Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 20:05

We beginnen het langzaam aan gewoon niet meer te trekken. Nachten lang liggen wij soms wakker. We houden zielsveel van hem, maar Tjero begint ons helemaal leeg te trekken.

Wie is Tjero; Tjero is een 13 jarige Friezen stabij reu (geholpen) die dementerende is. Hij heeft staar en begint daardoor dus steeds slechter te zien.

*Hij een pijnlijke rug, hiervoor krijgt hij pijnmedicatie.
*Hij krijgt bloedverdunner, in de hoop dat dit voor betere doorbloeding zorgt in de hersens (en dit hem kalmer houd)
*Hij krijgt ouderdom supplementen, in de de hoop dat dit kalmerend gaat werken.
*Hij heeft al CPD olie gehad, sloeg niet aan.

Het probleem; Doordat hij mentaal slechter word, is hij erg onrustig. En dit uit zich voornamelijk in de avond/nacht/ochtend.. door grommen en geblaf. Dit soms echt de hele nacht door. De buurman heeft ons hierdoor al enkele keren bedreigd omdat het geblaf hun ook wakker houd. We hebben al een paar keer de verhuurder van ons huis over de vloer gehad hierdoor ivm overlast. Hierdoor slaapt Tjero nu boven op de slaapkamer, zodat we hem beter in de gaten kunnen houden.

Het grommen en blaffen doet hij ook overdag, en komt uit het niks. We hebben al meerdere keren hiervan filmpjes gestuurd naar een hondendeskundige. Maar ook zij is best verbaast, en ziet zo niet wat er aan de hand is. Meestal ligt hij gewoon lekker, begint zacht te grommen wat steeds harder word (als hij inademt dan gromt hij niet, bij uitademing wel). Het gegrom word geblaf waarbij hij wat vreemd (verward?) uit de ogen kijkt. Of hij stopt uit zichzelf, of we moeten hem vertellen zijn snoet te houden.

Nu helpt het bij ons slapen niet genoeg. (Als we hem beneden houden dan joelt en gilt hij de boel bij elkaar) Hij gromt en blaft zichzelf zelfs wakker. Dit gaat echt soms nachten lang goed, dan is het alleen in het begin van de avond. Maar zoals bv vannacht... je doet geen oog dicht, echt niet. De hele tijd blaffen. Hem alleen toespreken werkt niet, hem straffen al helemaal niet, hem afleiden doet niks.

hem de hele tijd knuffels geven, aanraken, kalmeren. Dit werkt wel. Maar zodra je stopt... je raad het al. Dit is echt niet langer haalbaar.. Wij hebben nachtrust nodig, net als de andere honden (we hebben 2 stabijen, en 1 boerenfox)

.......................

Ik zoek mensen met ervaring hierin, en wat ze hebben geprobeerd om de hond rustig te krijgen. We kunnen hem volstoppen met van alles en nog wat. Maar naast dat het pokke duur is (nu al over de 100 euro kwijt aan medicijnen alleen per maand.. en dan nog supplementen), is het ook niet haalbaar om alles te proberen bij een hond van 13 met zijn problemen. Helemaal omdat we echt super bang zijn dat de buurman daadwerkelijk wat uithaalt.. en we al problemen hebben met de verhuurder van ons huis.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!


MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:07

Hoe is zijn schildklier? Dit gedrag werd bij onze hond beter nadat ze medicatie voor haar schildklier kreeg.
Wat ook helpt is overdag / in de avond hem wat meer wakker houden zodat hij ‘s nachts moe is. Bijvoorbeeld met hersenwerking. Wat sowieso goed is voor dementie.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:11

Is hij niet doof, waardoor hij zijn eigen geluid niet hoort?

SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:11

Maar is het niet gewoon tijd om de hond te laten gaan en deze te laten inslapen? Ik heb niet veel verstand van honden, maar gezien de klachten die jij omschrijft vraag ik mij af of deze hond nog wel een hondwaardig leven heeft.

Purkii
Berichten: 723
Geregistreerd: 23-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:13

Misschien bij jezelf nagaan of de hond zo nog wel gelukkig is, houden van is ook loslaten.
Zelf ook al meerdere honden in laten slapen , ook een van toen net 14, dementerend, slechte ogen, op een gegeven moment werd hij ook onzeker, artrose dus slechter ter been, dat was voor ons het sein om hem te laten gaan, hij werd er niet gelukkiger van.

**Er is uiteindelijk maar 1 weg, en dat is de jouwe!**

frensje
Berichten: 719
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:15

Zoals je het omschrijft lijkt het mij dat jullie hond helemaal niet meer gelukkig is. Het lijkt mij eerlijker om hem, hoe moeilijk ook, te laten gaan.

Hard work pays off

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 20:16

Hij is niet slechthorende, en speelt nog elke dag. Hij is niet slecht ter been, en vind het geweldig om te zwemmen! Een blij ei dus. Dat maakt het zo lastig.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:20

Heb je al een uitgebreid bloedonderzoek laten doen?

La Vie en Rose 

dierenfan
Berichten: 9563
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:21

Cholodin?? Onze husky teef krijgt het inmiddels een jaar met zeer positief resultaat. Zij heeft vorm van kennelsyndroom en nu ze 10 jaar is werd ze ook in huis steeds banger en onzindelijker. Inmiddels een jaar weer redelijk blije hond.
Extra magnesium toevoegen in citraat vorm kan ook heel goed werken!
Of bach bloesem maar dan wel zelf samenstellen en daarvoor moet je zeer goed weten waaruit het gedrag ontstaat.

Persoonlijk zoals je je hond nu beschrijft zou ik hem nog een hele fijn weekend geven en inslapen. Moeilijk als hij ook nog vaak vrolijk is maar die verwardheid elke keer weer is voor hem vreselijk

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:26

Ik vrees dat ik het met bovenstaande reacties eens ben. Veel wijsheid en sterke toegewenst.

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 20:29

Jongens, inslapen is echt niet nodig. Hij is verder nog helemaal okay. Hij speelde net nog met een van de poeze, stuiterd dan heerlijk onhandig door de kamer. Hij is niet super onzeker, maar wel duidelijk niet helemaal okay. De dierenarts wil hem binnenkort binnenstebuiten keren dus dat komt nog. En ja! Cholodin.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:33

Misschien kun je inbakeren nog proberen? Er is een methode om de hond op een bepaalde manier in te zwachtelen, dit heeft een kalmerend effect op het dier. Wellicht doet dit voor jullie hond ook iets, omdat je aangeeft dat hij stil is bij aanraking.

mysa
Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:33

Voor een van onze vorige honden kreeg ik ook een bloedverdunner, dat heeft bij haar toch nog wel een tijd geholpen.
Sinds wanneer krijgt je hond die?

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:34

Nou ja eerlijk, het moet ook voor jullie leefbaar blijven. En dat is het zo te klinken niet echt op dit moment. Misschien heb je wat aan het boekje "zijn we niet te vroeg?", geschreven door een dierenarts. Over alle overwegingen en wanneer het tijd is om de beslissing te maken: http://alstublaft.nl/zijn-we-niet-te-vroeg/

La Vie en Rose 

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:37

Hoe lang en hoe ver wil je doorgaan?

Je buren zijn, terecht, kwaad.
Je relatie met de verhuurder verzuurt.
Je raakt zelf op.
De hond is uren per nacht diep ongelukkig.

Je bent iets aan het rekken wat je nu nog relatief mooi kunt afsluiten…

Te lang doorgaan is soms net zo erg als ergens niet goed voor zorgen.

Veel sterkte.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:38

Mijn bijna 14 jarige woefje heeft dezelfde problemen. Ook dagelijks pijnstilling voor artrose, slechthorend en begint slechter te zien en te dementeren. Echter hier nog niet zo extreem in de nacht. Komt heel af en toe eens voor snachts. Ik heb nauw contact met mijn dierenarts, en zodra dit gedrag snachts heel erg wordt mag mijn vriendjd voor altijd gaan rusten.. Ook al lijkt hij overdag prima te zijn. Overdag ben je erbij, is de wereld nog redelijk te snappen voor ze dus dan zijn ze beter. Snachts is het blijkbaar een ander verhaal en zodra die slechte nachten de overhand nemen is dat voor mij een teken dat het niet meer gaat.
Veel sterkte

Karaat_the_newforest op Instagram

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 20:39

Over inslapen zitten we natuurlijk al te denken. Maar gezien wij de hond kennen en meemaken. Kan ik je gerust zeggen dat het nog echt te vroeg is. We hebben al regels. Bv, als hij begint te bijten of uitvallen, als hij zijn voerbak of dri kbak niet meer herkent, als hij ongelukkig word, als het echt niet meer leefbaar is. Lees goed, hij heeft ook goeie nachten, en dan slaapt iedereen goed. Maar de slechte worden langsaam meer. Geen enkele dierenarts die hem nu inslaapt.

Hij krijgt nu 3 weken zijn bloedverdunners.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:41

Elke dierenarts slaapt hem met dit verhaal zo in.

Het wordt erger. Het wordt niet meer beter. Hij is al te vaak ongelukkig. Het is al niet meer leefbaar voor de buren en jullie.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:42

poes schreef:
Elke dierenarts slaapt hem met dit verhaal zo in.

Het wordt erger. Het wordt niet meer beter. Hij is al te vaak ongelukkig. Het is al niet meer leefbaar voor de buren en jullie.

Hoe vaak moet ze herhalen dat ze nu nog niet in willen laten slapen?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Handen in het haar! Onrustige oudere (demente) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:42

Dan wacht je tot je buren echt stappen ondernemen, tot hij toch eens bijt of je zelf eens omvalt :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:43

Wanneer krijgt hij zijn pijnstillers? 's morgens misschien, dan kan het dat die 's avonds al uitgewerkt zijn, zeker na bv een actieve(re) dag.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Onali
Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:46

poes schreef:
Hoe lang en hoe ver wil je doorgaan?

Je buren zijn, terecht, kwaad.
Je relatie met de verhuurder verzuurt.
Je raakt zelf op.
De hond is uren per nacht diep ongelukkig.

Je bent iets aan het rekken wat je nu nog relatief mooi kunt afsluiten…

Te lang doorgaan is soms net zo erg als ergens niet goed voor zorgen.

Veel sterkte.


Ik wilde dit ook typen maar dan iets minder mooi.


Fijn dat jullie iets in gedachte hebben tot hoever jullie willen gaan, maar dementie loopt niet volgens een plan. De voer- en waterbak vallen niet in het ene regio en 's nachts van slag zijn in een ander.

Het is allemaal hetzelfde.

Een DA slaapt wel degelijk zo'n dier in. Dit is enkel je eigen emotie die hoopt dat dat niet zo is.
De buren en jullie zelf hebben ook recht op een nachtrust.
Je houdt echt niet minder van je hond als je hem laat gaan, je bent alleen maar eerlijk naar hem toe.

Black is the colour of my true love's hair

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:48

Tja weet je, het is ook een moeilijk verhaal. Je ziet je beestje aftakelen en dan vooral snachts. Overdag zie je nog een best gezond dier. Persoonlijk ben ik erg bang dat ik te laat zou zijn met inslapen, vind dat mijn vriendje dat niet heeft verdiend. Daarom heb ik nauw contact met mijn dierenarts en hebben we het regelmatig daarover. Ook mijn dierenarts vind dat de meeste mensen vaak te laat zijn omdat ze zich optrekken aan de nog wel goede dingen. Maar zoals ik zei, ik vind het persoonlijk niet fair om een hond zolang snachts in verwarring rond te laten lopen omdat hij overdag nog redelijk te doen lijkt. Hij zou snachts niet voor niets slechter zijn, juist omdat het dan enger is en je er niet hele tijd bij kunt zijn. Ik zou me dus afvragen hoe veel nachten per week is het slecht en hoeveel goede?

Karaat_the_newforest op Instagram

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 20:49

De pijnstiller werkt 24 uur. Over de buurman kan ik een ding zeggen. Hij bedenkt elke keer wat anders. Elke keer heeft hij wat anders bedacht. Stond hij een keer iemand die bij ons in huis aan het werk was te bedreigen, omdat het bedrijfsbusje van die man volgens hem in de weg stond. Heeft hij last van onze katten, ondertussen die in huis wonen. Zijn de vogels te luid (ze wouden zelf een ara) en praten wij te hard in de tuin.

Zelf zet hij ,ijn bus midden op straat waardoor er niemand langs kan. Klust hij om 10 uur savonds in huis, stond eens om half 12 te boren. Zet de radio luid aan in de tuin, en heeft hij een rattenkweek in de tuin.... zijn motto als mensen er wat van zeggen? "Leven en laten leven, niet zeuren" dus nee..... voor hem gaan we niet de hond inslapen.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:51

Benfan schreef:
De pijnstiller werkt 24 uur. Over de buurman kan ik een ding zeggen. Hij bedenkt elke keer wat anders. Elke keer heeft hij wat anders bedacht. Stond hij een keer iemand die bij ons in huis aan het werk was te bedreigen, omdat het bedrijfsbusje van die man volgens hem in de weg stond. Heeft hij last van onze katten, ondertussen die in huis wonen. Zijn de vogels te luid (ze wouden zelf een ara) en praten wij te hard in de tuin.

Zelf zet hij ,ijn bus midden op straat waardoor er niemand langs kan. Klust hij om 10 uur savonds in huis, stond eens om half 12 te boren. Zet de radio luid aan in de tuin, en heeft hij een rattenkweek in de tuin.... zijn motto als mensen er wat van zeggen? "Leven en laten leven, niet zeuren" dus nee..... voor hem gaan we niet de hond inslapen.

Misschien had je m'n tip gemist, maar misschien is inbakeren een idee?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, GoogleAdsense, Sneeuwmaan, xkmmtjeee, Zinzi_jewel en 24 bezoekers