Koerijden, wat vinden jullie?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:11

Zoals je elk ander dier beleerd. Hele kleine stapjes. Halstermak maken, netjes aan de hand lopen/stilstaan, commando's leren, laten wennen aan een zadel, wennen aan gewicht op de rug, en tada, een rijdier. :D

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167


kirsty2004
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-10-18

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:01

bedankt,
ik zal kijken of het lukt want het is de eerste keer dat ik een dier voor zoiets opvoed

Arabier
Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:42

Als koe rijden zielig is is paardrijden dat ook! En daar zijn de meningen over verdeelt, maar ik denk dat de meeste bokkers het dus wel vinden kunnen

So what if im crazy? The best people are.

tbpteam
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:46

Ik weet niet erg veel over koeien kwa rijden maar ik denk dat het wel kan, als je echt de sport in wil zou ik wel op paarden/pony's rijden als ik jou was maar een koe lijkt me een leuke uitdaging voor de verandering haha. Succes! *D
xx Madelief

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 18:46

[ img ]
kirsty2004 schreef:
bedankt,
ik zal kijken of het lukt want het is de eerste keer dat ik een dier voor zoiets opvoed

Je kan me sowieso altijd een berichtje sturen, ik heb wel al veel ervaring met het opvoeden, alleen nog niet met koerijden. Ik merk dat de meningen erg verdeelt zijn. Zelf denk ik dat het geen probleem is zolang je het leuk houdt voor jezelf én voor de koe. Ik was benieuwd, hoe groot vinden jullie dat zo'n koe/pink/vaars moet zijn? Ik hou zelf altijd een lengte aan van net onder mijn nek. Zoiets is het denk ongeveer ook met paarden, dat weet ik eigenlijk niet. Vinden jullie dit een goede lengte? Oh en hier nog een fotootje van mijn lieveling waar ik dan een keer op zou willen zitten en dan wil ik ook gewoon een kalf of een kleine pink van jongs af aan beleren.

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:10

Zou meer kijken naar of ze de groeischijven dicht hebben dan naar hoe hoog/lang ze zijn. Dat is nogal ras/bloedlijn afhankelijk tenslotte. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

kirsty2004
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:06

Simoontje04 schreef:
[ [url=m/aOpZ3S.jpg]Afbeelding[/url] ]
kirsty2004 schreef:
bedankt,
ik zal kijken of het lukt want het is de eerste keer dat ik een dier voor zoiets opvoed

Je kan me sowieso altijd een berichtje sturen, ik heb wel al veel ervaring met het opvoeden, alleen nog niet met koerijden. Ik merk dat de meningen erg verdeelt zijn. Zelf denk ik dat het geen probleem is zolang je het leuk houdt voor jezelf én voor de koe. Ik was benieuwd, hoe groot vinden jullie dat zo'n koe/pink/vaars moet zijn? Ik hou zelf altijd een lengte aan van net onder mijn nek. Zoiets is het denk ongeveer ook met paarden, dat weet ik eigenlijk niet. Vinden jullie dit een goede lengte? Oh en hier nog een fotootje van mijn lieveling waar ik dan een keer op zou willen zitten en dan wil ik ook gewoon een kalf of een kleine pink van jongs af aan beleren.



oke bedankt. ik heb gelezen dat het dan net zo als paarden zou gaan het beleren bij de koe. als ik iets niet snap zal ik het wel vragen. zou je dan wel wat tips kunnen sturen??

hazehartje
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-10-10

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:36

Ik zou op een jong dier dat nog niet volgroeid is nooit gaan zitten/rijden, doe je met een paard ook niet. Ik denk dat af en toe een rondje stappen geen kwaad kan, maar een koe is niet gemaakt om op te rijden.

hazehartje
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:36

Ik zou op een jong dier dat nog niet volgroeid is nooit gaan zitten/rijden, doe je met een paard ook niet. Ik denk dat af en toe een rondje stappen geen kwaad kan, maar een koe is niet gemaakt om op te rijden.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 12:50

[/quote]


oke bedankt. ik heb gelezen dat het dan net zo als paarden zou gaan het beleren bij de koe. als ik iets niet snap zal ik het wel vragen. zou je dan wel wat tips kunnen sturen??[/quote]
Jaa tuurlijk

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:36

Grappige sport wel. Ik zou niet weten of ik mij er echt bezig mee zou houden. Het lijkt me wel leuk om een keer iets anders te proberen dan om alleen op een paard te rijden. Ook wel een leuke uitdaging lijkt mij. }:0 }:0 *\o/* .

Karina
Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:35

Mijn nichtje klimt er wel eens op bij ons als ze aan het voerrek staan, wij hebben wel hele rustige koeien qua ras ook hoor maar die vinden dat prima. In de wei kunnen kinderen er ook vaak gewoon op gaan liggen als ze liggen te herkauwen. Maar rijden hebben we nog niet geprobeerd.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:57

Toen ik dit las dacht ik meteen aan dit... (bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130104_051) Heeft hier in de krant gestaan...

Een 11-jarige Belgisch meisje uit Leffinge leerde haar koe over een hindernis springen en heeft daarmee de internationale media gehaald.
Fleur de koe had bijna een jaar nodig om over een balk te leren springen. In de reportage die de BBC van Karrewiet heeft overgenomen legt het meisje uit hoe ze geleidelijk aan de koe leerde springen door eerst haar poten op te heffen over een laag balkje tot ze begreep hoe ze erover moest springen.

Ze haalde daarvoor inspiratie bij een Duits meisje met dezelfde hobby. Ook op YouTube staat een filmpje van Fleur die aan jumping doet.


Pluk de dag!

7ofhearts
Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:41

Kan niet zeggen dat dat er leuk uitziet {:)-:(
Als dit een kind van mij was kreeg ze een draai om d'r oren!!

Niet zeuren maar lééf!!

Dammie
Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:59

Is dat een betonvloer waar die koe op moet springen ?

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:57

Niet alles gelezen.

Maar is het een koe van eigen erf?
Vanaf 13maand is een pink drachtig. 9 maand later is het een koe... wat daarvoor 2 maand tot rust bij de ‘droge koeien’ mag staan.

Daarna zegt men dat elke kilometer lopen wel tot een liter melk kan kosten. Vandaar dat wij de koeien zo kort mogelijk bij huis laten weiden.

Rijden op een koe kost gewoon inkomen. En ja ik vind een ruggenwervel van een koe en de anantomie ervan niet geschikt om te berijden.

Ze worden wel gefokt met een beleid en dat ze slechte benen zouden hebben is onzin. Uiers, bekken, benen... alles wordt meegenomen

Alleen niet de beoordeling om hem tot rij koe om te toveren.

En verschil tussen karakter koe en stier? Koeien kunnen lomp zijn. Maar de stier drukt je zo dood. Blij dat er een hek tussen zit.

Ik ga hier nooit rijden op de koeien en ook niemand anders komt er op.

Dat filmpje slaat echt totaal nergens op!!!

Mama van mijn lieve meisjes

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:13

HelmerG schreef:
Ik snap idd ook niet waarom mensen hier overheen vallen maar dan wel op de rug van een paard stappen. Mompelt iets over hypocriet zijn...


Je zou denken dat eeuwenlang fokken voor het ene dan wel het andere doel wel zijn effect zou hebben.
Je kan ook van de ene op de andere dag hopen dat je merrie X liters aan melk geeft, maar zolang je niet gaat selecteren op die eigenschap kan je blijven hopen.

Daarnaast is ook een paard niet zomaar van de ene op de andere dag als rijdier gebruikt. Eerst was een paard er alleen om op te jagen en op te eten. Dat is ook de reden van domesticatie, pas heel geleidelijk aan zal men eraan gedacht hebben om op een paard te gaan zitten. Om de kudde bijeen te hoeden. Om het paard van de steppe naar de slachtplaats te leiden etc. Het huidige rijden zoals we dat nu kennen met een paard dat een uur lang dressuurmatige kunstjes in een afgesloten ruimte moet uitvoeren, is het resultaat van om en bij de 5000 jaar lang (onbewust) fokken.

Nu een willekeurig dier nemen (in dit geval een koe) en daarmee willen doen wat we met paarden doen onder het mom 'we doen het toch met paarden, dus moet het hiermee ook lukken', is gewoon dom.

7ofhearts
Berichten: 2739
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:33

`Filmpje hierboven heeft ook niks maar dan ook helemaal niks met "training "te maken.
Beest wordt gewoon met veel getrek, gepor en gegil in combinatie met een stel petsen van een zweepje over een balk "geholpen "

En ik voor wie het zich afvraagt??
Nee, ik zit of hang ook al heel lang niet meer achter een paard.
Verder heeft Gini hier boven een goed betoog in mijn ogen.

Niet zeuren maar lééf!!

Gentlegiant
Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:53

Is er geen mogelijkheid voor een 2de paard? Misschien wel leuk voor je paard ook (neem aan dat hij thuis staat)

Persoonlijk zou ik niet op een koe gaan zitten en al helemaal niet op een pink...
Als ik de pinken hier zie dan zie ik me daar echt niet opzitten (niemand niet overigens) vind ze daar echt te jong voor ;)
Zou toch wachten tot ze (een stuk) ouder zijn

Over dood drukken enz laat ik me niet uit
Een relaxte koe drukt je echt niet zomaar dood hoor
Stieren blijf ik graag bij uit de buurt :+
Niet omdat ik bang voor ze ben ofzo verre van en ondanks dat ze hier relatief braaf zijn klim ik er niet bij

Filmpje hier boven vind ik niet om aan te zien zie totaal geen lol eraan... misselijkmakend

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:16


Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:26

:D Leuk ! Letterlijk cowgirls !
Ik versta van de tekst geen letter, maar de foto's zien er heel relaxed uit 8-)

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:01

Melkkoe is nu niet bepaald comfortabel om op te zitten en voor de koe ook niet. Als je het echt wil, dan zal je eerder naar een ras met meer afgeronde vormen moeten kijken die liefst ook meer geselecteerd is op werkvermogen ipv melk/vlees productie.
Dr. Pol kreeg er zo eentje langs ivm speciale neusring ook voor sturen ervan :


Ik zou eerder naar een wel te rijden weidemaatje voor je rugpijn pony gaan kijken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Deoro
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:37

tamary schreef:
Melkkoe is nu niet bepaald comfortabel om op te zitten en voor de koe ook niet. Als je het echt wil, dan zal je eerder naar een ras met meer afgeronde vormen moeten kijken die liefst ook meer geselecteerd is op werkvermogen ipv melk/vlees productie.
Dr. Pol kreeg er zo eentje langs ivm speciale neusring ook voor sturen ervan :
[ Video ]
[ Video ]
Ik zou eerder naar een wel te rijden weidemaatje voor je rugpijn pony gaan kijken.



Ik durf dit niet te kijken, maar zag laatst een filmpje op Facebook van een jochie dat ik denk op een stier een bouwmarkt binnen ging. Teugels aan de neusring. Brrr.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Koerijden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:45

Ik heb op veel dieren gereden (paard ezel, varken :+ , kameel, dromedaris, olifant) maar een koe staat nog niet op het lijstje. Lijkt me wel hilarisch om te doen :')

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:51

Haha waarom niet! Alleen wat ik me wel afvraag het zadel!? Teminste ik zou niet graag op zijn rug willen zitten zonder iets zachts. Maar zou er een zadel zijn wat op een koe blijft liggen?.. een boomloos misschien :? Maar Misschien kan jij er eel gewoon op zitten zonder iets, maar ik krijg al pijn bij het idee :') overigens heb ik wel een videos gezien van iemand die op een koe reed met zadel. Wij hadden vroeger altijd op de basisschool een cito toets over Regina (zo heet ik ook vandaar dat ik het nog weet) een Duits meisje die koe reed misschien is daar nog meer over te vinden

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers