paard kopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 10:35

hoi allemaal!

ik weet echt niet of dit onderwerp goed staat maar ik kan het nergens anders plaatsen. :)
ik wil samen met mijn vriendin een paard kopen. onze ouders staan volledig achter ons. nu is mijn vraag; waar kan ik het best een paard kopen voor een redelijke prijs. we zoeken wel een echt paard en het liefst een beetje de KWPN richting in. we houden allebei onwijs veel van springen dus eentje die ook nog leuke sprongetjes kan maken zou tof zijn. ong een leeftijd van 3 tot 10 jaar. :D wij zijn allebei 14 jaar en we hebben allebei ongeveer 7 jaar ervaring met paarden. ik rij zelf niet op een manege maar bij een prive stal dus ik heb ook ervaring met voeren, verzorging, etc. ik heb zelf ook een pony ingereden dus ik heb daar ook al ervaring mee.

dus wie weet een leuk paardje te koop voor een redelijke prijs?


mairead
Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:13

Hoe sterk is je vriendschap? Want samen met een vriendin een paard kopen is vaak een recept voor ruzie.

Heeft zij echt hetzelfde niveau of gaat het nieuwe paard straks te pittig zijn voor 1 van jullie?
En, bvb, wat als het paard serieus wat mankeert en de een wil door behandelen en de ander het paard wil laten gaan?
Of wat als het paard door blessure niet geschikt meer is voor de sport en dat daardoor een van jullie er mee wil stoppen?

Dit zijn slechts enkele scenario’s waar onenigheid over kan ontstaan...

Samen een paard kopen heeft al heel wat goede vriendschappen verbroken...
Je kunt ook overwegen zelf een paard te kopen en je vriendin te laten leasen/bijrijder tegen betaling, zodat je zelf de enige eigenaar bent en daardoor alle beslissingen kunt nemen.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:30

mairead schreef:
Hoe sterk is je vriendschap? Want samen met een vriendin een paard kopen is vaak een recept voor ruzie.

Heeft zij echt hetzelfde niveau of gaat het nieuwe paard straks te pittig zijn voor 1 van jullie?
En, bvb, wat als het paard serieus wat mankeert en de een wil door behandelen en de ander het paard wil laten gaan?
Of wat als het paard door blessure niet geschikt meer is voor de sport en dat daardoor een van jullie er mee wil stoppen?

Dit zijn slechts enkele scenario’s waar onenigheid over kan ontstaan...

Samen een paard kopen heeft al heel wat goede vriendschappen verbroken...
Je kunt ook overwegen zelf een paard te kopen en je vriendin te laten leasen/bijrijder tegen betaling, zodat je zelf de enige eigenaar bent en daardoor alle beslissingen kunt nemen.

Mee eens. Verder kun je advertenties voor te koop staande paarden vinden op Boktmarkt of op Marktplaats,etc.Je kunt ook zelf een Gezocht-advertentie plaatsen.Of een handelaar benaderen. Maar uitkijken blijft het!

Anoniem

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:52

Ik denk niet dat ik je kan helpen, ik heb namelijk geen ervaring met echte paarden maar alleen met nepperds.
Nee serieus, gewoon niet aan beginnen. Als je 14 bent stellen je vriendschappen, ook al voelt het anders, minder voor dan je denkt. Jullie interesse veranderd en hoewel je je er nu niks bij voor kan stellen, is de kans groot dat een van jullie over een paar jaar helemaal geen zin meer heeft in paardrijden, door bijvoorbeeld een vriendje, en dan zit de ander met het kostenplaatje van een paard in zijn eentje verzorgen. Er zijn ook vriendschappen die wel stand houden, maar het risico bestaat dat het niet zo is en die kans is vrij groot, en daar moet dan geen levend dier tussen zitten. En wat als de één het te druk krijgt met school of gaat studeren, en de ander niet? Wat als de een op kamers gaat en de ander niet? Als je in je eentje een paard koopt kun je die dan gewoon weer verkopen, maar dat kun je nu niet maken tegen over de ander. En wat als de ouders onenigheid krijgen? Die zullen toch voor de kosten op moeten draaien. En waarom een driejarige? Klinkt niet als heel ervaren en verstandig. een driejarige is gewoon nog niet geschikt als eerste eigen paard, ik kan me er zo boos om maken dat mensen zich daar niet bij neer kunnen leggen en zichzelf zo overschatten dat ze per se een jong paard als eerste paard moeten, maar dat heb ik al vaker tegen meiden van jouw leeftijd gezegd, en een meisje bij ons uit de buurt kwam tegen alle adviezen in toch met een vierjarige thuis. Nou wat een feest, levensgevaarlijk! En dan die ouders die zo ontzettend trots zijn op hun zo getalenteerde paardrijdende dochter, die zich dan echt niet realiseren dat hun kind dit gewoon niet moet doen. Dus ik hoop dat jij zo verstandig bent om wel te luisteren. Waarom niet een vijftienjarige? Heeft vaak veel meer ervaring en is vaak meer geschikt als eerste eigen paard, maar zekerheid heb je daar over natuurlijk nooit. Iets ouder paard is ook wat goedkoper, Voor een jong kwpn paard ben je al gauw rond de € 5000 kwijt

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:01

Ik zou er ooi niet samen aan beginnen.. Als 1 van de twee n paard koopt en samen verzorgen dan is het prima. Want dan heeft de eigenaar het voor het zeggen. Maar beseffen jullie dat dergelijke paarden, waar jullie direct op kunnen rijden ruim 5000€ kosten?
En dat het onderhoud van een paard erg duur is? Tenzij jullie ouders financieel een grote duit in het zakje willen doen, is het niet haalbaar ook al heb je een bijbaantje.

horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:16

Mee eens met bovenstaande. Niet doen! Vooral geen 3 jarige. Koop er dan eentje die alles al een beetje kent en waar jullie als vriendinnen samen lol van kunnen hebben! Buitenrijden en zonder zadel springen. Je bent 14, de tijd om jonge paarden te rijden komt nog. Dat is een beter traject voor jou met een professional. Daarbij kun je ervaring hebben, maar je weet nooit hoe het gaat uitpakken.

Work in progress..

Babootje
Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:19

Ik zou je dat ook echt afraden. Beter is als 1 het paard koopt en een ander deelt in de kosten voor onderhoud in ruil voor gebruik van het paard. Zo is er altijd 1 'natuurlijke' persoon die als eigenaar knopen door kan hakken daar waar jullie mogelijk van mening verschillen.
Vervolgens eerst eens goed bedenken wat je precies wil kopen. Een paard of een grote maat pony, afstamming, hoe beleerd etc etc. Dat bepaalt voor een groot deel de prijs natuurlijk. Vervolgens komen er nog allerlei kosten bij voor keuren en het aanschaffen van alles dat op en om het paard wordt gebruikt.
Om te beginnen zou je daar eens een lijstje van kunnen maken.
Een paard - niet al te bijzonder en beleerd - kost als snel tussen de 4000 en 8000 euro. Vooral in dit segment vind je veel paarden die "iets" hebben waar je later problemen mee kunt krijgen. Goed keuren is dus altijd aan te raden. Een keuring met foto's kost rond de 5 a 600 euro.
Een beetje aardig zadel vind je toch ook zelden voor minder dan 7 a 800 euro. Een goed zadel is ontzettend belangrijk om je paard gezond te houden.
Dit soort bijkomende kosten (zadel hoofdstel, dekens, dekjes, peeskappen indien nodig, poetsspullen, etc etc) belopen toch al gauw zo'n paar duizend euro.
Ik adviseer ook altijd je paard te verzekeren tegen dierenartskosten, in ieder geval de eerste paar jaar tot je het paard goed kent en je weet dat het geen chronische gebreken heeft zoals luchtwegproblemen, koliekgevoeligheid, peesproblemen etc etc heeft. Deze kosten kunnen echt enorm oplopen.
Als je geen ervaring hebt met het kopen van een paard, zoek dan iemand die je daarbij goed kan adviseren. Niet een vriendinnetje, maar echt iemand die deskundig is op dit gebied.

In dit topic kun je ook vragen stellen
[HK] Nieuw paard kopen, deel XXI

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:21

Los van alle bovenstaande goede commentaren: studeer hard, zorg voor een goede baan, blijf op de privestal rijden en spaar. En dan een paard kopen voor jezelf en nooit samen met een vriendin.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:54

Neem je ook het volgende in overweging:
- jullie gaan beide straks een andere opleiding volgen met verschillende roosters, gaat dat samen
- 1 van jullie krijgt een vriendje die ineens heel veel tijd in beslag neemt, kan de andere dan alle tijd en geld in het paard steken
- jullie willen gaan studeren over 3 a 4 jaar, in een andere stad. Wat dan?
- 1 van jullie gaat verhuizen, wie neemt het paard mee
- 1 van jullie valt van het paard en kan of durft niet meer te rijden. Wat dan?
- jullie krijgen ruzie omdat jullie beide een andere manier hebben om te rijden en te verzorgen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:01

De beste manier om een vriendschap stuk te maken is samen een paard hebben. :j
Komen jullie overeen kwa houden van paarden? Kwa rijden? Denken jullie hetzelfde over omgang en beleid?
Hebben jullie afspraken over wie wat betaald en wat als één van de twee de knol beu is?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

BianCatjee
Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:04

Ik spreek helaas uit ervaring dat een hele goede vriendschap hieraan kapot gaat!! Dus mijn tip ook: niet samen kopen..

En als jullie het dan echt perse willen doen ga dan met jullie ouders samen om de tafel om afspraken te maken (ja ook de niet leuke dingen bespreken!) En zet alles op papier, dan weten ook jullie ouders wat jullie samen afgesproken hebben..

En waar je ze te koop vind: bokt markt, marktplaats, ehorses, Facebook heeft ook bepaalde verkoop groepen etc

<3 Megan ♡

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:13

Ook mijn tip zou zijn; begin er niet aan. Het klinkt heel leuk maar jullie zijn ontzettend jong. De kans dat de vriendschap kapot gaat is 90%. Ook bestaat het niet dat je geheel op 1 lijn zit met het houden van paarden.

En een ander zeer belangrijk punt is het financiële, wie gaat wat betalen? Wat is het budget? Weet je de gemiddelde kosten qua onderhoud?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:48

Ik heb ook eens overwogen om samen met een vriendin die ik al lang kende een paard te kopen.Ik ben nu ontzettend blij dat ik het toen, mede omdat onze stalhouder het afried, niet gedaan heb.Want onze levens zijn hele andere kanten op gegaan en we staan nu op verschillende stallen.Ieder met z'n eigen paard.Dat is wel duurder en meer werk,maar ook minder stress en minder ruzie,want dat krijg je 200% gegarandeerd als je een paard gaat delen!

marley93
Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:26

Met zijn tweetjes een paard kopen zou ik ook afraden. Het is onmogelijk om het altijd over alles eens te zijn, en als het een keer over iets gaat wat echt belangrijk of duur is, zal het paard daar altijd de dupe van zijn. Laat staan jullie vriendschap.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:16

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Reusje_xx
Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:46

Ik weet zelf ook niet of ik het zou aandurven. Het lijkt me sowieso al erg lastig om een paard te vinden wat voor jullie beiden hét droompaard is met dé klik die je zoekt.
Mochten jullie uiteindelijk toch besluiten het wel te doen, zou ik goed over de dingen nadenken in bovenstaande reacties. Daarbij een contract opstellen zodat alles zwart wit op papier staat, zodat er bij eventuele onenigheid een duidelijk beleid is.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:49

Wat vind je een redelijke prijs?

koeien op de weg...

alice0cullen
Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:56

ik zou het ook sterk afraden, heb zelf een paard samen gehad met mijn zus en dit liep echt niet goed, paard is uiteindelijk ook weer verkocht mede om deze reden.

Maar als je het toch samen wil proberen zou ik eerder voor een constructie gaan waar 1 eigenaar is en de ander tegen betaling mag bijrijden. En maak verdomd goede afspraken met manier van trainen, omgang, dierenarts kosten,hoefsmid, eventuele osteopaten,zadelmaker want wat moet er gebeuren als jullie beide eigenlijk een ander zadel nodig hebben, maak afspraken over stalling. En hoe jullie dit samen gaan doen. Dus gaan jullie altijd samen rijden een na de ander, of heeft ieder zijn eigen dagen om te rijden zelf. Maar denk hier goed over na.

Maar inderdaad wat hierboven al genoemd wordt, wat vind je een redelijke prijs?

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 19:20

Elvirawortel schreef:
Ik denk niet dat ik je kan helpen, ik heb namelijk geen ervaring met echte paarden maar alleen met nepperds.
Nee serieus, gewoon niet aan beginnen. Als je 14 bent stellen je vriendschappen, ook al voelt het anders, minder voor dan je denkt. Jullie interesse veranderd en hoewel je je er nu niks bij voor kan stellen, is de kans groot dat een van jullie over een paar jaar helemaal geen zin meer heeft in paardrijden, door bijvoorbeeld een vriendje, en dan zit de ander met het kostenplaatje van een paard in zijn eentje verzorgen. Er zijn ook vriendschappen die wel stand houden, maar het risico bestaat dat het niet zo is en die kans is vrij groot, en daar moet dan geen levend dier tussen zitten. En wat als de één het te druk krijgt met school of gaat studeren, en de ander niet? Wat als de een op kamers gaat en de ander niet? Als je in je eentje een paard koopt kun je die dan gewoon weer verkopen, maar dat kun je nu niet maken tegen over de ander. En wat als de ouders onenigheid krijgen? Die zullen toch voor de kosten op moeten draaien. En waarom een driejarige? Klinkt niet als heel ervaren en verstandig. een driejarige is gewoon nog niet geschikt als eerste eigen paard, ik kan me er zo boos om maken dat mensen zich daar niet bij neer kunnen leggen en zichzelf zo overschatten dat ze per se een jong paard als eerste paard moeten, maar dat heb ik al vaker tegen meiden van jouw leeftijd gezegd, en een meisje bij ons uit de buurt kwam tegen alle adviezen in toch met een vierjarige thuis. Nou wat een feest, levensgevaarlijk! En dan die ouders die zo ontzettend trots zijn op hun zo getalenteerde paardrijdende dochter, die zich dan echt niet realiseren dat hun kind dit gewoon niet moet doen. Dus ik hoop dat jij zo verstandig bent om wel te luisteren. Waarom niet een vijftienjarige? Heeft vaak veel meer ervaring en is vaak meer geschikt als eerste eigen paard, maar zekerheid heb je daar over natuurlijk nooit. Iets ouder paard is ook wat goedkoper, Voor een jong kwpn paard ben je al gauw rond de € 5000 kwijt



Ik snap je heel goed en bedankt voor alle reacties. Ik ga er nog even goed voor zitten. Ik snap ook je punt over jonge paarden maar zoals ik al zei; ik heb vaker pony’s ingereden onder goede begeleiding dus ik weet wat ik moey doen. Stek ik neem een drie jarige ga ik hem ook niet in mijn eentje inrijden natuurlijk. Ik doe het dan samen met mijn huidige instructrice (die heeft er veel ervaring mee) en een goede vriendin van mij (17 jaar) die heeft ook veel ervaring met schrikkerige en onbetrouwbare paarden inrijden. Qua geld zit het ook goed. Ik kan inprensiepe in mijn eentje het paard betalen dus met zijm tweeen al helemaal. Stalling is ook geen probleem. Hij kan gratis bij mijn buren staan. (In ruil voor wat klusjes :D ) hij staat dan dag en nacht op de wei (dat is ook wat ik wil) en heeft voor noodgevallen wat stallen staan.

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 19:29

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Ik zit nu wel heeeeel erg te twijfelen. We zijn nog maar 14 en voor het zelfde geld vind ik paarden over een jaartje helemaal niet meer leuk. Het word dus gewoon sparen en kijken of ik paarden tegen die tijd nog wel leuk vind. Ik wil denk ik ook niet meer met zijn tweeen wegens alle redenen die jullie hierboven hebben gezet. :j

mika11
Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:29

Als jij en je vriendin allebei 14 zijn en de ouders staan erachter, neem ik aan dat de ouders ook alle verantwoording hebben over de hele situatie en ook het financiële gedeelte.

Verder dan hele goede afspraken maken over alles, want het is niet jouw paard want je vriendin en haar ouders hebben er evenveel over te zeggen.
En wil je dat?

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:32

En wat als je buur ineens een ongeluk krijgt of verhuist of iets anders waardoor je niet meer daar kan staan? Of wat als je paard opeens een koliekoperatie nodig heeft die ook wel wat geld kost? Andere onverwachte kosten?
TS ik heb zelf sinds m'n 11 jaar paarden en betaal sinds 3 jaar (dus sinds m'n 16) alles zelf. En ik 'mis' heel veel van m'n jeugd. Soms wou ik dat ik geen paarden had zodat ik geld had om eens mee weg te gaan met vrienden etc. Ik doe het met veel liefde hoor en ze zijn het echt waard maar soms had ik het liever anders gehad.

TS ik zou echt nog even verder sparen zoals je al zegt en nog een aantal jaar wachten :)

Everything will be alright.

nicoletje55
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 19:35

Luca03 schreef:
En wat als je buur ineens een ongeluk krijgt of verhuist of iets anders waardoor je niet meer daar kan staan? Of wat als je paard opeens een koliekoperatie nodig heeft die ook wel wat geld kost? Andere onverwachte kosten?
TS ik heb zelf sinds m'n 11 jaar paarden en betaal sinds 3 jaar (dus sinds m'n 16) alles zelf. En ik 'mis' heel veel van m'n jeugd. Soms wou ik dat ik geen paarden had zodat ik geld had om eens mee weg te gaan met vrienden etc. Ik doe het met veel liefde hoor en ze zijn het echt waard maar soms had ik het liever anders gehad.

TS ik zou echt nog even verder sparen zoals je al zegt en nog een aantal jaar wachten :)


We hebben in de buurt heel veel ander stalletjes maar zoals ik al zei ben ik van gedachten veranderd. Inderdaad gewoon sparen en afwachten.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:37

Er is geen kans dat het goedgaat met 2 eigenaren,maar ik lees dat je dat ook niet meer wilt nu.Wat wel kan is dat jouw ouders\jij het paard kopen en dat jouw vriendin betalend bijrijder wordt. Maar dat kan toch alleen als je een al ingereden paard koopt,want anders is er nog niets bij te rijden.

mika11
Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:38

Dat is ook wel banketstaaf naar je vriendin toe?
Je schrijft dat het eigenlijk al rond was, ouders stonden erachter etc.
Je vriendin en haar ouders weten dus nog van niks, dat jij niet meer mee wilt doen.
Ik neem aan dat jullie ouders alles wat hier in het topic staat, ook wel bedacht hadden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-05-19 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers