Border collie pup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:19

Zoe_97 hier op Bokt heeft ook twee nesten aangekondigd, Mariska (weet haar boktnaam even niet) heeft een hond van haar wat ook een leuke allrounder geworden is. Wellicht is dat ook nog wat voor je?

Edit:
Zoë heeft er zelfs drie gepland, ze post ze net in een ander topic:

Dit is de combo van nu:

Afbeelding

Voor als Lexa en Trixie 2 zijn heb ik ook hun combi net aangekondigd. Planning is dat van Aelynn nu niets blijft (behalve een teefje waarvan ik van het baasje een nest mag doen zoals nu Trixie). Van Lexa wil ik een teefje aanhouden om te showen. En voor het nest van Trixie heb ik een gastgezin voor een reu die de gehoorzaamheid in gaat en mogelijks ik ook ga showen. Dus leuke vooruitzichten
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimD op 13-12-21 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:24

Sportlijn = hondenclub hond?
Huh?
Mijn sportlijn BC, en de BC's die ik keen (veel sportlijn) zijn gewoon actieve slimme baasgerichte honden. Alleen het zijn wel border collies en dat zijn gewoon honden die aan het werk moeten. Maar dat geldt voor de showlijn en de werklijn net zo. De gemiddelde show en sportlijn kan ook gewoon schapen drijven. Alleen ik vind ze vaak iets relaxter dan de gemiddelde pure werklijn.

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:12

Ik heb idd een hond van Zoe, hier van bokt.

Afbeelding
Foto van de dag dat ie 1 jaar werd.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:10

In werd even richting dit topic geroepen :+
Ik heb nu inderdaad een nestje gepland en eind volgend jaar ook 2. Voor het nestje van nu is de lijst helemaal vol, de nestjes van volgend jaar nog enkele plekjes. Je mag me altijd een priveberichtje sturen voor meer info en elkaar beter te leren kennen moest je interesse hebben :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:41

Machie schreef:
. De gemiddelde show en sportlijn kan ook gewoon schapen drijven. Alleen ik vind ze vaak iets relaxter dan de gemiddelde pure werklijn.

Nee. Laat je die fantasie niet verkopen. Ja, je kunt er best een acceptabel rondje mee draaien op een groepje compleet gedogde trainingsschapen.
Maar de kans dat dat honden zijn waar je écht mee aan het werk kunt is miniem.
Simpele reden, ze zijn er in de fok al generaties lang niet op geselecteerd; het genetische verschil tussen de werkpopulatie, en de showpopulatie is zo groot als tussen twee willekeurige rassen. De consequenties daarvan zijn groot, wat er ook beweerd wordt.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 20:09

Zoe_97 schreef:
In werd even richting dit topic geroepen :+
Ik heb nu inderdaad een nestje gepland en eind volgend jaar ook 2. Voor het nestje van nu is de lijst helemaal vol, de nestjes van volgend jaar nog enkele plekjes. Je mag me altijd een priveberichtje sturen voor meer info en elkaar beter te leren kennen moest je interesse hebben :)


Dank voor je reactie. Wat een mooie plannen!
Ik zal t in gedachten houden. Je zit alleen wel bijna 4 uur rijden hier vandaan… dar is niet heel handig met pupbezoek. Ik kan ook niet makkelijk langer weg ivm de paarden.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:02

Voor een goede hond vind ik 4h rijden niet ver maar dat maakt iedereen voor zich uit.

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:33

Voor mij is t ook dik 3 uur rijden naar zoe :)

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 21:41

Klopt hoor, maar ik vind één keer kijken wat weinig, en dan nog ophalen. Nog vaker naar België om te kijken, wordt praktisch heel moeilijk. Het is geen no go, maar in mijn situatie wel een probleem.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:46

Ik heb de dichtstbijzijnde puppykoper op 2,5 uur zitten en diegene wat het verste weg zit op net geen vijf uur. Ze komen (bijna) wekelijks langs, ze hebben mij als fokker uitgezocht voor de manier hoe ik fok en wat ik fok, de afstand was bijzaak.

Één iemand gaf in de eerste mail aan dat hij ook contact had met een fokker die maar 80km verderop zit en als hij daar 'niks zou vinden' hij wel overwoog om toch maar die 200km te rijden. Die heb ik dus vriendelijk bedankt.

Onze geplande BC pup van afgelopen zomer zat op 1200km. := Dat hadden we niet iedere week gedaan maar minimaal drie keer. Het is even plannen maar voor een goede fokker moet je soms (letterlijk) grenzen overschrijden en passend maken.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:53

Mijn Aelynn zat op 1400 km en zelfs die heb ik 2 keer bezocht voor ophalen :)) 4 uur is niets :p

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:26

Wauw dan had ik wel mazzel met slechts drie kwartier, zelfs ook nog een goede fokker hier in het dorp! Ik vond het vooral fijn om voor de geboorte kennis te maken met de teef, ik viel toen gelijk voor haar aanhankelijke karakter en dat heeft onze pup (inmiddels 3 :+ ook).

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:28

Anna79 schreef:
Wauw dan had ik wel mazzel met slechts drie kwartier, zelfs ook nog een goede fokker hier in het dorp! Ik vond het vooral fijn om voor de geboorte kennis te maken met de teef, ik viel toen gelijk voor haar aanhankelijke karakter en dat heeft onze pup (inmiddels 3 :+ ook).

Zo hoort het ook. Hier komt niemand zonder een kennismaking zelfs maar op de wachtlijst :p

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:24

Kuggur schreef:
Machie schreef:
. De gemiddelde show en sportlijn kan ook gewoon schapen drijven. Alleen ik vind ze vaak iets relaxter dan de gemiddelde pure werklijn.

Nee. Laat je die fantasie niet verkopen. Ja, je kunt er best een acceptabel rondje mee draaien op een groepje compleet gedogde trainingsschapen.
Maar de kans dat dat honden zijn waar je écht mee aan het werk kunt is miniem.
Simpele reden, ze zijn er in de fok al generaties lang niet op geselecteerd; het genetische verschil tussen de werkpopulatie, en de showpopulatie is zo groot als tussen twee willekeurige rassen. De consequenties daarvan zijn groot, wat er ook beweerd wordt.


TS Wil er zoals ik het lees ook niet ECHT mee aan het werk. Ze wil gewoon een leuk actieve hond. Dan zou ik de pure werklijn dus links laten liggen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:53

Dat is een ander verhaal.
In een eerdere post stip ik ook aan dat de ts geen werklijn hond nodig heeft met haar doelen.
Ik reageerde op je niet kloppende bewering " de gemiddelde sport en show lijn kan ook gewoon schapen drijven".
Werk is echt werk....De rest is doen alsof.