Shetlander bijt erg veel

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:58

Napie schreef:
Een tik geven word ze alleen maar meer kopschuw door

Eentje met dergelijk gedrag zal niet snel kopschuw worden hoor.
Zaak is om een keer een goede correctie te geven. Keer erop zal een "HeY!" al voldoende zijn om ze eraan te herinneren dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt.
Ik ben daar erg simpel in. Tandjes in de mond en voetjes op de vloer als ik in de buurt ben. OOK als ik iets doe wat ze mogelijk niet zo leuk vinden, er zijn nog een heleboel communicatie signalen voor ze moeten bijten of trappen.

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:02

Ach wat een onzin wordt hier verkondigd, dit is gewoon dominantie! Gewoon een tik op de neus hoor, doei ik laat me niet bijten

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:23

ik ga helemaal mee met joyce, bah dat betuttelend gedoe tis een paard geen kind.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:34

Als ik je filmpje bekijk dan komt het over alsof je met haar vrijheidsdressuur hebt geoefend met een beloning in de vorm van een brokje. Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk dat je pony nu ongeduldig gedrag vertoont op het beloningsbrokje en dat alvast zelf maar uit je hand wilt pakken (ook al heb je die misschien helemaal niet vast op dat moment).

In dat geval zaak om daar mee te stoppen en een andere vorm van beloning toe te passen. Kan middels een clicker of gewoon een kriebel op de hals ook prima en voorkomt vervelend gedrag.

Mijn oudste haflinger werd er ook enorm gretig van, maar die beet verder niet. Ik voer nooit iets uit de hand om juist dit soort gedrag niet uit te lokken.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:53

Ff voor de duidelijkheid voor mijn vorige verhaal, dit is wat bij mijn pony hielp, en een knal verkopen helpt echt niet altijd. Als een paard heel dominant bijt hij gewoon terug of wat dan ook, dat was bij mijn pony net zo. Mijn pony doet dat nu niet meer en hij krijgt nu ook gewoon regelmatig een tik

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:10

Shetlanders staan bekend om hun wat dominantere karaktertjes.
Totaal niet erg maar ook ik zie dat je niet echt durft door te pakken.
Je schrijft zelf al dat hij het bij je zus een stuk minder doet.
Bijten of een poging doen tot is bij mij toch echt wel een tik, een ferme nee en terug zetten op zijn plaats.
Net als dat ik toch echt wel graag de ruimte wil van de andere twee paarden als ik met de derde bezig ben.
Mijn ruimte hebben ze gewoon uit te blijven, punt

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:35

Napie schreef:
Een tik geven word ze alleen maar meer kopschuw door


Ligt er maar net aan waar je het plaatst en hoe snel je reageert.

Ik heb nergens gezegd dat je een tik op t hoofd moet geven....

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:49

Simoontje04 schreef:
Ff voor de duidelijkheid voor mijn vorige verhaal, dit is wat bij mijn pony hielp, en een knal verkopen helpt echt niet altijd. Als een paard heel dominant bijt hij gewoon terug of wat dan ook, dat was bij mijn pony net zo. Mijn pony doet dat nu niet meer en hij krijgt nu ook gewoon regelmatig een tik


Dan heb jij iets fout gedaan en dingen eerder toegestaan.

Eerst spreek je er over dat "een tik geweld is"...
Je spreekt jezelf tegen.

We hebben het nu over shetten/pony's.
Ook zij zijn sterker en meer in gewicht dan ons.

Het zijn paarden, geen hamsters of cavia's.

De 2 shetten die ik heb zijn moeder en zoon, ken ik beide van veulen af aan en heb ze ook opgevoed.

De welsh heb ik groen gekocht op 5 jarige leeftijd.
Die heeft t in het hele begin 1x gepresteerd om, tijdens het hoeven krabben, mij recht in mn bovenhoofd te bijten; duurde haar iets te lang om een voorvoetje omhoog te houden.

Ik kan je vertellen; die heeft 1x maatje 40 flink gevoeld.
(Sielughhh..... ze is nog altijd zoooo bang voor me...)
Ahum ahum.
Was 1x en nooit weer.

Beest gaat voor mij door t vuur. En ik voor haar.

Maar ik laat mij absoluut niet bijten en/of slaan, al helemaal niet door mn eigen dieren.

Overigens vind ik het wel opvallend dat met name kids van zeg, onder de 16 of 18 jaar, dat "zielig" vinden, en denken alles te kunnen oplossen met oefeningetjes en snoepjes.

Een grote kwpn'er of belg/trekpaard die zoiets doet; is het dan ook sielugh??

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:02

Het lijkt me handiger dat de persoon een paar lesjes horsemanship neemt. Het paard (en het maakt niets uit of het nou een shetlander of een groot paard is: paard is paard) geeft heel duidelijk signalen af die keihard genegeerd worden... daar moet wel correct op gereageerd worden.

Ze geeft duidelijk aan geprikkeld te zijn, drijf je zin dan toch niet door. Even blijven wachten tot ze rustig is, zet haar een paar stappen terug, en doe wat het plan was. Pikt ze het nog niet, dan weer een paar stappen terugzetten.
Niet boos worden, niet geprikkeld; na rustige correctie, maar wel vastberaden en duidelijk, zal het paard toegeven.
Corrigeren bij bijten mag - liever al voordat ze bijt een verbale correctie - dan een elleboog ergens planten, maar wel lik op stuk, dus niet twee of drie seconden wachten.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:11

Dit is een kwestie van heel duidelijk corrigeren. Ik ken zo een shetje die door niet tijdig aanpakken nu een ontzettend rot kn*l geworden is en niet te vertrouwen met kids.

Goed dat je hulp zoekt en je verantwoordelijkheid neemt!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:26

Vooral snoepjes uit de hand blijven geven en iets in het oor fluisteren...

Paard hoort zn baasje/vrouwtje niet te bijten, slaan, of daartoe te dreigen. Punt.

En dan adviezen geven als terug zetten, oefeningetjes, kop omlaag, snoepjes geven...

Dat ts signalen "genegeerd" heeft; tsja misschien.
Feit blijft dat het dier haar niet hoort te bijten.

En dat shetten "dominant/eigenwijs" zijn; dat is ZO nief waar.

Ze zijn heel slim en intelligent.
En omdat ze wat kleiner zijn, vind men het dan wel "schattig" of "wel oké".

Het zijn echter gewoon volwaardige paarden.
Ik zal niet veel verder er over in gaan, maar bij bijv. Chihuahuas zie je ook donders felle dieren die graag nog keffen en bijten en in broekspijpen hangen ook.
En dan liefdevol door vrouwtje/baasje worden opgetild "ach is gewoon beetje bang/eenkennig".

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:46

Als ik dit filmpje zo eens bekijk, zie ik een meisje wat helemaal niet weet wat ze wil, en een pony die grenzen gaat testen.
Denk dat het sowieso al wel helpt om er een stuk zelfverzekerder te staan. Verder snap ik het wapperende handje naar het halster niet zo, als je de pony al aan het touw hebt. Gewoon het touw pakken en gaan lopen, en bij happen een tik. Maar kan me voorstellen bij dit onzekere gedrag dat de pony wel gaat testen waar nu de grens ligt. Dus denk dat je daarin duidelijk moet gaan worden.

Ik geloof niet zo in dominantie van paarden/ponies naar mensen toe, dominantie binnen een soort komt zonder meer voor, maar dominantie van een paard naar een mens toe vind ik heel bijzonder. Wat wel zo is in mijn ervaring, is dat als dieren geen duidelijke grenzen krijgen, ze gaan zoeken naar waar die grens dan wel ligt. En sommige mensen zijn niet zo heel handig in het belonen of grenzen stellen, en dan wordt ongewenst gedrag beloond. En dan krijg je dus dit soort dingen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:53


Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:44

JoyCiej007 schreef:
Simoontje04 schreef:
Ff voor de duidelijkheid voor mijn vorige verhaal, dit is wat bij mijn pony hielp, en een knal verkopen helpt echt niet altijd. Als een paard heel dominant bijt hij gewoon terug of wat dan ook, dat was bij mijn pony net zo. Mijn pony doet dat nu niet meer en hij krijgt nu ook gewoon regelmatig een tik


Dan heb jij iets fout gedaan en dingen eerder toegestaan.

Eerst spreek je er over dat "een tik geweld is"...
Je spreekt jezelf tegen.

We hebben het nu over shetten/pony's.
Ook zij zijn sterker en meer in gewicht dan ons.

Het zijn paarden, geen hamsters of cavia's.

De 2 shetten die ik heb zijn moeder en zoon, ken ik beide van veulen af aan en heb ze ook opgevoed.

De welsh heb ik groen gekocht op 5 jarige leeftijd.
Die heeft t in het hele begin 1x gepresteerd om, tijdens het hoeven krabben, mij recht in mn bovenhoofd te bijten; duurde haar iets te lang om een voorvoetje omhoog te houden.

Ik kan je vertellen; die heeft 1x maatje 40 flink gevoeld.
(Sielughhh..... ze is nog altijd zoooo bang voor me...)
Ahum ahum.
Was 1x en nooit weer.

Beest gaat voor mij door t vuur. En ik voor haar.

Maar ik laat mij absoluut niet bijten en/of slaan, al helemaal niet door mn eigen dieren.

Overigens vind ik het wel opvallend dat met name kids van zeg, onder de 16 of 18 jaar, dat "zielig" vinden, en denken alles te kunnen oplossen met oefeningetjes en snoepjes.

Een grote kwpn'er of belg/trekpaard die zoiets doet; is het dan ook sielugh??

Ik vind het wel grappig dat je er vanuit gaat dat ik het geweld vind als je een pony een tik geeft. Daarbij is iedere pony anders en ik vind het heus niet 'zielig/sielugh' als je een pony/paard een tik geeft. Ik krijg bij mijn pony gewoon professionele hulp, en mijn pony heeft een klote verleden en daar moet je ook rekening mee houden. Mijn pony was eerst hartstikke kopschuw, je kon hem gewoon niet aaien.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:24

Simoontje04 schreef:
Ik was vergeten te zeggen dat wij 2 manieren hebben gebruikt, en ik denk dat de andere manier beter is, want daarbij gebruik je geen geweld. Wat je oefent is gewoon haar hoofd naar de grond laten doen, ik hoop dat ik het goed uitleg. Zij moet eigenlijk met haar neus naar de grond gaan, maar daar staat ook wat tegenover. Mijn pony Karel vindt het lastig met poetsen dus zodra hij zijn hoofd naar beneden doet, blijf ik van hem af voor 10 seconden. Je kunt gewoon als ze haar snuit naar de grond doet een snoepje op de grond leggen, op die manier leer je het aan.


:list: :=

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:46

Hah, sta versteld van deze adviezen. Een tik geven op het hoofd...het moet niet gekker worden! Je mag het bij mijn merrie proberen maar die draait haar kont naar je toe en begint je afteranselen. Misschien kun je ook vanuit vertrouwen werken? Daar heb je wat meer aan en langer wat aan. En als je je paard een tik geeft doe je dat niet op het hoofd, geef hem dan een schop in zijn buik. Een wild paard gaat echt niet met zijn hoef een ander paard een tik op het hoofd geven. Die geven elkaar gewoon een flinke trap in de maag!
Laatst bijgewerkt door Reina_Lucia op 09-02-19 00:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:48

Dit deed mijn shetlander ook toen hij nog hengst was. (Je snapt wel wat er daarna gedaan is... :P ) Als dit geen medische reden heeft zoals het gebit, is dit zeer dominant gedrag. Dit moet je direct afstraffen door een flinke tik tegen haar neus! Die van mij doet dit absoluut niet meer! En als je dit niet zelf kan oplossen laat het door een ander doen want dit is heel slecht gedrag en dit zal alleen maar erger worden tot je een keer de hoeven van dichtbij voelt!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:29

Een tik staat hier blijkbaar al snel gelijk aan "op het hoofd = dus kopschuw"....
Persoonlijk heb ik volgens mij nergens gezegd dat er een tik op het hoofd moet worden gegeven.

Al moet ik wel bekennen; als een dier (hond, paard) echt té ver gaat, dan actie = snelle reactie. En dan interesseert het me echt niet hoe en waar ik het dier raak als het maar snel en consequent is :+

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:31

Hier ook :j

Kunnen ze zo lief naast me staan, maar als 1 het in zijn hoofd haalt om te dreigen, bijten, of iets ander feestelijks, dan krijgen ze een knal waar ik ze raken kan..

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:12

Salinero123 schreef:
Hah, sta versteld van deze adviezen. Een tik geven op het hoofd...het moet niet gekker worden! Je mag het bij mijn merrie proberen maar die draait haar kont naar je toe en begint je afteranselen. Misschien kun je ook vanuit vertrouwen werken? Daar heb je wat meer aan en langer wat aan. En als je je paard een tik geeft doe je dat niet op het hoofd, geef hem dan een schop in zijn buik. Een wild paard gaat echt niet met zijn hoef een ander paard een tik op het hoofd geven. Die geven elkaar gewoon een flinke trap in de maag!

Lekkere merrie heb je dan die jou gaat afranselen >;)

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:30

Batlow schreef:
Salinero123 schreef:
Hah, sta versteld van deze adviezen. Een tik geven op het hoofd...het moet niet gekker worden! Je mag het bij mijn merrie proberen maar die draait haar kont naar je toe en begint je afteranselen. Misschien kun je ook vanuit vertrouwen werken? Daar heb je wat meer aan en langer wat aan. En als je je paard een tik geeft doe je dat niet op het hoofd, geef hem dan een schop in zijn buik. Een wild paard gaat echt niet met zijn hoef een ander paard een tik op het hoofd geven. Die geven elkaar gewoon een flinke trap in de maag!

Lekkere merrie heb je dan die jou gaat afranselen >;)


Heeft ze bij mij nooit gedaan hoor maar heb het bij anderen gezien. Ik vind gewoon dat je beter vanuit vrienden kunt werken in plaats van dat ik de baas ben.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:36

NanGee schreef:
Ik sta echt versteld van de adviezen die hier gegeven worden. Laten we alsjeblieft geen agressie met agressie gaan bestrijden!
TS jouw pony heeft een reden om zich zo te gedragen, wat de reden is kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien. Maar bedenk dat jouw pony zich ook absoluut niet fijn voelt als hij zich zo agressief op stelt.
Voor tips mag je me altijd een pb sturen.


Een tik is toch zeker geen agressie. Overdrijven is ook een vak. Je kunt heel beheerst een tikje geven, je hoeft de pony niet meteen in elkaar te timmeren.

Als die van mij met zijn hoofd dreigt dan duw ik hem uit mijn ruimte. Maar als hij waagt te bijten dan krijgt ie ook een tik met een luide stemcorrectie erbij. Dat heb ik toen hij jonger was mss 3x moeten doen en daarna heeft ie nooit meer gebeten. Als hij nu te speels wordt is hem uit mijn ruimte sturen en eventueel een uhuh meer dan genoeg. En verder werk ik juist met zoveel mogelijk rust. Maar juist omdat ik toen ze jong waren altijd duidelijke grenzen heb gesteld hoef ik ze zelden tot nooit te straffen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Dat je een keer een bestraffende tik geeft wil niet meteen zeggen dat je niet vanuit rust en vertrouwen kunt werken. Maar bijten en schoppen is een no go. Zeker niet omdat ik ook weleens kids erbij heb lopen.

Kopschuw worden ze er niet van als je meteen reageert (tenzij je een paard met trauma hebt). Ja je moet niet 5 seconden later een tik geven. Dan snappen ze het niet en worden ze bang.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:55

Afbeelding


Wij kregen deze 6-jarige dame cadeau als gezelschap voor onze alleen achtergebleven Welshmerrie. Deze shet was van een zeer bejaarde heer, stond altijd alleen achter het huis en werd zo een keer in de week door een paar meisjes van 8-9 jaar geborsteld of rondgeleid.
Toen ze kwam was ze vreselijk bijterig/trapperig. Je moest steeds op je hoede zijn. Als ze wilde bijten of als ze beet (met al die manen en zo klein t.o.v. mij is de uitdrukking niet altijd meteen te zien (vooral niet als je haar net hebt)) dan deden we boos (stem) tegen haar en dwingen haar een stukje achteruit; gewoon met lichaamstaal. Bij trappen, omdraaien en dan hetzelfde doen: achteruit zetten.
Ze doet het echt nooit meer en luistert braaf.

Teskex
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:28

Heyy allemaal
Ik had een vraagje ik heb namelijk een shetlander die heel heet is niet perse met de omgang maar ik kan dr met wandelen bijv. Echt niet houden omdat ze heel sterk en heet is!
Weten jullie hier iets op?
Ze krijgt niet veel voer en staat op een hele korte wei!
Heb je nog vragen of tips? Ik hoor ze graag!’ _/-\o_

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:36

Je Shetlander is niet heet. Dat zijn ze nooit. Je pony is niet opgevoed.

Overigens is kort gras vaak gestrest gras. Beter staat ze op en volle weide of een paddock met hooi.