Proberen te rijden. Tips?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:41

paardXXX schreef:
les nemen! Als je zo verder gaat ben je terug bij af....

Terug bij af is nog een gunstig scenario, het kan veel erger dan dat..

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:42

@Kabayo, dit lijkt me ten eerste niet de plek hier verder van weg te dwalen.
Natuurlijk verwacht ik dat niet, maar het is in mijn ogen niet normaal als een paard uit irritatie en stilstand gaat bokken omdat je kuitdruk (en ik mag hopen stemhulp?) geeft.
Tuurlijk is bokken met inrijden normaal, maar in mijn ogen niet bij alles wat je doet. Ik zeg ook niet dat zoiets niet makkelijk verholpen kan worden.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:44

AlwaysH schreef:
@Kabayo, dit lijkt me ten eerste niet de plek hier verder van weg te dwalen.
Natuurlijk verwacht ik dat niet, maar het is in mijn ogen niet normaal als een paard uit irritatie en stilstand gaat bokken omdat je kuitdruk (en ik mag hopen stemhulp?) geeft.
Tuurlijk is bokken met inrijden normaal, maar in mijn ogen niet bij alles wat je doet. Ik zeg ook niet dat zoiets niet makkelijk verholpen kan worden.

Nee oke dat is waar.
Maar een paard weet niet wat het is dus een reactie=bokken, is vrij normaal..

Maat fijn, hoop dat ts nog reageerd

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:45

AlwaysH schreef:
@Kabayo, dit lijkt me ten eerste niet de plek hier verder van weg te dwalen.
Natuurlijk verwacht ik dat niet, maar het is in mijn ogen niet normaal als een paard uit irritatie en stilstand gaat bokken omdat je kuitdruk (en ik mag hopen stemhulp?) geeft.
Tuurlijk is bokken met inrijden normaal, maar in mijn ogen niet bij alles wat je doet. Ik zeg ook niet dat zoiets niet makkelijk verholpen kan worden.


Maar kijk, dat wou ik dus ook zeggen. Dat bokken gewoon kan bij inrijden. En dan zeg je dat ik raar praat?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:48

Klopt, maar denk dat het er aan ligt hop je het doet. Als je opeens volle kracht vooruit wilt en je kuit in de buik achterlaat; logisch. Maar met de stemhulp er bij moet die link toch redelijk snel gelegd worden.

Gelukkig rijd ik geen paarden in, dat kan mijn rug niet hebben. :')

@madhatter, ja...
Als je terug leest zie je dat jij het over bokken bij het stilstaan hebt. Als je aan wilt sporen.

Peetje99

Berichten: 93
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:31

misschien eens kijken op bol.com voor een boek met tips ?

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:33

kijk eens bij een manege/ stal in de buurt. daar kunnen ze je zekerweten helpen! :o :D

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:37

Niet zonder goede hulp gaan inrijden, dat kan gewoon levensgevaarlijk zijn.

Heel leuk dat het bij Madhatter blijkbaar wel goed gegaan is, maar dit moet je niet willlen promoten.

Als iemand (verkeerd) van het paard valt, is het onverantwoord dat er niet iemand in de buurt is.
Kan zijn dat snel reageren van de hulp het verschil is tussen volledig herstelt later weer kunnen rijden en dood gaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:45

Piezze.
Nee ik heb nooit paarden zadelmak gemaakt zonder ervaren hulp.
Dus dit soort geklungel heb ik nooit gehad.
Nu zal ik dan wel weer uit de hoogte klinken of wat er dan weer van gemaakt wordt door bokt.
Maar dit soort dingen hoort gewoon niet re gebeuren. En zulke eigenaar zijn geen goede woorden voor te vinden.

Ts heeft al geluk dat het tot nu toe zonder ongelukken is gebeurt.
En het paardje ook.
Goede hulp is gewoon belangrijk.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:52

Welnee :(:)
Je zegt hetzelfde als ik ;)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:33

@madhatter: volgens mij is er laatst ook al een topic geweest waar er gezegd is dat meerdere mensen je Posts irritant vonden. Misschien daar de volgende keer dat je post eerst even over nadenken. Je kan denken dat het stoer is bijdehant te doen maar dat is het niet.

@ts: inrijden altijd met zijn tweeen eerst zorgen dat de pony het longeren snapt. Dus goed voorwaarts gaat op hulpen en ook weer terug komt in tempo. En netjes op de cirkel loopt. Is dit allemaal in orde dan iemand op de pony. (Liever niet degene die haar altijd gelongeerd heeft).
En nu dus hetzelfde doen met longeren alleen met iemand erop. Langzamerhand gaat de ruiter de hulpen steeds meer geven. En de aanwijzingen van degene die longeert wordt steeds minder. Dus in begin laat degene die longeert de pony voorwaarts gaan. En de ruiter geeft tegelijk een beenhulp en ook met stem.

Dublinlove8
Berichten: 143
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Zegiknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:40

madhatter schreef:
Onzin! Dat les nemen blablabla, het is jouw pony en jij moet haar leren kennen


Het is haar verzorg pony!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:13

bruintje123 schreef:
Piezze.
Nee ik heb nooit paarden zadelmak gemaakt zonder ervaren hulp.
Dus dit soort geklungel heb ik nooit gehad.
Nu zal ik dan wel weer uit de hoogte klinken of wat er dan weer van gemaakt wordt door bokt.
Maar dit soort dingen hoort gewoon niet re gebeuren. En zulke eigenaar zijn geen goede woorden voor te vinden.

Ts heeft al geluk dat het tot nu toe zonder ongelukken is gebeurt.
En het paardje ook.
Goede hulp is gewoon belangrijk.


Jaa je hebt helemaal gelijk, ik heb wel alleen een paard beleerd maar dat was een lieverd waar ik al een half jaar aan voorbereiding aan had gedaan voordat ik er gewoon op ben gaan zitten. Verders ook meeatal wel een beetje hulp gehad met de paarden daarna en nu durf ik het niet meer. Wil niks breken en als je angsten heb moet je er niet aan beginnen.

Anoniem

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:37

Oh madhatter, jij gaat over een paar jaar zo cringen als je bedenkt hoe je je nu opstelt...Maar goed, die fase hebben we allemaal gehad.

Ts, het is raadzaam professionele hulp te zoeken bij het inrijden. Kan dat niet, dan ga je gewoon niet rijden. Dat is immers niet noodzakelijk. :) Of bokken normaal is bij het beleren daar ga ik nu niet op in, feit is wel dat je niet goed weet waar je mee bezig bent als je hierover een topic moet openen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:56

Ik plaats hier even een gast slotje voor overleg :)

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Proberen te rijden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:51

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open, maar er zijn veel offtopic berichten verwijderd. Soms zijn ook reacties op die offtopic berichten verwijderd, sorry daarvoor. Maar nu is er weer een goedlopend topic, ik verzoek iedereen ontopic te blijven en te reageren op de vraag van de TS.

Fatna1234
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 13:43

Hoi, hoi ik heb dit account weer terug gevonden en dit topic ook. Ik was toen 11 en inderdaad niet ervaren genoeg. Maar ja de eigenaar had aan mij gevraagd en aan een vriendin of wij die pony konden inrijden met haar der bij. Dit is natuurlijk echt niet verantwoordelijk want zelf had zei er ook niet mega veel verstand van maar zo iets doe je eenmaal op die leeftijd. Nu zou ik nooit meer een pony echt inrijden en ik heb ik veel meer verstand want heb wel jonge pony's doorgereden met hulp en veel meer ervaring met eigen paarden zoals 5 keer in de week rijden een paard met allemaal problemen verzorgen en een hengst enzo dus alles is goed gekomen ik heb nooit meer op die pony gereden alleen helaas een jaar later is ze overleden aan hoefbevangenheid. Dit kwam absoluut niet door ons groetjes