Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 18:13

Iedere vogel telt!

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland. Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. Zij combineren deze met andere tellingen. Zo zien ze hoe de vogels in onze tuinen zich ontwikkelen, en kunnen we ze beter helpen en beschermen.

Het is geen geheim dat de laatste jaren het aantal insecten 70% gedaald is in Nederland: zij dienen o.a. als voedsel voor veel tuinvogels, zeker voor de jonge vogels een belangrijke vorm van eiwit bij het opgroeien.
Veel tuinvogel soorten hebben het dan ook moeilijk, ook door verlies van leefomgeving, nestelgelegenheid, etc.

Als voorbeeld de huismus
Huismussen stellen prijs op een rommelige menselijke omgeving, met struikgewas, schuren, weilanden met vee, gemorst graan en zo verder. Talrijkst in dorpen en in oudere buitenwijken, met rommelige tuinen. Maar het aantal huismussen is dramatisch gedaald de laatste 30 jaar: Gehalveerd in aantal: 50% gedaald.
En dat geldt helaas voor veel vogels. Er zijn ook soorten die het juist de laatste jaren heel goed doen.

Onderzoek is belangrijk om de vogels te helpen / leefgebieden te redden / te strijden voor meer natuurinclusief bouwen.




Dus mijn vraag aan jullie........heb je een half uurtje dit weekend over om vogels te tellen in je tuin, op je balkon of voor ons paardenmensen op stal. Doe mee

Hier vind je alle informatie


https://www.mijntuinvogeltelling.nl/home


mede namens Sniper "onze" Ransuil in de tuin

Afbeelding

En misschien leuk om straks je telling hieronder te vermelden

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:33

Jazeker, ik doe ook weer mee :D hier een kolonie huismussen in de tuin, zo gezellig. Zo'n drukke kolonie tellen is bijna geen doen, in plaats van elke individuele mus proberen te tellen strooi ik tegenwoordig gewoon voer, dan landen ze vrijwel allemaal tegelijk en dan maak ik snel een foto en dan tel ik ze van de foto! Wellicht is die tip ook handig voor anderen die soms veel vogels tegelijk in de tuin hebben :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:37

Ik heb een kolonie valkparkieten in de tuin. Tellen die ook mee? :')

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 18:40

Cayenne schreef:
Ik heb een kolonie valkparkieten in de tuin. Tellen die ook mee? :')


Jij wel, :D Als je ze wil beschermen............. ^) Nee, jouw vogels worden super verzorgd: ze hebben geen bescherming nodig.

Het gaat alleen om de wilde vogels.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:43

Ik heb altijd het gevoel hetzelfde vogeltje 3x te tellen maar ik doe weer mee!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:44

Ik was vorig weekend al aan het tellen gegaan. Was een weekje te vroeg :')
Dus herkansing dit weekend dan maar.

Even terzijde, in Leuven-centrum is een koppeltje Oehoe's gespot. Midden in het centrum.
Hoe bijzonder is dat <3

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:44

ja hoor,ik doe elk jaar mee :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:03

janouk schreef:
Cayenne schreef:
Ik heb een kolonie valkparkieten in de tuin. Tellen die ook mee? :')


Jij wel, :D Als je ze wil beschermen............. ^) Nee, jouw vogels worden super verzorgd: ze hebben geen bescherming nodig.

Het gaat alleen om de wilde vogels.


Daar denken ze zelf anders over _O-
Jammer! :D Dan gaan we ons toch maar op de wilde variant concentreren :D
Het valt me op dat er hier de laatste tijd een stuk minder merels zijn, dus ik ben benieuwd hoeveel we er tellen.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:05

Helaas dit weekend niet de mogelijkheid om mee te doen. Maar volgend jaar ga ik dat zeker wel doen!

Na aantal jaren in een appartement in midden van de stad nu verhuisd naar huis met grote tuin aan rond van park. Dus heerlijk veel vogels (en eekhoorns en egels) in de tuin <3

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 19:53

Pandora2 schreef:
Ik was vorig weekend al aan het tellen gegaan. Was een weekje te vroeg :')
Dus herkansing dit weekend dan maar.

Even terzijde, in Leuven-centrum is een koppeltje Oehoe's gespot. Midden in het centrum.
Hoe bijzonder is dat <3


Zo gaaf. Ik zag de telling en foto's voorbij komen in roofvogel werkgroep. <3

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 19:55

Cayenne schreef:
Daar denken ze zelf anders over _O-
Jammer! :D Dan gaan we ons toch maar op de wilde variant concentreren :D
Het valt me op dat er hier de laatste tijd een stuk minder merels zijn, dus ik ben benieuwd hoeveel we er tellen.



De laatste jaren zijn veel merels gestorven aan een nare ziekte, maar ze lijken weer op te krabbelen. In de winter telling had ik gelukkig weer meer merels geteld.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:04

ik ben altijd zo benieuwd hoe dat werkt, hoe je niet dubbel telt bijvoorbeeld. Wij hebben miljoenen mussen in de tuin. geen idee hoe ik die zou moeten tellen. Tevens ook miljoenen ganzen in de wei, dat gaat ook niet lukken.
verder is het een komen en gaan van kraaien, duiven, mezen, merels, witte/blauwe reigers en ooievaars.

ik doe niet mee met de telling, maar wil iedereen die dat wel doet veel succes en plezier wensen.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:07

Zeker, ik doe, bijna, elk jaar mee. Overigens zit hier nu hoofdzakelijk een enorme zwerm mussen!

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:41

juval schreef:
ik ben altijd zo benieuwd hoe dat werkt, hoe je niet dubbel telt bijvoorbeeld. Wij hebben miljoenen mussen in de tuin. geen idee hoe ik die zou moeten tellen. Tevens ook miljoenen ganzen in de wei, dat gaat ook niet lukken.
verder is het een komen en gaan van kraaien, duiven, mezen, merels, witte/blauwe reigers en ooievaars.

ik doe niet mee met de telling, maar wil iedereen die dat wel doet veel succes en plezier wensen.

Je neemt dan het hoogste aantal dat je op een moment hebt gezien.

Hier valt weinig te tellen, er zitten zelden vogels op mijn balkon. Ik zie wel vogels vanaf mijn balkon, maar die tellen natuurlijk niet mee voor deze telling.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:48

ik kan je nu al precies vertellen wat ik in welke hoeveelheden in de tuin heb zitten. voordeel van een nieuwbouwwijk. vind het super leuk dat er wel steed meer vogels in de tuin komen dus ik tel zeker mee. Hbe vorige week ook voor de merel vuurdoorn geplant om ze nog een beetje te helpen dus ik ben enthousiast :D

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:53

Ik doe ook weer mee.
En voor onze 80 jarige buurman heb ik de tellijst geprint.
Vul ik het daarna online in.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:19

juval schreef:
ik ben altijd zo benieuwd hoe dat werkt, hoe je niet dubbel telt bijvoorbeeld. Wij hebben miljoenen mussen in de tuin. geen idee hoe ik die zou moeten tellen. Tevens ook miljoenen ganzen in de wei, dat gaat ook niet lukken.
verder is het een komen en gaan van kraaien, duiven, mezen, merels, witte/blauwe reigers en ooievaars.

ik doe niet mee met de telling, maar wil iedereen die dat wel doet veel succes en plezier wensen.


Dat zijn er wel heel veel. :')

Hier zit bijna niks. Af en toe eentje maar meestal niks. -O-

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:28

Ik tel ook mee. Ik weet al dat het een enkele exter gaan zijn.

We doen ons best om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken maar door de nieuwbouw loopt het hier geen storm

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:29

Uiteraard doe ik mee! De vogels waren vanochtend al druk aan het oefenen met zich te laten zien dus hopelijk houden ze zich niet schuil achter een boom of de schutting dit weekend :D .

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:57

Wat goed dat je het meldt! Heb vorig jaar ook mee gedaan, vond het echt leuk om te doen dus doe mee!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:24

Ook meegedaan!
Ik verbaas me er altijd over hoeveel vogels hier zitten (buitenwijk, grote groene, beetje verwilderde tuin). Roodborstje, winterkoninkje, merels, mussen, pimpel- en koolmeesjes, eksters, kauwen, Turkse tortels. Heel soms een Vlaamse gaai en bonte specht.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:15

Vanmorgen al 7 eksters, 6 kauwtjes, 3 pimpels en de 2 merels die zaten te wachten op hun ontbijt <3
Het wordt nog druk zo vandaag :')

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:27

Wij hebben ookvanalless zitten maar wonen.ook buitenaf maar idd merels zien we weinig dit jaar maar 1 span volgens mij en mussen in overvloed kom er maar 100 halen... roodborst appelvink groenevink( of hoe hij ook echt heet) kool en pimpel ook veel en laatst zagen we een groene specht vliegen.. en uilen zitten wel ergens in de buurt maar weer niet waar ( al hebben wij net 2 nieuwe nestkasten op gehangen voor hun) dus benieuwd of ze daar komen wonen ditjaar

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:38

Mussen heb ik hier echt heel weinig dit jaar maar meesjes des te meer.
En nu vertelde een kennis die achter mijn weiland woont dat er bij haar echt hele kolonies mussen zitten en haast geen meesjes.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:44

Hier vooral veel Koolmeesjes en Pimpelmeesjes die altijd dagelijks op bezoek komen. Roodborstje ook. Mussen zijn er niet zo heel veel. Zie ze vooral af en toe bij de buurman. Ook de Vinken komen niet meer op bezoek. Ik ga zo rond 10uur tellen, dus ik ben benieuwd! Zag mijn favoriete koppel Houtduiven al in de tuin. Dus hopelijk laten ze zich zo ook zien.