Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 15:04

Proberen jullie ook zorgvuldig te kijken naar waar het vlees dat verwerkt wordt in hondenvoer vandaan komt, en hoe het zit met het welzijn van de daarvoor gebruikte dieren?

Vooropgesteld: het is best moeilijk om alle informatie te achterhalen, ik ben niet roomser dan de paus en ik ben ook niet schatrijk ;) maar ik probeer wel bewust om te gaan met wat ik mijn honden te eten geef.
Ik voer mijn honden in basis kvv, een enkele keer barf, en ik geef ze mini-brokjes als koekjes.
Ik voer ze gedeeltelijk biologisch voer. Ze volledig op biologisch zetten is helaas te prijzig.
Ik ben ook selectief in de diersoorten. Of dat logisch of reëel is laat ik in het midden :)

Ik voer geen paard of konijn, en geen kangoeroe.
Weet iemand iets over kangoeroe in hondenvoer?
Komt dit serieus uit Australië? Waar die dieren het heel moeilijk hebben na de verschrikkelijke branden, en waar ze slecht behandeld worden en zeer onhygiënisch verwerkt worden?

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die bewust met hun diervoeding omgaan, en wat jullie afweging is, en wat jullie voeren.

Hoop dat de strekking van mijn op duidelijk is, anders laat het weten dan probeer ik dat nog aan te passen.


karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:07

Ik probeer er wel op te letten ja. Het voer dat ik nu geef gebruikt alleen vrije uitloop dieren zo veel mogelijk uit eigen land. (Kip, kalkoen en hert) Aangevuld met rundvlees van een stier die een goed leven heeft gehad met vrije uitgang. Dat moet op dus de geluksvogels eten lakenvelder stier nu.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:11

Standaard voer ik DARF aan de honden en kat, dat is biologisch kvv. Ik vul dat aan met wild en biologisch BARF. De gedroogde snacks zijn helaas niet biologisch.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 15:14

Oh wat goed, welk voer is dat?

https://www.trouw.nl/nieuws/fel-debat-i ... ~b6622f84/

Hier iets over de kangoeroe.
Ik heb er zelf een documentaire over gezien, maar durf niet te zeggen of dat de in dit artikel genoemde documenten was.
De dieren worden, eenmaal doodgeschoten, ook kilometers achterop een open truck naar plaats van bestemming gereden. Met temperaturen boven de 30 graden en in de brandende zon. Hetgeen uiteraard zeer onhygiënisch is voor wie het verwerkte vlees later eet.

Chubby; ik geef ook regelmatig Darf. Maar zij hebben ook één variant waar kangoeroe in verwerkt zit >;)

Femke_Tweety
Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:20

Voorheen altijd brok van een (goed) Nederlands merk, dat heel open is (was? Geen idee hoe het nu zit, ik voer het al 10 jaar) over hun fabricage en grondstoffen.
Je kunt de vraag daar ook gewoon stellen.

Ongeveer een jaar geleden werd het iets anders, mijn hond ontwikkelde serieuze maag darm klachten.
Toen aan de medicatie en specifiek dierenarts voer.
Het enige belang toen was van de buikpijn af komen.

Inmiddels is het door een uitgebreid testprogramma duidelijk waar ze intolerant voor is (gevogelte en vooral kip)
Het dierenartsvoer (eerst Hills en toen dat niet handig bleek ivm lastig aan te komen Royal Canin, veterinary lijn) heeft samen met medicatie goed geholpen met van de klachten afkomen.
Maar veel ontlasting, en mijn hond leek er ook niet echt fan van.

Sinds 2,5 maand weer gedeeltelijk terug bij mijn oude merk, maar nu een hypoallergene variant.
Het omschakelen extreem voorzichtig gedaan.
Op het moment dat ze 1 maaltijd (sochtends) royal canin kreeg, en twee van de andere (smiddags en savonds) vond ik haar echt heel fit worden weer, goede ontlasting, graag eten en geen gedonder met maagpijn of misselijk of diarree.
Dus daar ben ik maar gewoon blijven hangen...


Ze krijgt nu dus twee merken.
Sochtends de hypoallergeen van royal canin
Smiddags Prins hypoallergeen
Savonds Prins hypoallergeen

Royal Canin was dus omdat ze echt tijdelijk op veearts voer moest.

De Prins was ooit een bewuste keuze, en omdat ik daar op zich altijd goed tevreden over was nu dus ook weer 2 maaltijden daarvan. (Alleen andere soort dan eerst)

Voorheen kreeg ze procare active
Tegenwoordig procare lam en rijst, hypoallergeen.


Prins zit in Veenendaal, volledig Nederlands bedrijf.
Ik weet zeker dat ze allerlei vragen willen beantwoorden, ik denk zelfs wel waar hun 'grondstoffen' vandaan komen, als je dat vraagt.
Ze zijn redelijk toegankelijk.

Silvia
Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:26


Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78492
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:35

Het merk wat ik voer zegt hoe de dieren gehouden worden, maar niet hoe ze geslacht of verwerkt worden. Hoe de dieren gehouden worden is wel 1 van de punten waar ik naar heb gekeken.
Maar, inmiddels allergieen en het aanbod is nog maar heel beperkt (eiwitbron struisvogel, en verder zoete aardappel als koolhydraatbron). Godzijdank had het merk wat ik voerde dit in het assortiment zitten, maar anders ging toch welzijn van mijn hond boven het welzijn van de dieren verwerkt in de voeding.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 15:51

Femke_Tweety schreef:
Voorheen altijd brok van een (goed) Nederlands merk, dat heel open is (was? Geen idee hoe het nu zit, ik voer het al 10 jaar) over hun fabricage en grondstoffen.
Je kunt de vraag daar ook gewoon stellen.

Ongeveer een jaar geleden werd het iets anders, mijn hond ontwikkelde serieuze maag darm klachten.
Toen aan de medicatie en specifiek dierenarts voer.
Het enige belang toen was van de buikpijn af komen.

Inmiddels is het door een uitgebreid testprogramma duidelijk waar ze intolerant voor is (gevogelte en vooral kip)
Het dierenartsvoer (eerst Hills en toen dat niet handig bleek ivm lastig aan te komen Royal Canin, veterinary lijn) heeft samen met medicatie goed geholpen met van de klachten afkomen.
Maar veel ontlasting, en mijn hond leek er ook niet echt fan van.

Sinds 2,5 maand weer gedeeltelijk terug bij mijn oude merk, maar nu een hypoallergene variant.
Het omschakelen extreem voorzichtig gedaan.
Op het moment dat ze 1 maaltijd (sochtends) royal canin kreeg, en twee van de andere (smiddags en savonds) vond ik haar echt heel fit worden weer, goede ontlasting, graag eten en geen gedonder met maagpijn of misselijk of diarree.
Dus daar ben ik maar gewoon blijven hangen...


Ze krijgt nu dus twee merken.
Sochtends de hypoallergeen van royal canin
Smiddags Prins hypoallergeen
Savonds Prins hypoallergeen

Royal Canin was dus omdat ze echt tijdelijk op veearts voer moest.

De Prins was ooit een bewuste keuze, en omdat ik daar op zich altijd goed tevreden over was nu dus ook weer 2 maaltijden daarvan. (Alleen andere soort dan eerst)

Voorheen kreeg ze procare active
Tegenwoordig procare lam en rijst, hypoallergeen.


Prins zit in Veenendaal, volledig Nederlands bedrijf.
Ik weet zeker dat ze allerlei vragen willen beantwoorden, ik denk zelfs wel waar hun 'grondstoffen' vandaan komen, als je dat vraagt.
Ze zijn redelijk toegankelijk.


Ja maar dat geldt zéker niet voor alle bedrijven. Heb meerdere vragen gesteld. Prins gebruikt vlees uit de intensieve veehouderij.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 15:55

Silvia schreef:
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~ab3e9d06/

Artikel in een dagblad over de ecologische pootafdruk van een huisdier, dat is toch onder andere wat je bedoelt TS?


Dat was niet mijn eerste uitgangspunt, maar vind ik wel óók belangrijk.
Het gaat me in de eerste plaats om het welzijn van de dieren die in hondenvoer verwerkt worden. Maar één en ander hangt vaak met elkaar samen en duurzaamheid telt uiteraard ook zeer zeker mee!

Edit: wel een beetje lastig dat er in het artikel gesproken wordt over biefstuk, want ik geloof niet dat mensen dát hun hond voeren. Het vlees voor hondenvoer is toch meestal het gedeelte dat mensen niet willen eten.

Neonlight ik begrijp uiteraard dat je het welzijn van je eigen dier op de eerste plaats zet. :)

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:25

Is het vlees in dierenvoeding geen restproduct van de menselijke consumptie?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Jessix
Berichten: 16415
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:46

Ja dat is/was voor mij als vegetariër best wel een dilemma. Vooropgesteld vind ik dat mijn vleeseters gewoon vlees moeten eten, dus een vegetarisch dieet is voor mij nooit een optie geweest. Ik heb lang biologisch gevoerd, helaas was dat ook brok met een hoog vleespercentage en daar gaan zowel mijn honden als katten niet goed op. Om meerdere (ook medische) reden geef ik uiteindelijk een brok waar ik voor mijn gevoel niet zo achter kan staan, maar waar mijn dieren het wel weer heel goed op doen. Voor de hond is dat een variant van Hills van de dierenarts en voor de katten Royal Canin. Uiteindelijk vond ik hun welzijn het belangrijkste.

Mijn broer geeft zijn hond biologisch vlees, aangevuld met groenten, allemaal voor menselijke consumptie. Die wilde zeker zijn van wat hij zijn hond voorschotelt. Ik vind dat zijn hond vaak dunne ontlasting heeft, maar geen idee of dat met een ander dieet minder zou zijn.

Het is (voor mij) dus een afweging, wat zou ik willen, maar ook waar doet je dier het goed op.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 20:07

Ja dat is best een lastige afweging hè? Natuurlijk kijk ik wel waar mijn honden het goed op doen, maar ik vind dat niet alleen zij een goed leven verdienen. Zeker niet ten koste van anderen. Dus daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden en bewust mee om te gaan.
De prijs telt onherroepelijk ook enigszins mee. Bandit is denk ik een goed kwaliteitsmerk, maar dat is echt veel te duur om twee grote honden dagelijks mee te voeren.

Maar wat ik me ook afvraag, is waar die inheemse of exotische dieren (of hoe je t noemt :D ) die je tegenwoordig in hondenvoer en snacks ziet, vandaan komen; gehouden? Wild?
En dan bedoel ik dus kangoeroe, maar ook struisvogel en rendier enzo.

Konijn wil ik niet voeren, dat is meestal geen wild, maar lieve pluizige albinootjes die op bio industrie manier gehouden worden :(

En eend? Wilde eend is meestal erg duur. (hoe) worden eenden ook in de intensieve dierhouderij gehouden?

Jessix
Berichten: 16415
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:18

Nikass schreef:
Ja dat is best een lastige afweging hè? Natuurlijk kijk ik wel waar mijn honden het goed op doen, maar ik vind dat niet alleen zij een goed leven verdienen. Zeker niet ten koste van anderen. Dus daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden en bewust mee om te gaan.
De prijs telt onherroepelijk ook enigszins mee. Bandit is denk ik een goed kwaliteitsmerk, maar dat is echt veel te duur om twee grote honden dagelijks mee te voeren.

Maar wat ik me ook afvraag, is waar die inheemse of exotische dieren (of hoe je t noemt :D ) die je tegenwoordig in hondenvoer en snacks ziet, vandaan komen; gehouden? Wild?
En dan bedoel ik dus kangoeroe, maar ook struisvogel en rendier enzo.

Konijn wil ik niet voeren, dat is meestal geen wild, maar lieve pluizige albinootjes die op bio industrie manier gehouden worden :(

En eend? Wilde eend is meestal erg duur. (hoe) worden eenden ook in de intensieve dierhouderij gehouden?


Zeker, dat probeer ik ook, maar als medisch een rol gaat spelen moet je soms van je idealen afstappen. Welk dier het is heeft voor mij nooit zo uitgemaakt. Ik vind een konijn niet zieliger dan een kip. Biologisch en lokaal is imo de betere keus. Dus kangoeroe uit Australië zou voor mij niet zo nodig hoeven.

In mijn brokjes zit enkel kip. Helaas dus geen biologische.

_Nelleke_
Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:21

Ik vind het als vegetariër ook lastig. Ik ben met mijn 1e hond begonnen met KVV. Hij bleef erg schraal, ondanks best flinke hoeveelheden voer. Voer mijn gevoel werd de ecologische afdruk op deze manier erg hoog en met in het achterhoofd gehouden dat honden ook al erg lang gedomesticeerde dieren zijn en 'vroeger' ook gewoon de resten uit de pot opaten, minder 'bang' geworden om ook meer groente/aardappel/rijst te voeren.

Mijn hond zette wat meer aan dus dat was fijn, alleen ik vond het mengen van KVV en daarnaast nog 'koken' best wel veel gedoe.

Toen gaat zoeken in de brokken en Acana sprak mij heel erg aan. Ze verwerken alleen free range dieren in hun voer en ik vond de totale balans aan ingrediënten ook erg mooi. Ik heb de honden heel lang op de 'classic' gehad, die is niet graanvrij maar dat hoefde voor mij ook niet. Maar de laatste maanden had 1 van de 2 honden had toch vaak wat dunnere ontlasting dus nu wel naar de graanvrije variant overgestapt. Daar doen ze het beide goed op.

Ik vond op zich de classic wel prettig omdat daar het aandeel vlees, en dus de ecologische pootafdruk, lager lag. Maar ik heb altijd in mijn achterhoofd gehouden dat de honden het daar wel goed op moeten doen. Dus voeren op wat je ziet. Nu alsnog erg tevreden, geen gekke ingrediënten, eerlijke visvangst en scharreldieren in de brok. Honden zijn beide kerngezond en nooit ziek, hebben een mooie vacht, mooie ontlasting, veel energie, mooie huid, slijmvliezen, stinken niet etc. Dus wat dat betreft ben ik tevreden.

Sanet
Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:28

Wij voeren vlees van Lotgering en brok van CaroCroc. Het feit dat het beide Nederlandse bedrijven zijn, vind ik een fijn idee.
Lotgering doet ook veel voor het milieu. De kwaliteit van het vlees is echt fijn. Persoonlijk vind ik het ook heel prettig dat ik kan zorgen dat de honden geen paard eten (hypocriet, ik weet het, maar dat vind ik echt nix!). De honden eten het graag. Ze komen het vlees thuis bezorgen en altijd nette service.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

pipo
Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:37

De dieren zijn al gefokt voor consumptie en ik kijk verder wel waar ze gefokt zijn en verder vind ik het belangrijk dat ze niet de hele wereld over gevlogen zijn. Dus kangoeroe, angus en struisvogel ed zijn niet mijn ding. Genoeg in de buurt te krijgen. Ik vind het prima als mijn dieren vlees krijgen wat niet voor menselijke consumptie was, als het maar verantwoord is. Ik eet zelf ook geen bio voedsel, dus mijn dieren ook niet. Wel vind ik het belangrijk dat ze geen afval hoeven te eten zoals vismeel ed. Net als paarden sojaschroot en maispulp enzo. Ik eet ook geen bananenschillen.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 21:10

Sanet schreef:
Wij voeren vlees van Lotgering en brok van CaroCroc. Het feit dat het beide Nederlandse bedrijven zijn, vind ik een fijn idee.
Lotgering doet ook veel voor het milieu. De kwaliteit van het vlees is echt fijn. Persoonlijk vind ik het ook heel prettig dat ik kan zorgen dat de honden geen paard eten (hypocriet, ik weet het, maar dat vind ik echt nix!). De honden eten het graag. Ze komen het vlees thuis bezorgen en altijd nette service.


Ik heb van lotgering nooit antwoord gekregen op mijn vraag waar hun dieren vandaan komen. Ik vroeg oa of de haas in hun wildmix Nederlands was omdat ik pertinent geen haas van buiten Europa wil voeren (ivm gevaarlijke ziekte). Maar nooit echt antwoord gehad dus, alleen een algemeen "er wordt kwaliteit geleverd". Tja dat vroeg ik niet :roll:

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:12

Op voerwijzer.com kun je zien of het vlees biologisch is etc. Heel fijn. Ik kijk er zelf ook altijd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:21

Ik lees even mee. Mijn katten krijgen ook kvv. Wel konijn en ook paard. Heb ondertussen ook duif, hert, vis ennn nog iets maar die ben ik ff kwijt.
Altijd in de veronderstelling geweest dat het gewoon slachtafval was en dus anders weggegooid zou worden. Maar heb onlangs van iemand begrepen dat ook hier een hele bio industrie achter zit :\ .
Ik voer op het moment voer van Kiezebrink.
Ik ben zelf vegetarisch richting veganist.

veranadautje
Berichten: 1287
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:27

Ik geef kvv van dogmeat. Alle soorten die er zijn (dus ook paard en konijnen ondanks dat die hier rond lopen ) ik ben van mening dat vlees gezonder is als brok. Helaas is bio echt niet te betalen.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 21:52

Silvia schreef:
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~ab3e9d06/

Artikel in een dagblad over de ecologische pootafdruk van een huisdier, dat is toch onder andere wat je bedoelt TS?


Nog even terugkomend op het artikel: beetje vreemd dat er gezegd wordt dat de huisvesting van huisdieren schadelijk is. Hoe dan?
En waar ook aan voorbij gegaan wordt is dat huisdieren een positieve invloed hebben op onze eigen gezondheid. Wat dat scheelt aan kosten mag je weer van de voetafdruk aftrekken :D
Daarbij eten honden en katten volgens mij al voornamelijk afvalvlees? (als ik tenminste zie wat er af en toe aan ingrediënten in zit :r )
Ik zou wel eens een echt gedegen onderzoek hierover willen lezen, maar dan wel eentje die het van wat meer kanten belicht en er ook niet van uit gaat dat huisdieren per definitie te dik zijn :)

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 22:09


Palmera
Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:15


Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-21 08:55

Dat weet ik Palmera. Ik hou me graag verre van de intensieve veehouderij.
Wist alleen niet precies of eenden daar onderdeel van uitmaakten.
Je hoort er niet zoveel over.
En ben benieuwd wat voor eend Darf dan gebruikt bijvoorbeeld? Zijn er ook biologische eenden bedrijven?

Goof
Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:07

Poeh, nooit bij stil gestaan eigenlijk.
Ik denk dat ik er ook altijd vanuit gegaan ben dat het restvlees was van onze eigen consumptie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 bezoekers