paard kopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Cinnepin
Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:40

Je veranderd wel snel van gedachten :P Maar als je het echt meent vind ik het alleen maar goed dat je van dit idee afziet.
Je kan best een eigen paard hebben op die leeftijd hoor, maar wel dat je ouders garant staan en vooral niet delen met een vriendin, dat gaat inderdaad fout.


Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:41

Verstandig! Als 14 jarige is het zo goed als onmogelijk om zelf een paard te betalen en te onderhouden, dus je doet er goed aan nog wat jaren door te sparen en dan eventueel voor een paard te gaan.
Ook als ik zie hoe snel je nu van gedachte verandert bent (niet meer samen en de vraag of je het over een paar jaar nog leuk vindt) denk ik dat het goed is dat je er nog een tijd mee wacht ;)

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 19:43

Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.

mika11
Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:45

nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zei tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.


Dat zou ik eerst maar met jullie ouders bespreken.
Misschien vinden de ouders van jouw vriendin het wel helemaal niet leuk, dat hun dochter tegen betaling op een andermans paard moet rijden.
Misschien willen die het juist andersom, dat jij tegen betaling op hun paard mag rijden.

Cinnepin
Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:48

idd ik denk dat jullie met je ouders eens om de tafel moeten gaan, zij zijn de volwassenen en moeten het paard kopen, gezien een minderjarige dit niet eens mag officieel :P

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 19:49

Barbet schreef:
nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zei tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.


Dat zou ik eerst maar met jullie ouders bespreken.
Misschien vinden de ouders van jouw vriendin het wel helemaal niet leuk, dat hun dochter tegen betaling op een andermans paard moet rijden.
Misschien willen die het juist andersom, dat jij tegen betaling op hun paard mag rijden.


Dat kan natuurlijk ook maar we willen in ieder geval geen paard meer samen en daar ging het om. Mijn vriendin vind het helemaal niet erg. In plaats van les rijd ze op mijn paard dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar ook dat is nog ver weg. Nogmaals; zoals ik al eerder zij ;) ... het is nu gewoon sparen en kijken of ik later paarden nog wel leuk vind.

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:52

nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.


Je bent 14 jaar lees ik … hebben je ouders ook verstand van paarden en zijn zij bereid financieel behoorlijk bij te springen?
Met je 14 jaar kan je eigenlijk nog niet in staat zijn om zelf een paard te kopen en te onderhouden.
Wat voor bedrag denk je dat een paard dat aan jouw eisen voldoet ongeveer gaat kosten?
En wat denk je dat je maandelijks ongeveer kwijt zal zijn aan de stalling en het onderhoud?

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 20:02

Delphi schreef:
nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.


Je bent 14 jaar lees ik … hebben je ouders ook verstand van paarden en zijn zij bereid financieel behoorlijk bij te springen?
Met je 14 jaar kan je eigenlijk nog niet in staat zijn om zelf een paard te kopen en te onderhouden.
Wat voor bedrag denk je dat een paard dat aan jouw eisen voldoet ongeveer gaat kosten?
En wat denk je dat je maandelijks ongeveer kwijt zal zijn aan de stalling en het onderhoud?


Ik heb alle kosten op een rijtje staan... maar nogsteeds gaan we nog even goed overleggen met het punt of het nog wel verstandig is.

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:08

Ik had ook alle kosten op een rijtje staan... En het heeft me veel meer geld gekost dan ik had berekend en ik heb mijn paard al een hele 2 maanden :+

Vergis je niet in de kosten die een paard meebrengt... Er komt altijd meer achterweg.

Heel verstandig om niet samen een paard te nemen! Neem rustig je tijd en ga lekker voor iemand anders verzorgen en rijden, en kijk of het nog leuk is als je ouder bent.

I am because you were

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:13

Inderdaad. Ik bedoel het niet vervelend of denigrerend, maar ik vraag me af of je als 14 jarige wel een reëel beeld hebt bij de aanschafkosten en de onderhoudskosten? Om nog maar niet te spreken over eventuele dierenartskosten.

Ik zou ook gewoon nog lekker genieten van het paardrijden en doorsparen. Dan kan je altijd nog kijken over wat jaren.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-05-19 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 20:14

Delphi schreef:
Inderdaad. Ik bedoel het niet vervelend of denigrerend, maar ik vraag me af of je als 14 jarige wel een reëel beeld hebt bij de aanschafkosten en de onderhoudskosten? Om nog maar niet te spreken over eventuele dierenartskosten.


Ik had eerder al gezegd dat mijn ouders ook bereid zijn om mee te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:19

nicoletje55 schreef:
Elvirawortel schreef:
Ik denk niet dat ik je kan helpen, ik heb namelijk geen ervaring met echte paarden maar alleen met nepperds.
Nee serieus, gewoon niet aan beginnen. Als je 14 bent stellen je vriendschappen, ook al voelt het anders, minder voor dan je denkt. Jullie interesse veranderd en hoewel je je er nu niks bij voor kan stellen, is de kans groot dat een van jullie over een paar jaar helemaal geen zin meer heeft in paardrijden, door bijvoorbeeld een vriendje, en dan zit de ander met het kostenplaatje van een paard in zijn eentje verzorgen. Er zijn ook vriendschappen die wel stand houden, maar het risico bestaat dat het niet zo is en die kans is vrij groot, en daar moet dan geen levend dier tussen zitten. En wat als de één het te druk krijgt met school of gaat studeren, en de ander niet? Wat als de een op kamers gaat en de ander niet? Als je in je eentje een paard koopt kun je die dan gewoon weer verkopen, maar dat kun je nu niet maken tegen over de ander. En wat als de ouders onenigheid krijgen? Die zullen toch voor de kosten op moeten draaien. En waarom een driejarige? Klinkt niet als heel ervaren en verstandig. een driejarige is gewoon nog niet geschikt als eerste eigen paard, ik kan me er zo boos om maken dat mensen zich daar niet bij neer kunnen leggen en zichzelf zo overschatten dat ze per se een jong paard als eerste paard moeten, maar dat heb ik al vaker tegen meiden van jouw leeftijd gezegd, en een meisje bij ons uit de buurt kwam tegen alle adviezen in toch met een vierjarige thuis. Nou wat een feest, levensgevaarlijk! En dan die ouders die zo ontzettend trots zijn op hun zo getalenteerde paardrijdende dochter, die zich dan echt niet realiseren dat hun kind dit gewoon niet moet doen. Dus ik hoop dat jij zo verstandig bent om wel te luisteren. Waarom niet een vijftienjarige? Heeft vaak veel meer ervaring en is vaak meer geschikt als eerste eigen paard, maar zekerheid heb je daar over natuurlijk nooit. Iets ouder paard is ook wat goedkoper, Voor een jong kwpn paard ben je al gauw rond de € 5000 kwijt



Ik snap je heel goed en bedankt voor alle reacties. Ik ga er nog even goed voor zitten. Ik snap ook je punt over jonge paarden maar zoals ik al zei; ik heb vaker pony’s ingereden onder goede begeleiding dus ik weet wat ik moey doen. Stek ik neem een drie jarige ga ik hem ook niet in mijn eentje inrijden natuurlijk. Ik doe het dan samen met mijn huidige instructrice (die heeft er veel ervaring mee) en een goede vriendin van mij (17 jaar) die heeft ook veel ervaring met schrikkerige en onbetrouwbare paarden inrijden. Qua geld zit het ook goed. Ik kan inprensiepe in mijn eentje het paard betalen dus met zijm tweeen al helemaal. Stalling is ook geen probleem. Hij kan gratis bij mijn buren staan. (In ruil voor wat klusjes :D ) hij staat dan dag en nacht op de wei (dat is ook wat ik wil) en heeft voor noodgevallen wat stallen staan.


Als je hem zelf kunt kopen, zou ik hem lekker in je eentje kopen en je vriendin eventueel laten bij rijden. Neem het beleren al, als je goede begeleiding hebt kan dat misschien wel, maar dan voelt je vriendin zich achtergesteld want die wil ook helpen. Maar die is misschien een stuk minder ervaren dan jij. Vervolgens zal jij iets tegen haar moeten zeggen in de trant van: nee ik kan dit beter zelf doen. Dat kun je natuurlijk veel genuanceerder zeggen, maar je vriendin zal er echt wel uit op kunnen maken dat jij het beter kan dan zij en het komt ook vrij penny achtig over. Maar zij beweert natuurlijk ook dat ze veel ervaring heeft. En het is ook niet echt goed voor een jong paard dat er steeds verschillende mensen op kruipen. Je kunt hem wel in je eentje betalen, maar als jullie ruzie krijgen wie zegt dan dat je vriendin het goed vind dat jij het paard overneemt? Ik zou het niet doen

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:20

nicoletje55 schreef:
Delphi schreef:
Inderdaad. Ik bedoel het niet vervelend of denigrerend, maar ik vraag me af of je als 14 jarige wel een reëel beeld hebt bij de aanschafkosten en de onderhoudskosten? Om nog maar niet te spreken over eventuele dierenartskosten.


Ik had eerder al gezegd dat mijn ouders ook bereid zijn om mee te betalen.


Dat heb ik nergens terug gelezen, alleen dat ze achter jullie plannen staan. Maar wel fijn dat ze eventueel wat mee willen betalen. Want uitgaan van gratis stalling in ruil voor klusjes zou ik nooit doen. Wat als je er niet naar je zin staat en naar betaalde stalling wilt? Want als je daar weg moet? Altijd zorgen dat je ruimte genoeg hebt om een gemiddelde stallingsprijs te kunnen betalen en een spaarpotje voor onverwachte zaken.

Vera55
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:47

Uit ervaring weet ik dat het het best is als je hem toevallig tegen komt, mijn 2 Shetlanders waar ik vroeger ook veel op gereden heb, heb ik via via gekocht zelfde geld voor mijn KWPN en mijn Haflinger heb ik op marktplaats gevonden ;)
Bokt markt staan vaak ook leuke paarden! Belangrijkste is dat je vaak heen gaat (3 a 4 x ) en dat je goede afspraak maakt met de eigenaar over een soort proeftijd.

Annelien92
Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:55

nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.



Hier even een succes verhaal, ik heb namelijk een paard met mijn beste vriendin ;) het is dus wel mogelijk. Echter, wij zijn beide volwassen en hebben een contract opgesteld. Alle beslissingen over ons paard maken we gezamenlijk en dus in goed overleg.

Omdat jullie vermoed ik niet zelf voor alle kosten gaan opdraaien betekend dit ook nog eens dat jullie ouders goed met elkaar overweg moeten kunnen, lijkt me.

Het zet een behoorlijke druk op je vriendschap, dat is zeker. Ook vullen we elkaar qua werk perfect aan, wanneer zij het druk heeft ben ik vrij.

Ook heb ik geen wedstrijd ambitie, zij wel. Dit is ook een dingetje wat je moet overleggen, als je het echt zou willen kan ik je een opzetje sturen van wat wij op papier hebben staan. Maar ik denk dat je er op jouw leeftijd beter aandoet om lekker zelf door te sparen en uiteindelijk wat voor jezelf te kopen. Dan kan je uiteraard altijd je vriendin er nog bij betrekken. Maar als ik al mijn vriendinnen die ik had toen ik 14 was op een rijtje zet, heb ik er daar nog twee van over :+

Dear baby boy, i am so excited to take on the world with you <09-06-2019

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 08:03

Annelien92 schreef:
nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.



Hier even een succes verhaal, ik heb namelijk een paard met mijn beste vriendin ;) het is dus wel mogelijk. Echter, wij zijn beide volwassen en hebben een contract opgesteld. Alle beslissingen over ons paard maken we gezamenlijk en dus in goed overleg.

Omdat jullie vermoed ik niet zelf voor alle kosten gaan opdraaien betekend dit ook nog eens dat jullie ouders goed met elkaar overweg moeten kunnen, lijkt me.

Het zet een behoorlijke druk op je vriendschap, dat is zeker. Ook vullen we elkaar qua werk perfect aan, wanneer zij het druk heeft ben ik vrij.

Ook heb ik geen wedstrijd ambitie, zij wel. Dit is ook een dingetje wat je moet overleggen, als je het echt zou willen kan ik je een opzetje sturen van wat wij op papier hebben staan. Maar ik denk dat je er op jouw leeftijd beter aandoet om lekker zelf door te sparen en uiteindelijk wat voor jezelf te kopen. Dan kan je uiteraard altijd je vriendin er nog bij betrekken. Maar als ik al mijn vriendinnen die ik had toen ik 14 was op een rijtje zet, heb ik er daar nog twee van over :+


Wat leuk! Dankje dat er nog iemand is die positief reageert ;) ondanks dat ik het toch niet doe, kan je die paprieren sturen? Ben wel benieuwd hoelaat er uit ziet :P

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:05

Annelien92 schreef:
nicoletje55 schreef:
Mijn vriendin is nu bij me dus we hebben even overlegt. We zitten nu te denk over dat ik een paard neem en dat zij tegen betaling rijd. Ik weet dat ik snel van gedachten ben veranders :) maar ik realiseer me nu pas dat het heel goed heel erg fout kan gaan.



Hier even een succes verhaal, ik heb namelijk een paard met mijn beste vriendin ;) het is dus wel mogelijk. Echter, wij zijn beide volwassen en hebben een contract opgesteld. Alle beslissingen over ons paard maken we gezamenlijk en dus in goed overleg.

Omdat jullie vermoed ik niet zelf voor alle kosten gaan opdraaien betekend dit ook nog eens dat jullie ouders goed met elkaar overweg moeten kunnen, lijkt me.

Het zet een behoorlijke druk op je vriendschap, dat is zeker. Ook vullen we elkaar qua werk perfect aan, wanneer zij het druk heeft ben ik vrij.

Ook heb ik geen wedstrijd ambitie, zij wel. Dit is ook een dingetje wat je moet overleggen, als je het echt zou willen kan ik je een opzetje sturen van wat wij op papier hebben staan. Maar ik denk dat je er op jouw leeftijd beter aandoet om lekker zelf door te sparen en uiteindelijk wat voor jezelf te kopen. Dan kan je uiteraard altijd je vriendin er nog bij betrekken. Maar als ik al mijn vriendinnen die ik had toen ik 14 was op een rijtje zet, heb ik er daar nog twee van over :+

Ik had al willen vragen of er eigenlijk iemand is bij wie dit wel goed is gegaan.Ja dus. In mijn ervaring echter gaat alles goed zolang er geen problemen zijn. Maar die kunnen wel komen zodra er iets is met het paard.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:18

Natuurlijk kan het goed gaan.
Maar het kan ook fout gaan, zoals alles in het leven.
En TS heeft al meerdere keren aangegeven dat het plan even in de ijskast gaat.
Lekker sparen, plannen maken en dromen TS! Deze periode (van plannen, proberen, uitzoeken) is ook erg leuk. Succes!


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:43

Ik zou het niet doen, samen met 'n vriendin. Zoals in die andere reacties hierboven: het grote recept voor ruzie en dan zit je ermee, want wie mag dan het paard houden?
Als je ouders het geld kunnen missen, doe het dan in je eentje. Kun je alsnog je vriendin erop laten rijden, maar besef ook dat als jij in het weekend op wedstrijd moet en je vriendin komt er donderdag na een buitenrit kreupel mee terug, dat dat ook weer kans op ruzie geeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers