Paard aan huis stallen goed idee?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:37

superpony schreef:
Nikass schreef:
Onze goede en veilige omheining was anders rete-duur :D en dat geldt voor de meeste dingen van kwaliteit. ;)


Dat is echt je eigen wens. Als paarden gewoon goede, veilige omheining hebben, zal het ze echt worst wezen hoe het eruit ziet.
Net als stallen. Wij hebben helemaal geen stallen, maar degene die dan stallen willen.......Het maakt geen donder uit hoe ze eruit zien, 3*3, is 3*3 voor een paard. Het moet alleen maar veilig zijn en de meesten zijn dat wel.

Het is geen wedstrijd om te vertellen dat je de duurste spullen hebt of zoveel hebt uitgegeven. Net alsof minder niet goed zou zijn en dat is absoluut niet zo.

Wij huren nu nog, dus niet onze keus, maar verhuurder had goedkoopste lint en geleiders en boompalen gekocht, omdat wij een pad wilden maken. Het staat al 2 jaar keurig rechtop, lint zit strak en alles functioneert en is netjes.
Niet onze keus!!! maar het was geen duizenden.

Waar maak je je druk om zeg. Jij bent diegene die hier zo tekeer gaat. Ts kan hier uit filteren , samen met haar moeder wat ze willen. En wanneer aan iemand gevraagd word wat het allemaal gekost heeft dan is een eerlijk antwoord beter dan , bla bla zeg ik niet. Net zoals je aangeeft, iedereen doet wat hij zelf wil en ook al zetten ze gouden kranen in de stal, heb jij toch geen last van.

Oh en alle goedkope zooi zal het paard niets van merken, de eigenaar des te meer, de eerste jaren prima maar zeer vaak kun je het twee keer zo snel vervangen dan dat duurdere draad of lint of palen.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:47

Nikass schreef:
Kendra schreef:
Als je serieus wilt rijden is een bak natuurlijk wél noodzakelijk.


Mijn vriend is professional en hij traint zijn paarden liefst niet in een bak. Het zou voor veel paarden fysiek en mentaal beter zijn om vaker buiten op rechte bospaden te trainen.
Maar als je toch af en toe in een bak wil trainen, bijvoorbeeld als het vriest, dan volstaat een goede trailer + rijbewijs om ergens te komen.

Laurievc had je nog wel vrije dagen met een paard in pension? Dat vond ik net zo goed tijdrovend.

Balou maar voor wat jij 6 paarden voert, zet ik er nog niet één in pension ;)
Klopt zeker wel wat je zegt mbt onderhoud weide, omheining, erf, dat loopt makkelijk op. Voor mest heb ik dan weer nooit 1 ct betaald.

Pillow het kan zijn dat ik mijn topografie nu meer helemaal helder heb hoor, maar volgens mij grenzen Drenthe en Friesland allebei aan Groningen. In elk geval zijn bepaald niet alle regio's met elkaar te vergelijken. In de meeste regio's is het duurder. (En dan heb ik je nog niet eens gevraagd wat je voor dat bedrag krijgt, want daar heb ik nogal mijn twijfels over)

Ja hoor, ik kon prima dagje of 2 thuisblijven per week. :) Paard werd buitengehaald, kreeg eten en schone stal. Moest ik echt niet voor langskomen haha. Als ik nu niet uit bed kom heeft er niemand eten, dat is iets minder leuk :+

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:18

Het is maar wat je bereid bent er voor op te offeren.
Het grootste "probleem" vind ik dat je niet spontaan een paar dagen weg kan. Er moet toch echt altijd iemand een oogje in het zeil houden (vind ik) en dat moet op voorhand gepland worden.
Komt bij dat het gewoon veel werk is, elke dag opnieuw. "Even geen zin" kan dan niet in je woordenboek staan. Behalve het dagelijkse werk zoals mest ruimen, hooi geven, water voorzien (wat zijn we blij met de automatische vorstvrije drinkbakken bij ons!!), loop je gewoon tegen veel ander werk aan: dan gaat er eens een stuk omheining stuk, zal je zien dat in putje winter het water niet meer wil, of dat ze alles tot modder gelopen hebben omdat je net dat ene natte stuk niet hebt verhard, dan moet er weer eentje extra of ander voer krijgen of kleine blessures behandelen, enzovoort enzoverder. Aan rijden kom je inderdaad veel minder - of dat is toch mijn ervaring.
MAAR, ik zou het persoonlijk niet anders willen. De voordelen zijn dat je ze houdt zoals je wil: hoe veel weidegang (hier 24/7 in schuilstal met gedraineerde paddock en elke dag op de wei), wat voor voeder je geeft, welke dierenarts er komt, welk hooi je aankoopt, welke lesgever enzovoort enzoverder.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:23

Jee Superpony dat het een wedstrijdje is maak jij ervan hoor. :roll:
Je doet net of het mij om allerlei luxe gaat. Een degelijke, veilige omheining kost gewoon veel geld.
Bij veel van mijn buren staan de paarden achter prikkeldraad of schapengaas, dat kan je ook doen, maar daar riskeren wij onze paarden niet aan.
Ook bestraten kost ontzettend veel geld. En wat Tess zegt, er is altijd wel wat. Werk sowieso, maar dat brengt vanzelf kosten met zich mee.
En inderdaad, geen idee wat uitslapen is, de dag begint met de paarden en eindigt ermee. En ja ik heb ook een betaalde baan en een huishouden te runnen. Ik heb niet het geluk iets van mijn ouders geërfd te hebben ofzo. Voor elke steen en elke paal moet hard gewerkt worden.

