Musthaves voor het kippenhok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:27

Ik heb 13 kippen en 1 haan.
De haan en 2 zijdehoentjes slapen apart. De rest is een mengeling van huis tuin en keuken kip, brahma, zijdehoen, cochin en ook 3 seramas. En die zijn prima winterhard :) ze slapen bij mij wel allemaal op stok samen, en de seramas kruipen als het kouder wordt ook wel echt onder de brahma's vleugels. Overdag scharrelt alles tevreden buiten, of het nu vriest of niet.
Seramas zijn tegenwoordig best winterhard gefokt :j dus het kan wel. Maar inderdaad, samen in een leghok of op stok is wel fijn voor ze.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 01:52

BillyJ schreef:
Even een vraagje .. hoe groot is de buitenruimte waar jullie de kippen houden?
Ik wil graag ooit kippen (heb genoeg ruimte!), maar ik merk bvb bij de buren, dat de 1ne buur zijn stukje kippenren altijd helemaal groen blijft, hij heeft er ook fruitbomen staan bvb waar de kippen ook in zitten haha. Maar bij de andere buur, wiens hok even groot is in oppervlakte, is alles één grote modderbende. Enige significante vdrschil, is dat de groene buurman alleen brahma's heeft en de andere buurman een mix van verschillende rassen. Scharrelen bepaalde rassen dus meer?

Ik wil graag kippen maar géén stinkende modderpoel :+

Zelf dacht ik eerder aan een klein ras. Ook om eventueel in de moestuin in de zetten. Dus zowieso een kip die niet teveel scharrelt? Iemand hier kennis van?

Is er ook een minimum aan kippen om ze blij te houden? Heb je genoeg aan bvb 2 of 3 hennen zonder haan?
Ik hoef niet persé veel eitjes oid. Eerder voor de leuk, de keukenrestjes en de coloradokevers in de moestuin hahaha


Mijn kippen scharrelen veel maar ik heb genoeg gras. Ze lopen hier op 900m2, dus dat is ook wel prima voor negen kippen. Let op met je moestuin dat ze niet je plantjes op eten. En bij mij wilden ze geen coloradokevers :/

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 07:46

Century schreef:
Mijn kippen scharrelen veel maar ik heb genoeg gras. Ze lopen hier op 900m2, dus dat is ook wel prima voor negen kippen. Let op met je moestuin dat ze niet je plantjes op eten. En bij mij wilden ze geen coloradokevers :/


De buurmans hier hebben zowat 15mx25m en er lopen 6 hennen en 1 joekel van een haan, bij de andere buur 1 hen meer, maar opzich dus ook niet gek veel kippen voor die ruimte? In ieder geval dacht ik wel een iets kleiner stuk te voorzien. (8mx10 a 15m en de moestuin om af en toe te scharrelen die nu 25x8m is), maar daar twijfel ik dus over als ik dan de modderige buur zie.

De kevers zelf eten ze idd niet, het gaat meer om de larven :j die lustten ze schijnbaar wel graag.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 08:21

Op de vraag van ts om een paar foto's van een kippenverblijf, dit was die van ons.
Bijna geen foto's van eigenlijk.

Maar dit was het hok:
Afbeelding
Hier zat ook nog een verdieping in.

En de andere kant van de ren:
Afbeelding
De vijver was omdat we eerder ook een paar eenden hadden. En de kippen vonden het prachtig, die dronken daar liever uit dan uit een drinktoren.

Het grootste deel staat niet op de foto want alles stond vol met laurierstruiken. Maar goed, voor het beeld dan toch even deze 2 plaatjes.
Onder de struiken lagen ook stukken boomstammen en een boomstronk hier en daar.

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben een stuk of 15 kippen.
3 brahmas, 2 red een legkip kippen. Wat cochins en nog wat kruisingen.
Ze zitten snachts in een kleine blokhut. Paar op stok, paar op voertonnen, paar in hok, ze kunnen zelf kiezen.
Deurtjes staan tegenwoordig gewoon open. Nu met de kou zitten ze overdag ook vaker in het blokhutje voor de hokken.
Ook lopen er nog 5 eenden en 3 konijnen.
Ze zitten hier graag in de composthoop, en in vind zo'n bak voor het voer met trapsysteem ideaal, ben even de naam kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:53

Wat een slimme oplossing voor de eenden! Die maken water zo smerig haha. Onwijs leuk plekje!

Wij hebben een nachthok met ren eraan. Niet super groot, maar onze kippen vermaken zich prima. Zijn sowieso beetje mooi weer kipjes, dus heel veel binnen te vinden nu. Als er geen vogelgriep is mogen ze ook los, maar ja.. dat begint helaas steeds zeldzamer te worden. Dat is dan onder toezicht ivm de roofvogels en mijn kat die ik met de chabo's niet vertrouw. Dus dan zitten we er gezellig bij met een stoeltje of kleedje. Ik wil later grote units als kippen _O-

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:10

Wij hebben ook een nachthok met een ren eraan.

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand hier foto's heeft van volwassen serama en hollandse kriel kippen? Wij hebben ze vanaf dat ze heel klein waren overgenomen, en vragen ons eigenlijk af hoe groot ze precies worden hahah. Ze lijken niet veel meer te groeien op dit moment.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 11:16

Joy_Mennings schreef:
Wij hebben ook een nachthok met een ren eraan.

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand hier foto's heeft van volwassen serama en hollandse kriel kippen? Wij hebben ze vanaf dat ze heel klein waren overgenomen, en vragen ons eigenlijk af hoe groot ze precies worden hahah. Ze lijken niet veel meer te groeien op dit moment.


De serama's die ik heb overgenomen zijn allemaal maar tussen de 3 en 400 gram. Het zijn net kleine duifjes.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:59

BillyJ schreef:
Century schreef:
Mijn kippen scharrelen veel maar ik heb genoeg gras. Ze lopen hier op 900m2, dus dat is ook wel prima voor negen kippen. Let op met je moestuin dat ze niet je plantjes op eten. En bij mij wilden ze geen coloradokevers :/


De buurmans hier hebben zowat 15mx25m en er lopen 6 hennen en 1 joekel van een haan, bij de andere buur 1 hen meer, maar opzich dus ook niet gek veel kippen voor die ruimte? In ieder geval dacht ik wel een iets kleiner stuk te voorzien. (8mx10 a 15m en de moestuin om af en toe te scharrelen die nu 25x8m is), maar daar twijfel ik dus over als ik dan de modderige buur zie.

De kevers zelf eten ze idd niet, het gaat meer om de larven :j die lustten ze schijnbaar wel graag.


Dat klinkt niet als hele kleine stukken eigenlijk. Ik durf niet echt te zeggen wat de maximum aantal kippen per xm2 is als je je gras heel wilt houden.
Ah, ik wist niet dat ze de larven wel aten. Misschien dat ik de tammere kippen dan even tijdelijk in mijn moestuin laat lopen af en toe, eens kijken of dat werkt.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:51

Joy_Mennings schreef:
Wij hebben ook een nachthok met een ren eraan.

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand hier foto's heeft van volwassen serama en hollandse kriel kippen? Wij hebben ze vanaf dat ze heel klein waren overgenomen, en vragen ons eigenlijk af hoe groot ze precies worden hahah. Ze lijken niet veel meer te groeien op dit moment.


Ik heb 2 volwassen Serama's en die zijn beide verschillend van formaat. Kan van de week wel foto maken van ze.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:39

Wat een leuk topic. Eerder bij mijn ouders thuis hadden we gewone leg hennen. En bij ons thuis sinds vaag de zomer noord Hollandse blauwe
Geweldig mooie lieve kippen en haan. Hopelijk volgend jaar wat kuikens.

Afbeelding

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 13:41

Ik zag vandaag dat een van de 'slachtkippen' op de afrastering is gesprongen. Hier ben ik dus echt niet blij mee... Als ze er aan de verkeerde kant afgaat, gaat ze zo de mond van de honden in. Ik ga zometeen maar aan een kant de vleugel knippen.

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:40

Even een vraag, omdat hier veel mensen met verstand van kippen zijn. Mogen kippen spitskool hebben? Wij hebben er een over die nog goed is, en vinden weggooien zonde.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 21:44

Joy_Mennings schreef:
Even een vraag, omdat hier veel mensen met verstand van kippen zijn. Mogen kippen spitskool hebben? Wij hebben er een over die nog goed is, en vinden weggooien zonde.



Ja dit kan je gewoon geven!

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:41

Sorry voor nog een vraag :')

Een van onze kippen heeft voor het eerst een ei gelegd. We hebben twee kleine Serama hennen met een groot hok en daarin een legnest. Je zou zeggen, genoeg ruimte om een ei te leggen. Maar nu heeft mijn vader het ei buiten in de ren (in het zand) gevonden. Weet iemand hoe we ervoor kunnen zorgen dat de eieren binnen, het liefst in het legnest, gelegd worden?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:56

Het ei in het legnest
leggen. Meestal leggen ze er dan bij. Ik laat altijd 1 ei liggen.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:03

Je kan een kalkei of plastic nepei neerleggen waar je wilt dat ze leggen. Dat helpt.

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:25

Heel erg bedankt allebei! Gaan we doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:02

Kan ook zijn dat ze gewoon hoge nood had. Hier ligt zeer sporadisch ook weleens een ei buiten of onder de legstok. Terwijl ze allemaal prima in de legnestjes leggen.

Deze even in een legnest leggen als voorbeeld kan altijd voor de zekerheid, maar ze kunnen prima zonder. Zorg wel dat er voldoende zaagsel/hooi in het legnest ligt. Dat het wel een fijne plek is en dat niet het zand in de ren domweg fijner is als nest :+

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 19:42

Hier leggen ze vooral de eieren aan beide kanten van de legnesten ipv erin :+ :+

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:37

Hier netjes er in, maar zo af en toe ook onder de planten. Of onder de glijbaan. Of onder de legstok.
Altijd een leuke verrassing als je op een gegeven moment een kip kwijt bent, en je vindt haar dan broeds op een berg eieren. Lees 20 stuks ofzo. Die ze dan verzameld heeft om uit te gaan broeden :')

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 09:46

Ik moet trouwens bekennen dat de feedomatic hier geen denderend succes is. Ik had ze eerst gevuld met graan, maar toen gingen ze selecteren. Nu dus gevuld met legkorrel, maar ze gooien alles eruit.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:49

Vraagje oevr de kalkeieren.

Maatje van me haalde aan dat dit ervoor kan zorgen dat ze de gewonen eieren ook gaan aanpikken omdat ze dat "leren" van het kalkei.
Is dat zo?
Kan me er wel iets bij inbeelden ..

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:19

Dat snap ik niet echt.
Waarom zouden ze in een kalkei gaan pikken? Daar hebben ze toch helemaal geen reden toe? Het is gewoon een 'ei' dat er altijd ligt. Die laten ze gewoon liggen, en ze leggen ernaast/erbij.
Ik zie niet in waarom ze erin zouden gaan pikken, en dat ze dat dan ook bij de gewone eieren zouden doen :)

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:26

Kalkeieren zijn veel te hard om aan te pikken.