Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:28

Brainless schreef:
Jolliegirl schreef:
jij legt het nog even wat uitgebreider uit :+

Oeps zie nu dat je al antwoord had gegeven :o


En jij vult mooi aan. Ik word altijd een beetje kortaf in dit soort topics... :=

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:14

angelpam schreef:
Ik heb me paard vanmorgen naar de slager gebracht. Ik heb het dier 12 jaar gehad. Ze is daar heel rustig en zonder stress geschoten. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt en niet voor het inslapen. Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen verdriet van heb. Het is verschrikkelijk en doet onwijs veel zeer.


Wat een dappere beslissing! Veel sterkte met het verdriet, het is altijd vreselijk en pijnlijk.

Iemand hier die het vroeg, inslapen kostte bij mij in totaal bijna 180 euro, was midden in de nacht en in het weekend, dus daar kwamen nog extra kosten bij. Plus het inslapen zelf dan. Ophalen door de Rendac is individueel gebeurt, kost ongeveer 500 euro. Als ik voor cremeren had gekozen, was ik ongeveer 1500 euro kwijt geweest, want hij moest dan ook opgehaald worden, een heel eind vervoerd worden en dan nog cremeren.

Ik wil graag nog een keer kijken bij Nijkerk. Nu zou ik dat emotioneel gezien niet aankunnen, maar "later" misschien wel. Doe je nog een keer een excursie Joliegirl?

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:17

Ik ben weg in Nijkerk, dus dit doe ik niet meer.

Wel zou je zelf Jan kunnen bellen, dan ben je altijd welkom om eens te komen kijken! Dat weet ik zeker. :)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:50

Een paard krijgt toch geen spierverslapper maar gewoon een narcosemiddel voor t inslapen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:17

Snoevie schreef:
Een paard krijgt toch geen spierverslapper maar gewoon een narcosemiddel voor t inslapen?


Kan wel een onderdeel van een narcose.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:45

Dan heb ik t toch goed. Ik heb het op die manier 2x meegemaakt en dat ging netjes en rustig

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:08

Jolliegirl schreef:
Tevens heb ik in die vijf jaar nog nooit een misschot gezien...en zelf ook nooit misgeschoten...
Dat zal in een keurige slachterij dus wel meevallen...
In een massaslachterij...daar gaat wel eens wat fout...maar daar komen vrijwel nooit paarden naartoe..
En zo wel..krijgen die vaak andere aamdacht..en gaan die voorafgaande aan de slachtlijn.



ik ben ook niet anti slachten en schieten hoor ;). alleen weet ik dat er ook wel eens word misgeschoten, ik zeg niet dat dit bij Jan gebeurd, daar kan ik niet over oordelen, bovendien is dat voor mij ook niet de reden om daar niet voor te kiezen.
Sterker nog, ik heb bij de slachterij hier in de buurt geïnformeerd of een paard ook aan huis geschoten kon worden, dat kon dus ook.
Afijn, het is goed dat er opties zijn.
Ik merk alleen dat er imo steeds vaker argumenten tegen inslapen worden gezocht.
Diverse keren heb ik het inslapen van heel dichtbij mee gemaakt, tot nu toe is dit probleemloos gegaan, wel alle keren met een kundige arts die niet voor zuinigheid ging.

dus, ik vind het juist goed dat er keuze is en ik ben niet voor of tegen 1 van beide. Het ligt aan de situatie, ik zou voor inslapen kunnen kiezen ivm de rest van de kudde.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:15

Bij het schieten kan het misgaan is bij Jan ook wel eens gebeurd....
En bij het inslapen ook.

En als het doden gewoon goed verloopt zijn beide manieren oke.

Je zou eerder naar het type paard moeten kijken. Een angstig paard met paniek in bv een trailer lijkt me een ritje richting slager geen pretje...

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:04

Bij Jan? Dan vraag ik mij af van wie je dit hebt...en wanneer dit gebeurt is...
Tot een jaar geleden heeft hij nog nooit misgeschoten...bij een paard dan he!

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:54

Was ca 3 weken terug. Ik weet niet of Jan zelf schoot of 1 van de anderen.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:04

ik kan jullie wel zeggen dat je slachten niet voor het geld hoeft te doen :+

ponysade
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:13

Een paard van mijn manege, Luna is laatst naarde slacht geweest alleen omdat ze even kreupel was ik moet zeggen dat mijn manege best wel zielig is ..... Een paar pony's hebbem wat gelregen eentje was altijd kreupel en werd verkocht toen kregen we een nieuwe, fiona maar na een maand zagen we dat ze een veulen had en dat ze daarom zo sloom en lui was. Ze werdt in de wei gezet en is nu ong. Een maand geleden bevallen en het veulen is in de sloot gevallen en dood ze willen dat fiona zo snel mogelijk weer in de les gaat lopen !

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:32

ponysade schreef:
Een paard van mijn manege, Luna is laatst naarde slacht geweest alleen omdat ze even kreupel was ik moet zeggen dat mijn manege best wel zielig is ..... Een paar pony's hebbem wat gelregen eentje was altijd kreupel en werd verkocht toen kregen we een nieuwe, fiona maar na een maand zagen we dat ze een veulen had en dat ze daarom zo sloom en lui was. Ze werdt in de wei gezet en is nu ong. Een maand geleden bevallen en het veulen is in de sloot gevallen en dood ze willen dat fiona zo snel mogelijk weer in de les gaat lopen !

Dat kun je bijna opgeven bij de politie ponysade
ik zou misschien toch even iemand inlichten die er wat mee kan,
hoe ze met paarden omgaan bij jullie, dat is niet meer normaal. Tenzij je overdrijft...

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:33

Waarom, er kan altijd een veulen verdrinken :+

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:41

xSlvna schreef:
Waarom, er kan altijd een veulen verdrinken :+

Ja klopt. Maar toch. Als je kijkt naar hoe ze bij ONS met paarden omgaan, dan snap je wat ik bedoel..

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:46

ONS?

Als je bedoeld dat een veulen dat verdrinkt en rijden 1/2 maand na de bevalling weer onder het zadel loopt gelijk is aan dierenmishandeling, dan ben ik het niet met je eens.

In de les lopen vlak na de bevalling hoeft zeker geen probleem te zijn, zeker gewone rustige lesjes. Ook een veulen dat verdrinkt kan gebeuren (net als een paard dat zijn been breekt op de weide bijvoorbeeld).

Ook naar de slacht bij kreupelheid vind ik niet gek, vind het juist beter van de stal. Als je als manege kreupele paarden houd maak je verlies, dat doe je niet als bedrijf. Dan hebben ze de keuze tussen een ziek paard verkopen of een ziek paard laten slachten, persoonlijk vind ik slachten beter want dan weet je zeker dat niemand anders hem pijn gaat laten lijden.

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:49

xSlvna schreef:
ONS?

Als je bedoeld dat een veulen dat verdrinkt en rijden 1/2 maand na de bevalling weer onder het zadel loopt gelijk is aan dierenmishandeling, dan ben ik het niet met je eens.

In de les lopen vlak na de bevalling hoeft zeker geen probleem te zijn, zeker gewone rustige lesjes. Ook een veulen dat verdrinkt kan gebeuren (net als een paard dat zijn been breekt op de weide bijvoorbeeld).

Ook naar de slacht bij kreupelheid vind ik niet gek, vind het juist beter van de stal. Als je als manege kreupele paarden houd maak je verlies, dat doe je niet als bedrijf. Dan hebben ze de keuze tussen een ziek paard verkopen of een ziek paard laten slachten, persoonlijk vind ik slachten beter want dan weet je zeker dat niemand anders hem pijn gaat laten lijden.

Ik bedoel niet dat het gelijk is aan dierenmishandeling, maar het is gewoon een wereld van verschil met ons. Bij ons zou zoiets gewoon echt niet gebeuren.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:50

Wie zijn ons :?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:51

LoveAmadeo schreef:
Ik bedoel niet dat het gelijk is aan dierenmishandeling, maar het is gewoon een wereld van verschil met ons. Bij ons zou zoiets gewoon echt niet gebeuren.

Zeg nooit nooit.
Bij mijn opa is ooit een veulen verdronken in de waterbak (speciekuip).

Ook weer rustig aan beginnen met rijden na 1 maand is niet ongewoon.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:52

Citaat:
Dat kun je bijna opgeven bij de politie ponysade
ik zou misschien toch even iemand inlichten die er wat mee kan,
hoe ze met paarden omgaan bij jullie, dat is niet meer normaal. Tenzij je overdrijft...


Nogmaals, waarom? Er gebeuren geen 'gekke' dingen, zoals ik al zeg zijn het dingen die kunnen gebeuren, ook zonder verwaarlozing/mishandeling.

LoveAmadeo

Berichten: 351
Geregistreerd: 07-10-13
Woonplaats: In mijn Huis :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:57

Brainless schreef:
LoveAmadeo schreef:
Ik bedoel niet dat het gelijk is aan dierenmishandeling, maar het is gewoon een wereld van verschil met ons. Bij ons zou zoiets gewoon echt niet gebeuren.

Zeg nooit nooit.
Bij mijn opa is ooit een veulen verdronken in de waterbak (speciekuip).

Ook weer rustig aan beginnen met rijden na 1 maand is niet ongewoon.

Ik bedoel alleen maar te zegen, dat het bij ons dan niet zo snel zal gebeuren, we hebben geen waterbak waarin ie zou kunnen verdrinken. Tenzij het veulen uitbreekt, dnanligt er een meertje verderop. Maarja dat is wel een uitzondering. Ik beodle het niet als heel ongewoon. Alleen wel heftig. Na een maand weer starten is ook niet ongewoon. Maar dat zei ik ook niet.

Elviraxx
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:21

Ik zou mijn paard nooit naar de slacht brengen om vervolgens hem op te laten eten. Wat een naar idee. wss brengen ze de paarden gwn naar de slacht voor geld.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:24

dit topic is 6 jaar oud :+

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:20

Celiien schreef:
dit topic is 6 jaar oud :+


Maar echt :')