Change3x wij hebben beo-band, veilig voor veulens die nog niet zo goed kunnen remmen :D

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:31

Ligt er ook aan hoe handig je/je omgeving bent/is. Mijn pa heeft toentertijd hout gekocht bij de houthandel en zelf een hek gemaakt. Stroomdraad er tegen aan en het is veilig.

Stuk voor de stal hebben we verhard met oude koeroosters gevonden op marktplaats.

Als je zelf materiaal hebt en handig bent dan scheelt dat ook weer aanzienlijk in de kosten.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:43

Dat scheelt zeker.
Wij vinden hout niet zo heel veilig, als een paard er doorheen schiet kan hij aardig worden gespiesd -O-

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:48

Wat heb je dan voor een hek? Kunststof? Ik vind het persoonlijk wat ver gaan en denk dat er dan weinig over blijft wat echt veilig is. Schrikdraad kunnen ze ook wonden van krijgen bijvoorbeeld. Als het echt fout gaat is er denk ik niks echt veilig. Hoe vaak gebeurt het dat ze door zo'n hek proberen te gaan?

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:00

Vaak. Niet proberen, maar uitglijden/doorschieten, zeker veulens. Ik had het ook niet geweten hoor, maar mijn vriend werkt al zijn leven lang professioneel in de paarden en hij heeft er heel wat voorbij zien komen.
Wij hebben daarom een beo-band omheining.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:05

Dan snap ik het idd. Heb er zelf nog nooit van gehoord terwijl ik best in een paardenregio woon

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 01:45

Ik zou nooit meer anders willen, maar er zit natuurlijk wel werk in!
Sowieso zorgen voor een goede omheining!
En komen ze bij de schapen te staan?

Verder, wij hebben 3 weides die we om en om gebruiken, dus van maart tot ongeveer oktober/november staan ze op de wei en voeren we niks bij, enkel liksteen en af en toe een zandweg kuurtje
In de winter voeren we per week 1 pak hooi (midi-baal) met een slowfeedernet er omheen. Als we dus zorgen dat ze een baal hebben en een volle bak water hoeven we daar een week niet naar om te kijken.
In de bijna 4 jaar hebben wij misschien 2 keer een gebroken paal gehad en 1 keer een kapotte stroomdraad. Misschien hebben we geluk, maar qua onderhoud valt het dus reuze mee.

Wel belangrijk om te zorgen dat je buiten ook verhardingen hebt waar ze droog kunnen staan. Wij hebben bij de waterbak een verharding en bij de uitloop van de stal. Dan komt er nog een verharding van 4x4 om hooi te voeren.

Kosten zullen sowieso per regio verschillen. Zet alles op papier en vergelijk het met pension

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:20

En de rest staan ze op onverharde wei? Dan wordt dat toch helemaal zwart gelopen? Of begrijp ik je verkeerd?

meggiemeg

Berichten: 12219
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:49

Paarden aan huis klinkt ideaal en romantisch. Het is heel leuk en je krijgt er zeker veel voor terug.
Hoeveel tijd het je gaat kosten is maar net op wat voor manier je de paarden gaat houden. Heb je ze op stal staan dan moet je die toch wel schoon hebben voordat ze 's avonds weer naar binnen gaan. Een uitloopstal met weide is dan toch makkelijker. Houdt rekening ermee dat je plek moet hebben voor opslag van hooi en bodembedekking van de stal. Heb je daar niet veel ruimte voor zal je dit met grote regelmaat moeten halen, kan je wel meer kwijt kan je ook groter inkopen. Op vakantie gaan wordt lastiger met paarden aan huis, je moet altijd iemand hebben die de verantwoording aan wilt gaan om er voor te zorgen.
Kan je de mest kwijt op een mooie plek en wordt dit opgehaald of moet je elke week met een aanhanger naar een boer toe gaan rijden om het kwijt te raken. Veel dingen om over na te denken.

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paard aan huis stallen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:39

Hier ook weinig schade aan de omheining, maar het is toch handig om wat palen en draad op voorraad te hebben. :)

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:43

Nikass schreef:
En de rest staan ze op onverharde wei? Dan wordt dat toch helemaal zwart gelopen? Of begrijp ik je verkeerd?


We hebben een track en inderdaad onverharde wei want daar eten ze gras. Geen zwart bij ons te zien, behalve bij de 20x40 uitloop bij de stal waar ze hooi gevoerd krijgen, maar daar heeft nooit gras gestaan.
Maar ook voordat we een track hadden werden de weides nooit stukgelopen.

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:49



Het is nog niet helemaal af, maar ook hier niks kapot of zwart aangelopen. Het was de dag van filmen droog, maar daarvoor had het meerdere dagen geregend.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:41

Balou_k schreef:
[ Video ]

Het is nog niet helemaal af, maar ook hier niks kapot of zwart aangelopen. Het was de dag van filmen droog, maar daarvoor had het meerdere dagen geregend.


Ziet er goed uit!
Zit je op zand grond?
Heeft het al eens een winter doorstaan?

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:56

Nikass schreef:
Balou_k schreef:
[ Video ]

Het is nog niet helemaal af, maar ook hier niks kapot of zwart aangelopen. Het was de dag van filmen droog, maar daarvoor had het meerdere dagen geregend.


Ziet er goed uit!
Zit je op zand grond?
Heeft het al eens een winter doorstaan?


Klei en zand, het heeft al meerdere winters overleefd, maar nog niet in de huidige vorm. :)