Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 18:46

Sinds een paar dagen heeft mijn lieve 9 jarige kat last van heel overdreven hard slikken en vervolgens af en toe een soort adem-nood aanval. De eerste keer dacht ik aan een haarbal, maar de houding en het geluid zijn toch anders.

Gisteren naar de dierenarts geweest met haar. Die dacht aan haar longen (hartje klonk gelukkig goed en verder was er in haar bekje ook weinig aan irritatie te zien). Ik heb toen een medicijn meegekregen voor haar, wat moet helpen om het slijm in haar luchtwegen wat op te lossen. Het gaat om het medicijn Broomhexine. Als ik hierop Google, vind ik alleen de broomhexine voor mensen. Ik kan dus geen bijwerkingen vinden en mijn kat lijkt zich er niet lekker van te voelen. Ze trekt zich terug en is erg uit haar normale doen.

Vanmiddag had ze opnieuw een aanval, hier heb ik een filmpje van:
https://youtu.be/r0QvyU0HTSI

Morgenochtend bel ik opnieuw de DA voor advies. Maar ben in de tussentijd benieuwd of jullie herkennen wat mijn kat doen en of iemand bekend is met dit medicijn bij katten en de bijwerkingen er van?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:53

Mijn kat had dit ook en was toen niesziekte

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:53

Die van mij doen dit zo af en toe ook. Meestal komen we er dan achter dat de luchtvochtigheid te laag is.

Maar in geval van jouw kat als dit vaak gebeurd de laatste dagen en de kat van de leg is zou ik eerder denken aan een virusje oid.
De medicatie die je gehad hebt word vaker voor honden en katten voorgeschreven. Bij honden meestal bij kennelhoest. :)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:57

Mijn eerste ingeving was ook niesziekte. Onze kat heeft hetzelfde en wij hebben nu een een poedertje voor over het voer, om te kijken of het helpt. We hebben het nog maar 1 dag in huis, dus of het helpt, weet ik nog niet, maar als het niet helpt, nemen wij hierover natuurlijk nog contact op met de dierenarts.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:01

dit is hoesten wat je kat doet. dus idd last van de longen. als het erger wordt met medicatie zou ik je dierenarts even bellen om te overleggen.

Leandra

Berichten: 1593
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:17

Mijn kater heeft ook van deze aanvallen. Hij heeft chronische bronchitis met longemfyseem. Hij krijgt puffen daarvoor en doet het daar al ruim 8 jaar heel goed op.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:22


Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:25

Een van onze katten doet dat soms ook, maar niet vaker dan misschien eenmaal per maand. Als jouw kat dat ineens zo vaak gaat doen, zou ik ook aan een luchtweginfectie of niesziekte denken.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:30

Het oogt als reverse sneezing, mijn kat doet dat ook (maar dan heel hard en vaker achter elkaar). Over het halsje aaien helpt wat.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:47

Broomhexine is geen medicijn, kun je zelf zo bij Kruidvat kopen. Bisolvon is ook broomhexine.
Wat je kat doet is duidelijk hoesten, dat kan meerdere oorzaken hebben. 2 van mijn katten doen het ook, ik heb ook een hele tijd elke dag een half tabletje broomhexine gegeven maar dat deed ook niet veel. Antibiotica en Metacam hielp ook niet voldoende. Volgende stap is waarschijnlijk prednison. Er zijn ook puffers voor katten.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:50


XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:52

onze kater doet dit soms ook, ongeveer 1x per maand denk ik. De rede weten we niet maar buiten die kleine aanvallen om voelt hij zich wel kip lekker, speelt en is actief. Als hij z'n aaval krijgt ga ik er altijd eventjes bij zitten en aan ik hem over zijn hals. bij onze kat duurt het in zijn geheel ook maximaal 10 seconden.

Janey1992

Berichten: 158
Geregistreerd: 22-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:53

Mijn kat heeft dit ook eens in de zoveel tijd en is altijd toch last van een haarbal. Even paar dagen wat van die anti haarbal pasta en het is weer weg!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:02

Mijn kat had een grasaar maar dan krijgen ze vooral kotsneiging.
Dit is toch meer hoesten.
Broomhexine is een hoestdrankje wat slijm oplost, lijkt een beetje op sputolysin voor paarden.
Daar zijn niet veel bijwerkingen bij.
Ik denk dat het wel wat langer duurt voor zoiets beter gaat dan een paar dagen.
Maar als het slechter gaat zou ik idd de dierenarts weer bellen.
Sterkte en beterschap!

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:07

Onze kat doet dit ook, soort hoesten. Hij heeft verder nergens last van en is laatst nog helemaal onderzocht. Geen idee wat het precies is

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:27

Bekend geluid mijne heeft het ook gedaan nadat ze na half jaar zwerven thuiskwam. Heb r goed ontwormd en tot op heden al poos niks gehoord

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:53

Het lijkt op reversed sneezing , zoals al eerder geopperd.
Soms kan het versterkt worden door een allergische reactie . Onze kat heeft het voornamelijk als hij veel in het hooi gelegen heeft.
De slijmvliezen zwellen dan wat op waardoor het eerder optreed.
Het kan helpen door eten aan te bieden. De kat concerteert zich dan op het eten en gaat weer normaal ademhalen.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:16

edit: post verwijderd......ik had niet geod gelezen. Voor mij ziet dit er gewoon uit als een haarbal......ik duim dat het dat ook gewoon is!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:22

Mijn katten doen dit ook wel eens. Bij mijn oudste kater volgt er dan ergens in de loop van de dag een haarbal. De jongste doet het als hij zich iets te druk maakt (is erg druk).

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:31

Mijn kat deed ook zoiets meerdere keren per week. Ik heb een tube haarbalpasta gehaald en dit een aantal keer gegeven, binnen 2 weken was het weg en heb het nu al maanden niet meer gehoord. Ik heb ook nooit een haarbal gevonden.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:10

Mara2000 schreef:
Broomhexine is geen medicijn, kun je zelf zo bij Kruidvat kopen. Bisolvon is ook broomhexine.

Broomhexine is wel een medicijn; wel vrij verkrijgbaar.. dat wel, maar nog steeds een medicijn.
Je kan deze ook speciaal voor hond/kat kopen, deze is aangepast aan hun gewicht en daardoor makkelijker te doseren.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:06

Hoe gaat het nu?

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:35

Is er ook in de neus/keel gekeken? Mijn vorige kat had een grassprietje in de neus naar keel zitten. Je zou denken, die gaat niezen of kotsen, maar was ook echt aan het hoesten zoals de jouwe.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:39

Die van mij doet dit ook, klinkt dan ook echt als hoesten.
Het duurt maar even, maar ik kan het niet ergens aan linken.
Voor de rest is hij niet ziek.

Anoniem

Re: Kat heeft last van ‘stik’ aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:41

Die van mij doet dit ook af en toe, ik denk dan altijd maar dat er iets verkeerd in zijn keel zit ofzo.. Is zo weer over en dan is er niks meer aan de hand.