Buren klagen over blaffende hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 18:42

1 van mijn buren klaagt dat mijn nieuwe hond veel blaft als ik weg ben. Ik heb er een camera opgezet en het nu een dag of 3 bij gehouden. Hij blaft ongeveer 1 half uur met tussendoor even stil. De rest van de dag/avond blaft hij helemaal niet meer. Mijn andere buurman heeft zelf een hondje die non stopt blaft als ze weg zijn dus die klaagt niet en zegt dat het reuze mee valt. Het nadeel is dat ik 1 x in de 3 weken ook 4 nachtdiensten werk. Dit zou betekenen dat hij dan tot half 1 ongeveer blaft.

Ik snap dat het vervelend is maar ik heb de hond nog maar 3 maanden en ook uitgelegd dat hij moet wennen. Hun hebben ook 2 kinderen die toen ze klein waren ook wel eens s nachts huilde. Of overdag als ik slaap ruzie maken. Nu slaap ik vast en staat bij mij altijd de tv aan dus ik heb er geen last van. Maar ik heb ook geen zin in ruzie met de buren

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:45

Tsja, als jouw hond midden in de nacht een half uur blaft, en dat dus regelmatig, dan snap ik de klacht prima.

Is niet erg aardig voor jou misschien om te horen, maar mijns inziens is klagen hier volkomen terecht.

Als ik jou was zou ik dan ook oplossingen proberen te bedenken.

Hond uit logeren, iemand te logeren bij jou, radio zacht aan, vertrekritueel veranderen, mogelijkheden zat om te bedenken.
Maar dat moet je dus wel gaan doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:46

Ik verplaats dit topic naar Beestenboel.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:49

Zou toch proberen om uit te zoeken waarom de hond blaft. Vaak kan blaffen bij weggaan/alleen zijn te maken hebben met verlatingsangst. (of reageert je hond mogelijk op prikkels van buitenaf zoals mensen op straat?) Heb je een professionele hondentrainer (die werkt vanuit positieve bekrachtiging) waar je de beelden aan voor kan leggen en mee kan overleggen?

Sowieso kan je proberen het alleen zijn te oefenen in korte sessies en leuker te maken door de hond iets te doen te geven als kluifjes, Kong, puzzel, voer verstoppen of verspreiden door het huis etc waardoor ze bezig zijn en mentaal wat moe worden. Voor het alleen zijn ook zorgen dat de hond echt meer dan genoeg beweging heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door SandAndOak op 08-01-21 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:50

Heb je het alleen laten ook getraind sinds je hem hebt? Of ben je gewoon in 1 keer gaan werken?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 18:51

Bedankt voor je reactie uiteraard heb ik dit al met hem geoefend en staat de radio zachtjes aan. Iets lekkers geven werkte in het begin heel goed nu denkt tie daar trap ik niet meer in. Heb ook wel het idee dat het nu de laatste weken met het vuurwerk weer erger geworden is.

Bedankt voor het verplaatsen wist niet waar het moest staan.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:51

Dat zou voor mij ook absoluut een reden zijn om te klagen, zeker 's nachts. Als hij het alleen doet direct wanneer je weggaat kan je misschien hem die eerste tijd proberen af te leiden? Koop bijvoorbeeld een aantal Kongs, gooi ze vol met pasta/pindakaas/yoghurt/kvv en mik ze in de vriezer. Dan is je hond wel een uurtje zoet en zal hij misschien dat halfuur blaffen overslaan.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:52

Ja daar zou ik ook echt niet blij van worden. Sowieso niet, overdag ook niet als ik thuiswerk maar ‘s avonds en ‘s nachts als helemaal niet.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:53

dresjoepie schreef:
Bedankt voor je reactie uiteraard heb ik dit al met hem geoefend en staat de radio zachtjes aan. Iets lekkers geven werkte in het begin heel goed nu denkt tie daar trap ik niet meer in. Heb ook wel het idee dat het nu de laatste weken met het vuurwerk weer erger geworden is.

Bedankt voor het verplaatsen wist niet waar het moest staan.


Dat komt vaak voor, honden alleen konden zijn maar door schrik oid opnieuw angstig worden.. Meestal train je het alleen zijn dan weer opnieuw, de hond moet er weer vertrouwen in krijgen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 18:54

Ik heb de eerste 2 weken vrij genomen en steeds in mijn auto gaan zitten dit opgebouwd boodschap gaan doen naar stal etc zo doende steeds langer voor ik ben gaan werken. Ik besteed geen aandacht aan het weg gaan doe al eerder mijn jas aan sleutels etc. En beloon hem bij thuis komst pas als hij rustig is

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:57

Hier slaan ze aan als er iemand langs loopt, zeker als die gene dan ook nog een hond bij zich heeft. Helaas voor mij is dat ik een groot grasveld voor de deur heb. Overdag zitten ze bij mij dus in een bench, dan zien ze niks en blaffen ze dus ook niet, niet mijn ideaalbeeld maar ruzie met de buren is ook niks.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:59

Je zou ook een anti blaf band kunnen kopen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:02

Poe van snachts blaffen zou ik ook enorm ongelukkig worden!

Ik vraag me ernstig af of het realistisch is dat dit op korte termijn gaat veranderen. Kun je het dier niet uit logeren doen als je snachts weg bent?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:04

Misschien helpt een camera waarmee je tegen de hond kunt praten? Of heb je dat al geprobeerd?

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:04

dresjoepie schreef:
Ik heb de eerste 2 weken vrij genomen en steeds in mijn auto gaan zitten dit opgebouwd boodschap gaan doen naar stal etc zo doende steeds langer voor ik ben gaan werken. Ik besteed geen aandacht aan het weg gaan doe al eerder mijn jas aan sleutels etc. En beloon hem bij thuis komst pas als hij rustig is


Ik besteed juist wel aandacht aan weg gaan, omdat de hond dan begrijpt dat ik weg ben en niet gaat zoeken.
Vast ritueel; wat ik mee wil nemen zet ik alvast klaar in de gang, ik smeer een Kong-bal vol met smeerkaas en deze krijgt hij op het moment dat ik daadwerkelijk weg ga (dus niet als ik nog dingen moet pakken in huis). Ik zeg ook altijd 'dag *hond*, tot strakjes' en trek de deur dicht.
Dit ritueel is inmiddels zo duidelijk dat hij de bal aanpakt, ermee op de bank gaat liggen en als de smeerkaas eruit is gaat tukken.

Pas belonen als hij rustig is vind ik ook niet leuk. Dan laat je eigenlijk weten dat je zijn blijheid en enthousiasme niet tof vindt en je negeert hem ronduit. Snapt hij geen hol van. Springen ofzo mag niet, maar mij heel blij begroeten zeker wel!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:10

Ik heb ervaring met deze materie (mijn vorige buren hadden ook n hond die dit deed, maar die t ook gerust uren vol kon houden) en ik verzeker je: als buren word je gek van de stress. Dit is echt niet leuk.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:11

Ik denk dat je vooral te snel gegaan bent. T is erg verschillend per pup of t werkt.
T is ook wel een verschil met welke mindset de pup achter gelaten word. Of ie gegeten heeft en bijv toe is aan bedtijd. Of juist eerder toe is aan wat spelen of overprikkeld is..

Maar een blaffende hond, wat mij betreft ongeacht tijdstip, is bloed irritant.
En dan heb ik zelf ook honden rondlopen. :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 19:20

Bedankt voor de reacties het is geen pup hij is 6 jaar. Jou vorige hond hoorde ik nooit zei de buurvrouw dan heb je geluk gehad was mijn antwoord. Het is geen goede vergelijking en ik snap dat het vervelend is hoor het blaffen. Maar een baby die een hele nacht krijst die hoef je niet uit logeren een blafband of weet ik het wat mee te doen dat is een baby. Ik neem hem overdag mee naar stal dan blijft tie in de auto als ik ga rijden. Dan doet die dit niet

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:22

Ook bij een nieuwe hond kan t te snel gaan of een verkeerde mindset.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:25

Oei... ik ken niet veel van trainingsmethodes maar ‘s nachts een half uur aan een stuk blaffen is echt wel wat. Voor mij zou het alvast niet te doen zijn als buur.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:26

dresjoepie schreef:
Bedankt voor de reacties het is geen pup hij is 6 jaar. Jou vorige hond hoorde ik nooit zei de buurvrouw dan heb je geluk gehad was mijn antwoord. Het is geen goede vergelijking en ik snap dat het vervelend is hoor het blaffen. Maar een baby die een hele nacht krijst die hoef je niet uit logeren een blafband of weet ik het wat mee te doen dat is een baby. Ik neem hem overdag mee naar stal dan blijft tie in de auto als ik ga rijden. Dan doet die dit niet



Als jij je buren niet serieus neemt in hun klacht, (en dat doe je in dit stukje tekst in ieder geval alvast niet, hun baby toen ook betekent níet dat jouw hond nu wél mag blaffen....) dan kan zoiets uitlopen op serieuze burenruzie.
En dat lijkt me zonde.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:41

Ik vind eigenlijk dat je de hond van de buren helemaal niet binnenshuis zou moeten horen, sowieso snachts niet. Als jij snachts hun kinderen hoorde klinkt het ook wel als erg gehorig. Wij hadden eerst oud huis, slaapkamer met de buren aangrenzend, schijnbaar een huilbaby, maar nooit van wakker geworden. Hooguit sochtends heel zachtjes ver weg dat we wat hoorde.
Is er geen andere ruimte waar de hond kan zijn als jij nachtdienst hebt, of kun je iets isoleren?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:24

Even een iets uitgebreidere reactie van mij.

Ik denk dat iedereen snapt dat je in het gemiddelde huis niet 100% van de geluiden van de buren buiten kunt sluiten. Of je nou een baby hoort huilen, een hond hoort blaffen, de wasmachine hoort centrifugeren, of de buren hoort ruzieën; dat hoort er nou eenmaal bij in de meeste huizen en daar moet je je als mens in berusten.
Daar komt dan bij dat je soms dingen hoort waarvan je weet dat de buren er niets aan kunnen doen / er alles aan doen om het te doen stoppen. Hier valt de huilende baby onder: er zullen maar weinig ouders zijn die hun kind een half uur laten krijsen en er niets aan doen in de tussentijd om te zorgen dat het ophoudt. En, van een kind weet je dat het op een gegeven moment op gaat houden met 's nachts huilen.

Met de blaffende hond in dit geval zit dat anders: allereerst omdat je als buren nooit zeker kunt weten of er wel echt iets aan gedaan wordt. Zeker omdat het nu gebeurd als je niet thuis bent TS, voelt het voor de buren al snel als "ze heeft er zelf geen last van, dus ze zal er wel niet meer zo mee bezig zijn". Dat is misschien niet correct, maar als je al drie maanden meerdere keren per week naar een blaffende hond zit te luisteren (ook 's nachts) dan krijg je dat gevoel wel.
Daarnaast ook omdat het voor de buren waarschijnlijk geen voorspelbaar geluid is: zij kennen jouw rooster niet, dus het is voor hen een volslagen verrassing wanneer ze weer jouw hond horen.
Dan is het ook nog eens zo dat je van een blaffende hond vrij zeker kunt weten dat als het blaffen er niet uit getraind wordt, ze het de rest van hun leven blijven doen. Vanuit het oogpunt van de buren kijken ze dus naar een jaar of 10 geblaf.
En dan is er nog het punt dat jij je buren duidelijk zeikerds vindt. "Dan heb je geluk gehad" is geen redelijke reactie als je buren aangeven dat ze je vorige hond nooit hoorden. Het is vanuit hen een redelijke verwachting dat ze jou hond niet meerdere keren per week 30 minuten horen blaffen, en al helemaal niet 's nachts. Dat zijn geen normale geluiden; dat is overlast. Als het iets zou zijn waar je zelf last van zou hebben zou je dit al lang verholpen hebben (als je hond bijvoorbeeld op je meubels knaagde of overal in huis pieste). Diezelfde urgentie moet je ook aan dit probleem hangen.

Ga eens zoeken naar trainingen hiervoor (die zijn er zeker te vinden), en stuur ondertussen de buren een kaartje waarin je je verontschuldigingen aanbied en vertelt wat je aan het doen bent om hun overlast te beperken.


Ik heb jaren naast mensen met een blaffende hond gewoond, die vonden dat ik het maar moest accepteren. Ik ben meerdere keren tot 3 uur 's nachts wakker gehouden of om 5 uur 's morgens wakker geblaft, om alle ochtenden dat ik naar dat ellendige geluid heb zitten luisteren omdat zij werken waren maar even erbuiten te laten. Ik werd er helemaal gestoord van. Het kruipt onder je huid en iedere keer als hij begon te blaffen verstijfde ik helemaal van de spanning. Een half uur luisteren naar een dier waar je zelf niet voor gekozen hebt, zelf geen lol van hebt en alleen maar dit soort overlast van hebt is erg lang... Heel erg lang.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:40

Als ze zich er al aan storen zullen ze het alleen maar sneller horen en zal het sneller irriteren.

Geef duidelijk aan dat je het heel vervelend vindt en neem hun klacht serieus. Zeg niet dat het wel meevalt of dat de andere buurman geen last heeft. Geef aan wat jij doet om het te verbeteren en vraag ze om het door te geven als hij weer blaft.

Wordt hij goed uitgelaten voor je gaat werken, of kan je wat hersenspelletjes met hem doen? Als hij flink moe is zal hij waarschijnlijk liever gaan slapen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Buren klagen over blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:54

Ons buurmeisje had 1,5 jaar geleden haar hond thuis gehaald in plaats van bij haar moeder.
Hond jankte als zij de deur uit ging. En dat was overdag.
Ik was heel blij dat ze mij serieus nam toen ik het vertelde.
Hond is weer naar haar moeder gegaan.

Kan de hond bij iemand logeren als je nachtdienst hebt? Of mee naarje werk?