Jachttraining met hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Jachttraining met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 10:36

Goedemorgen Bokt!

Ik wil wellicht in de toekomst een jachttraining starten met mijn Toller van (nu) 2,5 jaar. Ik krijg via Google alleen niet echt hits waar ik dat zou kunnen doen... Heeft iemand misschien tips voor een goede jachttraining in de buurt van Oss (Brabant)?

Ik ben prima bereid wat verder te rijden :)

Hebben er verder misschien bokkers ervaring met jachttrainingen? Hoe vinden jullie het om te doen? hoe vinden jullie honden het om te doen?

Brand los! :)

Dank je wel alvast!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:48

Zorg dat je, als je met een Toller traint, in elk geval op zoek gaat naar een trainer waar je met het benodigde enthousiasme en spel mag trainen. Dat is bij Tollers enorm belangrijk en dat mist - weet ik uit ervaring - bij veel trainers. Mijn moeder fokt Tollers en kent verschillende mensen in de jacht, die ook hoger lopen met hun Tollers. Ik zal even bij haar polsen of zij iemand weet :)
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 23-11-21 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 10:50

Onze koningin hond is inderdaad niet zo gediend van dwang :') Dan klapt ze echt dicht en vertikt ze gewoon om nog iets voor je te doen. Paaien met koekjes helpt dan ook echt niet.

Fijn dat je even wilt polsen, mar_fay! :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Jachttraining met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:59

Jules van Harssel wordt aangeraden door een kennis. Traint vaak in de buurt Vinkel. Ciska Landeweert is ook een goede trainster, maar zit in Almen (GLD). Zij weet allicht ook nog mensen in jouw buurt. Je zou ook een aantal privé trainingen kunnen doen, daarbij krijg je dan echt goede tips waar je nog heel lang mee vooruit kunt.
Let op dat je geen trainer krijgt met vaste oefeningen en weinig feedback. Goede trainers zijn niet altijd goede trainers voor alle honden :)

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Jachttraining met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 15:52

Dank je wel! Ik heb Jules gebeld en ga bij twee trainingen kijken. :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Jachttraining met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:56

Laatste tip: Janneke Braam. Traint in Nijmegen.
Succes! :)

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:26

Ik ben niet bekend in jouw regio, maar ga wel wekelijks naar jachttraining met mijn heidewachtel. Ik vind het heel erg leuk! De training bestaat uit heel veel apporteren, op verschillende locaties (laag gras/hoog gras/water/bos). Het doel is natuurlijk dat ze gehoorzaam zijn, ook bij veel prikkels, en doorzetten, ook bij een moeilijker oefening (wat heus niet altijd lukt :') maar daarvoor is het training hè). Ik heb een trainer die tussendoor ook heel veel uitlegt over (jacht)hondengedrag en jou als baasje ook regelmatig een spiegel voorhoudt, waar ik veel van leer. We zijn nu ongeveer een jaar bezig en ik zie ook echt vooruitgang in het op mij gericht zijn en beter terug komen (op fluit) tijdens het loslopen. Tijdens een wandeling neem ik ook regelmatig een dummy mee om wat te oefenen en dat vindt ze ook erg leuk. Kortom: aanrader dus! Ik hoop dat je een leuke trainer vindt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:44


LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 10:02

Jettie schreef:
Ik ben niet bekend in jouw regio, maar ga wel wekelijks naar jachttraining met mijn heidewachtel. Ik vind het heel erg leuk! De training bestaat uit heel veel apporteren, op verschillende locaties (laag gras/hoog gras/water/bos). Het doel is natuurlijk dat ze gehoorzaam zijn, ook bij veel prikkels, en doorzetten, ook bij een moeilijker oefening (wat heus niet altijd lukt :') maar daarvoor is het training hè). Ik heb een trainer die tussendoor ook heel veel uitlegt over (jacht)hondengedrag en jou als baasje ook regelmatig een spiegel voorhoudt, waar ik veel van leer. We zijn nu ongeveer een jaar bezig en ik zie ook echt vooruitgang in het op mij gericht zijn en beter terug komen (op fluit) tijdens het loslopen. Tijdens een wandeling neem ik ook regelmatig een dummy mee om wat te oefenen en dat vindt ze ook erg leuk. Kortom: aanrader dus! Ik hoop dat je een leuke trainer vindt.


Dat klinkt heel leuk! Mijn hond doet niets liever dan apporteren haha! Dank je wel voor je reactie :)

Jij ook bedankt SusanH! Ik ga eens een kijkje nemen!

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-21 17:47

Vandaag meegekeken bij een training van Jules. Volgende week weer kijken! Helaas stopt hij in het weekend. Ik denk dat dit helemaal goed gaat komen. Mijn hond was zó enthousiast. Ze kent een dummy nog niet, maar ze kon het principe wel (heeeeel basic :') ) uitvoeren met haar bal. En leuk dat ze het vond!!

Heeft iemand tips voor leuke boeken over (de beginselen van) jachttraining? Dan kunnen we thuis ook wat aan de gang…

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:51

LieveLoes schreef:
Vandaag meegekeken bij een training van Jules. Volgende week weer kijken! Helaas stopt hij in het weekend. Ik denk dat dit helemaal goed gaat komen. Mijn hond was zó enthousiast. Ze kent een dummy nog niet, maar ze kon het principe wel (heeeeel basic :') ) uitvoeren met haar bal. En leuk dat ze het vond!!

Heeft iemand tips voor leuke boeken over (de beginselen van) jachttraining? Dan kunnen we thuis ook wat aan de gang…


Sam, apport! :-)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 22:55

ja ik heb jaren jachttraining gedaan met onze golden toen ze jong was. Je zag duidelijk het oerinstinct in der. Fantastisch om te zien hoe ze te werk ging.. neus in de wind op zoek naar der dummy, later ook met echt wild gewerkt. In het begin vond ik het wel zielig dat er een konijn of fazant werd gebruikt echter Kwamen die uit Frankrijk over die uit overpopulatie waren afgeschoten tijdens het jachtseizoen. Ik ben niet bekend met trainers bij jouw in de buurt maar raad het je zeker aan om te gaan doen, het is zo leuk om je viervoeter aan het werk te zien

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Jachttraining met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:22

Ik train in Breda bij Anne Luijpen, heeft zelf ook een Toller.
Kijk eens op de pagina op Facebook Jachthond Breda. Het is niet vanuit een hondenschool of iets. Ze geeft in kleine groepjes les op zaterdag en heel betaalbaar.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Jachttraining met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 18:52

Oh dank je wel! Dat ziet er ook heel leuk uit!