Wat is grondwerk precies?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wat is grondwerk precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:03

Hey, wat is grondwerk precies, wat doe je er allemaal en wat doet het met je paard en jezelf? Is het belangerijk om te doen of gewoon handig en wat moet je allemaal weten voordat je het doet?


Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat is grondwerk precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:14

In mijn ogen is grondwerk het belangrijkste wat je kan doen om de (vertrouwens)band met je paard op te zetten.

Er zijn verschillende soorten en manieren. Doel jij op grondwerk aan een touwhalster (zoals parelli of Natural horsemanship) of bedoel je dressuurmatig trainen vanaf de grond?

IG: @arabierjoep

Svadilfari1
Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:17

Eigenlijk alles wat je op de grond doet, longeren balkjes aan de hand vrijheidsdressuur . Ik ben met jonge pony met horsemanship begonnen . Longeren maar wijken v druk aanleuning betere band , wijken als ik naar zijn flank kijk enzovoort. En met lang teugelen begonnen de weens/italiaanse methode . Zo leert hij zijn lijf juist te gebruiken, doel dat hij zo verzameling leert. Hij doet zo al schouder buitenwaarts waarmee ik zijn beide kanten soepel maak. En dat hij dus dan pas de oefeningen onder het zadel gaat doen. Dit zijn enkele voorbeelden . Mbt lang teugelen; https://youtu.be/xIW648_3k4w van deze meneer leer ik het ook. En ander voorbeeld grondwerk meer richting horsemanship; https://youtu.be/ArRH_Apmvas los met je paard bijvoorbeeld oefeningen waarbij je gebruikt maakt van jouw lichaamstaal en het natuurlijke gedrag van het paard

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:20

Grondwerk is mijns inziens letterlijk alles wat je op de grond met het paard doet. Daarom vind ik het ook heel belangrijk dat je hier een goede basis in hebt.

Met grondwerk kun je het leiderschap vaststellen, afspraken maken met je paard, en handige 'tools' installeren die je zowel vanaf de grond als onder het zadel kunt toepassen.

Zo versta ik stilstaan bij het poetsen onder grondwerk, het longeren, wandelen, het verplaatsen van je paard als je er bijvoorbeeld langs wilt stappen, enzovoorts.

Het is heel breed, en mijn advies is altijd om hier serieus aandacht aan te besteden, omdat je het heel erg veel comfort zal geven als jij en je paard goed op elkaar zijn afgestemd. :j

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Nadia
Oppermuts
Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat is grondwerk precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:44

Gezien de leeftijd van de TS verplaats ik het topic naar [YRT], Young Rider Talk.

Toos Onderschriftloos :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers