Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:52

Dag!

Binnenkort komt de hyperactieve jonge Teckel van mijn moeder voor minstens twee maanden bij mij wonen omdat het bij mijn moeder niet helemaal goed gaat.

Nou hadden wij eerder een hele lieve rustige Friese Stabij die overal mee naartoe ging en thuis heel rustig was, en uiteraard was zij haar laatste jaren een stuk minder actief.

Ik ben dus zomaar benieuwd hoeveel jullie wandelen met jullie honden, en daarnaast nog doen met ze. En eventueel nog op/aanmerkingen op het 'rooster' dat ik nu aan het maken ben. Rooster uiteraard in potlood, maar omdat ik thuis werk wil ik wil wát structuur hebben om aan vast te houden.

Zijn 'valkuilen' zijn in mijn ogen: nog niet goed geleerd alleen te zijn, kan nog niet te lang plasje ophouden, te weinig mentale stimulatie, pakt van zichzelf te weinig rust. Teckel is 1,5 jaar oud.

Hoe ik het nu heb gepland voor de werkdagen:

07:00 - Kort rondje max half uur
07:30 - Eten
11:00 - Grote ronde 1 tot 1,5 uur (losloopgebied)
14:30 - Spelen/plasje doen/'trainen' in de tuin (grote groene kloostertuin)
17:30 - Eten
18:45 - Wandelen, 45 minuten/1 uur
22:00 - Laatste plasrondje


Daartussen ben ik dus zo'n 6 tot 7 uur aan het werk (4 dagen) en zal ik hem even kort alleen moeten laten soms voor een boodschapje.
Verder heb ik wat voerpuzzels en kongs etc. voor als ik aan het werk ben zodat hij dan wat stimulatie krijgt, maar ik wil dus ook dat hij genoeg rust (ook bench eventueel).

Wat denken jullie, zijn er nog manieren om het te optimaliseren? En daarnaast ben ik ook gewoon benieuwd wat jullie doen met jullie honden, ook om ze mentaal uit te dagen of juist rustig te krijgen :)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:02

Wat is nu zijn schema?

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:05

Dit klinkt al als vrij veel hoor, goed! Ik mik erop om gemiddeld 2 uur per dag met mijn hond te wandelen en ik ben eigenlijk altijd tijdens het wandelen bezig met trucjes en mentaal uitdagen. Daarnaast doe ik 1 keer in de week agility.
Ik zou wat je doet afstemmen per week, als je eens een dag maar een uurtje tijd hebt kun je hem idd eens een puzzel of voerverrijking aanbieden, maar dat hoeft echt niet dagelijks. Wat ik vaak doe is als ik wil dat mn hond rust is hem een kauw iets aanbieden en verder even negeren. Door niet constant op hem in te gaan is hij sneller geneigd rust te pakken.

Oh en, mijn hond gaat elke 4 uur naar buiten. Dus vaak 9 uur, 1400, 1900 en 2300.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 11:13

Goeie, moonsparke. Hij loopt nu +- 08:30 korte plasronde, 12:00 grote ronde, 19:00 grote ronde, 22:00 plasrondje. Daartussen loopt hij wel ook in de tuin rond te razen, maar dat gaat niet zo goed. Hij is dan érg druk (sloopt de heg) en blaft veel. Ook in huis is hij druk. Hij kan op zich wel zijn plas ophouden, maar gaat plassen als hij druk (overprikkeld?) is en geen aandacht krijgt of als er mensen op bezoek komen.


Noox, dank! Mag ik vragen wat voor kauwdingen jij aanbiedt? Ik weet dat bij deze kauwbotjes in 20 minuten weg zijn, waar onze vorige hond er rustig drie dagen over deed :') Mijn plan is dus als het hem niet lukt om zelf te gaan liggen, hem af en toe even een uurtje in de bench te doen zodat hij gaat slapen. Ik krijg soms echt het gevoel bij hem van een overprikkelde baby die over de moeheid heen huilt, haha.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:14

Onze honden zijn al op leeftijd dus smorgens groter rondje polder en in de avond kleiner rondje voor het slapen, tussendoor kunnen ze altijd in de tuin die ruim genoeg is

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:24

Klinkt als tijd buiten goed. Ik zou zelf ook kijken wat je met eten kan bieden. 1 a 2 verschillende slowfeeders zodat ook daar nog een stukje uitdaging binnen gegeven kan worden. Een teckel is een jachthond dus een snuffelmat zullen ze ook goed oppakken

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:29

Ik gok dat jouw schema het teckeltje een stuk beter past dan met die hij nu gewent is. In het schema wat hij kent zitten er wel hele lange pauzes tussen elke ronde. En tuin is leuk, maar niet in je eentje; dan gaan ze zich vervelen, zeker een jonge hond die ook nog eens midden in de pubertijd zit atm.

Ik vermoed dat hij, niet meteen maar na een dag of 4, met jouw schema een stuk rustiger zal zijn. Want hij krijgt gelegenheid en stimulatie genoeg om energie kwijt te kunnen. Teckels zijn gewoon werkhonden en geen schoothonden, ondanks hun formaat.

Wat betreft dat hyper blijven en geen rust nemen. Lijkt erop dat hij nog niet geleerd heeft hoe zijn rust te pakken. Geef hem een rustige plek in huis waar zijn mand ect staat en over het algemeen werkt even negeren en geen aandacht geven aan het hypergedrag prima om ze naar hun mand te laten gaan en te gaan slapen.

Maar verwacht dat niet direct; hij zal eerst even moeten acclimatiseren aan jouw schema. Bovendien zijn teckels best wel stronteigenwijs en superslim.

Wel 1 kanttekening; is 1 uur wandelen voor een teckel niet wat veel?? Of onderschat ik nu even een beetje de vermogens van een teckel?

En, maar misschien weet je dat al, mocht er in het losloopgebied konijnen zitten; niet loslaten. Teckels zijn gefokt voor de konijnenjacht; die duiken zo een konijnenhol in als ze er 1 zien of ruiken. Je zal niet de eerste zijn die zo dr teckel kwijt raakt.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:35

Wat betreft wandelen zit je prima, misschien zelfs wel veel.

Ik heb twee werkhonden, met hen train ik drie keer per week agility/hoopers en verder wandelen we eigenlijk niet heel veel. Uiteraard om de zoveel uur een plasrondje, maar omdat ik veel met ze train hebben ze dat mentaal niet nodig.
Sterker nog, veel wandelen en niet trainen geeft ze niet genoeg mentale uitdaging en daar worden ze vervelend van. Ik zou je dus aanraden om meer mentale uitdaging toe te voegen. Wellicht is jachttraining of speuren iets voor je?

Verder is rust in huis enorm belangrijk. Een hond die niet zelf rust pakt, zit bij mij overdag veel in de bench. Slapen is enorm belangrijk, anders krijg je namelijk een overprikkelde hond. Van wat ik zo lees krijgt de hond niet genoeg mentale uitdaging en te weinig rust, wat leidt tot een overprikkelde en irritante/drukke hond in huis.

Mijn twee werklijn honden zie ik overdag bijvoorbeeld niet, ze liggen alleen maar te slapen :+

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:39

Hier een hond van 1.5, meestal doen we om 8:00 de eerste ronde, rond 12:30/13:00 grote ronde, 18:00 nog een ronde en dan rond 22:00 nog even kort. Ik let er vooral op dat onze hond lekker de ruimte heeft om te snuffelen, soms betekent dat dat het lang duurt voor je ergens komt. :Y)

Hij krijgt over de dag verdeeld zijn eten, ik neem ook altijd zijn normale brokjes mee op wandeling als beloning (en extra lekkere voor de recall). Vaak krijgt hij ergens op de dag nog een kauwsnack of likmat, soms even in de tuin spelen als het mooi weer is. Meestal ligt hij 's middags gewoon te maffen.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:47

BaileyMix schreef:
Noox, dank! Mag ik vragen wat voor kauwdingen jij aanbiedt? Ik weet dat bij deze kauwbotjes in 20 minuten weg zijn, waar onze vorige hond er rustig drie dagen over deed :') Mijn plan is dus als het hem niet lukt om zelf te gaan liggen, hem af en toe even een uurtje in de bench te doen zodat hij gaat slapen. Ik krijg soms echt het gevoel bij hem van een overprikkelde baby die over de moeheid heen huilt, haha.



Hij heeft standaard van die runderhuid staven liggen (van Voskes bijv) maar ik bied hem zelf graag natuurlijke snacks aan die ik zelf bij geusdiervoeding vandaan haal. Bijvoorbeeld zalmsticks of makreelsticks of konijnenoren of kippenpoten. De snack die ik het liefst geef en waar hij wat langer mee bezig is is runderslokdarm 30cm.
Ik hoor ook veel aanbevelingen van (runder)kophuid, dat is wat harder en doen ze echt wat langer mee, maar mijn hond maakt het hele flapje zacht en stikt er dan in dus bij mijn hond is dat geen succes, wellicht bij jouwe wel!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 11:55

Dank voor de reacties!

Goeie tip van die konijnen, haha.

Hij is overal enthousiast over, dus speuren vast ook! Tips voor speurspelletjes? Mijn vorige hond vond dat ook geweldig, maar had een veel langere concentratieboog. Ik heb hem nog niet echt flink met zijn neus in de weer gezien, hij loopt bijvoorbeeld ook straal voorbij dode vogels en muisjes op wandeling :') Snuffelmatje hebben we :j

Agility vind ik trouwens heel leuk en deed ik met de vorige hond veel! Ik vind dat alleen met zijn lijfje wat eng, springen is volgens mij sowieso niet goed voor Teckels? Wil wel een tunneltje halen! Denken jullie dat hij daar wat mentale stimulatie uit kan halen?

Over of 1 uur teveel is: you tell me, haha. Ik ben ook geen Teckeltjes gewend. Hij is in ieder geval na een uur nog steeds onverminderd energiek en wil nog steeds rennen. Hij is trouwens ook iets groter en hoger op de beentjes, wordt soms verward met een Fauve. Dus fysiek misschien iets beter in elkaar, haha.

Bij wandelen neem ik inderdaad nu zijn gewone brokjes mee om te trainen. Dat gaat dan ook echt goed en hij kan dan ook echt luisteren, ook loslopen gaat dan goed. Mijn moeder weigert echter met hem te trainen, waardoor het loslopen dan op den duur niet meer goed gaat (denk als in niet meer belonen als hij komt, boos worden als hij te lang wacht) :roll: Goed, hij komt ook niet voor niets naar hier dus.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:02

Mijn twee honden (kruising jack russel/teckel) zouden dat schema te pittig vinden. Terwijl het energieke honden zijn.

Ze worden elke ochtend dik een uur uitgelaten. Ze lopen dan los, in het park. Dus flink rennen en vooral snuffelen.
Eigenlijk liggen ze daarna de hele dag te maffen :')
Ergens in de middag nog even een plasje, soms even spelen in de tuin en na het eten gaan we weer een rondje. Soms in de wijk en dat is dan een rondje van 20 minuten aan de riem of nog even naar het park een klein half uurtje.
En dan voor het slapen gaan weer alleen even poep/plasje.
Na de wandeling 's avonds krijgen ze vaak een kauwbotje waar ze een uurtje zoet mee zijn.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:20

Qua kauwsnacks zou ik vooral denken aan snacks in plaatvorm. Bijv kophuidplaten (rund of paard) of neuzen zoals die van rund.
Voer kun je uit voerspellen geven of de kong vullen en invriezen.

Maar als ik dit zo lees denk ik vooral dat het hem niet zozeer zit in uitdaging bieden. Wel om te leren rust te pakken en een “uitknop” te hebben.
Kauwen of een kong met een rustplek kan daarin zeker helpen.
Ik denk dat je toe komt met 1 grote wandeling en de andere rondes bijv een kwartier /20 min en dan echt te werken aan een rustplek.
Evt kun je nog iets van brokjes of trainers strooien in de tuin. (Op een veilige plek natuurlijk) zodat ie kan snuffelen en brokjes kan zoeken. Beetje een snuffelmat xxxxxl.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:20

Mijn teckel van 4 jaar is snel overprikkeld. Sochtends een rondje van (afhankelijk van werkdag) 10-20min.
Tussen de middag ook. Rond het avondeten een half uur wandelen, soms langer, en savonds rondje van 10min.
Meer dan genoeg voor hem. 1 a 2x per week maken we een lange wandeling van een uur ipv een van de andere wandelingen.
Hij is trouwens gek op een yakkluiven.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:27

Wel een pittig schema. Eventueel hersenwerk doen. Werkt hier goed bij mijn teckel.

Voordat ik zwanger was en lang liep liep ik 4/5 per week 1,5 u. De rest 10 min of half uurtje. Merkte dat dat haar lichamelijk wel. Moe maakte maar niet haar koppie.

Nu zwanger en kon alleen snel heel weinig lopen door pijn. Dus liep soms maar 2/3 x per dag 10 minuten en dan soms los bij m’n schoonouders. En laatste wandeling met balletje gooien.

Teckels kunnen veel, maar hebben wel korte pootjes en lopen dus meer dan een gemiddelde hond.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:32

veneri schreef:
Mijn teckel van 4 jaar is snel overprikkeld. Sochtends een rondje van (afhankelijk van werkdag) 10-20min.
Tussen de middag ook. Rond het avondeten een half uur wandelen, soms langer, en savonds rondje van 10min.
Meer dan genoeg voor hem. 1 a 2x per week maken we een lange wandeling van een uur ipv een van de andere wandelingen.
Hij is trouwens gek op een yakkluiven.


Hier dan geen teckel, maar wel een vergelijkbaar schema.
Brokjes krijgt ze in een toppl of kong wobbler en 's avonds een kauwstaaf.
Yakstaven liggen hier ook altijd en daar kauwt ze soms op.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 12:35

Thanks! Merken jullie de moeheid dan vooral ook in overprikkeld gedrag/ 'vervelend' gedrag vertonen thuis? Of echt minder energiek?

De ronde van 18:45 korter maken, is dat dan een goed idee?

Ik woon in het centrum waar een aantal gebieden verboden zijn voor honden, dus het is even zoeken waar we naartoe kunnen. De kortste ronde waar wel groen is (aangelijnd) is zo'n 15 minuten, dat had ik dan in gedachten voor eerste en laatste ronde. Dan kan je die ronde verlengen naar 30 minuten als je helemaal rond de groene stadsring gaat (ronde om 18:45?) Verder is er een klein losloopgebiedje op 15 minuten lopen (dus in totaal zo'n 45 minuten?) en meerdere grotere losloopgebieden op 20 minuten/half uurtje, dat zal dan niet elke dag hoeven.

Op vrije dagen evt. kort stukje met de trein, we zitten midden tussen de natuurgebieden :)

Dan zou het dus worden 15 min. + 60 min. + 30 min + 15 min = 2 uur wandelen totaal. Is dat beter qua fysiek?


Mega bedankt allemaal voor de reacties *\o/*

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:47

Mijn hond heeft juist als ik teveel of te lang wandel dat hij druk wordt, hij heeft veel meer mentale uitdaging en oefeningen waarbij hij na moet denken.

Ik wandel ongeveer 1 tot 1,5 uur per dag, 1 x langer rondje 3 keer kort, hij gaat 4x per week mee naar het werk voor de ochtend en daar speelt hij met de hondjes van mijn collega.

Hij heeft heel veel baat bij kauwsnacks en onder andere de trixieslang met voer erin, https://www.yoursdesign.nl/product/9745 ... roen-42-cm om rustig te worden in zijn hoofd.

Verder train ik 2 tot 4 per week kort 10 minuten en 1 of 2 keer per week 30 minuten voor de apporteertraining, dit doe ik soms tijdens een wandeling maar ook wel thuis in de tuin.
We gaan 1x per week naar de hondenschool voor de apporteertraining en die duurt 75 tot 90 minuten. Daar moet hij fysiek maar ook mentaal aan het werk die dag slaapt hij verder heel veel.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:56

Hier 2 honden, een middelgrote van 9 en een kleinere van 4 jaar.
Wij hebben het geluk dat er altijd iemand thuis is, en redelijk buitenaf wonen met een afgesloten veld met houtwalletje achter het huis dus ze kunnen de hele dag naar buiten of binnen blijven, net wat ze willen.

Qua wandelingen is het nu:
1 x per dag een uitstapje naar het bos/water/zandverstuiving noem maar op, waar ze los kunnen rennen en/of zwemmen.
Op werkdagen is dit meestal 1 a 1.5 uur.
Op vrije dagen meestal langer en naar andere plekken toe voor de afwisseling.

Verder wandelen om het wandelen doen we nooit :o

's Ochtends en 's avonds even 3 minuten langs het dijkje voor hun behoeftes, en als ze overdag moeten plassen doen ze dat tegen de bomen die in het veld achter het huis staan.

Ook doen ze allebei behendigheid op de hondenschool.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:07

Wat goed dat je het zo serieus voorbereidt +:)+

Ik zou eerst kijken hoe je er rust in krijgt. Dus niet direct aan je schema houden maar ga aftasten. Houd wel ritme/regelmaat, maar ga inderdaad maar eens een uur door groen gebied wandelen en houd de rest van de rondjes dezelfde. Elke keer hetzelfde rondje, dan blijven prikkels beperkt en kan hij langzaam wennen aan de nieuwe omgeving en genoeg rust vinden voor plassen en ontlasten.
Trainen zou ik maximaal een paar minuten doen, niet eens tot vijf. Wel even samenwerken en hem laten nadenken maar altijd kort en na maximaal 3/4x even goed belonen. Houdt hij van trekspelletjes?
Zo kom je wat meer tot elkaar en leer je wat beter zien wanneer het koppie vol gaat lopen.

Als dat lekker gaat zou ik pas nieuwe gebieden opzoeken. Een keertje naar de winkelstraat en daar op mak tempo alles verkennen, met veel koekjes uiteraard. Wil hij even afreageren? Trekspelletje en daarna weer aangeven dat er rust komt.

Hij klinkt als een zeer opgewonden hondje. Ik kan niet bepalen hoe dat komt. Het kan nu te onduidelijk voor hem zijn qua verwachtingen, het kan spanning afreageren zijn, het kan zijn dat hij juist nog wat energie kwijt wil of dat hij gewoon een krijsteckel zijn die niet voldoende gekaderd is in wat wel en niet de bedoeling is.

Als er 1 ding is wat ik van honden heb geleerd is dat het niet te plannen valt :D Plannen van aanpak zijn bij mij altijd snel weer overboord gegooid. Ik zou lekker gaan aanzien hoe komende periode gaat door gewoon even back to basic te gaan. Verplichte rust na inspanning is overigens ook een belangrijke bij dit hondje, gok ik.
Succes!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 13:30

Dank je! Hij heeft inderdaad maar een korte concentratieboog, dus trainen is kort. Buiten wel langer, omdat ik wil dat hij normaal naast me loopt en oplet, zeker in bebouwde kom.

Hij is dol op trekspelletjes, komt ook heel de dag door met zijn trekspeeltje aanzetten. Hij draait echter vrij snel door, echt overenthousiast en wordt een soort pitbull. Dus ik wil alleen kort met hem spelen als ik ook snoepjes in m'n zak heb, zodat hij loslaat als ik wil stoppen. Maar hij wordt er wel blij van :j

Hij is inderdaad zeer opgewonden. Ook onzeker, zeker toen hij net aankwam. Komt uit het asiel. Ik heb vaak het idee dat hij gewoon niet weet wat hij aan moet met zichzelf, onzeker is, en niet genoeg kaders krijgt. Het onzekere is al verbeterd met trainen. Hij doet dat goed, wordt dan veel beloond en heb het idee dat dat hem zekerder maakt.

Bijvoorbeeld als er bezoek komt of als hij denkt dat er gewandeld gaat worden, gaat hij zó gek doen. Als een soort kleuter die opeens de handstand gaat doen als er visite is :') Blaffen, rondrennen, schoenen halen, en dus plassen. Ook iets wat we hier gaan oefenen dus.



Nog een verplicht fotootje van het droppie, trouwens, weten jullie ook om wie het gaat (en waarom ik zo verliefd op hem ben, haha <3 )


Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:32

Bedenk wel dat meer doen ook kan zorgen voor energie opbouw net als dat wij mensen een betere conditie kunnen krijgen en daardoor langer door kunnen gaan. Ik zou eventueel kijken voor uitdaging in huis, snuffelpuzzels, lekkere kauwkluif, misschien wat trucjes leren

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:51

Heb je wel eens gedacht aan praktijkspeuren? Super leuk om te doen en teckels zijn er echt geschikt voor, ze worden ook veel ingezet voor zweetwerk. Het zou zomaar eens kunnen dat zijn concentratieboog dan ineens héél veel langer wordt. Helpt ook bij het zelfvertrouwen!

Als je niet van plan bent om een hoog niveau te gaan halen kun je daar ook prima zelf een start mee maken. (Boektip: https://www.bol.com/nl/nl/p/iedere-hond ... re_pdp_www ). Je hebt wel een spoorloper nodig die zich voor jullie kan verstoppen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:02

Breng maar bij mij hoor TS. Wat een snoetje. <3

Met m’n oppasteckel deed ik meestal dit:
7:00: plasje in de tuin
12:00: rondje van 45 min ongeveer
14:00: kauwsnack
17:00: tuin of rondje van 20 minuten
19:00/20:00 groter rondje of klein rondje en thuis mentaal stimuleren

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:14

Onze teckel gaat echt zoeken naar dingen om te pakken (kleding of schoenen bijv.) En je daarmee uitdagen om achter m aan te gaan, of hij gaat uitdagen om te spelen, een beetje provoceren dus eigenlijk. Vaak spelen we dan wel heel even met m (omdat ie t ook gewoon leuk vind natuurlijk) en op een gegeven moment merk je dat hij te enthousiast wordt, dat is lastig uit te leggen.
We zeggen dan "klaar" tegen hem (zonder boos te worden) dan probeerd hij je vaak eerst nog over te halen met knuffelen en kusjes geven :) maar bij de tweede keer klaar, dan zucht hij,legt zn koppie neer, en dan ontspant hij.
Vaak slaapt hij dan binnen 10min,liefst languit op zn rug.
Als pup deden we hem regelmatig even in de bench zodat hij zn rust moest nemen.
Wat we hier ook erg merken is dat hij bij overprikkeld raken (en dan geen rust kunnen nemen bijv.) echt wat rode randjes rond zn ogen krijgt, en warm gaat aanvoelen.
Het is dan net een kind wat echt rosig en hangerig is.

Succes met de hond, geef hem aan het begin vastigheid, regelmaat en rust.
Niet teveel willen doen of verwachten van hem.
kijk hoe hij daarop reageert en probeer dan met kleine stapjes uit te breiden.

(Weet dat de gemiddelde hond zo'n 18 uur slaap per dag/24uur nodig heeft)
Laatst bijgewerkt door veneri op 09-05-23 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt