de vakantie zijn inderdaad een nadeel -O-

Wat ik wel fijn vind is dat ik geen reistijd (vooral met slecht weer) kwijt ben, dat ik niet voor de hele dag hoef te plannen of mijn paard wel of geen deken op moet en vooral dat ik overal zelf over ga, zodat het goed gebeurd (bijvoorbeeld mijn oudere merrie op de door mij gewenste tijdstippen het juiste voer geven).
Van de 100 pensionstallen die ik ken vind ik er 99 niet goed genoeg.
Nou is bij ons thuis ook echt niet alles perfect hoor, maar dat voelt toch anders. Ik ben er in elk geval altijd zelf bij ;)
Grootste nadeel van paarden aan huis vind ik denk ik dat je niet lekker in de stad kan wonen. :(:)

Ik vind het niet duurder dan in pension, maar paarden hebben is gewoon duur, en als je ze aan huis hebt, heb je er algauw meer dan één...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:00

Als je serieus wilt rijden is een bak natuurlijk wél noodzakelijk.

Wij hebben alles thuis en het is een 'way of life'; ik zou echt niet anders willen.
Maar het vraagt een andere indeling van je dag, waarbij veel om de paarden draait...
Wij werken beide fulltime, maar zeker in de winter als het slecht weer is vraagt het veel tijd (en energie).
De eerste tijd dat wij alles thuis hadden miste ik vooral de gezelligheid van de pensionstal.
Het werk heb ik nooit erg gevonden, wel dat je alles altijd zelf moet bedenken en besluiten.

Misschien doe ik als ik later oud ben gewoon één paard in pension :) ...

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:34

Wij hebben de paarden in de tuin staan. Hier ruimen we geen mest, dat wordt gewoon mee gemaaid. Wel moeten de stallen elke dag gemest worden, wat voor mij te zwaar is (dus hebben we een verzorgster). Wel vind ik het heerlijk om bijvoorbeeld uit te mesten s'ochtends - douche en iets gaan doen - in de middag rijden. Dat dat niet perse achter elkaar hoeft is voor mij makkelijker te plannen. Verder dan het mesten heb ik er dan ook geen nadelen van.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:35

Ik zou eerlijk gezegd niet anders meer willen, maar je moet er inderdaad rekening mee houden dat je dagindeling er een stuk anders zal uitzien :) Een vrije dag zal je niet gauw meer hebben haha

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:38

Je moet het zelf uit proberen, er zijn er die er bij zweren en er zijn er die het nog niet voor een miljoen doen.

Ik ben van de laatste partij, omdat ik het veel te veel werk vind, zolang ik daarnaast nog werk.
Daarom staat ze ook op een stal waar we de werkzaamheden verdelen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:42

Het scheelt ook of je gezonde paarden hebt of niet. Die van mij hebben cushing en zijn gevoelig voor hoefbevangenheid. Op een gemiddelde stal is dat erg onhandig. Ik bepaal alles zelf en dat vind ik het grootste voordeel.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:52

Wij hebben onze paarden op onze eigen paddock paradise staan. Vergis je zeker niet in de kosten.

We hebben nog geen grondwater dus vullen elke week een 1000liter vat met kraanwater.

Voor 6 paarden, lusitano 1,65, haflinger 1,47, tinker 1,60, haflinger jaarling, Shetlander en shetlanderveulen zijn we ongeveer €200,- aan hooi kwijt per maand, wij betalen €56 per 14 pakken hooi. We kopen maandelijks 56 pakken hooi.

Twee van deze paarden mogen geen gras ivm problematiek, deze krijgen dus enkel hooi.

Naast het hooi zit je met krachtvoer (zelf in te vullen).

Mestafvoer, wij gebruiken geen stro o.i.d. maar als je dit wel hebt wordt de mesthoop groter en is de aanvoer duurder.

Buiten dit alles zit je met het onderhoud van de weide. Er gaat eens een paaltje stuk, stroom apparaat, draad, het gras.

Dagelijks mesten, verweiden, eventueel binnen en buiten zetten, vakanties uitgebreider plannen i.v.m. oppas.

Ik zou niet aders meer willen.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:56

[Voor €200 kun je ze hier ook uitzoeken hoor.

Citaat:
Je zit dan ook tegen Groningen aan begrijp ik
nee hoor grens Friesland Drenthe

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:06

ik heb ze zelf ook aan huis staan, en wil niks anders...

maar ik kan met mijn eigen geld smijten... en dat hoort er een beetje bij... Goedkoop betekend initieel investeren

een goed geplande stal (met bijvoorbeeld een zadelschuurtje en een hooiopslag enz) maakt veel uit, een slecht weer paddock is snel met prikpaaltjes goedkoop gedaan.... maar een ondergrond bijwerken is best een ding.... dat wordt duurder.

vergunningen kunnen ook een ding zijn, vooral voor de mest.

je wei... kan voer geven, maar dat vraagt management, de ene week te veel en de volgeende week hongeren... maar dat kan je allemaal leren. Anders moet je dus hooi inkopen, dit is heel afhankelijk van opslag. een paard eet minstens 21 m3 hooi in een jaar... als ie alleen hooi eet... dus voor een paardestal wil je al gauw een box aan opslagruimte... waar je ook nog dat hooi in moet krijgen enz... (kan daar een trekker bij, rondbalen?)

in grote delen van de werled leren kinderen zo met paarden omgaan, maar de omgeving kan helpen met kennis, dit is essentieel.

(in duitsland bijvoorbeeld moet je voor paardenhouden offcieel aantonen dat er kennis beschikbaar is, ofwel door je eigen opleiding, ofwel door een erkende persoon die toezicht belooft)

als je dit wil moet er iemand zijn met kennis.... maar dat kan!
je moet ook echt mensen paraat hebben voor als je ziek/vakantie/studieverplichtingen over een paar jaar hebt. Denk eraan dat je paard wellicht oud wordt en die shettie waarschijnlijk 36...

een bak... wil je wel hebben, en ja, dat kan ook als slecht weer paddock fungeren...
en het kan 'heel goedkoop'. Ik heb zelf een 12x24 bakje, bijv. en heel tevreden... maar dat was ook al 6000€

maar met de set up ben je zo 20.000€ kwijt... ff...of nog veel meer.

kunnen jullie een trailer bekostigen (en voertuig)? want een noodgevalletje kliniek... moet vaak heel snel...

er zijn heel veel belangrijke beslissingen om het dagelijks makkelijk te maken, een goeie set up die ècht werkt voor jouw situatie, maakt het VEEL minder werk elke dag (voor school) en ook veel makkelijker voor diegene die het bij jou moet waarnemen als jij niet kan, daarmee ook makkelijker om vrijwilligers te vinden...

Als je ouders/jij serieus zijn, dan kan het, maar het is een enorme verantwoordelijkheid.
maar paardenmanagement is een 3+ jaar studie... niet voor niks.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:14

Altijd aan huis. Het management alleen al van de meeste stallen :=

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:00

Kendra schreef:
Als je serieus wilt rijden is een bak natuurlijk wél noodzakelijk.


Mijn vriend is professional en hij traint zijn paarden liefst niet in een bak. Het zou voor veel paarden fysiek en mentaal beter zijn om vaker buiten op rechte bospaden te trainen.
Maar als je toch af en toe in een bak wil trainen, bijvoorbeeld als het vriest, dan volstaat een goede trailer + rijbewijs om ergens te komen.

Laurievc had je nog wel vrije dagen met een paard in pension? Dat vond ik net zo goed tijdrovend.

Balou maar voor wat jij 6 paarden voert, zet ik er nog niet één in pension ;)
Klopt zeker wel wat je zegt mbt onderhoud weide, omheining, erf, dat loopt makkelijk op. Voor mest heb ik dan weer nooit 1 ct betaald.

Pillow het kan zijn dat ik mijn topografie nu meer helemaal helder heb hoor, maar volgens mij grenzen Drenthe en Friesland allebei aan Groningen. In elk geval zijn bepaald niet alle regio's met elkaar te vergelijken. In de meeste regio's is het duurder. (En dan heb ik je nog niet eens gevraagd wat je voor dat bedrag krijgt, want daar heb ik nogal mijn twijfels over)

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:16

shinypony schreef:
Sunnda schreef:
Houden je ouders van paarden? Hoe oud ben je zelf?

Als het geld geen probleem is zou ik een leuke pony kopen en op een pensionstal zetten.
Paarden aan huis betekent als je het een beetje goed wilt doen elke dag mesten, ook als het koud en nat is in de winter. Voeren, water bijvullen etc.. Vakanties? Iemand moet je paard in de gaten houden.

Mijn ervaring is dat je (in jou geval ook je ouders) veel geld en tijd kwijt bent, maar dat niet meer vooral besteed aan rijden maar aan klusjes rondom het paard. Dat is leuk, maar dat is een keus die je in dit geval heel bewust met je gezin moet maken.


Mijn moeder rijd zelf ook, mijn vader niet. Zelf ben ik 13 :).

In mijn buurt is er geen pensionstal, er is wel eentje maar die is 30 min fietsen. Dat vind ik iets te lang.

Dankjewel voor je reactie!

Als je zelf 13 bent dan heb je de leeftijd op je profiel niet goed staan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:48

Balou, dat is niet veel voor hooi voor 6, maar wij betalen nu wel 5 euro per baaltje en dat was een tijdje 5,70.

Toen we in pension stonden moesten we er echt net zoveel rekening mee houden. Je had bijv lessen in de bak en daar moest je omheen denken, want iedereen wil op dezelfde tijden rijden.....Een stal heeft vaak openingstijden en met name in het weekend was dat voor ons soms lastig. Zeker in de zomer als je nog in de avond een ritje wil maken.

Wij deden in pension ook al heel veel zelf. Heb in al die jaren altijd zelf hardvoer gekocht en klaargezet. Er altijd voor gezorgd dat ze extra buiten kwamen etc. Daar richtten we ook al ons schema op in, want rijden in hun buiten tijd deden we niet snel en we wilden ze nog een keer eruit hebben, dus dat moet ook buiten die uren.

Bakken waren vaak slecht of worden te weinig gesleept. Zelfs hele mooie bakken, worden niet altijd optimaal onderhouden helaas. En de mest of hindernissen van anderen.......

Nu huren we een plek op 4km en staan ze 24/7 buiten. In principe hoeven we echt niet ons ritme aan te passen, want we hebben geen dwang om ze op tijd buiten en binnen te zetten. Dat scheelt zo ontzettend veel.
Hooi bakken zijn nooit leeg, daar zorgen we wel voor.

En bijvoeren hebben we niet echt een hele vaste tijd voor. Wel wat ritme, maar een uurtje vroeger of later maakt niet veel uit.
Straks aan huis zal dat iets strakker worden, omdat ik ook kan voeren en iets anders kan gaan doen. Nu moet eigenlijk alles gebeuren in de tijd dat ik er ben. Of mijn man na zijn werk....

Voor 1 dagje weg kunnen we het prima regelen, want er is altijd hooi en water. Alleen geen toezicht dan.

In pension ligt dat maar net aan je stal en of mede stalgenoten of je makkelijk weg kan. Ik durfde dat ook niet overal.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:24

In pension betaal je geen ook altijd voor dingen die je niet nodig hebt -O- krachtvoer zit er soms bij in, maar ik geef altijd wat anders als wat de stal koopt. Ook sommige faciliteiten gebruik ik niet.
Maar anderzijds heb ik nu (nog) geen warm water spuitplaats, en die zou ik wel graag willen :j

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:43

Nikass schreef:
Change3x schreef:
Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar denk eraan dat als je iets goed voor elkaar wil hebben zodat je niet elke week iets hoeft te maken, je niet gratis klaar bent.

Wij hebben ze sinds februari aan huis staan en een heleboel moeten doen om het ‘paardproof’ te maken.

- 1,6hectare omheind met prikkeldraad is vervangen door hout
- HVL Rijbodems heeft een bak aangelegd met een eb&vloedbodem/systeem. Deze is ook omheind met datzelfde hout.
[ [url=m/kc3VLy.jpg]Afbeelding[/url] ]
-Bij ons hadden we het geluk dat er al 3 Corton stallen inzaten, hier zaten echter geen luikjes in dus deze worden nu gebruikt voor hooi en voeropslag en in 1 stal staan mijn 2 shetjes samen.
- Dat betekent dat we nieuwe stallen hebben moeten maken, inclusief de buitendeur omdat dit een gewone rol/garagedeur was.
[ [url=m/vQjhiK.jpg]Afbeelding[/url] ]
- Daarnaast hebben we voor de mestopslag een mestcontainer gekocht bij https://www.paardenmestcontainers.nl/kopen/. Heel fijn systeem en ze komen hem (tegen betaling uiteraard) leeg halen wanneer hij vol is.

Verder is het belangrijk dat je goed kijkt hoeveel grond je nou eigenlijk hebt, want ook een wei moet onderhouden worden (mest eruit halen, kunstmest, graszaad etc etc) zodat je bodem niet gaat verzuren en mooi blijft.

Tja en hoeveel tijd ben je per dag kwijt? Je kan er een dagtaak van maken, als je dat wil. Het hoeft niet. Verschilt per persoon. :D

Zelf mis ik overigens een pensionstal helemaal niet. Lekker rustig zo!


Ziet er heel mooi uit, maar dat heeft bij elkaar (omheining, stallen, bak) algauw >40.000 gekost schat ik?



Iets meer dan het dubbele.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:53

Ik betaal slechts €4,- per pakje hooi van á 25 kg. Dus vrij goedkoop. Echt goede kwaliteit.

Ik spreek nu wel over de lente en zomer. Nu in de winter moeten we wellicht meer gaan voeren. Twee paarden mogen geen gras en hebben dus enkel hun ruwvoer en eventueel aanvullend krachtvoer. Alles staat mooi op gewicht (of is iets te zwaar).

Van de 6 paarden staan er 4 deels op de weide en zijn er twee shetlanders waarvan een 3 maanden jong en een haflinger jaarling.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:55

Change3x ik durfde niet te hoog in te zetten ;) Maar het verbaasd me niet inderdaad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:58

Balou_k schreef:
Ik betaal slechts €4,- per pakje hooi van á 25 kg. Dus vrij goedkoop. Echt goede kwaliteit.

Ik spreek nu wel over de lente en zomer. Nu in de winter moeten we wellicht meer gaan voeren. Twee paarden mogen geen gras en hebben dus enkel hun ruwvoer en eventueel aanvullend krachtvoer. Alles staat mooi op gewicht (of is iets te zwaar).

Van de 6 paarden staan er 4 deels op de weide en zijn er twee shetlanders waarvan een 3 maanden jong en een haflinger jaarling.


We verhuizen naar het Noorden en kunnen daar ook goedkoper inkopen en wat we zagen, zelfs beter dan wat we nu krijgen voor de hogere prijzen hier.

Er staan er nog 2 in pension en 4 bij ons. Hele jaar rond onbeperkt hooi. Telt denk ik best aan, maar wil ik echt niet weten.........

Dat kan je ook doen, kop heel diep in het zand doen :)

Snap niet waarom het eigenlijk interessant is om prijzen te noemen wat je hebt geinvesteerd voor je hek of stal? Paarden merken er echt niks van. Het moet gewoon veilig zijn en de rest maakt voor paarden echt niet uit.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:02

Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat om de voor en nadelen van paarden aan huis, en het is heel logisch om daarin het kostenplaatje mee te rekenen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:18

Nikass schreef:
Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat om de voor en nadelen van paarden aan huis, en het is heel logisch om daarin het kostenplaatje mee te rekenen.


Ja, maar dat hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn. De een wil dit, de ander dat. De een vindt dit mooi, de ander niet.
Het gaat om goed en veilig. De rest is voor de mens.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:21

Onze goede en veilige omheining was anders rete-duur :D en dat geldt voor de meeste dingen van kwaliteit. ;)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:22

Precies wat Nikass zegt.

Wij hebben overigens voor hout gekozen omdat ons dat het veiligste gevoel gaf. ;)

Zoiets kan je overigens nog veeeel duurder maken hoor.

Ik probeer een realistisch beeld te geven tegenover TS. Daar is niks mis mee toch? Al dat gemiep altijd over een geld, waarom moet alles een geheim zijn? Paarden houden is nou eenmaal duur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:25

Nikass schreef:
Onze goede en veilige omheining was anders rete-duur :D en dat geldt voor de meeste dingen van kwaliteit. ;)


Dat is echt je eigen wens. Als paarden gewoon goede, veilige omheining hebben, zal het ze echt worst wezen hoe het eruit ziet.
Net als stallen. Wij hebben helemaal geen stallen, maar degene die dan stallen willen.......Het maakt geen donder uit hoe ze eruit zien, 3*3, is 3*3 voor een paard. Het moet alleen maar veilig zijn en de meesten zijn dat wel.

Het is geen wedstrijd om te vertellen dat je de duurste spullen hebt of zoveel hebt uitgegeven. Net alsof minder niet goed zou zijn en dat is absoluut niet zo.

Wij huren nu nog, dus niet onze keus, maar verhuurder had goedkoopste lint en geleiders en boompalen gekocht, omdat wij een pad wilden maken. Het staat al 2 jaar keurig rechtop, lint zit strak en alles functioneert en is netjes.
Niet onze keus!!! maar het was geen duizenden.