Ervaringen mastcel tumor hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-21 13:15

Hai,

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jullie honden is verlopen. Wat hebben jullie eraan gedaan, hoelang hebben ze er mee geleefd, hadden ze er last van?

Een poosje geleden is bij luna een bult gaan groeien. Dit is denk ik vanaf april, daarvoor zie ik het eigenlijk amper op fotos. Omdat er naast 1tje er bij ging groeien biopten laten nemen en daar kwam ws een mastceltumor uit. Vorige week donderdag is deze verwijderd en erg ruim weggesneden en op kweek.

Vandaag de uitslag, gradatie 3 :( ik ben er natuurlijk kapot van. Luna heeft altijd wat en weinig geluk in haar leven. De wond is ook opengebarsten, ik hoop dat hij wel goed dicht gaat groeien. Is nu weer dicht geniet.
Nu een afspraak voor een echo, en hopen dat het nog niet is uitgezaaid naar lever en milt.

Hebben jullie bestraald, tabletten gebruikt? Ik ben erg benieuwd..


[ img ]

Spoiler:
[ img ]

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


CupCakes_
Berichten: 3284
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:46

Jeetje wat heftig. Ik heb hier geen ervaringen mee, maar ik wil je veel sterkte wensen :knuffel:

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:49

Mijn hond heeft een mastceltumor gehad. Niet helemaal vergelijkbaar, bij onze hond zat de primaire tumor in de nier, iets wat de artsen in Utrecht nog nooit eerder hadden gezien. Patholoog heeft zijn onderzoek 2x herhaald.
Uiteindelijk hebben ze de volledige nier verwijdert, daarna heeft hij chemotherapie gehad. Wekelijks en later tweewekelijks naar de universiteitskliniek gereden, maar hij is volledig genezen. Zal het topic van destijds voor je opzoeken.

Edit: [BB] Mijn maatje heeft heel veel duimpjes nodig.... niertumor

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-21 15:58

Oh jeetje wat een gedoe! Is hij erg ziek geweest van de chemos? Hier hadden ze het over bestralen.

12 april maakte ik deze foto. Daarvoor zat er een klein bultje, gewoon een wratje dacht ik. Dus hopelijk ben ik eer snel genoeg bijgeweest..

[ img ]

Mijn meisje is al 8 en veel lichamelijke klachten met artrose ed. Ik wil haar niet meer van alles aandoen, maar wil haar zeker niet aan zon stom bultje kwijt raken

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:12

Onze hond merkte er bijna niks van. Vaak de dag erna wat rustiger en stiller en daarna was het weer over.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

dierenfan
Berichten: 9563
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:15

Hier wordt er vrijdag geopereerd.. Spoelcel tumor... Best spannend of het nog te opereren is of dat we toch afscheid moeten nemen. Er is namelijk eerst onderzoek of het al verder in het lijf zit. Gelukkig bij deze tumor is de kans klein

tanec_meisje
Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:32

Ik reageer morgen even. Ervaring van mastiek tumor bij hond van vriend van me, en ervaring andere tumor en bestraling bij eigen hond. Beiden ook Weimaraner.

tanec_meisje
Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:38

Oke mastiek moest natuurlijk mastcel zijn :+

Hond van die vriend van me had ook zo'n enorme jaap na operatie.. Tumor weg gehaald en ook nog wat (ik meen spier?) weefsel waarin het doorgegroeid was. Bij lokale dierenarts gedaan, geen bestraling of chemo daarna. Advies was regelmatige controles bij eventuele nieuwe bultjes. Is toen geloof ik ook punctie van milt etc gedaan om te kijken of er uitzaaiingen zaten, dat was niet het geval.

Wat vervelend dat de wond zo open gesprongen is zeg.. Staat er veel druk op?

Mijn eigen hond had een neustumor, echt een rot plek. Zag er in eerste instantie slecht uit qua prognose. Is met succes bestraald (15 dagen elke dag op en neer naar Utrecht) en daarna geopereerd aan het stukje dat er was achter gebleven. Heeft haar leven zeker 2 jaar verlengd. Bestraling vond ik wel spannend ivm elke keer roesje natuurlijk, haar huid heeft er even een opdonder van gehad, was ook een rotplek, in de buurt van haar ooghoek dus gevoelige huid daar. Maar dat is ook weer relatief snel genezen, kwamen daarna ipv grijze haren, witte haren voor terug.

Chemo schijnt dat honden daar nauwelijks ziek van worden. Je moet dan wel oppassen met aanraken/aaien, volgens mij beter geen kinderen in de buurt dan tijdelijk, en de ontlasting opruimen ivm chemo resten.

Stuur gerust een pb als je meer wilt weten!

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-21 10:49

Ik heb oook al een hele fijne pb gehad, ook over chemo. Ik heb dinsdag een echo staan om te kijken of het is uitgezaaid, dat maakt de prognose natuurlijk een stuk slechter. Maar ik hou hoop omdat ik er vrij vlot bij was volgens mij.

De wond lijkt nu beter te gaan, hij lekt een stuk minder. Al vind ik de nietjes er wel naar uitzien maar dat is meer me eigen ding :+

En wat fijn dat jou hond er wel goed van herstelt is! 2 jaar is toch een hele mooie tijd weer

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 10:42

Vandaag echo gehad. Organen zijn schoon, echter wel tijdens de echo een nieuwe bult ontdekt in haar tepel. Meteen biopt genomen en dat is dus ook een mastcel tumor. Vind het lastig wat te doen nu..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

tanec_meisje
Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:28

Wat is het voorstel van de kliniek dan? Ook deze weer verwijderen en dan verder behandelen? Chemo/bestraling? Geen idee waar dit soort tumoren het beste op reageren. Bestraling doen ze doorgaans voor operatie dus kan me voorstellen dat chemo misschien een optie is?

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 13:55

Ja bestralen heeft weinig zin. Ik heb nu contact gehad met de oncologie in utrecht. Ook een andere kliniek geprobeerd maar die hadden op korte termijn weinig plekken of echt 1,5 uur met de auto voor mij. Utrecht is ook al een goed uur.

Ik weet ook niet of deze bult er al lang zit. Hij zit echt in de huid en is me noooit opgevallen, dus misschien zit die er al jaren. Ik vind het ook zo wat om telkens die bulten weg te snijden, dat lijkt me niet prettig voor haar. Dus maar even afwachten wat de faculteit zegt. Misschien preventief een chemo en dan hopen dat het weg blijft of iig niet verder uitzaait

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:37

Jester_ schreef:
Vandaag echo gehad. Organen zijn schoon, echter wel tijdens de echo een nieuwe bult ontdekt in haar tepel. Meteen biopt genomen en dat is dus ook een mastcel tumor. Vind het lastig wat te doen nu..

Alles is schoon buiten die bult. Mijn eerste idee zou zijn die weg te halen, vooral omdat het toch een redelijk makkelijke plek is.

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:54

Wat naar voor je.Mijn eigen teefje heeft een mastcel tumor op haar voor poot.Zeven maanden geleden zag ik een verdikking zelfde dag naald biopt laten doen geen goed gevoel er over.Dierenarts vond het niet erg kankerachtig eruit zien (ze zei nog”als het nou heel bloederig was maar er kwam weinig uit”).
Na een week belde ze me op met de uitslag ...kwaadaardige mastcel tumor.Door verwezen naar een kliniek voor echo ingewanden en punctie van de lymfknoop in de oksel dicht bij de tumor gemaakt.Organen zagen er schoon uit biopt van de lymfknoop slecht nieuws ...uitzaaiingen in die lymfknoop.
Ik heb gehuild elke keer als ik haar zag voelde ik zo n verdriet ..zo n zachtaardige brave hond van 7.5 jaar jong.
Er waren behandel opties ...lymfknoop verwijderen (pittige ingreep ook qua prijs reken op 2 a 3 duizend euro ) maar geen totale genezing door mogelijk slechts uitstel.
Of chemo s reken op 600 euro per maand gedurende meerdere maanden.Regelmatig naar de kliniek dus stress (ook voor mij ) en de hond mag dan niet op meubels slapen niet geknuffeld worden ivm giftige medicijnen.Ook voor de mens niet totaal zonder gevaar .Altijd kans op complicaties (dus zieke hond).
Of ik kon niks doen en er het beste van hopen.Veel stress ...twijfel (ja maar als...en stel...ik ben een slecht mens als ik niet behandel enz)gekozen om niet te behandelen.
Hond oogt gezond is speels ik koos voor kwaliteit ipv kwantiteit.
Ze is inmiddels 8 jaar de tumor lijkt niet extreem snel te groeien maar veranderd wel soms.Na de punctie en knijpen van de dierenarts erin :( was het groter en gezwollen.Ook na het wandelen in de sneeuw is het groter geworden inmiddels weer wat gekrompen en er groeit zelfs haar op.Ik kan het nu soms vergeten en begin te hopen dat ze misschien geluk heeft en nog een tijd mag leven.
Hond van kennis had ook mastcel tumor op de neus niet behandeld en die heeft nog 3 jaren geleefd .Dus ik hoop zo dat dit een traag groeiende tumor blijft.
Ze heeft ook een bult op haar achterpoot maar daar kwam ook weinig uit met de punctie dus niet opgestuurd.Mogelijk ook kanker maar mogelijk ook niet.

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 15:02

Sclimpre schreef:
Jester_ schreef:
Vandaag echo gehad. Organen zijn schoon, echter wel tijdens de echo een nieuwe bult ontdekt in haar tepel. Meteen biopt genomen en dat is dus ook een mastcel tumor. Vind het lastig wat te doen nu..

Alles is schoon buiten die bult. Mijn eerste idee zou zijn die weg te halen, vooral omdat het toch een redelijk makkelijke plek is.


Hmm ja ik vind het wel een hele nare plek. Het is best een bult, dus als die ook weer ruim uitgesneden moet worden lijkt me dat een vrij nare plek..


[ img ]


@ office: ohh wat lastig zeg! Ik merk dat ik het ook heel lastig vind. Mijn gevoel zegt gewoon je moet er alles aan gedaan hebben. Maar idd, waar doe je goed aan. Ik vond die operatie best pittig, als ze elke week chemo moet indd de reis, de stress. En hoelang verleng je er mee, hoe lang zou ze zo meegaan? En wie doe ik er dan meer een plezier mee.. Luna is 8,5, zit ook volledig onder de artrose (heupen en rug), hoelang blijft dat nog goed gaan

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:14

Jeetje wat een verhalen allemaal. Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten beslissen. Heel erg moeilijk. Sterkte TS, en ook voor iedereen die met zijn/haar hond te kampen heeft met zo’n rottumor

tanec_meisje
Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:40

Zou je voor chemo ook steeds erheen moeten, dacht dat dat gewoon in pil vorm werd gegeven? Dan zit je al niet met reizen/stress. Als deze bult dan weg wordt gehaald en ze is verder schoon.. heb je wel goede kans van slagen lijkt me. Dr. Zandvliet toevallig in Utrecht?

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 15:57

tanec_meisje schreef:
Zou je voor chemo ook steeds erheen moeten, dacht dat dat gewoon in pil vorm werd gegeven? Dan zit je al niet met reizen/stress. Als deze bult dan weg wordt gehaald en ze is verder schoon.. heb je wel goede kans van slagen lijkt me. Dr. Zandvliet toevallig in Utrecht?


Oh ik dacht via infuus, zou goed kunnen hoor! Welke arts er is weet ik zo niet. Ik heb iig over 2 weken intake, en dan zien we wel wat hun adviseren :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:25

hoi hoe is het afgelopen met je hond ?

koenlover
Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:35

Mijn teefje is bijna vier jaar geleden op 8-jarige leeftijd ook geopereerd aan twee bulten die achteraf uit onderzoek mastcel tumoren bleken, volgens mij gaf de dierenarts toen aan dat het gradatie/type 2 tumoren waren. Een hebben ze volledig kunnen verwijderen de tweede helaas niet. De dierenarts gaf toen ook aan dat het afwachten was hoe het verder zou uitpakken (chemo was voor ons geen optie).

De tumor die ze niet volledig konden verwijderen is vrij snel weer naar het oude formaat gegroeid. We waren bang dat hij verder zou groeien maar dat gebeurt gelukkig niet. Ik herken wel wat Office zegt, de ene dag lijkt ie iets kleiner dan de andere. Maar ze heeft er geen last van en is volgende maand vier jaar stabiel en wij behandelen er dus niet aan. Het is een hele grote hond (60 kilo) en ze wordt in september 12, dat had ik vier jaar geleden na de uitslag niet durven hopen.

_Mir
Berichten: 1356
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:13

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben?

Onze hond heeft ook een mastcel tumor op de buik. De operatie staat gepland, toch ben ik gaan twijfelen.. zou een operatie het niet erger gaan maken daarna ?

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:26

Mijn hond is bijna 9 jaar inmiddels , de mastcel tumor op haar poot groeit niet heel snel en ogenschijnlijk is ze helemaal gezond ,vrolijk ,energiek en prima eetlust.Ik ben blij dat de tumor niet verwijderd is en ze geen zware operatie heeft door moeten maken .Elk geval is natuurlijk anders maar wel vreemd dat jou dierenarts niet naar uitzaaiingen heeft gekeken ?De levensverwachting van mijn hond is ongeveer 10/14 jaar dus als ze nog 10 mag worden dan vind ik dat ik niet mag mopperen gezien dat ze al een tijd een tumor heeft.Sterkte verder met jou hond ik weet hoe naar het voelt.

Avanti
Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:59

Onze Franse bulldog heeft 2x een mastceltumor gehad zo rond 8 jaar. Allebei laten verwijderen en ze is nu 14 zonder uitzaaiigen.
Denk dat ze er nu weer een heeft, maar laten het nu niet meer opereren.

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 16:39

Mijn hond heeft wel echt een flinke jaap eraan overgehouden. Ze had er toen nog 1 op haar achterste tepel, deze is op magische wijze verdwenen. Ik heb toen een buikecho laten maken en daar was op de ingewanden niets te zien. Ik zou haar nu niet nogmaals laten opereren

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:39

Jester, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het ras. Bij ons ras, sharpei, komen ze nogal eens voor. Gelukkig de onze tot nog toe niet..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, JorineV, MirjamRobin en 24 bezoekers