Twijfel over tweede hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
bloemm
Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Twijfel over tweede hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 19:51

Hoi!

Wij hebben een Aus van bijna 3. Soms hebben wij periodes dat een tweede hond ons erg leuk lijkt. We doen veel met onze Aus, ze gaat mee naar de paarden, we doen schapendrijven en elke dag zijn we met haar in touw. Ze is super sociaal en speelt graag met andere honden. We hebben een aantal keer honden tijdelijk opgevangen (vaak met rugzakje) en dit ging altijd erg goed. Wel was het zo; als je de opvanghond aanhaalde sprong zij er vaak tussen met dr kop om onze aandacht op te eisen (jaloers denk ik). Onze fokster heeft nu een nestje met hele leuke pups en daardoor zijn we nu gaan twijfelen of het misschien nu het goede moment is.

Redenen om het te doen:
*onze Aus heeft dan een (speel)mattie, ook als we wat langer van huis zijn (meestal max 4u alleen)
*Honden vinden het fijn in een "roedel", mijn Aus iig wel denk ik
*een pup is leuk, nieuw leven in huis om van te genieten en mijn man wil het eigenlijk gewoon erg graag.

Redenen om het niet te doen
* we hebben al aardig wat dieren (pony's, 2 katten, kippen). Ik denk nu al vaak; ik ben de hele dag met mijn dieren bezig naast mijn werk terwijl een avondje op de bank ook welkom is (maar van de Hond krijg ik wel echt het meeste energie ;) )
* mijn aandacht verdelen tussen 2 honden, ik geniet nu heel erg van mijn Aus en ben bang dat ik haar tekort (en misschien mezelf)schiet als ik mijn aandacht moet verdelen
*moeilijker om even ergens mee naartoe te nemen. Mijn Aus gaat overal mee naartoe, vrienden, familie etc. Twee honden neem je toch minder makkelijk mee.
* zelfde geld voor als we een weekend weggaan, accomodaties zijn al iets moeilijker met 1 hond, laat staan 2 honden. Of als we een dagje weggaan moeten ze echt naar een pension, nu breng ik mijn hond even naar mijn ouders (2 doe je toch minder snel, ze hebben zelf ook een hond)
*dubbele kosten (we kunnen het wel "makkelijk" betalen.)

Mijn "tegens" zijn momenteel groter dan de "voors" en toch kriebelt het heel erg.

Ik open dit topic niet om te horen of we het wel of niet moeten doen. Meer om ervaringen te lezen. Dus; waarom heb jij een tweede hond genomen? Merk je in praktijk dat je ze ergens minder snel mee naartoe neemt? Vind je de aandacht verdelen moeilijk? Ben je veel meer tijd kwijt? Zou je het zo weer doen?
Laatst bijgewerkt door bloemm op 23-11-21 19:59, in het totaal 3 keer bewerkt


Babootje
Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Twijfel over tweede hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:52

Twee is nog prima te doen, maar begin niet aan 3 _O- _O-

Borisje
Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:58

Babootje schreef:
Twee is nog prima te doen, maar begin niet aan 3 _O- _O-


Precies. :') Ik heb er drie (herplaatsers). De overgang van 1 naar 2 stelde niks voor, even wennen voor de eerste hond en vooral opletten dat de éen niet de aandacht van de ander opeist en andersom. Van 2 naar 3 was een grotere stap, dan blijk je namelijk echt een gek hondenvrouwtje te zijn, haha. :Y)

Maar ook met 3 krijgen ze allemaal persoonlijke aandacht, doe ik met alledrie apart dingen die ze leuk vinden en hebben ze allemaal met mij een cursus gedaan (of meer) zodat ik mijn aandacht echt op die ene hond heb.
Het is lastiger met opvoeden, omdat je tijdens het wandelen je aandacht moet verdelen, maar dat valt met 2 nog reuze mee.
Vakanties met 2 honden is meestal geen probleem, bijna overal mag je met 2 honden komen als je het lief vraagt. ;)

Ik zou denken, als je zeker weet dat je hond er gelukkig van wordt, doen. Maar zo'n kleine pup erbij kan ook behoorlijk wat van je eigen hond vragen.

RoosvanBlue
Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:18

Als je twijfelt en die twijfel neigt meer naar een ‘ja’ dan zou ik alleen adviseren niet te lang te wachten. De eerste keer dat ik er een tweede hond bij nam was de oudste net te oud (9) om er zelf veel plezier van te hebben. De ‘volgende tweede’ hond kwam toen de oudste 3 was. Beste keus ever voor de honden zelf. Die hebben zoveel lol met elkaar. Altijd iemand om mee te stoeien en rennen, daar kunnen wij als baasjes echt niet aan tippen. Ze gaan mee op vakantie, naar het terras. Op visite doen we alleen als het ook leuk voor hen is. Waar je 1 hond sneller meeneemt naar een drukke verjaardag bijvoorbeeld doen we dat nu zeker niet. De vraag is of ze daar wat aan missen. Hondenschool, suppen, etc. doen we samen met 2 honden. Helpt dus wel als je met samen met je partner doet maar ik denk dat ik het alleen ook had gedaan. Alles is altijd wel te regelen, er bestaan ook mensen met hele kuddes kinderen en die komen ook overal uit denk ik dan maar.

jazza
Berichten: 71
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:35

Ik heb spijt van de tweede, die ik toch echt hoofdzakelijk had aangeschaft als mattie voor de eerste.
Als enig hond wekte hij de indruk soms het hond-hond contact te missen en geen groter plezier dan spelen met een vriendje of logé. Het zijn tenslotte roedeldieren, dus..
Van begin af aan konden ze best goed met elkaar overweg, maar de eerste blijft vinden dat de tweede na het spel of de gezamenlijke wandeling weg moet. Hij sluit de tweede uit van enige sociale interactie buiten het spel om; heel nadrukkelijk geen lid van de roedel, een ongevaarlijke maar wel indringer. En dat is nooit veranderd wat ik ook geprobeerd heb.

De huidige situatie vraagt vooral extra inspanning en alertheid van mij om beide honden voldoende aandacht en een goede plek in de groep te bieden. Maar daar waar ik het voor deed, namelijk als mattie voor de eerste, is niet succesvol gebleken.

Benazir
Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:08

Ik zou het in jouw situatie niet doen.

Ik heb zelf eind vorig jaar een pup als tweede hond in huis genomen. Mijn beslissing was vooral gebaseerd op het feit dat mijn eerste hond zich enkel volledig kon uitleven met een andere hond erbij. Ik deed (en doe) agility met hem, lange wandelingen, hij ging overal mee naartoe, maar ik voelde dat hij nooit zo voldaan was als wanneer we samen met andere honden op pad waren geweest. Ik sprak wel vaak af met andere hondenbaasjes maar was het beu van anderen afhankelijk te zijn om hem echt gelukkig te maken. Ik heb er zelf absoluut geen spijt van, want voor hem is het heel goed uitgedraaid en ze hebben erg veel aan elkaar. Moest ik echter mijn tweede hond als eerste hebben gehad (of als de eerste zou komen te overlijden) zou ik er niet snel een tweede bijnemen denk ik. Mijn tweede hond is veel meer baasgericht en kan ook heel veel voldoening halen uit samen spelen met mij, agility en flyball. Ze houdt erg van racen met andere honden, maar vindt andere activiteiten eigenlijk even leuk.

Qua aandacht verdelen was het hier nooit een probleem, er is geen jaloezie. Dit is echter wel helemaal afhankelijk van beide honden, dus het kan zijn dat je daar zelf wel veel meer aandacht aan zal moeten besteden (dat ze geen ruzie maken over aandacht van de baas, speelgoed, kauwbotten, etc).

Ik merk ook wel dat we ze nu minder snel meenemen dan vroeger. Dat vind ik zelf wel jammer, want dat vond ik net het toffe aan het hebben van maar één hond. Veel mensen vinden twee honden op bezoek toch net wat veel.

Ze hebben allebei ook hun eigen werkpuntjes, die een hele andere aanpak vragen, dus daar kruipt ook wel wat energie in. De ene kan niet met alle grote honden bijvoorbeeld, terwijl de andere net kleine hondjes durft opjagen. Wandelingen zijn dus soms meer ontspannen, maar soms ook niet ;)

In mijn situatie is het dus een positieve toevoeging geweest, maar als je een heel baasgerichte hond hebt zoals de Aussie en daarbij merkt dat je niet heel veel energie over hebt voor een tweede zou ik het persoonlijk niet doen :) Ik vind vier uur alleen voor een hond ook echt niet overdreven veel, zeker als de hond voor de rest van de dag wel met jullie op pad of thuis is. Wanneer ik thuis ben met beide honden slapen ze het grootste deel van de dag. Pas wanneer we op stap gaan spelen ze veel, of soms ‘s avonds wanneer ze nog wat energie over hebben.

Machie
Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Twijfel over tweede hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:18

Tsja ik heb er 5… van 1 naar 2 is prima te doen. Van 2 naar 3 is lastiger. 3 naar 4 is weer een makkie, en daarna is het gewoon altijd veel :+

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:26

Wij hebben er zes en vanaf januari zeven.

Van één naar twee is wennen, van twee naar drie is de grootste stap. Daarna gingen we direct naar vijf, naar zes en binnen een jaar naar zeven. Dan heb ik ook nog geregeld de vier honden van een vriendin en als ik het rijtje compleet wil maken komen de twee honden van haar ex-man ook nog mee. :+

Ik neem dat aantal honden net zo makkelijk mee als twee honden, het verdelen van aandacht gaat vanzelf want ze willen vaak niet allemaal tegelijk aandacht en als dat wel het geval is, is dat hartstikke knus op de bank en lekker warm. :+

Ze gaan inderdaad niet zomaar mee naar familie ofzo maar onze honden zitten heel graag in de auto dus vaak combineren we het met een wandeling in de omgeving en als niet kunnen ze prima tot maximaal vier uur alleen thuis blijven.

Terras en dergelijke daarentegen gaan ze gewoon mee, meestal vragen we even of we welkom zijn maar eigenlijk nog nooit nee te horen gekregen. Sterker nog, bij de lokale herberg in het bos krijgen we extra koekjes bij de koffie en maken ze met liefde onze 'stamtafel' leeg omdat de honden daar makkelijk onder kunnen liggen.

Ik ben van mening dat hoe meer honden ik heb hoe makkelijker het wordt en dat meen ik echt. Een pup gooi ik in de roedel en een maand of vijf later kijk ik eens wat ervan geworden is, wat betreft opvoeden hoef ik zelf nooit veel te doen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:30

Ik heb een tweede hond en ook spijt. Zou haar niet willen missen hoor.

Maar mijn eerste hond ging ineens (niet door de tweede) probleemgedrag vertonen waardoor hij niet meer los kan. Tweede hond vindt loslopen heerlijk.
Eerste hond laten we alleen nog maar aan de fiets uit (nouja, als hij gefietst heeft wandelen we) zodat hij wel genoeg beweging krijgt voor z'n grote lichaam. Tweede hond kan niet met de fiets mee want die heeft te korte pootjes.

Conclusie: we moeten ze allebei apart uitlaten. We hebben maar een hondenuitlaatservice genomen voor een paar dagen, anders is 2x per dag echt goede stevige wandelingen maken x2 echt heel veel werk. En ik wil niet dat ze het moeten doen met een banketstaaf blokje om op de stoep. Dus en duur. En veel werk. Offer dat we graag maken nu we van haar houden (en zij van ons), maar had ik het geweten had ik het niet gedaan.

Tot overmaat vinden ze elkaar ook helemaal niet leuk :') Alth. de Duitse herder reu kijkt niet om naar de corgi. De corgi is wel zeer gesteld op de Duitse herder, maar meer als haar grote veilige broer dan als speelmaatje. Want die grote broer denkt alleen maar " laat me alsjeblieft met rust met die gekke korte pootjes van je" .

Het verschilt ook per situatie natuurlijk. Als ze allebei even groot waren geweest was het ookal een stuk makkelijker geweest want dan hadden ze makkelijker samen uit gekund bv. (bv. allebei aan de fiets, of allebei aan de lijn).

Wat KimD zegt is overigens ook waar. Ik kom uit een gezin waar we altijd minimaal zes honden hadden. Soms ook meer. En het is fantastisch om te zien hoe goed een roedel zo'n pup op kan voeden. Heb je als mens weinig werk meer aan.

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:41

Menino schreef:
Ik heb een tweede hond en ook spijt. Zou haar niet willen missen hoor.

Maar mijn eerste hond ging ineens (niet door de tweede) probleemgedrag vertonen waardoor hij niet meer los kan. Tweede hond vindt loslopen heerlijk.
Eerste hond laten we alleen nog maar aan de fiets uit (nouja, als hij gefietst heeft wandelen we) zodat hij wel genoeg beweging krijgt voor z'n grote lichaam. Tweede hond kan niet met de fiets mee want die heeft te korte pootjes.

Conclusie: we moeten ze allebei apart uitlaten. We hebben maar een hondenuitlaatservice genomen voor een paar dagen, anders is 2x per dag echt goede stevige wandelingen maken x2 echt heel veel werk. En ik wil niet dat ze het moeten doen met een banketstaaf blokje om op de stoep. Dus en duur. En veel werk. Offer dat we graag maken nu we van haar houden (en zij van ons), maar had ik het geweten had ik het niet gedaan.

Tot overmaat vinden ze elkaar ook helemaal niet leuk :') Alth. de Duitse herder reu kijkt niet om naar de corgi. De corgi is wel zeer gesteld op de Duitse herder, maar meer als haar grote veilige broer dan als speelmaatje. Want die grote broer denkt alleen maar " laat me alsjeblieft met rust met die gekke korte pootjes van je" .

Het verschilt ook per situatie natuurlijk. Als ze allebei even groot waren geweest was het ookal een stuk makkelijker geweest want dan hadden ze makkelijker samen uit gekund bv. (bv. allebei aan de fiets, of allebei aan de lijn).

Wat KimD zegt is overigens ook waar. Ik kom uit een gezin waar we altijd minimaal zes honden hadden. Soms ook meer. En het is fantastisch om te zien hoe goed een roedel zo'n pup op kan voeden. Heb je als mens weinig werk meer aan.


Dit klinkt overigens ook als een hele foute match qua rassen.

Dat is iets waar ik wel altijd rekening zou houden bij meerdere honden. Ze moeten qua ras wel matchen. Met een DH & een Corgi sta je direct al 1-0 achter.

Ook zie je vaak een heel groot ras en een klein ras, daar hebben de honden ook weinig aan natuurlijk.

Bij het plaatsen van de pups uit ons nest nu daar ook bewust rekening mee gehouden. Ik heb mensen afgewezen waar ik bij voorbaat de rasmatch niet zag zitten. De honden moeten we iets 'aan elkaar hebben natuurlijk.

Maar met twee van hetzelfde ras zit dat sowieso wel goed.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Majabeestje
Berichten: 3805
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:07

Wij hebben 2 jack russels/teckels. Zelfde soort hondjes dus. Dat gaat goed, ook al vindt de oudste de jongste soms bloedirritant..
We hebben eerder 2 honden gehad van verschillende rassen, dat was veel moeilijker. Andere behoeftes qua uitlaten en interactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:09

Vroeger thuis hadden wij altijd een roedel van meerdere honden, ging vaak goed maar is soms ook echt gruwelijk mis gegaan. Meer dan 2 honden, zou ikzelf ook niet doen (om even op voorgangers in te pikken) dan wordt het ook echt een lifestyle (vind ik). Het is anders dan 2.

Maar 2? Waarom niet! :)

Heb er nu 2: reu 14,5 jaar + teef 10 jaar. Zelfde ras.

Ze zijn echt een verliefd stel <3 en zouden elkaar na 10 jaar samen echt niet meer kunnen missen!
Ik hou mijn hart al vast voor het wegvallen van mijn oudste.. dat gaat een hartverscheurende situatie zijn voor mijn jongste hond.

Het eerste half jaar was er wel wat jaloezie bij mijn reu, en omdat ze toen nog puppy was had hij echt 0,0 interesse in haar. Maar na de eerste loopsheid was ze plots zijn grote liefde :Y) dat is niet meer overgegaan.

Ik had het voor deze 2 echt niet anders gewild.

Ja er zijn wat nadelen:
- dubbel zoveel haar om te stofzuigen
- 2 vachten om te onderhouden
- 2 ballen gooien ipv 1 ;)
- verder kan ik eigenlijk niks bedenken haha :D

Mijn honden neem ik gewoon overal samen mee naartoe! Mee naar de paarden, terrasje, op vakantie, met de kinderwagen een lange wandeling, ze lopen gewoon samen netjes naast de fiets, kunnen braaf mee met de trein bijvoorbeeld,... ze kunnen ook samen overal los en komen meteen terug.

En wat nu ook heel mooi is, de oudste is potdoof en slechtziend en de jongste vertaalt heel veel voor hem <3 dus op latere leeftijd is het ook nog eens een voordeel ;)

Wat ik wel eerlijk moet zeggen is dat de eerste hond een betere opvoeding heeft gehad.
Omdat die nog enkele jaren alle aandacht kreeg deed ik ook echt àlles met hem, de tweede was dat al minder. Je bent ook nooit echt alleen met je tweede hond, dus je leert elkaar niet op dezelfde manier kennen.

Of ik opnieuw 2 honden zou nemen?
Inmiddels hebben we kinderen en dat vind ik wel een erg drukke combinatie.
Soms zou ik hierdoor liever geen honden hebben :o terwijl ik echt al heel mijn leven omringd wordt door honden. Maar mocht ik geen kinderen hebben, zou ik absoluut voor 2 honden gaan!

Is ook veel leuker voor ze als je bent gaan werken, toch wel het meest doorslaggevende argument vind ik :)

lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:23

Ik heb twee honden die qua karakter en energielevel bijna niet verder uit elkaar kunnen liggen. :')
Het is soms aanpoten om beide te voorzien in hun behoeften maar met een beetje creativiteit en aanpassen lukt het prima.
De Shih Tzu is een luie bankaardappel die liefst overal mee naartoe gaat, de Kees is een hyperactieve Stuiterkip die alles in extremen doet en graag voor me wil werken.
Waar de kees kilometers wil maken steekt de Shih Tzu na ong 45 minuten doorlopen zijn spreekwoordelijke middelvinger op en gaat in de staak.
Maar met de Kees een dagelijkse lange wandeling maken terwijl de Shih Tzu thuis blijft bleek ook geen succes.
Sinds ik een hondenbuggy heb gaan ze allebei mee kilometers vreten, onderweg gaat de Shih Tzu regelmatig een stukje uit de buggy en verder zit hij erin.
Daarnaast gaat hij individueel mee naar de winkel (kluifje uitzoeken), glas naar de glasbak brengen en dat soort kleine dingetjes terwijl de Kees 2x per week een half uurtje naast de fiets gaat voor haar één op één aandacht.

Ik had de Shih Tzu eerst en wilde wanneer hij 5 is rustig op zoek gaan naar een tweede hond.
De Kees was mijn vaste logeetje die gemiddeld 15-20 dagen per maand bij mij doorbracht en toen het baasje eraan toe was werd ze als eerste aan mij aangeboden.
De honden waren al knettergek met elkaar en Keesje was al knettergek met mij, dus ik heb een proeftijd bedongen om te kijken hoe ze zou zijn als ze niet continue heen en weer gesleept zou worden.
En dat beviel zo goed dat ze is blijven plakken.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

RoosvanBlue
Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:52

Zelfde ras of vergelijkbaar qua behoeften zal inderdaad ook wel uitmaken hoe makkelijk het te combineren is. Ik kan alles met beide exemplaren tegelijk doen en ze vinden alles prachtig. Toen mijn vorige hond een stuk ouder was dan de kleine wervelwind was dat iets lastiger.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:57

