De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DianaWinnie
Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-12
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:02

luffwinny schreef:
Eens met het bovenstaande daarbij heb je ook geen papieren nodig om paarden voor anderen te trainen, als je uiteindelijk zelf hoog rijd dan is dat belangrijker als een papiertje en daar word ook echt niet naar gekeken als je hoog rijd. Mocht je ooit les willen geven later kun je altijd een opleiding via de knhs volgen ( dit kan gewoon naast je werk ). Een opleiding in de paarden is leuk voor mensen die in het bedrijf gaan werken van hun ouders of overnemen anders heb je er zo goed als niks aan.


Een papiertje is toch wel nodig want anders kun je je niet verzekeren namelijk *D
Laatst bijgewerkt door DianaWinnie op 10-06-19 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:06

daantjuhhh schreef:
Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad als van de keuze van mijn opleiding.

Ik kan het je met klem afraden.
Kies een opleiding waar je in de toekomst geld mee kan verdienen.
Als je graag de paarden in wilt Kun je een eigen paard kopen en uitbrengen. Als je hoger opkomt kan je altijd paarden uitbrengen voor anderen. Daar heb je geen papier voor nodig.

In de paarden is het niet gemakkelijk om genoeg te verdienen voor levensonderhoud. Het is mogelijk. Natuurlijk. Maar het is niet gemakkelijk.

Je maakt vaak lange dagen.
Er waren dagen bij van 7 uur smorgens tot 11 uur savonds. En dan kom je thuis en staat je eigen paard op je te wachten.
Het loon was uitermate teleurstellend.

Daarnaast was het een aanslag op mijn lijf. 8 paarden rijden op een dag. En daarnaast alle andere zware stalwerkzaamheden. Ik ben 1,69. Toen ik stopte woog ik nog maar 48 kilo.

Ik ben na een aantal jaar werken een andere weg in geslagen.
Ik heb nu een kantoorbaan.
Ben om half 5 vrij en een dag in de week vrij en verdien het dubbele.
Daarnaast heb ik genoeg tijd over om mijn hobby een hobby te laten zijn en er van te kunnen genieten.



Helemaal mee eens!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:19

RaafSmits schreef:
Ga bij de politie en kies op het juiste moment voor de beredenen.
Dat is tenminste nog een van de leukere banen waarbij je met paarden mag werken, en geen eigen paard nodig hebt.

Moet je wel in of dichtbij een grote stad willen wonen, want op het platteland hebben ze geen bereden politie nodig. Dat was voor één van mijn puberdromen de doorslag om zeer zeker niet die kant uit te willen gaan.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:47

    DianaWinnie schreef:
    luffwinny schreef:
    Eens met het bovenstaande daarbij heb je ook geen papieren nodig om paarden voor anderen te trainen, als je uiteindelijk zelf hoog rijd dan is dat belangrijker als een papiertje en daar word ook echt niet naar gekeken als je hoog rijd. Mocht je ooit les willen geven later kun je altijd een opleiding via de knhs volgen ( dit kan gewoon naast je werk ). Een opleiding in de paarden is leuk voor mensen die in het bedrijf gaan werken van hun ouders of overnemen anders heb je er zo goed als niks aan.


    Een papiertje is toch wel nodig want anders kun je je niet verzekeren namelijk *D

    Papiertje waarvoor? Lesgeven ? Zoals je kunt lezen zeg ik dat ook, voor paarden rijden heb je geen papiertje nodig;)

    Es_ther

    Berichten: 18710
    Geregistreerd: 28-06-08
    Woonplaats: Arnhem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:57

    Tijdje tussen de paarden gewerkt tussen mn studies door.
    Bedoeling was een jaar, ben na een half jaar gestopt.
    Resultaat; flut salaris en een blijvende blessure door mn lichaam (letterlijk) kapot te laten werken.
    Klinkt allemaal heel leuk, maar ik deed zonder paarden diploma precies het zelfde als de mensen met diploma. En die kregen geen cent meer dan ik.

    Dus ik volg de adviezen van de andere, niet doen!

    Anoniem

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:30

    Oeeiii, allemaal mensen die het afraden. Had ik eindelijk wat ik echt wou. Ik zou graag wel wat met paarden doen of met grotere veedieren, absoluut geen vee arts ahaha. Iemand suggesties?

    Kimsel94
    Berichten: 602
    Geregistreerd: 04-05-10

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:34

    Dan zou je zeggen paraveterinair dierenartsassistente eventueel op een paardenkliniek..
    Maar ook dat geeft geen goed salaris en geen goede baangarantie omdat er jaarlijks heeeeeel veel dierenarts assistenten opgeleid worden...

