Wandelende takken/Hedera

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:11

Sinds kort heb ik de Indische Wandelende Tak. Helaas is het bij mij in de wijk triest gesteld met wildgroeiende Hedera waardoor ik nu nog even afhankelijk ben van vrienden en kennissen. Ondertussen heb ik allemaal al gewortelde stekken buiten staan die ik van de zomer kan gebruiken.

Maar ik vroeg mij af, als ik nu een Hedera bij een tuincentrum koop, hoe lang duurt het dan dat de chemicaliën eruit zijn gegroeid? Kan iemand dat met zekerheid zeggen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:16

Mm geen idee, vrees dat dat nog wel even kan duren? Blaadjes wissel doen ze niet, goed wassen heb ik ook geen idee van of het gaat werken, en of ze uberhaupt gif gebruiken voor de teelt. Mijn takken dadelijk eten het geloof ik niet. Die eten alles behalve klimop,

Heb je ook geen parkje in de buurt waar het groeit?

Edit

Ik kwam deze tegen, nog niet gekeken of zij ook hedera verkopen

https://www.sprinklr.co/blogs/tuinplant ... he-planten

Ah de buitenafdeling is dicht, bij de binnenkleintjes plek staat een bonte klimop.
https://www.sprinklr.co/collections/kam ... cts/hedera

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 21:27

Dankjewel wel voor het meedenken. Ik ben nu al enkele dagen de wijk aan het uitkammen maar op hier en daar een boompje na met wat Hedera heb ik nog niets gevonden. Ook in de drie parkjes heb ik nog niets gevonden - ik hoop dat het nu domweg gesnoeid is en van de zomer wel weer te vinden.

Uiteindelijk wil ik ze zelf op mijn balkon verder kweken, dan ben ik zelfvoorzienend.

Grappig dat jouw takken het dan niet eten. Ik had begrepen dat dit heg enige is wat ze moeten hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:40

Voor zover ik weet eten zij het juist niet. Maar nu nog eieren alleen en er komen onverwachts de ouders deze kant op. Flappentakken. Psg9 met een vookeur voor eucalyptus. Schuif anders aan in mijn flappentak topic, een tak is een tak <3

Echt niks dus -O-hier veel wilde klimop, bramen en andere eetplanten. Zelf braampjes nu in opkweek en framboos :j

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:55

En als je kijkt in de woonwijken? Wij hadden hier een huis vlakbij dat er helemaal mee begroeid was, ik heb zo het vermoeden dat als je daar het verhaal zou uitleggen dat je zo wat mee mag nemen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 22:15

karuna schreef:
Voor zover ik weet eten zij het juist niet. Maar nu nog eieren alleen en er komen onverwachts de ouders deze kant op. Flappentakken. Psg9 met een vookeur voor eucalyptus. Schuif anders aan in mijn flappentak topic, een tak is een tak <3

Echt niks dus -O-hier veel wilde klimop, bramen en andere eetplanten. Zelf braampjes nu in opkweek en framboos :j


Wat leuk, zo leer ik weer bij. :)

Jaloers dat bij jou van alles groeit!


Sting schreef:
En als je kijkt in de woonwijken? Wij hadden hier een huis vlakbij dat er helemaal mee begroeid was, ik heb zo het vermoeden dat als je daar het verhaal zou uitleggen dat je zo wat mee mag nemen.


Ik zit in een woonwijk, aan de rand van de stad. -O- ik kom wel wat tuinen tegen maar ik durf nog niet goed aan te bellen. Heel stom ik weet het.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:40

Gewoon aanbellen in het ergste geval zegt iemand nee. Wat je misschien kunt doen is eens een rondje achterpad in je wijk doen. Meeste klimop staat in achtertuinen. Anders monumentale panden in de buurt? Of een state of zo?

Ik ben echt blij hier. Bos op pakweg 100/150 m nog niet eens.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:55

Indische wandelende takken eten niet alleen hedera, maar ook liguster, wat 's winters ook groen is. Verder eten ze ook braam, en dat heeft 's winters ook blad.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:57

In he ergste geval kan ik wat voor je knippen bij ons in de tuin en naar je opsturen, hier zat..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:02

Nouvel schreef:
In he ergste geval kan ik wat voor je knippen bij ons in de tuin en naar je opsturen, hier zat..


Dankjewel, ik heb afgelopen week een schoenendoos gewortelde Hedera ontvangen die nu buiten staat. Als deze twee balkonbakken goed verder wortelen dan heb ik straks mijn eigen voorraad.
Erg lief van je. :+:


Zoolgangster schreef:
Indische wandelende takken eten niet alleen hedera, maar ook liguster, wat 's winters ook groen is. Verder eten ze ook braam, en dat heeft 's winters ook blad.


Ik had begrepen dat ik ze niet zo maar ander blad mag geven wat dan gaan ze dood. De informatie hieromtrent vind ik erg wisselvallig. Kan dat echt?


karuna schreef:
Gewoon aanbellen in het ergste geval zegt iemand nee. Wat je misschien kunt doen is eens een rondje achterpad in je wijk doen. Meeste klimop staat in achtertuinen. Anders monumentale panden in de buurt? Of een state of zo?

Ik ben echt blij hier. Bos op pakweg 100/150 m nog niet eens.


Is ook weer zo. Ga ik dat van het weekend eventjes doen.

Beiden hebben we niet in mijn wijk. Maar ik zal van het weekend even met de fiets de andere wijken gaan bestuderen. Ik staar mij ondertussen blind op alle bomen en muurtjes, het is om moedeloos van te worden.

Terwijl ik dit typ bedenk ik mij nog dat we een sportpark hebben. Daar ga ik vrijdag ook even door heen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:05

Ik gaf ze soms ook braam en dat ging prima, collegaatje heeft ze in de klas en op mijn werkdagen mag ik verzorgen...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:08

even op fietsie leeuwarden door?
stad is groot genoeg ,denk dat je zat kunt vinden :j

in de goudenregenstraat zit zelfs een bed&breakfast met de naam Hedera, je mag bij hen vast wel wat halen :j
en kijk in omgeving schrijversbuurt
daar is dit:
https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 03763.html

en nog een, in de binnenstad zitten ze op de muren van gebouwen.
gaat vast wel goedkomen!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:14

Nouvel schreef:
Ik gaf ze soms ook braam en dat ging prima, collegaatje heeft ze in de klas en op mijn werkdagen mag ik verzorgen...


Dankjewel. :)


ellepel schreef:
even op fietsie leeuwarden door?
stad is groot genoeg ,denk dat je zat kunt vinden :j

in de goudenregenstraat zit zelfs een bed&breakfast met de naam Hedera, je mag bij hen vast wel wat halen :j


De stad is zeker groot genoeg maar ik heb weinig zin om wekelijks een half uur te fietsen voordat ik bijvoorbeeld bij die B&B ben. :)

Ik zoek voor nu een oplossing dichterbij huis totdat de plantjes op het balkon goed groeien. Mijn collega neemt ook regelmatig wat mee want die hebben een heg ervan in de tuin.

Ondertussen zoek ik naar specifieke informatie over hoe lang het duurt dat pesticiden uit de planten uit de winkel zijn. Via Karuba heb ik sprinkl daarover benaderd.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:16

oke ja als een half uur niet lukt dan houdt het op.
ben wel benieuwd naar foto’s van je diertjes

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 23:31

Als het goed is haal ik dit weekend mijn nieuwe terrarium op. Voor nu zitten ze in een grote pot:
Afbeelding

Ik werk gewoon fulltime op mijn werk. Vandaar dat ik liever oplossingen dichterbij zoek zoals die plantjes die ik op het balkon geplant heb.

En antwoord op mijn vraag zoek. :)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:36

Mijn takken eten liguster het liefst

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:52

magda_90 schreef:
Als het goed is haal ik dit weekend mijn nieuwe terrarium op. Voor nu zitten ze in een grote pot:
[ [url=m/heUMCY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik werk gewoon fulltime op mijn werk. Vandaar dat ik liever oplossingen dichterbij zoek zoals die plantjes die ik op het balkon geplant heb.

En antwoord op mijn vraag zoek. :)


Ik durf echt niet te zeggen hoelang een plant met insecticide giftig blijft... Ik kocht wel eens tradescantia (eten ze ook!) en dat liet ik minstens een half jaar groeien, voor ik het voerde. Ook deed ik het wel zo, dat ik stekjes nam, die doorkweekte en die gestekte plantjes voerde.

Maar die planten stonden in huis, dus spoelt er weinig gif uit. Dat kan bij hedera buiten in de regen misschien sneller. Reken erop dat het gif niet alleen op de plant zit, maar ook erin...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 08:08

esje01 schreef:
Mijn takken eten liguster het liefst



Ik ga vrijdag kijken of ik Liguster in de buurt heb. Dankjewel.


Zoolgangster schreef:
magda_90 schreef:
Als het goed is haal ik dit weekend mijn nieuwe terrarium op. Voor nu zitten ze in een grote pot:
[ [url=m/heUMCY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik werk gewoon fulltime op mijn werk. Vandaar dat ik liever oplossingen dichterbij zoek zoals die plantjes die ik op het balkon geplant heb.

En antwoord op mijn vraag zoek. :)


Ik durf echt niet te zeggen hoelang een plant met insecticide giftig blijft... Ik kocht wel eens tradescantia (eten ze ook!) en dat liet ik minstens een half jaar groeien, voor ik het voerde. Ook deed ik het wel zo, dat ik stekjes nam, die doorkweekte en die gestekte plantjes voerde.

Maar die planten stonden in huis, dus spoelt er weinig gif uit. Dat kan bij hedera buiten in de regen misschien sneller. Reken erop dat het gif niet alleen op de plant zit, maar ook erin...


Ja precies, ik neem aan het in de plant zit. Want de insecticiden in mijn kamerplanten moet ik 2x per jaar herhalen voor de beste resultaten. Dientengevolge vermoed ik dat je er met een jaar vanaf bent als je hem buiten zet en inderdaad stekken neemt. Ik heb een paar bioloog tuinders aangeschreven wellicht dat zij het weten.

Tradescantia ook jo? Ja daar heb ik heel veel van. Met pesticiden. -O- Of tenminste ik gebruik knoflookgranulaat en neemolie, maar riskeer het toch maar niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:28

Ik heb even vanmiddag een stukje wilde klimop uit het bos meeontvoerd. Deze heeft op twee plekken wortels. Een stukje is voor mij. Ik kan eventueel het tweede stukje opsturen naar je en dan hopen dat hij nog vers geneoeg is als hij aankomt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:13

Ik heb hier ook nog wel hedera. Probeer het al enkele jaren uit te roeien. :-(

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 18:18

Dank jullie wel. Ik heb vorige week een royale doos met gewortelde stukken ontvangen die nu op mijn balkon staan. Ik verwacht dat ze in het voorjaar snel genoeg verder groeien zodat ik zelfvoorzienend ben.

En voor morgen ga ik moet verzamelen of ik bij iemand aan de straatkant af en toe wat mag knippen. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 16:59

Vandaag het nieuwe terrarium ingericht en ik ben deze winter voorzien van Hedera, ik mag ze knippen bij iemand aan de straatkant. Dan hoop ik dat ze van de zomer op mijn balkon dermate goed groeien dat ik daarna zelfvoorzienend ben. Dank jullie wel voor het meedenken. :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:35

Mooie bak ook. Mooie achterkant. Gelukkig ben je voorlopig voorzien van genoeg klimop.

Jou takje is ietsje kleiner dan die van mij hihi :')

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wandelende takken/Hedera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 16:14

Dankjewel. :+:

Het zijn er 11. :+ Die ik gisteren heb mogen vangen omdat ik vergeten was de kabelgleuf dicht te doen. _O- nu heb ik alle sleufjes extra verzegd met duktape. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:17

Oeps, dat is het nadel van die kleine wurmen. Heb je ze wel allemaal gevangen? En allemaal nog heel? Ik kan me van vroeger wel herinneren. De indische takjes die ik een tijdje heb verzorgd van school. Een keer deksel niet goed gedaan en toen bewoog mijn vensterbank met allemaal groene streepjes :') .