Hond met obesitas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 11:44

Niet de mijne gelukkig.

Ik ken een hond met zware obesitas.

Voor een beeldvorming, zo dik als die beagle die op Facebook wordt gedeeld.

Maar het is een bewegelijk ras.

Wat kan ik doen?

Even edit. Het is geen jonge hond meer. Maar ik maak me wel zorgen

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:48

Als de hond niet van jou is.... weinig

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:49

Niets. Helaas.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:01

De tip geven over te gaan op een bonen dieet. En goed op zoek gaan naar brokjes die de juiste voedingsstoffen bevatten.
Ik ken een bordercollie die echt bijna ingeslapen was vanwege ernstige heup problemen, en flinke overgewicht.
Die is op het bonen dieet gegaan en het verschil is echt waanzinnig gaaf!! De hond loopt weer als een kievit, en heupproblemen zijn zo goed als vanzelf over gegaan!

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:02

Ianrowan, het gaat niet over de hond van TS.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 12:05

Ianrowan2009 schreef:
De tip geven over te gaan op een bonen dieet. En goed op zoek gaan naar brokjes die de juiste voedingsstoffen bevatten.
Ik ken een bordercollie die echt bijna ingeslapen was vanwege ernstige heup problemen, en flinke overgewicht.
Die is op het bonen dieet gegaan en het verschil is echt waanzinnig gaaf!! De hond loopt weer als een kievit, en heupproblemen zijn zo goed als vanzelf over gegaan!


Niet mijn hond inderdaad.

Tips geven gaat niet. Zelfs de dierenarts lacht ze uit. :(

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:09

Het enige wat je kan doen is accepteren dat je niet ieder dier kunt redden.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 12:12

rien10 schreef:
Het enige wat je kan doen is accepteren dat je niet ieder dier kunt redden.


Dankjewel.
Dat is waarschijnlijk het enige wat ik nu kan doen.

Dierenbescherming doet hier zeker ook niks aan?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:13

Dat weet ik eigenlijk niet. Je zou kunnen bellen, dan weet je in ieder geval of ze er wat aan kunnen doen of niet. Maar dan nog, de eigenaar ziet er geen probleem in, dus de dierenbescherming kan het wel fout vinden, de eigenaar gaat waarschijnlijk geen actie ondernemen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:23

Als een dier echt veel te dik is kan je dit wel melden bij 144.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 12:24

zonnebloem18 schreef:
Als een dier echt veel te dik is kan je dit wel melden bij 144.


Dankjewel!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:25

Bij meer dan 2x zo zwaar als het ideaalgewicht heb je een kans bij de dierenpolitie, dus dan zou ik 144 bellen. Anders valt er niets aan te doen helaas.

Als ze wel veel willen voeren, maar op zich open staan voor een merkverandering, kan je Royal Canin Satiety voorstellen. Het is hier eigenlijk niet voor bedoeld (eigenlijk is het een voer dat afgewogen gevoerd hoort te worden, het is wel bedoeld om af te vallen) maar vezelrijk zorgt voor minder honger en je kan er 1.5x zoveel van voeren voor dezelfde kcal. Er bestaat ook natvoer van.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 13:40

Mizora schreef:
Bij meer dan 2x zo zwaar als het ideaalgewicht heb je een kans bij de dierenpolitie, dus dan zou ik 144 bellen. Anders valt er niets aan te doen helaas.

Als ze wel veel willen voeren, maar op zich open staan voor een merkverandering, kan je Royal Canin Satiety voorstellen. Het is hier eigenlijk niet voor bedoeld (eigenlijk is het een voer dat afgewogen gevoerd hoort te worden, het is wel bedoeld om af te vallen) maar vezelrijk zorgt voor minder honger en je kan er 1.5x zoveel van voeren voor dezelfde kcal. Er bestaat ook natvoer van.


Ik heb geen contact meer met de persoon in kwestie. Dus dit adviseren zal ik dan ook niet doen.
Als de persoon al niet luistert naar de dierenarts, kan zelfs de beste vriend nog l+llen als Brugman. Maar de persoon vind het klinklare onzin.

En dat doet zeer.
Twee x zo zwaar denk ik wel!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 13:50

Wat ik overigens ook wil melden, is omdat er geen contact is, sprake is van ruzie of dergelijke.
Absoluut niet.

Maar ik hoef niet met iedereen dik over de vloer te zijn.

Neemt natuurlijk niet weg, dat je je soms zorgen kunt maken om dergelijke situaties.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:53

Ianrowan2009 schreef:
De tip geven over te gaan op een bonen dieet. En goed op zoek gaan naar brokjes die de juiste voedingsstoffen bevatten.
Ik ken een bordercollie die echt bijna ingeslapen was vanwege ernstige heup problemen, en flinke overgewicht.
Die is op het bonen dieet gegaan en het verschil is echt waanzinnig gaaf!! De hond loopt weer als een kievit, en heupproblemen zijn zo goed als vanzelf over gegaan!


Naast goede voeding natuurlijk ook (ruim) voldoende beweging. Je kunt er nog zulk mooi voer in stoppen, maar als de hond te weinig beweegt, komt 'ie nog steeds aan.

TS, als de eigenaar niet (meer) wil wandelen met de hond, misschien heb jij zin om af en toe te gaan? :D

Edit: sorry niet hele topic gelezen. :')

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 13:55

xRivaldo schreef:
Ianrowan2009 schreef:
De tip geven over te gaan op een bonen dieet. En goed op zoek gaan naar brokjes die de juiste voedingsstoffen bevatten.
Ik ken een bordercollie die echt bijna ingeslapen was vanwege ernstige heup problemen, en flinke overgewicht.
Die is op het bonen dieet gegaan en het verschil is echt waanzinnig gaaf!! De hond loopt weer als een kievit, en heupproblemen zijn zo goed als vanzelf over gegaan!


Naast goede voeding natuurlijk ook (ruim) voldoende beweging. Je kunt er nog zulk mooi voer in stoppen, maar als de hond te weinig beweegt, komt 'ie nog steeds aan.

TS, als de eigenaar niet (meer) wil wandelen met de hond, misschien heb jij zin om af en toe te gaan? :D


Ja, maar zoals hierboven beschreven wordt, ziet eigenaar daar het nut niet van in.
De eigenaar vind de hond namelijk niet te dik.

Samen met onze hond zou prima gaan, ze is sociaal.

Met alleen wandelen kom je er natuurlijk niet helaas.

Het is een wisselwerking.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:55

Ach ik herken de issues. Zelf heb een uitlaatservice en heb daar ook een paar honden met zware obesitas tussen zitten. IK ga wel een gesprek met de mensen, maar meestal kun je net zo goed tegen een stoel praten. Ze willen het gewoon niet zien.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 13:59

Amyd schreef:
Ach ik herken de issues. Zelf heb een uitlaatservice en heb daar ook een paar honden met zware obesitas tussen zitten. IK ga wel een gesprek met de mensen, maar meestal kun je net zo goed tegen een stoel praten. Ze willen het gewoon niet zien.


Ai wat naar.

Je voelt je zo machteloos. En zo voelt het voor mij ook eigenlijk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:02

Je hebt geen idee waarom die hond dik is... Als het mijn hond was en je bemoeide je er mee had je echt een groot probleem... Bemoei je met je eigen zaken!!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:03

Billy schreef:
Je hebt geen idee waarom die hond dik is... Als het mijn hond was en je bemoeide je er mee had je echt een groot probleem... Bemoei je met je eigen zaken!!


:')

Dankjewel voor je input.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:14

maralyn schreef:
Billy schreef:
Je hebt geen idee waarom die hond dik is... Als het mijn hond was en je bemoeide je er mee had je echt een groot probleem... Bemoei je met je eigen zaken!!


:')

Dankjewel voor je input.

Zeg jij ook tegen de buurvrouw dat ze overgewicht heeft? Of tegen je oma? Waar trek jij de grens om je met het leven van anderen te bemoeien?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:15

Dankjewel voor je input Billy. :)

Op deze toon ga ik geen discussie met je voeren.

Fijne dag :)

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:19

Billy schreef:
Billy schreef:
Je hebt geen idee waarom die hond dik is... Als het mijn hond was en je bemoeide je er mee had je echt een groot probleem... Bemoei je met je eigen zaken!!


Zeg jij ook tegen de buurvrouw dat ze overgewicht heeft? Of tegen je oma? Waar trek jij de grens om je met het leven van anderen te bemoeien?


Er zijn soms situaties waarin eigenaren onwetend zijn. Dan kun je best het gesprek er (op een subtile wijze) over aangaan. :j Krijg je de wind van voren (net zoals maralyn nu van jou), dan kun je die gene het beste maar zijn/haar gang laten gaan. Hoe vervelend ook voor het beestje..

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hond met obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:22

Dankjewel rivaldo. Waardeer ik <3

Billy had best als tip mogen geven. "Je er niet mee bemoeien. Verstandiger voor jou."

Dat had ik ook niet erg gevonden. Ik vraag natuurlijk om tips, wat je hier mee kunt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:22

xRivaldo schreef:
Er zijn soms situaties waarin eigenaren onwetend zijn. Dan kun je best het gesprek er (op een subtile wijze) over aangaan. :j Krijg je de wind van voren (net zoals maralyn nu van jou), dan kun je die gene het beste maar zijn/haar gang laten gaan. Hoe vervelend ook voor het beestje..

Ze hebben het al over de dierenbescherming en de dierenkliklijn 144....walgelijk gedrag vind ik dat