Kat met terugkerende jeukende korstjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snippergroen
Berichten: 6672
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-21 17:38

Hoi allemaal,

Mijn tante is al een tijdje aan het dokteren met haar kat. Uiteraard is hier ook een dierenarts bij betrokken en er is ook een second opinion gevraagd. Helaas is de oplossing en aanleiding nog niet gevonden. Soms zijn er Bokkers die uit eigen ervaring inmiddels ook wijs zijn geworden in specifieke dierenproblemen, dus ik dacht laat ik eens kijken of jullie zouden kunnen meedenken!

Mijn tante heeft een vierjarige gesteriliseerde Britse Korthaar poes. Ze komt van een erkende fokker en de bloedlijnen zijn HCM (Hypertrofische CardioMyopathie) en PKD (Polycystic Kidney Disease) vrij. Al vanaf vrij jonge leeftijd heeft ze met enige regelmaat last van korstjes die gaan jeuken. Het is dus eerst een plekje en daarna volgt de jeuk. De korstjes zitten dan met name op haar hoofd (rond de oren, boven de ogen of rond de mond) of op haar buik. Zodra de jeuk inslaat likt zich helemaal suf en heeft er dan veel last van. De plekken irriteren dan natuurlijk extra en in het verleden heeft ze ook haar buik helemaal kaal gelikt.

Er hebben al veel onderzoeken plaatsgevonden bij de dierenarts. Uit bloedonderzoek komt niks afwijkends naar voren. Een vlooienallergie is inmiddels uitgesloten (daar zou ik dan even de details over moeten opvragen). Ze krijgt op dierenartsrecept Royal Canin Hypoallergenic als voer en daarnaast een klein beetje natvoer met een enkele dierlijke eiwit. Het kattenbakgrit is van Cat’s Best. Deze wisselen voor een ander heeft geen verschil gegeven.

Het lastige is dat ze niet continu last heeft van de jeuk en de korstjes. Ze is tot afgelopen zomer een ruim jaar jeukvrij geweest. Rond de tijd dat zij weer jeuk kreeg is er niets veranderd in de omgeving of voer etc. We hebben ook echt nog geen enkele trigger kunnen vinden waardoor de korstjes ontstaan. Er zit geen regelmaat in het jaargetijde etc. waarin ze naar boven komen. Misschien nog goed om te benoemen dat mijn tante nog drie andere Britse Kortharen heeft. Ze is dus niet de enige poes in huis. Zij hebben nergens last van.

De korstjes en jeuk worden behandeld met honingzalf (waarbij ze een kraagje om krijgt) en indien nodig een prednisonprik welke tot dusver altijd effectief is geweest. We weten uiteraard dat dit geen gezonde oplossing is, maar dit is in overleg met de dierenarts. Vanwege de ernst en duur van de jeuk werd het uiteindelijk kiezen tussen kwaden.. Als bijwerking van de prednison drinkt ze veel. Helaas is het op dit moment zo dat ze vrij recentelijk een prik gekregen heeft (ongeveer een maand geleden) maar ze nu toch weer nieuwe korstjes heeft (ze krabt er nog niet aan), vandaar dat ik dan nu ook bij jullie in de lucht kom.

Hebben jullie nog ideeën waar de korstjes vandaan zouden kunnen komen of een richting waar we in kunnen denken? Het huis wordt goed schoongehouden en geventileerd. Ik heb daardoor niet direct het idee dat het bijvoorbeeld huisstofmijt zou kunnen zijn.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.


xoranlover
Berichten: 6576
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:49

Bevriende fokker van mij heeft ook een poes die dit heeft. Zij is naar een homeopatische diere arts gegaan. En ze zijn erachter gekomen dat ze bepaalde soorten vlees niet kan hebben. En dat gaat de ene keer beter dan de andere. Ook is het bij haar hormoon gerelateerd. Maar is een homeopathische dierenarts niet iets om te proberen?

Ik zou toch geneigd zijn om het in een voer richting te zoeken.

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:33

het eerste wat in mij opkomt is kattenacne. maar het is vreemd dat het dan op de buik terecht komt. want normaal blijft het beperkt tot plekken waar veel geurklieren zitten (kin, mondhoeken, taartpunt). En ik heb nooit gehoord dat het jeukt. hoewel het natuurlijk wel irriteert als de huid eenmaal ontstoken raakt.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Snippergroen
Berichten: 6672
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-21 18:43

@ xoranlover, iets hormoongerelateerds zou mij ook niks verbazen. Wel een lastige om controle over te krijgen :(

@ axel_1997, dat is wel een nieuwe voor mij. Ik zal eens vragen of ze kan kijken of de poes zwarte stipjes onder haar kin heeft. Grijze huid en blauwe vacht dus ben benieuwd hoe goed het te zien is, maar waard om even naar te kijken :j

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Lepeltje23
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:10

Mijn kat (sphynx) had ook behoorlijke huidproblemen (jeuk en open wondjes). Ook veel geprobeerd. Uiteindelijk voer ik nu al jaren Sanimed Skin Sensitive Cat. Hiermee is het praktisch geheel onder controle gekomen.

Borisje
Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:48

Krijgt ze het natvoer ook van RC hypoallergenic?

Snippergroen
Berichten: 6672
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-21 13:00

@axel_1997, we hebben de symptomen bij haar niet kunnen terugvinden. Woensdagochtend is ze bij de dierenarts geweest en die zag dit ook niet terug. Dank je wel voor het meedenken!

@Lepeltje23, in overleg met de dierenarts gaat mijn tante na jouw bericht nu dat voer proberen. Als ik de omschrijving van het voer leest klinkt dat wel hoopvol! :)

@Borisje, het natvoer is niet van RC hypoallergenic, maar van Almo Nature. Ze krijgt daarvan ongeveer een theelepeltje, gewoon voor de lekker. Mijn tante smeert altijd een blikje uit over een bord, waar alle vier de katten dan een beetje van binnenkrijgen.

Fijn dat jullie meedenken! Wordt erg gewaardeerd!

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Borisje
Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:05

Ah, dan heeft het hypoallergene voer erg weinig zin als je er nog andere dingen bij geeft. Ook als het maar een heel klein beetje is ;)

Ik zou 1 merk uitkiezen, de Sanimed dus, en echt alleen daar voer van geven. Dus ook geen blik of snoep van andere merken en geen menseneten. Pas dan kun je zeggen of een dieet werkt of niet.

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:10

Borisje schreef:
Ah, dan heeft het hypoallergene voer erg weinig zin als je er nog andere dingen bij geeft. Ook als het maar een heel klein beetje is ;)

Ik zou 1 merk uitkiezen, de Sanimed dus, en echt alleen daar voer van geven. Dus ook geen blik of snoep van andere merken en geen menseneten. Pas dan kun je zeggen of een dieet werkt of niet.


Ja dit idd. En vooral dus maar 1 dierlijk eiwit voeren ook. Dus idd naast wat ze nu gaat voeren dan echt niks anders geven, dus ook van het merk wat ze nu gaat voeren zelf niet allemaal verschillende diersoorten gaan voeren, als je echt wilt kijken waar er op gereageerd wordt. Dan zul je echt 1 dierlijk eiwit moeten proberen en na een tijdje andere dingen 1 voor 1 proberen weer - Als het een dierlijk eiwit is wat de oorzaak is. Dat hoeft natuurlijk niet maar met elimineren zul je wel systematisch meer te weten komen.

Gedroogde snacks van zo’n zelfde dier wat je dan als hoofd voer gaat voeren zou bv wel kunnen. Daar zitten geen toevoegingen in, bestaat dus ook alleen uit dierlijk eiwit en je hebt in het gedroogde snacks segment tegenwoordig ook wel wat keus wat geschikt is voor katten bv. Dus als je al iets extra’s wilt geven zou je daar wel nog naar kunnen kijken bv.

Wat krijgen ze precies van almo nature TS? Verschillende soorten of alleen hetzelfde?
Bij sommige blikjes zit bv rijst toegevoegd of mais bv. Ook daar kan op gereageerd worden.

Ik denk dat een bezoekje aan een holistisch da met voer kennis ook nog wel wat kan zijn inderdaad :)

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Kimbers
Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:28

Ik weet iemand met een kattenopvang die laatst ook een kat had met dit soort klachten. Beestje is helemaal opgeknapt sinds het bij haar gekomen is.
Mocht je er belang bij hebben kan ik je via pb wel haar naam geven zodat je eventueel contact kan leggen.

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:30

Is milliar eczeem uitgesloten? Itt tot de corticosteroïden zou je dan nl nog een proef kunnen doen met alopectyl. Is vers voeren een optie en is er een allergie test gedaan?


girlyggirl
Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Kat met terugkerende jeukende korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 00:09

Graanvrij gaan voeren, dit is een typisch probleem van een lat die geen graan verdraagt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chinas, SassyMoon en 99 bezoekers