Hoe voed ik mijn kitten op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Hoe voed ik mijn kitten op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 18:41

"Stoute poes!"
Dat roep ik inmiddels zo'n tientallen keren per dag. :o

Ik heb sinds enkele jaren 2 katten. Hartstikke lief en ze snapten al snel wat ik bedoelde. Bijvoorbeeld niet op het aanrecht springen.

Nu heb ik sinds kort een kitten van nu bijna 4 maanden oud en hij is stouuuut :')
Oke hij is ook de aller liefste knuffelaar van de hele wereld maar hij is echt niet op te voeden.

Ik haal m 100x van het aanrecht, hij springt er 101x op. Zelfde met de tafel als ik zit te eten en de salontafel.

Ben echt wel realistisch, ben heel de dag aan het werk dus dan zit hij ook met z'n anus op mn eet tafel maar de andere 2 hadden echt snel door dat als ik aan het eten ben dat ze er dan niet op mogen. Deze niet.
Het is met koken ook echt gewoon geen doen als hij steeds midden in het eten op het aanrecht springt haha
Kan m natuurlijk in de hal opsluiten maar zou het m liever wel leren zodat ie gewoon bij ons kan blijven zonder huilend voor de deur te moeten wachten

Heb eerst heel lang geduld gehad en m er gewoon iedere keer vanaf gehaald. Dat werkte niet dus toen de plantenspuit toch maar geprobeerd. Hij knijpt zn ogen dicht en pakt zn verlies.
Toen met een lege keukenrol vlak naast m geslagen, hij schrok eerst van de herrie maar ook nu past hij de ogen dicht methode toe.
Schreeuwen helpt ook niet en daar wordt mn andere kat bang van.
En ik wil vooral wel dier vriendelijk blijven aangezien ik zielsveel van de ondeugd hou maar heb even geen ideeën meer..

Wie helpt mij de liefste knuffel ondeugd op te voeden?? Tips zijn welkom!!

En nog even een foto van 'de dader' <3

Afbeelding

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Hoe voed ik mijn kitten op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:53

Zilverpapier op aanrecht en tafel en dan gaan werken. Ze schrikken zich een ongeluk en het voedt vooral op als je er niet bent :D

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:10

MalaQ schreef:
Zilverpapier op aanrecht en tafel en dan gaan werken. Ze schrikken zich een ongeluk en het voedt vooral op als je er niet bent :D


Ga ik proberen!!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:16

't Zijn soms net mensen. De ene kan je opvoeden, de andere niet :')

Ik kan je geen tips geven want hier mogen ze gewoon alles. En doen ze eigenlijk nooit rare dingen :D
Hoe was het ook alweer ? Een kat heeft personeel, geen baas.

Wat een leuke smurf trouwens. Dat zwarte neusje ook <3
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 11-12-21 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:17

MalaQ schreef:
Zilverpapier op aanrecht en tafel en dan gaan werken. Ze schrikken zich een ongeluk en het voedt vooral op als je er niet bent :D

Tot je die 2 katten van ons hebt die 1 keer schrikken en erna alsnog er op springen :Y) wij hebben ook vanalles geprobeerd met onze kat. Sprong ook overal op in en. Uiteindelijk werkt consequent er af zetten/sturen met het commando “af” nog het beste. Die 2 van ons kennen nu inmiddels het commando “af” en gaan dan (na luidruchtig protest) van de tafel af. Sommige dingen zoals op het aanrecht springen zijn er gewoon langzaam uit gegaan toen ze ouder werden.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:18

Eraf halen heeft geen zin, daar leert hij niet van. Je kunt hem beter dan eraf tikken in combinatie met een stemhulp. Dan koppel je je stem aan de straf en zo kun je hem in de toekomst corrigeren. En met een tik geven bedoel ik niet keihard slaan, maar zo'n tik dat hij schrikt en hij van het aanrecht afspringt, denk aan hoe een volwassen kat hem zou corrigeren. Ik heb zelf niet de energie om elke keer naar het aanrecht te lopen, dus ik gooi altijd iets hards die richting op, werkt ook prima. :P (Tip: minibars zoals marsen en snickers doen het vrij goed om te gooien. Overigens niet perse raak, maar zodar hij schrikt.)
Overigens krijgen die van ons ook regelmatig een corrigerende tik maar daar worden ze niet banger of afstandelijker van. Een vriend van ons corrigeert zijn katten helemaal niet of tilt de katten weg, die katten zijn door het niet begrenzen van het gedrag echt probleemkatten geworden. Begrenzing hebben ze gewoon nodig, hoe groot of klein dat ook moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Earth op 11-12-21 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:18

Pandora2 schreef:
't Zijn soms net mensen. De ene kan je opvoeden, de andere niet :')

Ik kan je geen tips geven want hier mogen ze gewoon alles. En doen ze eigenlijk nooit rare dingen :D
Hoe was het ook alweer ? Een kat heeft personeel, geen baas.


Op zich eens maar hij springt op tafel en duikt op mn bord en op het aanrecht tijdens koken kan gewoon gevaarlijk zijn. Dus een héél klein beetje in de pas zou wel fijn zijn :o

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:19

Earth schreef:
Eraf halen heeft geen zin, daar leert hij niet van. Je kunt hem beter dan eraf tikken in combinatie met een stemhulp. Dan koppel je je stem aan de straf en zo kun je hem in de toekomst corrigeren. En met een tik geven bedoel ik niet keihard slaan, maar zo'n tik dat hij schrikt en hij van het aanrecht afspringt, denk aan hoe een volwassen kat hem zou corrigeren. Ik heb zelf niet de energie om elke keer naar het aanrecht te lopen, dus ik gooi altijd iets hards die richting op, werkt ook prima. :P (Tip: minibars zoals marsen en snickers doen het vrij goed om te gooien. Overigens niet perse raak, maar zodar hij schrikt.)



Het idee van marsen inslaan staat me sowieso aan haha dus zal het proberen :D

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:19

zodiacje schreef:
Earth schreef:
Eraf halen heeft geen zin, daar leert hij niet van. Je kunt hem beter dan eraf tikken in combinatie met een stemhulp. Dan koppel je je stem aan de straf en zo kun je hem in de toekomst corrigeren. En met een tik geven bedoel ik niet keihard slaan, maar zo'n tik dat hij schrikt en hij van het aanrecht afspringt, denk aan hoe een volwassen kat hem zou corrigeren. Ik heb zelf niet de energie om elke keer naar het aanrecht te lopen, dus ik gooi altijd iets hards die richting op, werkt ook prima. :P (Tip: minibars zoals marsen en snickers doen het vrij goed om te gooien. Overigens niet perse raak, maar zodar hij schrikt.)



Het idee van marsen inslaan staat me sowieso aan haha dus zal het proberen :D

:') :') :')

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:21

zodiacje schreef:
Pandora2 schreef:
't Zijn soms net mensen. De ene kan je opvoeden, de andere niet :')

Ik kan je geen tips geven want hier mogen ze gewoon alles. En doen ze eigenlijk nooit rare dingen :D
Hoe was het ook alweer ? Een kat heeft personeel, geen baas.


Op zich eens maar hij springt op tafel en duikt op mn bord en op het aanrecht tijdens koken kan gewoon gevaarlijk zijn. Dus een héél klein beetje in de pas zou wel fijn zijn :o

Dan mag je hem van mij in een reflex echt wel een mepje verkopen hoor. Dus springt hij erop, direct hup, een tik waarmee je hem het liefst ook van het aanrecht af veegt. :P

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:22

Ik was al opgehouden met hem er heel zachtjes af te halen maar ga natuurlijk ook niet met m gooien. Tik met de keukenrol helpt ook niet dan doet ie zn ogen dicht maar rent niet weg. Zoals ik al schreef hij is stouuuut hahaha

Stem kan ik maar tot op zeker hoogte gebruiken, andere kat heeft een sneu verleden en is snel bang dus die verschiet als ik hard schreeuw. (Of hard loop of een plastic tas vast hou, hij heeft op straat geleefd in Roemenië. Maar goed ook hij snapte heel makkelijk dat ie niet bij het eten mag springen)

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:24

zodiacje schreef:
Ik was al opgehouden met hem er heel zachtjes af te halen maar ga natuurlijk ook niet met m gooien. Tik met de keukenrol helpt ook niet dan doet ie zn ogen dicht maar rent niet weg. Zoals ik al schreef hij is stouuuut hahaha

Stem kan ik maar tot op zeker hoogte gebruiken, andere kat heeft een sneu verleden en is snel bang dus die verschiet als ik hard schreeuw. (Of hard loop of een plastic tas vast hou, hij heeft op straat geleefd in Roemenië. Maar goed ook hij snapte heel makkelijk dat ie niet bij het eten mag springen)


Ach, hij komt wel op zijn pootjes terecht hoor :P En met stem bedoel ik niet dat je gaat schreeuwen, maar gewoon een ferme 'ey' of 'nee'. Ik zou niet teveel nadenken dat je hem pijn doet of iets, want dan ben je eigenlijk al te laat.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:26

Zilverpapier werkt hier helaas niet, dat is namelijk een super leuk speeltje -O-

Ik gebruik hier mijn stem om ze weg te jagen. In het begin moest ik echt hard roepen en erheen stormen maar nu werkt een nee al gewoon goed

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:29

zodiacje schreef:
Pandora2 schreef:
't Zijn soms net mensen. De ene kan je opvoeden, de andere niet :')

Ik kan je geen tips geven want hier mogen ze gewoon alles. En doen ze eigenlijk nooit rare dingen :D
Hoe was het ook alweer ? Een kat heeft personeel, geen baas.


Op zich eens maar hij springt op tafel en duikt op mn bord en op het aanrecht tijdens koken kan gewoon gevaarlijk zijn. Dus een héél klein beetje in de pas zou wel fijn zijn :o


Ik krijg hier beeld bij....kleine boef :')
Sorry, leedvermaak :D

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:30

Als je trouwens het toch te lastig vind om vanuit je reflex hem weg te sturen, kun je hem ook afleiden met bijv een speeltje. Dan op het moment dat hij op het aanrecht springt, gooi je een speeltje weg. Beetje kitten gaat daar wel achteraan :P

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:31

Zeg je er dan ook ‘(naam kat) nee!' bij?
Want als m’n kat kattenkwaad wil uithalen werkt dat hier goed.
Al heeft dat hier wel een paar jaar geduurd sorry :+

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:32

je ziet aan de aandoenlijke foto al dat het een dondersteen is, wat een droppie!

Het eerste dat ik al mijn dieren leerde, was het woordje NEE, paard, pony, zelfs de ezel en de poezen wisten precies wat dat betekende. Lekker kort maar krachtig en ze leerden het in no time!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe voed ik mijn kitten op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:44

Zal het "verwijderen" koppelen aan "nee!"
Zou mooi zijn als ie vanaf een afstand al een beetje luisterd haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:45

Deze Ssscat schijnt wonderen te verrichten :D

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:22

Tja, niet helemaal netjes maar mijn kat heeft dus wel gevlogen.
Tich keer nee zeggen, weghalen, in nekvel pakken en wegzetten.

Totdat ik een keer na een lange dag eindelijk met lekkere toastjes en alles op schoot zat, de kat een aanloop nam en al skieend met zijn poten in de toastjes over mijn snijplank gleed.
Hij vloog dankzij mij nog een stuk verder.

Sindsdien geen last meer van gehad. Hij ligt netjes naast mij als ik eet op de bank en indien hij wat wil proberen is een rustig uhhh voldoende

Goof

Berichten: 28773
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:24

Ik lees mee, die van mij is ook een ramp.
Mijn vorige katten waren gruwelijk makkelijk, dus ik heb deze ook een keer verdiend denk ik.
Hij blijft op het aanrecht springen, trekt al springend het eten uit mijn handen, mijn brood van mijn bord. Hij heeft van de week zijn snorharen verbrand aan het vuur. Hij blijft het doen.
Hij krijgt nu iedere keer een zwieper, maar het doet hem niets.
Ik ga meelezen voor tips.

Kabayo

Berichten: 13964
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:27

Hier worden ze ook van tafel en aanrecht geveegd hoor. Soms met een boogje... (niet met je kat smijten uiteraard :+ ) Met een goede "nee". Duurde ongeveer 2 weken toen had ze het al door

Zou wel echt consequent zijn. Niet de ene keer wel (als je niet eet) en andere keer niet (als je eet). Gewoon helemaal niet meer op tafel of aanrecht. Nooit
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-12-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum
Berichten: 3522
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:27

Wat een ondeugend smoelie. Tips heb ik niet, maar misschien even in een bench als je bijv moet koken? Vind dat toch wel bloedlink.
Valt hij je andere katten niet lastig?

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:31

Ik was het na een tijdje zo zat dat ik ze een paar keer echt het aanrecht af geduvelt heb. Alsin, eraf met een flinke drukkert of optillen en gewoon weggooien. Inderdaad met een "NEE". Ze komen eigenlijk altijd op hun pootjes terecht, leren het af en ze vinden me echt nog wel lief :+

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe voed ik mijn kitten op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:44

Ach ts, je kunt van alles bedenken maar verplaats je eens in je kitten, dingen doen waar je aandacht voor krijgt (eraf tillen, toegeschreeuwd worden) is alsnog leuk. Wij denken milder te zijn met bepaalde opvoedingen, maar uiteindelijk zijn we alleen maar onduidelijk. Ik ben absoluut niet voor een harde hand, maar je grenzen moet je in het begin goed bewaken, als die duidelijk zijn voor je kitten snappen ze echt die ''nee'' wel.