Wij hebben sinds dit jaar ook 2 honden.
Eerste hond is intussen 10 en twijfelde al heel lang voor een hond erbij.
Achteraf hadden we het misschien beter wat eerder kunnen doen voor de 10 jarige, maar de situatie was er toen niet naar.
Nu wel en de 2 honden gaan heel goed samen.
De bejaarde vond de pup heel interessant, maar had wel zoiets van ‘wat moet ik hier nu mee?!’
De pup werd groter en bleek toch wel een leuk speel maatje.
Totdat de pup in de puberteit kwam, nu vindt ie haar soms wel weer heel irritant. Maar zet haar op de plek en dat gaat ook prima.
Ze zoeken het samen goed uit.
En het voordeel is, we wonen buitenaf en ze hebben ruimte zat om van elkaar weg te kunnen.
De bejaarde hond slaapt in de stallen, dat is zijn territorium.
De jonge hond slaapt binnen in de bijkeuken.
Dus ze hebben beide hun eigen plek om tot rust te komen. Wat de bejaarde ook echt wel nodig heeft. De jonge hond komt als enige binnen en de bejaarde vindt dat ook prima. Ligt heerlijk rustig tussen de kippen en paarden in de stal.
De bejaarde loopt intussen niet zo hard meer en kan ook geen verre wandelingen meer mee. Ookal wil ie wel heel graag. Het gaat niet.
De jonge hond neemt dus langzaam het stokje over.
Ja soms vind ik het heel sneu dat de jonge hond wel mee mag een lange wandeling maken en de bejaarde thuis moet blijven.
Dan piept ie wel, wil graag mee. Heeft ie 10 jaar lang gedaan.
Maar zijn lichaam kan dat niet meer aan.
Korte wandelingen gaan ze gewoon nog lekker samen mee.
En in de wei spelen doen ze ook samen :)
Totdat de bejaarde hond aan geeft dat het klaar is.
Gaat trouwens om 2 Duitse herders.
Tzt als de bejaarde er niet meer is (wat hopelijk nog een tijd duurt) denken we wel aan nog een Duitse herder erbij.
Want 2 is eigenlijk best leuk! En zeker als je de ruimte er voor hebt.
Want de interactie tussen die 2 is mooi om te zien!

[ img ]

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Twijfel over tweede hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:05

Wij hebben altijd twee herders gehad, na het overlijden van onze reu Beer, hebben we er nog maar 1.. En eerlijk? Nooit meer anders.. 1 is veel makkelijker mee te nemen, makkelijker oppas voor te vinden, makkelijker qua aandacht.. Ik vind het heerlijk en de hond overduidelijk ook..

<3 Sneakers <3

smurffie
Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:15

Ik zou echt nooit meer een hond alleen willen houden.
Wel opletten dat je een match hebt kwa energie level, maar ze hebben zo ontzettend veel aan elkaar.
Ons oude cocker spanieltje mocht mee naar het asiel een maatje uitkiezen en kreeg echt een geweldige opleving van haar rottweiler vriend. Die twee hebben 6 jaar geweldig samen geleefd en toen de rottweiler (9) plotseling overleed hebben we ons cockertje (15) een maand later ook moeten laten gaan.
De jonge rottweiler die daar over gebleven is is nu ook heel zoekende, maar zodra de fokker een nestje krijgt zal er een pup komen.
Gelukkig komen mijn 2 honden er veel, daar leeft ze echt van op.

Onze appenzeller is nu zoveel happier en socialer met onze (jachtlijn) labrador erbij. Scheelt het dat de appie echt mijn hond is en de lab echt mijn vriend z'n hond: allebei hun echt vaste baasje.
Meenemen is met 2 honden inderdaad lastiger. Maar ik laat ze ook met minder moeite alleen. Ze liggen op camera zichtbaar lief samen te kluiven als wr weg gaan en vallen al snel saampjes in slaap.
Nu scheelt het dat mijn ouders op een boerderij wonen waar ze altijd heen kunnen dus als we meer dan 4 uur weg zijn gaan ze daar heen. Ook fijn voor de rottweiler.

koenlover
Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:18

Hier van twee naar drie honden gegaan en vervolgens weer naar twee toen onze oudste dame overleed. Ik moet zeggen dat ik nog nooit 1 hond gehad heb dus daar kan ik niet veel over zeggen (bij mijn ouders wel vier honden gehad) maar ik vond drie of vier honden wel echt veel en twee honden vind ik echt heerlijk. Ik heb wel honden met redelijk dezelfde behoeftes en ze schelen maar een paar jaar in leeftijd, dat scheelt denk ik. Ik merk ook dat ze echt wat aan elkaar hebben als ze een poosje alleen thuis zijn en zelfs nu ze oud worden spelen ze nog elke dag samen. Dat is wel iets wat ik niet zou kunnen vervangen als mens. Ik zou alleen daarom al nooit terug willen naar één hond.

yvetjes
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:32

Hihi ik geloof dat de TS genoeg vooral en tegens te horen krijgt zo.

Ik heb ook 2 herders, Beaucerons. En het is een heerlijk stel samen. Fien wordt 6 in februari en Youp is net 2. Ze spelen samen, slapen samen en volgen elkaar op de voet.

Maar ik snap je twijfels goed, en ik wil m’n hondjes absoluut niet missen, maar wil toch niet gauw meer naar 2 honden.
Ik nam Fien altijd mee, nu niet meer zo vaak. Ze is een grotere regeltante geworden met een onzekere puber erbij. En twee sterke honden die samen een kat oid zien zijn niet te houden. Dus wandelen is niet zo ontspannen als voorheen en kost 2x zoveel tijd (ik neem ze vaak om en om mee).

Ik train met beide, en dat gaat maar met 1 doe je hem/haar nooit tekort. En nu heb ik echt wel dagen dat de een en dan de ander meer aandacht krijgt.

Dus…. Ja het is hartstikke leuk om de interactie te zien. Maar als ik er niet ben liggen ze te pitten. Ik heb ervaren dat ze individueel zeker net zo happy waren geweest als nu samen.
Voor mij denk ik toch liefst 1 hond.

Wees jezelf, anderen zijn er al genoeg.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:34

KimD schreef:
Menino schreef:
Ik heb een tweede hond en ook spijt. Zou haar niet willen missen hoor.

Maar mijn eerste hond ging ineens (niet door de tweede) probleemgedrag vertonen waardoor hij niet meer los kan. Tweede hond vindt loslopen heerlijk.
Eerste hond laten we alleen nog maar aan de fiets uit (nouja, als hij gefietst heeft wandelen we) zodat hij wel genoeg beweging krijgt voor z'n grote lichaam. Tweede hond kan niet met de fiets mee want die heeft te korte pootjes.

Conclusie: we moeten ze allebei apart uitlaten. We hebben maar een hondenuitlaatservice genomen voor een paar dagen, anders is 2x per dag echt goede stevige wandelingen maken x2 echt heel veel werk. En ik wil niet dat ze het moeten doen met een banketstaaf blokje om op de stoep. Dus en duur. En veel werk. Offer dat we graag maken nu we van haar houden (en zij van ons), maar had ik het geweten had ik het niet gedaan.

Tot overmaat vinden ze elkaar ook helemaal niet leuk :') Alth. de Duitse herder reu kijkt niet om naar de corgi. De corgi is wel zeer gesteld op de Duitse herder, maar meer als haar grote veilige broer dan als speelmaatje. Want die grote broer denkt alleen maar " laat me alsjeblieft met rust met die gekke korte pootjes van je" .

Het verschilt ook per situatie natuurlijk. Als ze allebei even groot waren geweest was het ookal een stuk makkelijker geweest want dan hadden ze makkelijker samen uit gekund bv. (bv. allebei aan de fiets, of allebei aan de lijn).

Wat KimD zegt is overigens ook waar. Ik kom uit een gezin waar we altijd minimaal zes honden hadden. Soms ook meer. En het is fantastisch om te zien hoe goed een roedel zo'n pup op kan voeden. Heb je als mens weinig werk meer aan.


Dit klinkt overigens ook als een hele foute match qua rassen.

Dat is iets waar ik wel altijd rekening zou houden bij meerdere honden. Ze moeten qua ras wel matchen. Met een DH & een Corgi sta je direct al 1-0 achter.

Ook zie je vaak een heel groot ras en een klein ras, daar hebben de honden ook weinig aan natuurlijk.

Bij het plaatsen van de pups uit ons nest nu daar ook bewust rekening mee gehouden. Ik heb mensen afgewezen waar ik bij voorbaat de rasmatch niet zag zitten. De honden moeten we iets 'aan elkaar hebben natuurlijk.

Maar met twee van hetzelfde ras zit dat sowieso wel goed.


Ze zijn allebei op mijn pad gekomen. Een foute match vind ik wat zwaar klinken. Maar de Duitse herder is simpelweg geen honden-hond.

Hij wil het liefst bij de openhaard liggen en over zijn billetjes gekroeld worden. Af en toe in een sloot plensen en that’s it. Het is eigenlijk mijn moeders hond (dus komt van een huis met veeeel corgi’s en ook andere Duitse Herders) en is na een logeerpartij helemaal opgeleefd (en wilde ook niet meer terug) dus hij is gebleven.

Achteraf mss dus ook wel omdat hij hier alle aandacht had, hij zoekt überhaupt geen interactie met honden. Dus dat is misschien de belangrijkste les; niet alle honden willen een hondenmaatje en gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat meer zo is bij reuen dan teven.

De corgi vindt de herder wel leuk en de herder tolereert dat en voert zijn opvoedkundige taken prima uit. Maar dat is het dan ook wel.

Qua uitlaten zijn twee honden van een zelfde formaat wel echt een stuk makkelijker, en van hetzelfde ras helemaal. Behalve als de ene dan weer speciale behoeften heeft, maar dat weet je nooit. Wel iets om rekening mee te houden.

daffene
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:44

Na een relatiebreuk hield ik de hond en na een volgende relatiebreuk heb ik er nu 2 :')

Het gaat niet altijd zoals je je voorstelt, maar ik denk dat mijn honden wel veel aan elkaar hebben en zou ze niet meer kunnen missen.
Mijn Mechelse Herder is 4 en mijn Aussie bijna 1. Die kleine zit middenin de puberteit en zoekt natuurlijk de grenzen op. En het zijn allebei erg actieve rassen. Aan de ene kant super leuk omdat je alles met ze kunt doen, aan de andere kant iets lastiger omdat je niet zomaar een geschikte oppas hebt en er soms totale chaos is :+ Mijn leven is ook wel echt ingericht op de honden, zeker nu ik alleen voor allebei moet zorgen. Maar ik krijg er ook heel veel voor terug!

Volg je hart zou ik zeggen!

[ img ]

Volg de avonturen van mijn floofs -> https://www.instagram.com/me.andmyfloofs/

Babootje
Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:46

Machie schreef:
Tsja ik heb er 5… van 1 naar 2 is prima te doen. Van 2 naar 3 is lastiger. 3 naar 4 is weer een makkie, en daarna is het gewoon altijd veel :+


Ja ik heb ook wel gehoord dat 4 makkelijker is dan 3.

mika11
Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Twijfel over tweede hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:54

Wij hebben 2 honden en de voordelen die jij noemt zijn zeker zo.
Ze hebben veel aan elkaar, zijn vriendjes en spelen met elkaar.

Nadeel is dat je ze inderdaad minder snel ergens mee naar toe neemt.
Toen we nog 1 hond hadden, ging mee op bezoek, naar restaurant etc
Maar met 2 honden doe je dat eigenlijk niet meer, en blijven ze thuis.
Dat is dan weer niet zo erg voor ze omdat ze met zijn 2en zijn.

Maar toch bij elkaar vind ik 2 honden toch leuker.
Vooral omdat ze zoveel aan elkaar hebben, ze spreken toch elkaars taal.

tamary
Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Twijfel over tweede hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 00:14

Op de mens/baas gerichte werkhond competitie geven voor de aandacht van de baas is niet meteen een handig uitgangspunt. En een flink actief reageren op alles wat beweegt ras heeft echt rust nodig om niet overprikkeld te raken. Ik zou er met een aus/border collie/etc. ras echt niet voor kiezen of het moet je werk zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 01:53

nine1987 schreef:
Wij hebben altijd twee herders gehad, na het overlijden van onze reu Beer, hebben we er nog maar 1.. En eerlijk? Nooit meer anders.. 1 is veel makkelijker mee te nemen, makkelijker oppas voor te vinden, makkelijker qua aandacht.. Ik vind het heerlijk en de hond overduidelijk ook..

Ik overweeg ook om na de huidige twee terug te gaan naar 1 hond.
Stuk praktischer qua oppas, reizen in het ov etc maar ook qua aandacht verdelen.
En het is verhoudingsgewijs een stuk goedkoper, ook als het een wat grotere hond zou worden want kleintjes eten verhoudingsgewijs meer. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 98 bezoekers