Hond heeft nachtmerries

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Hond heeft nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 01:30

Hallo,
Ik heb sinds anderhalf jaar een mechelaar. Hij werd afgestaan omdat de eigenaar er geen tijd voor had en het koppel uiteen ging. Hij had enorm veel last van verlatingsangst als hij bij ons kwam.

Nu recent zijn mijn vriend en ik uiteen. Wij blijven wel in het huis. Mijn hond herkende het patroon (natuurlijk..) en begon zich op wandeling te verstoppen voor me. Snachts had hij binnen geplast en gekakt. Terwijl hij enorm proper is. Normaal rijdt hij heel graag mee met de auto, maar nu was hij enorm angstig. Bang om terug afgestaan te worden... :(:)

Hij weet nu dat ik hem niet naar het asiel zal brengen. Hij heeft sinds ik weer alleen woon de eerste weken bij mij geslapen op de kamer. Maar nu wil ik dit stilaan weer afbouwen...

Hij heeft de laatste tijd weer (kort na de adoptie had hij dit ook...) last van nachtmerries. En dan wordt hij wakker en blaft hij toch even en best hevig, alsof er iemand op het erf komt.
Overdag schrikt hij ook regelmatig wakker maar blaft hij niet als ik erbij ben.

Hij is een goeie waker en is altijd alert (niet uit angst).

Zijn adaptil verstuiver helpt een klein beetje maar niet spectaculair.
Bij mij op de kamer blaft hij niet maar schrikt hij wel eens wakker.

Ben ik dit te snel aan het afbouwen? Zijn er andere trucjes die ons kunnen helpen? Hoe maak ik het gemakkelijker voor hem?

Hij heeft een orthopedisch bed, een bench waar hij ook in kan liggen...


Het is een slimme hond dus ik wil niet dat hij leert blaffen omdat hij alleen moet slapen. Maar ik wil ook niet dat hij snachts te bang is momenteel.

Bedankt!

Ohja: beneden slaapt hij op een orthopedisch bed die hij liever heeft dan zijn vetbed boven.


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hond heeft nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:32

Ik verplaats dit topic naar de gewone BB[BeestenBoel], daar zul je meer reacties keijgen dan in de huiskamer :)

betadine
Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hond heeft nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:24

Vooral niet te veel op focussen. Honden worden rustiger van routine en nu is deze door de hele situatie verstoord.
Probeer zo veel mogelijk vast te houden aan een routine en niet "te veel" aandacht geven. Dit omdat ze het ook aanvoelen als je plots meer aandacht of bevestiging gaat geven. Dat heeft vaak net een averechts effect. Als je je zelf ook anders gedraagd gaat je hond dat ook doen. Ik wens jullie beiden veel goede moed om te wennen aan de nieuwe situatie. Honden wennen over het algemeen best snel dus komt vast goed.

uva uvam vivendo varia fit

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Hond heeft nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-21 00:39

Bedankt! Die avond heeft mijn hond weer eens beneden geslapen en er waren geen nachtmerries. Misschien waren we net op het punt dat de routine terug kwam en hij weer rust gevonden heeft :D

Utixo
Berichten: 6554
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 07:24

Uh, je hebt het hier over een hond hé, niet over een mens?

Je vult wel extreem veel in, en vermenselijkt hem. "Bang dat hij weer weg moet", "hij weet nu dat hij niet weg hoeft".

Honden zijn gewoontedieren, en waarschijnlijk had hij even paniek toen de situatie anders was. Maar een hond maakt dat echt niet gelijk een heel verhaal bij en pakt het verleden erbij.
Hoe weet je dat hij geen onrustige dromen had voor hij bij jou sliep? Hoe weet je überhaupt dat het nachtmerries zijn?
Mijn mechelaar slaapt altijd diep, en soms heeft ze een periode waarin ze onrustiger droomt. Dan krijgt ze even een aai, kijkt ze verward, en gaat ze verder met slapen.

Maak het beneden slapen weer leuk voor hem. Maar maak er niet zo'n issue van. Het is een hond, geen mens.

Edit; ik bedoel dus niet dat het niet kan dat de hond onrustig is. Dat kan zeker.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 12-11-21 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

LaPluche
Berichten: 1954
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 07:26

De roedel van de hond is niet meer zoals die was. En dat is echt wennen voor ze.
Als hij zo bang is, waarom dan van de kamer af? Jij. Bent zijn leider en hij is veilig bij jou.

BarbaraNova
Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hond heeft nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 07:29

Ik zou hem wat magnesium geven en misschien een olie van young living in de diffuser, iets van stress away ofzo...onze herplaatser heeft er ook heel lang last van gehad inderdaad


Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hond heeft nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:42

Inderdaad, je schrijft teveel gedachten en verwachtingen aan je hond toe.

Natuurlijk merkt hij dat er spanning is en dat de routines nu anders lopen. Daar reageert hij op. Maar hij is echt niet bezig met o help nu word ik weer afgestaan. Herders willen wel vaak de roedel bij elkaar hebben en kunnen sterk reageren op onrust.

Dus even terug naar de basis en zorgen dat je hond weer lekker in zijn vel komt te zitten. Lekker beweging en uitdaging geven, lekker trainen, hersenen aan het werk zetten. En thuis tijdelijk wat extra veiligheid geven kan ook geen kwaad, dat kun je later wel weer afbouwen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lucifertje, Vecar en 37 bezoekers