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:42

    Suzywuzy schreef:
    Oeeiii, allemaal mensen die het afraden. Had ik eindelijk wat ik echt wou. Ik zou graag wel wat met paarden doen of met grotere veedieren, absoluut geen vee arts ahaha. Iemand suggesties?



    Ik ken jou gevoel heel goed. Toen ik 14 was wilde ik ook heel graag de paarden in, maar net zoals bij jou werd het door iedereen afgeraden. Dat vond ik zo jammer! Maar nu ben ik ze wel dankbaar.

    Ik ben namelijk een hele leuke studie gaan doen (advertising) waar ik genoeg mee ga verdienen om later een eigen paard te betalen, en als bijbaantje werk ik op de manege (en niet zomaar een manege, is ook een sportstal en er worden ook grote concoursen georganiseerd waar ook hans peter enzo rijden). Ik werk zelf achter de bar maar ken iedereen inmiddels zo goed en al zo lang dat ik ook af en toe op de handelspaarden of jonge paarden wordt gezet, mensen hun privepaarden mag rijden wanneer ze er niet zijn, etcetera. Ik word echt in het bedrijf betrokken, maar op een manier dat ik alleen maar de leuke dingen hoef te doen.


    Zo kan het dus ook. Je een bedrijf binnenwerken naast een andere studie/baan. Dan heb je er ook veel meer plezier in, denk ik. :j als je geen fulltime baan hebt in de paarden, betekent het niet dat je er geen deel vanuit kan maken.

    beert
    Berichten: 2426
    Geregistreerd: 26-01-08
    Woonplaats: Zuid Nederland

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:43

    Suzywuzy schreef:
    Oeeiii, allemaal mensen die het afraden. Had ik eindelijk wat ik echt wou. Ik zou graag wel wat met paarden doen of met grotere veedieren, absoluut geen vee arts ahaha. Iemand suggesties?

    Welk niveau, mbo, HBO of universitair? En Nederland of België?

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:44

    beert schreef:
    Suzywuzy schreef:
    Oeeiii, allemaal mensen die het afraden. Had ik eindelijk wat ik echt wou. Ik zou graag wel wat met paarden doen of met grotere veedieren, absoluut geen vee arts ahaha. Iemand suggesties?

    Welk niveau, mbo, HBO of universitair? En Nederland of België?

    TL, mbo en Nederland. Ik wil als het kan na men tl door stromen naar havo

    blokje

    Berichten: 7916
    Geregistreerd: 24-06-05

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:52

    Lastig hè
    Ik heb dierverzorging niveau 4 gedaan werdt ook sterk afgeraden.
    Uiteindelijk had ik meteen kunnen werken na het afstuderen. O.a. op een pensioen stal waar ik o.a. les zou gaan geven maar ik ging trouwen verhuisde te ver van stal en werdt zwanger.

    Laatste twee jaar pas ik wel wekelijks vaste dagen op een hond. Maar verder heb ik nog niets gedaan met me opleiding.

    Maar ja ik wou graag mama worden en deed dus puur een opleiding die ik leuk vond.
    Ooit hoop ik nog te gaan werken in de dierenwereld.

    Hinnik12
    Berichten: 201
    Geregistreerd: 27-04-19
    Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:37

    Waarom wordt dit zo afgeraden?
    Ik begrijp het niet.

    Es_ther

    Berichten: 18710
    Geregistreerd: 28-06-08
    Woonplaats: Arnhem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:41

    hinnik12 schreef:
    Waarom wordt dit zo afgeraden?
    Ik begrijp het niet.

    In de paarden is het hard werken, weinig geld. Daarnaast heb ik een bijbaan gehad tussen de paarden en ik met mijn ICT-opleiding mocht net zoveel (en zelfs meer) dan iemand die op school zat met een paarden opleiding.
    Je moet er vaak in rollen, mensen kennen met veel geld of geboren zijn tussen de paarden, waardoor je er in groeit. Anders wordt het knap lastig.

    Marije_jiplover

    Berichten: 25316
    Geregistreerd: 14-01-02
    Woonplaats: Ergens onder de zon...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:55

    Op mijn 13e ben ik ook begonnen met klusjes doen op de manege.
    Van ernaast rennen bij de ponybeginnersles, tot helpen voeren en uitmesten.
    Als dank mocht ik een uurtje vrijrijden en later toen ik ook mijn ruiterbewijs had, mocht ik naar buiten.
    Zo ben ik er op de manege ingerold, assistent instructeur geworden, hele poos heerlijk met paarden gewerkt als bijbaantje.
    Leuk bijrijdpaard gevonden waar ik dressuurwedstrijden mee ben gaan starten, tot aan de punten voor 't Z1 aan toe.
    Heerlijke tijd gehad op de manege, zonder een eigen paard te hebben, maar wel altijd de mogelijkheid hebben om te kunnen rijden en te leren van veel verschillende paarden.

    Maar toch wel fijn om uiteindelijk een opleiding gevolgd te hebben en een baan te vinden met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een salaris waarvoor ik nu wel mijn eigen paarden kan houden (en er ook nog (vrije) tijd voor heb om met ze te rijden en van ze te genieten).

    Kortom, het kan prima, er werken zat mensen in de paarden.
    Maar als ik jou was, zou ik ook proberen of je als weekend/vakantiebaantje niet op een manege kunt beginnen, een heerlijke tijd hebben (ik kijk echt met veel plezier op die tijd terug!) en ondertussen uitvinden wat je nog meer leuk vind en waar je op school goed in bent.

    Froemel

    Berichten: 2784
    Geregistreerd: 14-05-05
    Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:07

    Ik heb paardenhouderij gedaan, niveau 3. Ik wist echt niet welke richting ik op wilde gaan. Dus heb ik bewust voor een pret opleiding gekozen, ik wist van te voren dat dit mijn werk niet ging worden. Heb hiervoor ook geen StuFi aangevraagd. (in tweede jaar)

    Tijdens een van mijn stages ben ik op een zorgboerderij terecht gekomen, het werken met de groep verstandelijk beperkte mensen vond ik ontzettend leuk. Ik ben vroegtijdig gestopt met de opleiding en ben begonnen met de opleiding MMZ niveau 3, daar terecht gekomen in de ouderenzorg en ondertussen papiertje verzorgende IG behaald.
    Laatst bijgewerkt door Froemel op 20-07-19 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

    joke165

    Berichten: 519
    Geregistreerd: 03-03-07
    Woonplaats: Vlakbij Groningen

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:17

    De vriendin van de zoon van mijn man heeft onlangs ook MBO paarden afgerond. Spijt als haren op haar hoofd en wil nu graag een andere opleiding gaan doen. Zonder eigen paard, kansen om goed te leren rijden en zonder ouders met geld en/of reeds in bezit van een paardenbedrijf blijf je meestal een stalhulp. En dat is hard en zwaar werk met een minimum aan inkomsten. Dat kun je ook wel doen zonder diploma. Uitzonderingen zullen er altijd zijn maar er zijn zoveel meiden met dit soort dromen, je hebt meer aan een opleiding waarbij je een fatsoenlijk loon kunt verdienen. En dan paarden als hobby.

    Jessix

    Berichten: 16433
    Geregistreerd: 22-08-06
    Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:25

    hinnik12 schreef:
    Waarom wordt dit zo afgeraden?
    Ik begrijp het niet.

    Er zijn maar weinig mensen die uiteindelijk een leuke carrière hebben in de paardenbranch. Heel veel mensen die het hebben gedaan zijn later toch geswitched. Te weinig verdienen, hard werken, ook vaak in de weekenden. Wat bij mij ook wel speelde is dat het niet altijd om het paard gaat in die wereld, maar meer om de mensen en het geld. Ik kreeg daar steeds meer moeite mee.

    Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuzes. Ik vond het leuk en leerzaam en weet nu in elk geval zeker dat ik het nooit meer wil. :D Als mensen het graag willen moeten ze het ook zeker proberen, maar zorg er wel voor dat je nog andere opties hebt. Vandaag de dag is een afgeronde studie wel een vereiste om een beetje een leuke en goed betaalde baan te krijgen. Dat zegt je misschien niet zoveel als je jong bent, maar het is echt wel heel fijn om het financieel goed te hebben. Ik heb nu 4 paarden, als hobby en een leuke andere baan er naast.

    Thokkadisje

    Berichten: 2145
    Geregistreerd: 12-10-05
    Woonplaats: Aarhus (Danmark)

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:35

    Ik heb een aantal jaar in de paardenwereld gewerkt, gewoon zonder papiertje of opleiding. Na mijn HAVO was ik behoorlijk klaar met school, en ben gaan werken op stallen in het buitenland. Ik heb een geweldige tijd gehad! Keihard moeten werken, ontzettend veel paarden gereden en heel veel ervaring opgedaan.
    Ik werkte op 1 van de stallen 12 dagen achter elkaar, en had dan 2 dagen vrij. Er waren daar 60 paarden, waarvan ik er 15 tegelijk in training had (reed er minimaal 10 per dag). Dan nog uitmesten, voeren, en allerlei andere werkzaamheden rond de stoeterij. En het geld stroomde bepaald niet binnen... :D

    Na 2 jaar paarden ben ik aan een 'gewone' paardloze opleiding begonnen.
    Inmiddels heb ik de paarden als hobby, een master degree op zak en een goede baan waarmee ik makkelijk mijn paarden kan onderhouden.

    Ik heb het echt fantastisch gehad op de stallen waar ik werkte, maar ik ben blij dat ik nu een goede baan en opleiding heb waar ik normale uren werk en goed verdien.

    Ik zou dus zeggen, ga voor een opleiding met een goede toekomst. Maar geef jezelf de tijd om een jaartje het avontuur aan te gaan en lekker ergens op de wereld met paarden te werken!

    troi
    Berichten: 17004
    Geregistreerd: 12-09-08
    Woonplaats: Boven Zwolle

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:02

    Als je doel is om paarden te trainen dan heb je goede (dure..) paarden nodig en goede (dure..) trainers. Dat is niet waar deze opleiding je op voorbereid. Je hebt dan vooral geld nodig, ook al iets waar een paardenopleiding je niet mee helpt!

    Mijn tip is dan ook om een opleiding te kiezen waar je wel een decent loon mee binnenhaalt en daarmee je paardentoekomst te betalen.

    Anoniem

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:39

    Zou de bereden politie dan iets niet zijn of is dat ook slecht loon lange dagen etc? Ik lijk nu echt op zon paardenmeisje ahah maar met dieren werken en buiten zijn en die dingen zijn echt mijn droom, t liefste zou ik een handelstal beginnen maar je weet het, tis super duur

    Nickolay

    Berichten: 2055
    Geregistreerd: 04-02-03
    Woonplaats: Bredbyn, Zweden

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:46

    je kan volgens mij niet meteen bij de bereden politie terecht, maar moet dan eerst een aantal jaren al gewoon politie agent werken. En dan geluk hebben dat er een plek vrij komt bij de bereden politie

    NienkeV1994

    Berichten: 4489
    Geregistreerd: 09-01-13
    Woonplaats: Tilburg

    Re: De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:58

    Klopt inderdaad, en de politie kom je ook niet zomaar binnen. Die hebben volgens mij ook maar een paar keer per jaar selecties waar je een heel traject door moet gaan waar uit honderden mensen een klein aantal geselecteerd wordt, voor zover ik weet. Een vriend van me heeft het al een paar keer geprobeerd, maar tot nu toe niet verder gekomen dan de een na laatste ronde

    Popstra
    Berichten: 13733
    Geregistreerd: 21-06-08

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:12

    Suzywuzy schreef:
    Zou de bereden politie dan iets niet zijn of is dat ook slecht loon lange dagen etc? Ik lijk nu echt op zon paardenmeisje ahah maar met dieren werken en buiten zijn en die dingen zijn echt mijn droom, t liefste zou ik een handelstal beginnen maar je weet het, tis super duur

    Handelstal?

    Dan moet je ook nog eens heel handig zijn in verkoop praatjes :D

    josien_m_
    Berichten: 2405
    Geregistreerd: 23-11-09
    Woonplaats: Haule

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:13

    Wat gek toch dat iedereeen zo negatief is over paardenopleidingen! Als je "iets" hebt met je paard wordt er onmiddelijk geroepen: haal er een professional bij! waar moet je die vinden als alle opleidingen afgeraden worden? Natuurlijk helpt een opleiding wel om je verder te bekwamen en nee, een opleiding alleen is niet genoeg. Eigen kwaliteiten, eigen interesse om verder te kijken en te leren over verschillende werkwijzes, kennis nemen van welzijn en gezondheid, veel onderzoeken is ook nodig. Er is zoveel meer.

    Jasmijn159

    Berichten: 4429
    Geregistreerd: 04-11-05

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:15

    Als de opleiding je leuk lijkt, waarom dan niet? Je gaat misschien niet de rest van je leven in de paarden werken, maar dan nog heb je op je opleiding wel een aantal belangrijke dingen geleerd: hard werken, goed met collega's omgaan, verantwoordelijkheidsgevoel, werkervaring, etc. Dat zijn eigenschappen waar je de rest van je leven plezier van gaat hebben, in welke sector dan ook.

    Ga nu vast op zoek naar een bijbaantje op een grote stal, dan weet je in elk geval of dat je ligt en bouw je ook alvast een netwerk op.

    Ik zou je in elk geval afraden bij de politie te gaan om te kunnen paard rijden. Dat lijkt me zeker niet de juiste motivatie.