Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LonnekeXXX
Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:11

Hallo ik ben nu hier en ik heb een vraagje.Ik heb een shetlander van 2 jaartjes. We gaan haar beleren voor de kar maar ze moet eerst nog even lekker uitgroeien. Ze staat nu overdag lekker in de wei en snachts op stal. Ik zou graag meer met haar willen doen dan aan de lijn lopen. Zodat ze ook andere dingen leert en lekker bezig is. Hebben jullie een idee wat ik met haar kan doen? En hoe hebbem jullie dat je shettie of pony aangeleerd?☺️
Laatst bijgewerkt door LonnekeXXX op 28-08-19 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt


nine1987
Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:16

Lekker wandelen.. Bij voorkeur langs de weg, zodat ze goed verkeersmak wordt.. Schriktrainingen doen, ook ivm voor de kar lopen..


Alvast stemcommando's bevestigen.. Ho.. Voorwaarts.. Etc..

En evt rechtuit lange lijnen..

<3 Sneakers <3

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:20

Ze hoeft op deze leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn behalve spelen met vriendjes.

Black is the colour of my true love's hair

LonnekeXXX
Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:22

langs de weg wandelen ben ik ook van plan om te doen als het iets koeler is over een paar dagen. Schriktraining lijkt mij een leuk en goed idee ja. Hoe zou ik zo'n schriktraining kunnen doen/maken?

nine1987
Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:22

Google?

<3 Sneakers <3

nine1987
Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:23

Onali schreef:
Ze hoeft op deze leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn behalve spelen met vriendjes.



Ach hou toch op.. Je kunt echt wel ff een uurtje met je paard bezig zijn.. Ook op die leeftijd..

Dan hebben ze nog 23 uur over om te klootviolen met vriendjes..

<3 Sneakers <3

LonnekeXXX
Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:24

nine1987 schreef:
Google?

Haha ja goed idee

LonnekeXXX
Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:26

nine1987 schreef:
Onali schreef:
Ze hoeft op deze leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn behalve spelen met vriendjes.



Ach hou toch op.. Je kunt echt wel ff een uurtje met je paard bezig zijn.. Ook op die leeftijd..

Dan hebben ze nog 23 uur over om te klootviolen met vriendjes..

Ben ik het helemaal mee eens ik vind dat ze niet de hele dag niks hoeft te doen maar dat het ook belangrijk is voor haar om bijv. 1uurtje per dag iets moet doen zodat ze ook alvast wat dingetjes leert voordat we haar gaan beleren voor de kar

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:27

nine1987 schreef:
Onali schreef:
Ze hoeft op deze leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn behalve spelen met vriendjes.



Ach hou toch op.. Je kunt echt wel ff een uurtje met je paard bezig zijn.. Ook op die leeftijd..

Dan hebben ze nog 23 uur over om te klootviolen met vriendjes..


Niet als het dier ook nog op stal staat.

Ik heb ook een 2 jarige, maar pak hem maar 2 keer per week.
Zie niet in om hem elke dag te pakken voor dingen die hij al kan (borstelen/ voetje geven/ meelopen)

Black is the colour of my true love's hair

nine1987
Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:29

Misschien staat ze met twee of drie in een stal. Dat weet je niet..

En dan nog.. Jij jouw manier, een ander het zijne.. Mits het dien niet belast wordt, zie ik het probleem niet..

<3 Sneakers <3

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:30

Ja en ik neem de leeftijd en de onervarenheid van de TS in acht ;)

Black is the colour of my true love's hair

nine1987
Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:31

Wat heeft dat ermee te maken? Dier wordt er echt niet slechter van..

<3 Sneakers <3

Onali
Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:34

Ik ga geen biologie aan jou uitleggen Nine. Maar een 13 jarig meisje met een 2 jarige shetlander.

Volgens mij moet je beide dan in bescherming tegen de ander nemen.

Black is the colour of my true love's hair

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:40

een 13 jarig meisje heeft ook genoeg verstand om te weten dat ze nog lang niet alles kan. zoals ze zelf al zegt mag de pony nog lekker uitgroeien.

Zelf ben ik er van overtuigd dat je de meeste dingen zoals een klein rondje langs de weg gewoon kunt doen. :j zolang je het ponytje niet te veel belast natuurlijk. het is en blijft nog een te jong paard om te belasten.

Je zou eventueel kunnen leren vast te staan, en voetje geven om de hoeven uit te krabben etc.
lekker borstelen en aandacht geven :D

LonnekeXXX
Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:55

Ik weet genoeg en ik wil nog even zeggen dat ik dan wel 13 jaar (bijna 14 jaar) ben ik echt wel weet wat goed is voor mijn pony. En ze is wel 2 maar wel echt een schatje en heel leergierig. Bedankt voor de tips!

Dalie
Berichten: 81
Geregistreerd: 08-08-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:04

Je zou schriktraining kunnen doen ( met een kar ga je natuurlijk ook de weg/paden op en random dingen kunnen voorbij waaien enzo ) dus dat is handig en voorkomt ( sneller ) schrikken. Mischien gehoorzaamheids training met luisteren naar je stem etc. Natuurlijk niet alles in 1x doen, maar wel leuk maken zodat ze het zelf ook leuk gaat vinden. Af en toe op stap aan de hand ( als je dat aankan ) is ook goed voor haar conditie :o

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:08

Mijn mini van bijna anderhalf gaat al mee wandelen, kent het poetsen, vaststaan en voetjes geven al. En heeft spelenderwijs wat trucjes van wat je noemt vrijheidsdressuur geleerd (onder me door lopen, beentjes geven, rondje draaien, op een krukje staan) en ze volgt zo goed dat ze in het bos los meeloopt. Je kunt met ze fietsen, wandelen, skeeleren (ze gaat hier langs het paard mee 10 minuutjes uitstappen) Ze worden er alleen maar sterker en makkelijker van.

Je kunt haar op insta volgen op My_mini_horselife als je inspiratie zoekt :D

Allerbeste vriendinnetje valentijn
IJslandsavontuur Stjeky
Quarter Horse Faith

De enige die jou beslissingen kan nemen.. Ben jijzelf

LonnekeXXX
Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 16:09

PureHeart schreef:
Je zou schriktraining kunnen doen ( met een kar ga je natuurlijk ook de weg/paden op en random dingen kunnen voorbij waaien enzo ) dus dat is handig en voorkomt ( sneller ) schrikken. Mischien gehoorzaamheids training met luisteren naar je stem etc. Natuurlijk niet alles in 1x doen, maar wel leuk maken zodat ze het zelf ook leuk gaat vinden. Af en toe op stap aan de hand ( als je dat aankan ) is ook goed voor haar conditie :o

Ja goede ideeën bedankt!☺️

Arianne_94
Berichten: 307
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: Naast de stal van mijn paardjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:11

Met mijn jaarlingen shetjes loop ik lekker veel buiten, niks moet alles mag.
Maar dan hebben ze alles al gezien.
Veder lekker veel knuffelen, spelen, regels leren en poetsen.
Dit met deze hengstjes zo aan het doen, en ondervindt er helemaal geen last van.

En eerder met mijn belg hengst ook als jaarling al lekker veel langs de weg, veel in handen.
Alleen maar goed resultaat mee gehad.
Zo kon ik midden op de weg lopen en bleven we staan als er een auto op hem af kwam rijden.

Hij kon met merries buiten lopen, kon zonder verdoving en praam een neussonde in gebracht worden.
Helaas heb ik hem met 1,5 in moeten laten slapen.

Dus laat ze lekker veel al jong van de wereld zien, en op een spelende wijs kennis maken met jou grenzen en regels.
En nee ze doen niet elke dag wat bij mij maar minsten 2 a 3 keer in de week lopen we toch wel een halfuurtje buiten.


@offtopic: als ik dit zo lees wat hierboven sta ben ik echt wel een onaarde paarde mama :D

EvelijnS
Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wat kan ik met mijn shetlander doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:18

Ik heb dit topic verplaatst naar Young Rider Talk.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:33

nine1987 schreef:
Onali schreef:
Ze hoeft op deze leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn behalve spelen met vriendjes.



Ach hou toch op.. Je kunt echt wel ff een uurtje met je paard bezig zijn.. Ook op die leeftijd..

Dan hebben ze nog 23 uur over om te klootviolen met vriendjes..


Een uurtje?
Dat lijkt me wat teveel, ik denk eerder max een kwartier.

Maar ik ben het er mee eens, je kunt best paar keer in de week kort wat dingen doen.
En dan afhankelijk van hoe de concentratie is bepalen hoe lang het is met een max van kwartier.

TS
Ik oefen stappen/stoppen
Bouw wat parkoersjes, waarbij ze tussen palen door moet lopen, een bruggetje maken, over verschillende ondergrond lopen waarvan ook bv plastikflesjes op de grond, een zeil, kleine waterbak/diepe plassen.
Misschien is er een plek waar je haar kunt laten zwemmen.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

SammyFloor
Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:36

Ik was ook 13 toen mijn shet 2/3 was. Ik wandelde toen veel met haar en deed inderdaad schriktraining. Pony heeft veel gezien, ze is nu 11 en echt een wereldpony voor de wagen. (Ze is beleerd toen ze 6 was en ik genoeg ervaring en begeleiding had) Tuurlijk ga je nog veel leren de komende jaren en kan je nu nog niet alles weten (wat niemand kan overigens) maar gewoon lekker wandelen en ervaring opdoen met je pony!

Big horses in a small package!
Sammeke, Arthur, Flinn (16/03/2019) , Floortje †
Volg ons op Instagram @ellen.en.de.ukkies
viewtopic.php?f=266&t=1979833
[KS-ITP] Flinn, van ongepland veulentje naar geliefde bink


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers